کیف پول

کیف پول سرد چیست و چطور کار می‌کند؟

در دنیای کریپتوکارنسی مسئولیت نگهداری امن دارایی‌های دیجیتال‌ شما و جلوگیری از دسترسی هکرها به آن‌ها، به‌عهده خودتان است. با توجه به ماهیت پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی ارزهای دیجیتال، این کار سخت به‌نظر می‌رسد. اما دقیقا برای این مشکل یک راه‌حل خاص به اسم کیف پول سرد وجود دارد.

کیف پول‌های سرد بیشترین امنیت را برای ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند تا حتی با وجود اشتباه شما، کسی به آن‌ها دسترسی نداشته باشد. در این مقاله از اینوکس این دسته از کیف پول‌های ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم، پس در ادامه با ما همراه شوید.

کیف پول سرد چیست؟

کیف پول سرد برای نگهداری آفلاین بیت کوین‌ها یا سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این کیف پول روی پلتفرمی ذخیره می‌شود که به اینترنت وصل نیست، بنابراین از دسترسی ناخواسته، هک‌های سایبری و سایر آسیب‌هایی که سیستم‌های متصل به اینترنت می‌بینند، در امان است.

کیف پول سرد برای سرمایه‌گذاران فردی مناسب است، اما صرافی‌های ارزهای دیجیتال و شرکت‌های فعال در حوزه کریپتو نیز از آن استفاده می‌کنند. از اصطلاح ذخیره‌سازی سرد برای اشاره به ذخیره‌سازی داده‌های غیرفعال مانند داده‌های شخصی، ویدئو، عکس‌ها و بکاپ اطلاعات، نیز استفاده می‌شود.

چرا به کیف پول سرد نیاز دارید؟

زمانی که یک حساب جاری، پس‌انداز یا کارت اعتباری به خطر می‌افتد، بانک می‌تواند مبلغ از دست رفته یا گم‌شده را به صاحب حساب برگرداند. اما اگر حساب کریپتوکارنسی یا کیف پول ارزهای دیجیتال شما به خطر افتد و توکن‌هایتان به سرقت بروند، نمی‌توانید کوین‌های خود را برگردانید.

به این علت که اکثر ارزهای دیجیتال ماهیت غیرمتمرکز دارند و هیچ بانک یا دولت مرکزی پشتیبان آن‌ها نیست. بنابراین سرمایه‌گذاران کریپتو باید از تدابیر امنیتی لازم برای حفاظت از دارایی‌های دیجیتال خود آگاه باشند. به‌همین علت به یک محیط امن و مطمئن برای نگهداری از بیت کوین و آلت کوین‌ها نیاز است.

یک کیف پول ارز دیجیتال، حاوی کلیدهای خصوصی و عمومی است که صاحب این کلیدها به آن‌ها دسترسی دارند. تمام روش‌های نگهداری از ارزهای دیجیتال شامل حفاظت از این کلیدها می‌شوند، چون با استفاده از آن‌ها می‌توان به توکن‌های داخل کیف پول دسترسی داشت.

کلید خصوصی یک رشته بی‌همتا از اعداد و حروف است که برای دسترسی به دارایی‌های دیجیتال یک کاربر، باید به آن دسترسی داشت. کلید عمومی نیز شبیه به نام حساب یا آدرس ایمیل است و به شناسایی مقصد کوین‌هایی که به کیف پول فرستاده می‌شوند، کمک می‌کند.

دو نفر یعنی خریدار و فروشنده در انجام یک تراکنش با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نقش دارند. این دو نفر باید کلیدهای عمومی خود را برای تکمیل تراکنش با یکدیگر به‌اشتراک بگذارند. خریدار دارایی یا سرویس باید تعداد بیت کوین موردنظر خود را به آدرس فروشنده برای پرداخت هزینه بفرستد و بلاکچین معتبر بودن تراکنش و اینکه فرستنده واقعا مقدار بیت کوین موردنظر را برای فرستادن دارد، تایید می‌کند.

زمانی که بیت کوین‌ها به آدرس موردنظر رسیدند، دریافت‌کننده تنها می‌تواند از طریق کلید خصوصی خود به آن‌ها دسترسی داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که کلید خصوصی کیف پولتان را امن نگه دارید، چون اگر گم شود، امکان دسترسی ناخواسته به آلت کوین‌ها یا بیت کوین‌هایتان وجود دارد.

کیف پول سرد چیست و چطور کار می_کند؟

در این رابطه بخوانید : نقد و بررسی ۱۰ مورد از بهترین کیف پول سرد در سال ۲۰۲۳

کیف پول سرد در برابر کیف پول گرم: چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟

روش‌های متعددی برای نگهداری ارزهای دیجیتال وجود دارد. جدا از ذخیره‌سازی سرد، یکی دیگر از محبوب‌ترین روش‌ها ذخیره‌سازی گرم است. کیف پول‌های گرم آن دسته از کیف پول‌هایی هستند که همیشه در اتصال با اینترنت قرار دارند، از جمله اپلیکیشن کیف پول‌ها و بعضی از کیف پول‌هایی که صرافی‌ها ارائه می‌دهند. اما تفاوت استفاده از این دو کیف پول برای نگهداری از ارزهای دیجیتال چیست؟

هزینه

در بحث هزینه، کیف پول‌های گرم معمولا برنده می‌شوند. اکثر کیف پول‌های گرم رایگان هستند. کیف پول‌های سرد رایگان نیز وجود دارند (مانند کیف پول کاغذی که در ادامه معرفی می‌کنیم) اما بعضی از انواع کیف پول‌های سخت‌افزاری 100 تا 200 دلار قیمت دارند.

تجربه کاربری

کیف پول‌های گرم چون به اینترنت متصل هستند، بیشتر مورد پسند کاربران قرار می‌گیرند. برای اتصال کیف پول به اینترنت و انتقال توکن‌ها، نیاز به انجام کار اضافه‌ای نیست.

امنیت

مزیت اصلی کیف پول سرد در مقایسه با کیف پول گرم، امنیت آن است. کیف پول‌های گرم به لطف استفاده از روش‌های مختلف رمزنگاری، فوق‌العاده امن هستند اما از نظر امنیت در حد کیف پول‌های سرد نیستند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال از هر دو نوع کیف پول‌های سرد و گم استفاده می‌کنند. آن‌ها بخش اندکی از دارایی خود را در کیف پول گرم نگه می‌دارند تا بتوانند به‌راحتی تراکنش‌هایشان را انجام دهند و بخش باقیمانده و بیشتر داراییشان را در یک کیف پول سرد امن‌تر ذخیره می‌کنند.

کیف پول‌های سرد چطور جلوی سرقت را می‌گیرند؟

کلیدهای خصوصی که در یک کیف پول متصل به اینترنت نگهداری می‌شوند، ممکن است مورد سرقت قرار گیرند. زمان استفاده از کیف پول‌های گرم، تمام کارهای لازم برای تکمیل یک تراکنش از روی یک دستگاه آنلاین انجام می‌شوند. کیف پول کلیدهای خصوصی را ایجاد و ذخیره می‌کند، به‌صورت دیجیتالی تراکنش‌ها را با استفاده از کلیدهای خصوصی امضاء می‌کند و تراکنش امضاء شده را در شبکه پخش می‌کند.

مشکل این است که زمانی که تراکنش‌های امضاء شده پخش شدند، یک هکر که در شبکه در کمین نشسته، ممکن است از کلید خصوصی استفاده شده برای امضای تراکنش، باخبر شود.

ذخیره‌سازی سرد چطور عمل می‌کند؟

ذخیره‌سازی سرد مشکل بالا را با امضاء کردن تراکنش با کلیدهای خصوصی در یک محیط آفلاین حل می‌کند. در روش ذخیره‌سازی امن امکان ارتباط با دیگر دستگاه‌های الکترونیکی وجود ندارد، مگر اینکه برای دسترسی به کلیدهای خصوصی خود، کیف پول را به‌صورت فیزیکی به آن دستگاه وصل کنید.

هر نوع تراکنشی که شروع آن در محیط آنلاین است، به‌صورت موقت به یک کیف پول آفلاین انتقال داده می‌شود که روی دستگاهی مانند یک درایو یو اس بی، یک سی دی، هارد درایو، کاغذ یا کامپیوتر آفلاین نگهداری می‌شود. یعنی جایی که تراکنش قبل از انتقال به شبکه آنلاین، به‌صورت دیجیتالی امضاء می‌شود.

چون در حین فرایند امضاء کردن، کلید خصوصی در ارتباط با سرویس متصل به اینترنت نیست، حتی اگر یک هکر در جریان تراکنش قرار گیرد، نمی‌تواند به کلید خصوصی استفاده‌شده برای آن دسترسی داشته باشد. بهای این امنیت بیشتر این است که برای فرستادن یا دریافت ارزهای دیجیتال با استفاده از کیف پول سرد، در مقایسه با کیف پول گرم باید مراحل بیشتری را طی کنید.

اجازه دهید مثال بزنیم. اگر یک سرمایه‌گذار کریپتو توکن‌های خود را در یک کیف پول سخت‌افزاری نگهداری کند، تراکنش لازم برای دریافت توکن‌های جدید ممکن است به‌شکل زیر باشد:

  • سرمایه‌گذار کیف پول سخت‌افزاری را به یک کامپیوتر متصل به اینترنت، وصل می‌کند.
  • سرمایه‌گذار گزینه دریافت توکن‌ها را انتخاب می‌کند. دستگاه برای تسهیل فرایند تراکنش، یک آدرس ایجاد می‌کند.
  • فرستنده انتقال توکن‌ها را به آدرس ایجادشده در بالا شروع می‌کند.
  • سرمایه‌گذار کیف پول سخت‌افزاری را که حاوی کلیدهای خصوصی و عمومی است، از کامپیوتر جدا می‌کند و اطلاعات آفلاین باقی می‌مانند.

کیف پول‌های کاغذی

ساده‌ترین شکل ذخیره‌سازی سرد، کیف پول کاغذی است؛ سندی که روی آن کلیدهای خصوصی و عمومی نوشته شده‌اند. مثلا کاربر کیف پول کاغذی بیت کوین می‌تواند این سند را با استفاده از یک پرینتر، از روی ابزار آنلاین کیف پول کاغذی بیت کوین، چاپ کند. کیف پول کاغذی معمولا یک کد QR دارد که روی آن درج شده است تا برای انجام تراکنش بتوانید آن را به‌راحتی اسکن و امضاء کنید.

استفاده از این کیف پول این عیب را دارد که اگر کاغذ موردنظر گم شود، نوشته‌های روی آن ناخوانا شوند یا نابود شود، کاربر نمی‌تواند به آدرسی که دارایی‌هایش روی آن قرار دارند دسترسی داشته باشد. اگر برای نگهداری از ارزهای دیجیتال خود از این روش استفاده می‌کنید، حتما کاغذ موردنظر را در یک گاو صندوق یا محیط امن دیگری بگذارید.

کیف پول‌های سخت‌افزاری

نوع دیگر ذخیره‌سازی سرد، کیف پول سخت‌افزاری است که از یک دستگاه آفلاین یا اسمارت کارت برای ایجاد آفلاین کلیدهای خصوصی استفاده می‌کند. کیف پول لجر یک نمونه کیف پول سخت‌افزاری است که از یک اسمارت کارت برای امن‌سازی کلیدهای خصوصی استفاده می‌کند.

دو کیف پول سخت‌افزاری محبوب دیگر «تزور» و «KeepKey» هستند. این دستگاه از نظر ظاهری و عملکرد شبیه به یک فلش یو اس بی است و برای ذخیره‌سازی آفلاین کلیدهای خصوصی به یک کامپیوتر و مرورگر کروم نیاز است.

کیف پول‌ سخت‌افزاری ممکن است یک فلش یو اس بی ساده باشد یا یک دستگاه پیشرفته که از باتری استفاده می‌کند و قابلیت‌هایی مانند بلوتوث و امکان استفاده از نرم‌افزار دارد. مانند کیف پول کاغذی مهم است که کیف پول سخت‌افزاری و اسمارت کارت را در یک مکان امن نگه دارید، چون هر نوع آسیب به آن یا گم شدنش باعث خواهد شد دیگر نتوانید به دارایی‌هایتان دسترسی داشته باشید.

کیف پول‌هایی که امکان اتصال به یک دستگاه خارجی را ندارند، در مقایسه با دستگاه‌هایی که می‌توانند به‌صورت بی‌سیم وصل شوند، امنیت بیشتری دارند. شما می‌توانید کیف پول‌های سخت‌افزاری را از فروشنده‌های آنلاین بخرید و بسیاری از آن‌ها ضدآب و ضد ویروس هستند. حتی بعضی از آن‌ها از تراکنش‌های چند امضایی پشتیبانی می‌کنند. چندامضایی، یک روش امضا کردن تراکنش‌های کریپتوکارنسی است که در آن بیشتر از یک کاربر باید با استفاده از کلیدهای خصوصی، یک تراکنش را تایید کند.

کیف پول‌های صوتی

کیف پول‌های صوتی بر اساس محیط انتخابی شما، روشی عجیب و گران‌قیمت برای ذخیره‌سازی کلیدهایتان هستند. این دسته از کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی شما را در فایل‌های صوتی روی محصولاتی مانند سی دی، رمزنگاری و ثبت می‌کند. کد مخفی‌شده در این فایل‌های صوتی را می‌توان با استفاده از یک اپلیکیشن طیف‌سنج یا طیف‌سنج با دقت بالا، رمزگشایی کرد.

ذخیره‌سازی سرد عمیق

گذاشتن کیف پول سخت‌افزاری‌تان در گاو صندوقتان امن است اما ذخیره‌سازی سرد عمیق محسوب نمی‌شود، چون به‌راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. ذخیره‌سازی سرد عمیق هر روشی است که برای دسترسی به کلیدهای خود سختی و زمان زیادی را متحمل شوید.

مثلا کیف پول خود را در یک ظرف ضدآب قرار دهید و آن را در یک چاله 1 متری داخل باغتان چال کنید یا از یک سرویس شخص ثالث استفاده کنید که کلیدهای کریپتوکارنسی شما را در یک گاوصندوق قرار می‌دهد و برای دسترسی به آن باید چندین مرحله را طی کنید.

دقت کنید ذخیره‌سازی سرد عمیق معایب خود را دارد. در مثال اول مجبور هستید برای دسترسی به کلیدهای خود محل چاله را به خاطر بسپارید و چند ساعت برای حفر آن زحمت بکشید. در مثال دوم، این سرویس‌ها معمولا مدرک هویتی، اثبات آدرس یا روش‌های دیگر اثبات هویت را درخواست می‌کنند. از طرفی دسترسی به کلیدهایتان بسته به محل فیزیکی که در آن نگهداری می‌شوند، ممکن است چند ساعت تا یا چند روز طول بکشد.

ارزهای دیجیتالی که به روش ذخیره‌سازی سرد عمیق نگهداری می‌شوند، برای انجام تراکنش به‌راحتی در دسترس نیستند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری آفلاین

در پایان، کاربرانی که دنبال روش‌های ذخیره‌سازی سرد هستند، می‌توانند از کیف پول‌های نرم‌افزاری آفلاین استفاده کنند. این دسته از کیف پول‌ها به کیف پول‌های سخت‌افزاری شباهت دارند اما کاربران با دانش فنی کم، برای استفاده از آن‌ها باید فرایند پیچیده‌تری را طی کنند.

یک کیف پول نرم‌افزاری آفلاین، کیف پول را به دو پلتفرم قابل دسترس تقسیم می‌کند؛ یک کیف پول آفلاین حاوی کلیدهای خصوصی و یک کیف پول آنلاین که کلیدهای عمومی روی آن نگهداری می‌شوند.

کیف پول آنلاین تراکنش‌های جدید و امضاء نشده را ایجاد می‌کند و آدرس کاربر را به دریافت‌کننده یا فرستنده طرف دیگر تراکنش می‌فرستد. تراکنش امضاء نشده به کیف پول آفلاین انتقال داده شده و با کلید خصوصی امضاء می‌شود.

تراکنش امضاء شده سپس به کیف پول آنلاین انتقال داده می‌شود که آن را در شبکه پخش می‌کند. چون کیف پول آفلاین هرگز به اینترنت وصل نمی‌شود، کلیدهای خصوصی ذخیره‌شده روی آن امن باقی می‌مانند. الکتروم و Armory بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری آنلاین در حوزه کریپتو هستند.

سخن اینوکس با شما

با توجه به اینکه کاربران ارزهای دیجیتال خودشان مسئولیت نگهداری از ارزهایشان را بر عهده دارند، مهم است که روش مناسبی را برای این منظور انتخاب کنند. آن‌ها باید مطمئن شوند که کیف پول انتخابی‌شان با کوین‌هایی که قصد خرید یا فروش آن‌ها را دارند یا می‌خواهند نگهداری کنند، سازگار است. چون تمام کیف پول‌ها از تمام ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند. کیف پول سرد تنها یکی از انتخاب‌ها برای نگهداری از ارزهای دیجیتال است و در این مطلب انواع دیگر روش‌های ذخیره‌سازی سرد را توضیح دادیم.

سوالات متداول

آیا ذخیره‌سازی سرد برای نگهداری از ارزهای دیجیتال بهترین گزینه است؟

ذخیره‌سازی سرد کلیدهای خصوصی را از کیف پول شما حذف می‌کند. بنابراین در حال حاضر بهترین روش برای نگهداری از کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما است، چون دسترسی به آن‌ها را حذف می‌کند.

چه اتفاقی رخ می‌دهد زمانی که ارزهای دیجیتال خود را به روش ذخیره‌سازی سرد نگهداری می‌کنید؟

زمانی که کلیدهای خود را به روش ذخیره‌سازی سرد نگهداری می‌کنید، از کیف پول شما حذف می‌شود. شما همچنان ارزهای خود را در کیف پولتان می‌بینید، چون مالکیت آن‌ها روی بلاکچین ذخیره می‌شود، اما تا زمانی که کلیدهایی را که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید به کیف پول خود برنگردانید، نمی‌توانید تراکنشی با ارزهایتان انجام دهید.

آیا کیف پول کوین بیس از نوع کیف پول سرد است؟

کیف پول صرافی کوین بیس، کیف پول سرد نیست. اما این صرافی یک گاو صندوق برای تمام مشتریان خود دارد که کلیدهای خصوصی آن‌ها را داخل آن به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کند. موسسات می‌توانند از سرویس Coinbase Custody استفاده کنند که خدمات ذخیره‌سازی سرد کوین بیس است.

آیا به کیف پول سرد نیاز دارید؟

کیف پول‌های سرد روشی برای نگهداری آفلاین ارزهای دیجیتال هستند تا جلوی هک آن‌ها را بگیرید. این کیف پول‌ها به اینترنت وصل نیستند، بنابراین امنیت بیشتری در مقایسه با کیف پول‌های گرم دارند.

کیف پول گرم در مقایسه با کیف پول سرد چطور است؟

کیف پول‌های گرم معمولا رایگان هستند، بنابراین استفاده از آن‌ها در مقایسه با کیف پول‌های سرد هزینه کمتری دارد اما امنیتشان در برابر سرقت یا دسترسی ناخواسته کمتر است. چون کیف پول‌های گرم به اینترنت وصل هستند، کاربران راحت‌تر می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. چون برای انتقال توکن‌های خود نیاز به طی مراحل بیشتر برای وصل کردن کیف پولشان به اینترنت ندارند.

منبع
investopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا