تحلیل و سرمایه گذاری

آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال + بهترین استراتژی سرمایه گذاری

کسب درآمد ازطریق سرمایه‌گذاری، از سالیان دور در بازارهای مالی رایج بوده است. پس از خلق بیت کوین در سال ۲۰۰۹، بسیاری از سرمایه‌گذاران به بازار رمزارزها روی آوردند و سودهای خوبی را از این حوزه کسب کردند. بااین‌حال، سرمایه گذاری در ارز دیجیتال همیشه با سودآوری همراه نیست و درصورتی‌که شما با جنبه‌های مختلف این بازار آشنا نباشید، احتمال ازدست‌رفتن دارایی‌هایتان نیز وجود دارد. به همین خاطر، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس، به‌سراغ آموزش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال رفته‌ایم و قصد داریم تا به‌طور کامل، کسب سود از این بازار جدید و جذاب را با شما بررسی کنیم.

فهرست موضوعات مقاله

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

رمزارز یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) نوعی ارز مجازی است که مانند پول، می‌توان آن را خرید و فروش کرد. همچنین، شبیه اغلب دارایی‌ها، سرمایه گذاری در ارز دیجیتال امکان‌پذیر است و می‌تواند برای سرمایه‌گذاران سودآور باشد. بااین‌حال، باید به این نکته توجه داشت که رمزارزها یکی از بی‌ثبات‌ترین انواع دارایی هستند و خرید آن‌ها باید با دقت بالایی انجام شود.

برخلاف دارایی‌های سنتی، رمزارزها توسط یک نهاد مرکزی، مانند بانک و دولت، عرضه نشده و ماهیتی غیرمتمرکز دارند. رمزارزها توسط واحدهایی به نام کوین و توکن مورد معامله قرار می‌گیرند و شما برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نیازی به مراجعه حضوری ندارید و باید از صرافی‌ها و پلتفرم‌های معتبر آنلاین استفاده کنید. ازآنجایی‌که این ارزها در طول زمان نوسانات زیادی را نشان می‌دهند، بسیاری از معامله‌گران با تحلیل نمودار قیمت کریپتوکارنسی‌ها یا با توجه به ماهیت روبه‌رشد یک پروژه رمزارزی، دست به سرمایه‌گذاری می‌زنند. درصورتی‌که این تحلیل‌‌ها به‌خوبی انجام شوند، می‌توانند کسب سود و افزایش سرمایه را به‌همراه داشته باشند.

انواع سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به خرید و نگهداری از یک رمزارز محدود می‌شود. بااین‌حال، درآمدزایی از این حوزه را می‌توان در انواع مختلفی دسته‌بندی کرد که در ادامه آن‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

خرید مستقیم رمزارز

رایج‌ترین روش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، خرید مستقیم رمزارزها است. در این زمینه، شما می‌توانید از سرشناس‌ترین ارزها، مانند بیت کوین و اتریوم، شروع کرده و حتی به‌سراغ رمزارزهای ناشناس‌تر بروید. گاهی خرید یک دارایی نوظهور، می‌تواند سود خوبی را برای سرمایه‌گذاران به‌همراه داشته باشد.

خرید مستقیم رمزارز

شرکت‌های ارز دیجیتال

برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، می‌توانید به‌سراغ شرکت‌هایی بروید که به‌صورت جزئی یا کلی در این حوزه فعالیت دارند. برای مثال، شرکت خدمات مالی آمریکایی «رابین‌هود مارکتس» (Robinhood Markets) با توکن اختصاصی HOOD و «پی‌پل هولدینگ» (PayPal Holdings) با توکن PYPL در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند. همچنین، شرکت «مایکرو استراتژی» (MicroStrategy) توکن MSTR را ارائه داده است و شما با خرید این توکن‌ها، می‌توانید بر روی این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشید.

صندوق مبتنی بر کریپتو

اگر به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ازطریق شرکت‌های این حوزه علاقه ندارید، می‌توانید از صندوق‌هایی استفاده کنید که مبتنی بر کریپتوکارنسی‌ها هستند. در این زمینه، «صندوق‌های قابل معامله» (ETFs)، «صندوق‌های مبتنی بر شاخص» (index funds) و «صندوق‌های آتی» (futures funds) گزینه‌های بسیار خوبی به حساب می‌آیند.

در ژانویه ۲۰۲۴، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده صندوق‌های قابل معامله بیت کوین را مورد تأیید قرار داد. این صندو‌ق‌ها به شما اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به خرید و نگهداری رمزارزها، به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بپردازید. لذا در حال حاضر ETFها یکی از محبوب‌ترین و امن‌ترین شیوه‌های سرمایه‌ گذاری در بازار پرنوسان کریپتو محسوب می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به مقاله زیر سری بزنید.

در این مورد بخوانید: صندوق قابل معامله چیست؟ + معرفی بهترین ETF ها

صندوق بازنشستگی ارز دیجیتال

این صندوق‌ها به شما کمک می‌کنند تا ضمن سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، از مزایای مالیاتی صندوق‌های بازنشستگی (Roth IRA) نیز بهره‌مند شوید. این روش نسبت به سایر گزینه‌ها ریسک کمتری دارد؛ چراکه به شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به پرداخت مالیات، سرمایه خود را پس‌انداز کنید. البته درحال‌حاضر امکان دسترسی به چنین صندوق‌هایی از داخل ایران فراهم نیست.

سرمایه‌گذاری به‌عنوان ماینر

یکی از قدیمی‌ترین انواع سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، تبدیل‌شدن به یک ماینر است. ماینرها افرادی هستند که با استفاده از دستگاه‌های ماینینگ، به استخراج ارزهای دیجیتال مشغول می‌شوند. برای این کار، شما به یک دستگاه ماینر قدرتمند و مقادیر زیادی برق مصرفی دارید. همچنین، در سال‌های اخیر، امکان تبدیل‌شدن به یک ماینر ازطریق سهام‌گذاری نیز فراهم شده است. در این روش، شما بخشی از ارزهای دیجیتال خود را در شبکه سهام‌گذاری می‌کنید و بابت اعتبارسنجی تراکنش‌ها سود به دست می‌آورید.

روش‌های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

استراتژی‌های متفاوتی برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارند. آشنایی با این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین روش را بیابید و ضمن مدیریت ریسک، درآمدزایی بیشتری داشته باشید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا انواع روش‌های سرمایه‌ گذاری رمزارز را با شما بررسی نماییم.

هولدینگ (Holding) یا هودلینگ (HODLing)

شناخته‌شده‌ترین استراتژی سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، هودلینگ است. هولدینگ از یک اشتباه لفظی در بیان واژه «نگهداری» یا «هولد» (hold) در سال ۲۰۱۳ رایج شد. این رویکرد، ماهیتی بلندمدت دارد و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا به‌جای درگیرشدن با نوسانات کوتاه‌مدت رمزارزها، صرفاً به‌دنبال کسب سود از رشد دارایی‌هایشان در درازمدت باشند.

هولد کردن به صبر و اعتماد به استراتژی سرمایه‌گذاری نیاز دارد و شما باید در این مسیر دچار تردید نشوید و به فروش دارایی‌هایتان اقدام نکنید. بااین‌حال، به این نکته توجه داشته باشید که این اعتماد از تحلیل درست و دانش کافی ناشی می‌شود. جهت آشنایی با بهترین رمزارزها جهت سرمایه گذاری بلند مدت، می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

در این مورد بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت در 1402

میانگین‌گیری یا متوسط هزینه دلاری (Dollar-Cost Averaging)

این استراتژی که به‌صورت خلاصه DCA نیز نامیده می‌شود، خصوصاً در بازار بی‌ثبات کریپتو کاربرد زیادی دارد. بر اساس این استراتژی سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، بدون توجه به شرایط بازار، در فاصله‌های زمانی مشخص، به خرید یک دارایی اقدام می‌کنیم. این فاصله زمانی می‌تواند هفتگی، ماهانه یا سالانه باشد. در واقع، DCA به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا ریسک‌ بازار را کاهش دهند و با گسترش سرمایه‌های خود در طول زمان، در دام تصمیمات احساسی گرفتار نشوند.

پیش‌بینی روند (Trend Following)

پیش‌بینی یا دنباله‌رویِ روند یکی از استراتژی‌های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال است که با ماهیت پویای این بازار سازگاری دارد. این استراتژی شامل شناسایی و سرمایه‌گذاری بر روی روندهای بازار است. البته معامله‌گران این حوزه به‌دنبال کسب سودهای کوتاه‌مدت نیستند، بلکه روندهای بلندمدت را شناسایی کرده و از آن‌ها سود به دست می‌آورند.

ابزار کلیدی برای پیش‌بینی روند، تحلیل تکنیکال است. در این روش، با تجزیه و تحلیل حرکات قبلی قیمت، روندهای آتی پیش‌بینی می‌شوند. بنابراین، زمانی که معامله‌گر در مورد یک روند به اطمینان رسید، با خرید در روند صعودی یا فروش در روند نزولی، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهد.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

سوئینگ تردینگ یا نوسان‌گیری روشی تاکتیکی در بازار کریپتو است که بر اساس آن، از حرکات کوتاه‌مدت قیمت، سود حاصل می‌شود. ازآنجایی‌که بازار کریپتو نوسانات زیادی را نشان می‌دهد، این استراتژی روش بسیار مطلوبی برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به حساب می‌آید. معمولاً معامله‌گران این حوزه، موقعیت‌های معاملاتی خود را از چند روز تا چند هفته باز نگه داشته و از الگوهای روند و حرکات بازار سود به دست می‌آورند.

تریدرهای نوسان‌گیر باید زمان‌بندی دقیق و درک عمیقی از شاخص‌های بازار داشته باشند. اغلب معامله‌گران این حوزه از اندیکاتور‌هایی، مانند میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی (RSI) یا مکدی (MACD) استفاده می‌کنند.

معاملات روزانه (Day Trading)

این استراتژی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برای افرادی که انرژی و سرعت بالایی دارند، مناسب است. در این روش، موقعیت‌های معاملاتی در طول یک روز باز شده و در پایان همان رو بسته می‌شوند. البته ممکن است که این معاملات صرفاً چند دقیقه تا چند ساعت زمان می‌‌برد. معامله‌گران روزانه به‌سرعت تصمیم می‌گیرند و به‌طور مداوم نوسانات را زیر نظر دارند.

بنابراین، در این شیوه سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، تریدرها باید با روندها و شاخص‌ها آشنا باشند و به‌سرعت بتوانند واکنش نشان دهند. برای آشنایی با بهترین ارزهای دیجیتال جهت سود روزانه، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

در این مورد بخوانید: بهترین استراتژی ترید روزانه؛ 10 استراتژی برتر سال 2024

اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپینگ روشی در سرمایه گذاری ارز دیجیتال بوده که بر استفاده از سرعت نوسانات بازار و کسب سودهای مکرر و کوچک، متکی است. معامله‌گران اسکالپینگ به حرکات جزئی قیمت توجه دارند و در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه معاملات خود را انجام می‌دهند. هدف این تریدرها جمع‌آوری سود از چندین معامله در طول یک روز است.

ازآنجایی‌که این استراتژی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نیز بر اساس نوسانات کوتاه‌مدت شکل می‌گیرد، به سرعت و دقت بالایی نیاز دارد. معمولاً این معامله‌گران از تحلیل تکنیکال برای شناسایی حرکات سریع بازار بهره می‌گیرند. اگرچه این استراتژی بسیار دشوار است، اما می‌تواند سودهای مداوم را برای افراد تضمین کند.

بهترین روش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

انتخاب یک روش برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بستگی به استراتژی معاملاتی شما دارد. همچنین، برای انتخاب یک استراتژی، شما باید به خواسته‌ها، سلایق، ریسک‌پذیری و ظرفیت روانی خود توجه داشته باشید. در این زمینه، دانش نیز اهمیت فراوانی دارد. برای مثال، اگر به‌دنبال استراتژی‌های اسکالپینگ و نوسان‌گیری هستید، به دانش تحلیلی بیشتری نسبت به هودلینگ نیاز دارید.

از طرفی، باید ببینید که ریسک‌پذیری شما چقدر است و تا چه میزان فشار روانی را می‌توانید تحمل کنید. اصولاً استراتژی‌هایی که به معاملات کوتاه‌مدت متکی هستند، به وقت، دانش و ظرفیت روانی بالایی نیاز دارند. در عوض، روش‌هایی مانند هودلینگ ریسک کمتری داشته و نیاز به پیگیری مداوم روندهای بازار نخواهند داشت. جهت آشنایی با بهترین استراتژی نوسان‌گیری می‌توانید به مقاله زیر مراجعه نمایید.

در این مورد بخوانید: بهترین استراتژی اسکالپ: معرفی 4 استراتژی ساده

آموزش سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به یادگیری تحلیل تکنیکال نیاز دارد و معامله‌گران باید با دانش کافی وارد این حوزه شوند. در این زمینه، نکات آموزش مهمی هستند که به شما کمک می‌کنند تا سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری داشته باشید و ریسک‌های احتمالی را کاهش دهید.

آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

آماده ازدست‌دادن باشید

رمزارزها دارایی‌هایی نوظهور هستند و هنوز نوسانات بی‌شماری را نشان می‌دهند. با توجه به ماهیت بی‌ثبات این بازار، فقط به میزانی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال داشته باشید که بتوانید این سرمایه را از دست بدهید. در همین راستا، کارشناسان توصیه می‌کنند که فقط ۵ درصد از سرمایه خود را به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال اختصاص دهید.

از میانگین‌گیری استفاده کنید

گفتیم که یکی از روش‌های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال DCA است. ازآنجایی‌که این روش به نوسانات قیمت کاری ندارد و در بازه‌های زمانی مشخصی به خرید دارایی‌ها اقدام می‌کند، می‌تواند رویکرد مناسبی برای فرار از ریسک‌های احتمالی و کسب سود درازمدت از این بازار باشد. معمولاً معامله‌گران این حوزه برای مدیریت نوسانات قیمت، با افزایش نرخ ارزها، دارایی کمتری می‌خرند و با کاهش قیمت آن‌ها، خرید خود را افزایش می‌دهند.

درباره پروژه‌ها تحقیق کنید

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال تفاوت‌های زیادی با بازارهای مالی سنتی دارد. در واقع، پیشرفت یک رمزارز تا حد زیادی به بنیان‌گذار، اهداف، چشم‌انداز و بودجه یک پروژه وابسته است. همه این موارد، اصول بنیادین یا فاندامنتال یک پروژه را تشکیل می‌دهند. در همین راستا، پروژه‌هایی که صرفاً به‌دنبال کپی‌کردن نیستند و ويژگی‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند، دارای ارزش بالاتری هستند. برای تحلیل بنیادین، حتماً به کاربرد توکن، مقیاس‌پذیری تراکنش‌ها، امنیت شبکه، زبان‌های برنامه‌نویسی، شفافیت تیم و مزیت‌های رقابتی یک پروژه توجه داشته باشید.

به رمزارزهای اصلی پایبند باشید

رمزارزهای بزرگ بازار، مانند بیت کوین و اتریوم، ارزش بازار بسیار بالایی دارند و تقریباً نوسانات بیشتر بازار را شکل می‌دهند. همچنین، این دارایی‌ها در اغلب صرافی‌ها و روش‌های سرمایه‌گذاری، مانند صندوق‌های قابل معامله، حضور دارند. این ارزهای دیجیتال چندین چرخه و رکود مهم را پشت‌سر گذاشته‌اند. اگرچه هنوز هم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال سرشناس با ریسک همراه است، اما این رمزارزها انعطاف‌پذیری و قدرت خود را نشان داده‌اند و همچنان پایدار مانده‌اند. بنابراین، هم‌زمان با اینکه از رشد ارزهای جدید سود به دست می‌آورید، همیشه بخش اعظم سبد سرمایه خود را به رمزارزهای اصلی اختصاص دهید.

از ذخیره‌سازی ایمن استفاده کنید

سالانه میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال به‌خاطر سهل‌انگاری کاربران به سرقت می‌روند. ازآنجایی‌که تمام فرایندهای حوزه کریپتو به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند، خطرات مربوط به هک و کلاهبرداری نیز در این زمینه بسیار زیاد است. بنابراین، همیشه از کیف پول‌های ایمن برای ذخیره‌سازی رمزارزهای خود استفاده کنید. به همین منظور، ولت‌های سخت‌افزاری گزینه‌های بسیار مطلوب‌تری هستند و ایمنی بالاتری دارند. ضمن اینکه عبارات بازیابی خود را هیچ‌وقت به‌صورت آنلاین ذخیره نکنید.

منطقی تصمیم بگیرید

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال با هیجانات زیادی همراه است. وقتی اخبار کریپتو و نوسانات بازار را دنبال می‌کنید، دائماً دچار شوق یا تردید می‌شوید و احتمال دارد که عجولانه تصمیم بگیرید. بنابراین، هرگز در دام هیجان مربوط به میم کوین‌ها نیفتید و هیچ‌وقت دارایی‌هایتان از ترس ازدست‌دادن نفروشید؛ بلکه عاقلانه و بر اساس دانش تصمیم بگیرید و به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید.

برای درک فناوری کریپتو وقت بگذارید

بسیاری از افرادی که به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مشغول هستند، اطلاعاتی در مورد فناوری زیربنایی کریپتو ندارند. درحالی‌که اطلاع از عملکرد شبکه‌های بلاکچین، مکانیزم‌های اجماع، الگوریتم‌های هش و قراردادهای هوشمند، به شما کمک می‌کند تا چشم‌انداز و ویژگی‌های یک پروژه کریپتو را بهتر درک کنید. ازاین‌طریق، استعداد یک پروژه را برای رشد شناسایی کرده و با آگاهی بیشتری به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مشغول می‌شوید.

به قوانین نظارتی توجه کنید

برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، حتماً قوانین نظارت بر کریپتو را در داخل و خارج از کشور دنبال کنید. قوانین مهمی که توسط دولت‌ها تنظیم می‌شوند، می‌توانند بر روی روندهای رمزارزها تأثیرات زیادی داشته باشند. همچنین، از قوانین حاکمیتی پروژه‌ها نیز مطلع شوید؛ چراکه این قوانین می‌توانند ارزش توکن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهند.

نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

اهمیت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

رمزارزها یک کلاس دارایی نوظهور هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا عرضه می‌شوند. برخلاف سهام شرکت‌ها، رمزارزها کاربردهای فراوانی دارند و در زمینه‌های حاکمیتی، کاربردی، ابزاری، امنیتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه‌بر آن، پروژه‌های کریپتو نیز غیرمتمرکز هستند و حاکمیت خود را به کاربرانشان ارائه می‌دهند. ضمن اینکه اغلب این پروژه‌ها با هدف ارائه خدماتی نوین و نوآورانه تأسیس شده‌اند.

ازآنجایی‌که دنیای امروز با سرعتی سرسام‌آور تغییر می‌کند، رمزارزها نیز در سال‌های اخیر شهرت زیادی یافته‌اند. برای مثال، بازی نات کوین که توسط تلگرام ارائه شد، طیف وسیعی از جامعه را با رمزارزها آشنا کرد. بنابراین، با توجه به این رشد سریع بازار کریپتو، به نظر می‌رسد که هر فردی باید مقداری رمزارز داشته باشد تا بتواند در آینده روبه‌رشد دنیای کریپتو، نقشی را ایفا کند. این مسئله لزوم سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را نشان می‌دهد.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

همه افراد می‌توانند به خرید رمزارزها اقدام کرده و از رشد قیمت آن‌ها سود به دست آورند. بااین‌حال، بازار کریپتو بسیار بی‌ثبات است و سرمایه‌گذاران باید دانش و دقت کافی را در این زمینه به خرج دهند. علاوه‌بر آن، آمادگی ذهنی نیز یکی دیگر از لازمه‌های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است. معمولاً افرادی که آمادگی ذهنی لازم را برای معامله‌گری در این بازار پرنوسان نداشته باشند، زود خسته شده و از بازار کریپتو خارج می‌شوند. بنابراین، به‌طور کلی، می‌توان گفت که سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای افرادی مناسب است که به‌دنبال کسب دانش این حوزه هستند و با ظرفیت بالای ذهنی خود، توان پذیرش ریسک‌های احتمالی را دارند.

مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

مزایای معامله‌گری در این بازار نوظهور عبارت‌اند از:

  • تا قبل از سال ۲۰۲۲، رمزارزها هم‌بستگی خاصی را با سایر کلاس‌های دارایی، مثل بورس و فارکس، نشان نمی‌دادند. بااین‌حال، این ارتباط در سال‌های اخیر بیشتر شده و می‌تواند نویدبخش یک بازار باثبات‌تر باشد.
  • برخی از کارشناسان، رمزارزهایی مثل بیت کوین را با طلا مقایسه می‌کنند؛ چراکه دارای ویژگی‌های مشترکی، مانند کم‌یابی، دوام و عدم وابستگی به نهادهای مرکزی هستند.
  • به‌لطف فناوری دفترکل توزیع‌شده و ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها، دستکاری در این بازار، کار دشواری به نظر می‌رسد.

معایب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

معایب سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:

  • بازار رمزارزها نوسانات بسیار زیادی دارد و نرخ دارایی‌ها به‌سرعت افزایش و کاهش می‌یابد. از طرفی، شاخص‌هایی که تغییرات روند را آشکار می‌کنند، همیشه قابل شناسایی نیستند.
  • اگرچه هک‌شدن بلاکچین کار بسیار دشوار و تقریباً محالی است؛ اما کاربران در معرض هک و سرقت قرار دارند.
  • ازآنجایی‌که نظارت قانونی کافی بر این حوزه وجود ندارد، یک تراکنش اشتباه می‌تواند سرمایه شما را از بین ببرد و هیچ نهاد پاسخگویی در این زمینه وجود ندارد.

چگونگی سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برای افراد حرفه‌ای بسیار آسان است و زمان اندکی را از آن‌ها می‌گیرد. بااین‌حال، کاربران مبتدی که با جنبه‌های مختلف دنیای کریپتو آشنا نیستند، هنوز در این زمینه با مشکلاتی مواجه می‌شوند. برای رفع این مشکلات و آشنایی با نحوه سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، گام‌های زیر را دنبال کنید.

انتخاب ارز دیجیتال

همان‌طور که برای خرید سهام، یک شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهید، برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نیز باید پروژه‌ها را به‌دقت بررسی کنید. تحقیق در مورد پروژه‌های رمزارزی باید بسیار دقیق‌تر باشد؛ چراکه بسیاری از این دارایی‌ها به روشی برای کلاهبرداری تبدیل شده‌اند. به یاد داشته باشید که کارشناسان شبکه‌های اجتماعی، همیشه به‌نفع شما صحبت نمی‌کنند؛ بنابراین، یاد بگیرید که خودتان پروژه‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. در نهایت، ممکن است که برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، به‌سراغ یک یا چند رمزارز بروید.

انتخاب صرافی

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ازطریق یک صرافی رمزارزی انجام می‌شود. به‌طور کلی، دو نوع صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز در بازار حضور دارند. بااین‌وجود، کار با صرافی غیرمتمرکز برای کاربران مبتدی دشوار است و این افراد باید به‌سراغ صرافی‌های متمرکز بروند. به این نکته داشته باشید که بسیاری از صرافی‌های خارجی، کشور ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند و به ایرانیان خدمات ارائه نمی‌دهند. بنابراین، گزینه‌های خارجی انگشت‌شماری برای شما باقی می‌مانند. در حالت کلی، برای انتخاب یک صرافی، به عواملی مانند امنیت، کارمزدها، حجم معاملات، حداقل نیازهای سرمایه‌گذاری و لیست رمزارزها توجه کنید.

استفاده از کیف پول

برای محافظت از رمزارزهای خود باید از یک روش ذخیره‌سازی مطمئن استفاده کنید. ازآنجایی‌که کریپتوکارنسی‌ها کاملاً دیجیتال هستند، برای ذخیره‌سازی توکن‌ها نیز به یک فضای دیجیتالی نیاز دارید. کیف پول‌های مختلفی شامل نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، کاغذی و مبتنی بر وب وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به استراتژی خود برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، از یکی از آن‌ها استفاده کنید. برای آشنایی با بهترین کیف پول‌های بازار کریپتو بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

در این مورد بخوانید: معرفی بهترین کیف پول ارز دیجیتال + ویژگی های هر ولت

تصمیم‌گیری درباره مقدار سرمایه‌گذاری

تصمیم‌گیری در مورد میزان سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به بودجه، ریسک‌پذیری و استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد. بااین‌حال، فقط مقداری سرمایه‌گذاری کنید که توان ازدست‌دادن آن را داشته باشید. ضمن اینکه کارشناسان توصیه می‌کنند که بیش از ۲ درصد از سبد سرمایه خود را به هر یک از رمزارزها اختصاص ندهید تا ازاین‌طریق، خطرات احتمالی کاهش پیدا کنند.

سرمایه گذاری در بازار رمزارزها

مدیریت سرمایه‌

رمزارزها دارایی‌هایی منحصربه‌فرد هستند؛ چراکه هم به‌عنوان ابزاری برای خرید مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم می‌توان از آن‌ها در درازمدت نگهداری کرد. نحوه نگهداری و مدیریت این دارایی‌ها به استراتژی سرمایه گذاری شما در ارزهای دیجیتال بستگی دارد. بااین‌وجود، ما به شما توصیه می‌کنیم که سرمایه‌گذاری منظمی داشته باشید و دائماً به سبد سرمایه خود تنوع ببخشید.

مهم‌ترین نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

پس از اینکه با سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و جنبه‌های مختلف این حوزه آشنا شدید، باید مهم‌ترین نکات این حوزه را به‌طور خلاصه برای شما توضیح دهیم. اگر به این نکات توجه داشته باشید، ریسک‌های بازار را کاهش می‌دهید و سودآوری بیشتری خواهید داشت:

  • پیش از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، دانش خود را در زمینه کریپتو افزایش دهید.
  • بر اساس دانشی که کسب کرده‌اید، یکی از استراتژی‌های معاملاتی را انتخاب کنید.
  • تنها بخشی از سرمایه خود را به خرید رمزارزها اختصاص دهید که بتوانید آن را از دست بدهید.
  • یک روند قیمتی تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند؛ پس نترسید و به استراتژی خود پایبند باشید.
  • سبد سرمایه متنوعی ایجاد کنید تا ریسک‌های احتمالی را کاهش دهید.
  • استفاده از کلاس‌های دیگر دارایی در سبد سرمایه، ریسک‌ بازار کریپتو را تا حدودی کنترل می‌کند.
  • حتماً از ابزار ذخیره‌سازی قدرتمندی، مانند ولت‌های سخت‌افزای، بهره ببرید.
  • اخبار کریپتو را پیگیری کنید؛ اما اسیر هیجانات یا ترس‌های آنی نشوید.
  • کارمزد تراکنش‌ها را حتماً در نظر بگیرید؛ چراکه منجر به کاهش سود شما می‌شوند.
  • اگرچه نیم‌نگاهی به رمزارزهای جدید دارید؛ اما استراتژی سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را بر اساس توکن‌های اصلی بازار بنا کنید.

خلاصه سرمایه گذاری در رمزارزها با اینوکس

در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال علاقه نشان داده‌اند. بااین‌حال، سقوط بازار کریپتو در سال ۲۰۲۲، خیلی از افراد تازه‌کار را فراری داد؛ اما دراین‌بین سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به دارایی‌های خود دست نزدند و حالا در سال ۲۰۲۴، شاهد جان‌گرفتن دوباره بازار کریپتو هستند. از این اتفاق می‌توان فهمید که حضور در بازار کریپتو به دانش کافی و ظرفیت روانی بالا نیاز دارد. بنابراین، پیش از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، دانش خود را افزایش دهید و استراتژی معاملاتی‌ای را انتخاب کنید که با میزان ریسک‌پذیری و ظرفیت روانی شما سازگاری داشته باشد. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس، صفر تا صد سرمایه گذاری در رمزارزها را با شما بررسی کردیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

سوالات متداول

ایا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خوبه؟

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز و پروژه‌های پیشروی کریپتو، آینده سرمایه گذاری در ارز دیجیتال می‌تواند روشن باشد؛ اما ورود به این حوزه، نیاز به کسب دانش و تحمل ریسک بالایی دارد.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

به کسب سود از تغییرات قیمت رمزارزها، سرمایه گذاری در ارز دیجیتال گفته می‌شود. این سرمایه‌گذاری با استفاده از استراتژی‌ها و روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد.

آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال قانونی است؟

قوانین مربوط به بازار کریپتو در کشورهای مختلف، متفاوت هستند. درحال‌حاضر، در ایران، سرمایه گذاری در ارز دیجیتال منع قانونی ندارد.

منبع
investopediaforbesstash

آرمین یوسفی

در ابتدا کلمه بود و در انتها نیز از ما کلمه‌ای بیش نمی‌ماند. من بیش از یک‌ دهه است که به نوشتن شعر، داستان و فیلم‌نامه مشغولم. برگزیده‌ی تعدادی جشنواره‌ی ادبی و جایزه‌ی کتاب سال شده‌ و تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌ی سینما ادامه داده‌ام. در این سال‌ها برای گذرانِ زندگی، کارگر کلمات بوده‌ و در زمینه‌های گوناگونی تولید محتوای نوشتاری کرده‌ام.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا