اصطلاحات و مفاهیم

کیف پول اچ دی چیست؟ افزایش امنیت دارایی دیجیتال با کیف پول HD

اگر ماجراجویی در دنیای ارزهای دیجیتال را به تازگی شروع کرده‌اید و مقداری ارز نظیر بیت کوین‌ خریده‌اید، شاید متوجه شده باشید که آدرس‎‌های دریافت BTC تغییر می‌کنند.

علت آن یک قابلیت قدرتمند به اسم کیف پول‌های سلسله مراتبی قطعی یا به صورت مخفف کیف پول HD است. در این مطلب می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به آن بیاندازیم. پس تا انتها همراه ما باشید تا به سوال کیف پول اچ دی چیست، پاسخ دهیم.

کیف پول اچ دی چیست؟

در ذهن بسیاری از کاربران ممکن است این سوال پیش بیاید که «چرا آدرس بیت کوین من تغییر کرد؟». در واقع، بیت کوین و فورک‌های بیت کوین (به عنوان مثال، لایت کوین، بیت کوین کش) از آدرس‌های در حال تغییر استفاده می‌کنند.

علت آن استفاده از یک ویژگی پیشرفته به اسم کیف پول‌های سلسله مراتبی قطعی یا کیف پول HD است. به‌نحوی که زمانی که از یک آدرس بیت کوین برای دریافت دارایی خود استفاده کردید، یک آدرس جدید برای استفاده ایجاد خواهد شد.

این آدرس‌ها را که به اسم کلیدهای عمومی نیز شناخته می‌شوند، همچنان تنها یک جفت کلید کنترل می‌شود. به عبارت دیگر هر آدرسی که قبلا استفاده کرده‌اید، همچنان قابل استفاده است و کنترل آن‌ها را از دست نخواهید داد.

البته به دارایی روی هر کدام از این آدرس‌ها تنها با استفاده از کلید خصوصی مطابق آن می‌توان دسترسی داشت. به‌همین دلیل است که جمله مشهور «کلیدهای خود را از دست بدهید، کوین‌های خود را از دست داده‌اید» به‌وجود آمده است. یعنی اگر شخص دیگری کلیدهای شما را داشته باشد، عملا کنترل دارایی شما را می‌تواند به‌دست آورد.

به زبان ساده‌تر یک کیف پول اچ دی (HD) یک جفت کلید جدید برای هر تراکنش کریپتو ایجاد می‌کند تا حریم خصوصی و امنیت را افزایش دهد.

در این مورد بخوانید: کلید خصوصی چیست؟

ویژگی اصلی کیف پول‌های اچ دی: جفت کلیدهای عمومی و خصوصی توسعه یافته

جفت کلیدی که کنترل تمام آدرس‌های شما را به عهده دارد، به اسم جفت کلید توسعه‌یافته (Extended Key Pair) شناخته می‌شود که از کلید عمومی توسعه‌یافته (xpub) و کلید خصوصی توسعه‌یافته (xpriv) تشکیل شده است.

بین این دو، کلید خصوصی توسعه‌یافته مهم‌ترین است. چون این کلید بنیاد تمام کلیدهای خصوصی آدرس‌های شما را تشکیل می‌دهد.

ساده‌تر بخواهیم بگوییم، کلید خصوصی توسعه‌یافته شاه‌کلید تمام کلیدهای خصوصی است که به یک حساب تعلق دارد. همچنین می‌توان گفت اگر فردی به کلید خصوصی توسعه‌یافته دست پیدا کند، به تمام دارایی‌های روی حساب شما دسترسی می‌تواند داشته باشد.

در مقابل از کلید عمومی توسعه‌یافته می‌توانید برای مشاهده موجودی تمام آدرس‌های متفاوت خود استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم آن را برای داشتن یک حریم خصوصی، با کسی به اشتراک نگذارید.

جفت کلید خصوصی و عمومی توسعه‌یافته تنها در ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شوند که از کیف پول HD استفاده می‌کنند. یعنی در دارایی‌های دیجیتالی که از آدرس‌های در حال تغییر استفاده نمی‌کنند، کاربرد ندارند.

کیف پول HD چطور کار می‌کند؟

زمانی که شروع به استفاده از یک کیف پول مانند کیف پول لجر می‌کنید، مجموعه‌ای از 24 لغت به اسم عبارت بازیابی دریافت خواهید کرد. این عبارت بازیابی نسخه پشتیبان تمام دارایی‌های دیجیتال و کلیدهای خصوصی است که از آن به‌وجود می‌آید.

به‌همین دلیل مهم است که این 24 کلمه را در جای امنی نگه دارید. وجود این عبارت بازیابی برای ارزهای دیجیتالی که از کیف پول اچ دی استفاده می‌کنند به این معنا است که زمان ایجاد کلیدهای خصوصی برای هر آدرس، یک مرحله بیشتر باید طی شود.

برای دارایی‌های دیجیتالی که از کیف پول HD استفاه نمی‌کنند، فرآیند ایجاد کلید خصوصی شبیه به تصویر زیر خواهد بود:

فرآیند ایجاد کلید خصوصی بدون استفاده از کیف پول اچ دی
فرآیند ایجاد کلید خصوصی بدون استفاده از کیف پول اچ دی

در فرآیند ایجاد کلید خصوصی برای ارزهای دیجیتال با استفاده از HD، آن مرحله اضافه ابتدا ایجاد کلیدهای خصوصی توسعه‌یافته است. به عبارت دیگر، فرآیند ایجاد کلید خصوصی به شکل زیر خواهد بود:

فرآیند ایجاد کلید خصوصی با استفاده از کیف پول اچ دی
فرآیند ایجاد کلید خصوصی با استفاده از کیف پول اچ دی

مزایای استفاده از کیف پول HD چیپست؟

کیف پول اچ دی یا کیف پول‌های متغیر دو مزیت جالب دارند. آشکارترین آن افزایش سطح حریم خصوصی است. بلاک چین‌ها پلتفرم‌های عمومی هستند، یعنی محلی که افراد می‌توانند تمام تراکنش‌ها و موجودی‌ها را در آن ببینند.

زمانی که چندین آدرس داشته باشید، افراد دیگر نمی‌توانند موجودی دقیق شما را بدانند. به‌عنوان مثال، فرض کنیم یک سایت راه‌اندازی کرده‌اید و دکمه پرداخت یا اهدا با بیت کوین را نیز در آن قرار داده‌اید.

در صفحه سایت خود یکی از آدرس‌های خود را قرار می‌دهید تا همه بتوانند اگر دوست دارند مقداری بیت کوین برایتان بفرستند. گرچه، چون باقیمانده موجودی شما روی آدرس‌های دیگر است، آن‌ها نمی‌دانند چقدر بیت کوین دارید.

دلیل دیگر استفاده از کیف پول HD افزایش امنیت است. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، اگر فردی کلیدهای خصوصی یک آدرس را به‌دست آورد، به دارایی‌های روی آن آدرس دسترسی خواهد داشت.

از آن‌جایی که شما دارایی‌های خود را روی چند آدرس پخش کردید، آن‌ها برای دسترسی به تمام دارایی‌های دیجیتال باید چندین کلید خصوصی را به‌دست آورند که می‌توان گفت غیرممکن است.

مثال‌های از کیف پول اچ دی

اکثر کیف پول های مدرن (از سال 2013) سلسله مراتبی قطعی یا همان اچ دی هستند. در اینجا چند نمونه محبوب آورده شده است:

وقتی کیف پول را ایجاد می‌کنید، هر کدام یک SEED به شما می‌دهند، که سپس برای تولید همه کلیدها و آدرس‌های آن استفاده می‌شود.

سخن نهایی؛ کیف پول HD

کیف پول HD یک راه راحت برای نگهداری از توکن‌ها و دارایی‌های دیجیتال شما است، چون تراکنش‌هایتان را امن می‌کنند و ردیابی فعالیت شما روی بلاک چین سخت خواهد شد.

این دسته از کیف پول‌ها همچنین یک راه ساده برای برای گرفتن نسخه پشتیبان از کلید بازیابی‌تان هستند و می‌توانید داده‌های از دست رفته خود را بازیابی کنید و روی تراکنش‌هایتان کنترل بیشتری داشته باشید.

کاربران با استفاده از کیف پول اچ دی دیگر نیازی نیست کلیدهای امن بسازند و منتظر ایجاد آن بمانند، بنابراین تنها نگرانی آن‌ها در مورد گرفتن نسخه پشتیبان است.

منبع
ledger

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا