ارزهای دیجیتال

نقد و بررسی 10 تا از بهترین صرافی های غیرمتمرکز (DEX)

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

با توسعه‌ی ارزهای دیجیتال، صرافی‌های رمزارزی هم پدید آمدند. این صرافی‌ها به دو دسته‌ی متمرکز (CEX) و غیرمتمرکز (DEX) تقسیم می‌شوند. صرافی‌های غیرمتمرکز امکان مبادله‌ی همتا‌به‌همتا را برای کاربران فراهم می‌کنند و نیاز به یک نهاد مرکزی نظارت‌کننده را از میان برمی‌دارند. به‌ همین علت، در این مقاله از اینوکس، قصد داریم که بهترین صرافی های غیرمتمرکز را به شما معرفی کنیم.

فهرست موضوعات مقاله

تحلیل و بررسی بهترین صرافی های غیرمتمرکز

در سال‌های اخیر، صرافی‌های غیرمتمرکز طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. در این بین، برخی از DEXها، به‌خاطر خدمات ویژه‌ی خود، محبوبیت بیشتری داشته‌اند و توانسته‌اند کاربران بیشتری را جذب کنند. در این بخش، بهترین صرافی های غیرمتمرکز را به شما معرفی خواهیم کرد.

او کی ایکس (OKX)

بسیاری از افراد معتقدند که او کی ایکس بهترین صرافی غیرمتمرکز بازار کریپتو است. با اینکه این صرافی به‌خاطر بخش متمرکز خود با 1 میلیارد دلار معاملات روزانه شهرت دارد؛ اما مجموعه غیرمتمرکز این صرافی نیز بسیار قدرتمند است. در واقع، OKX به‌صورت یک «تجمیع‌کننده» (aggregator) نقدینگی عمل می‌کند.

یعنی به‌جای ارائه‌ی معاملات همتابه‌همتا، قیمت‌های بیش از 200 صرافی غیرمتمرکز را جمع‌آوری کرده و امکان انجام معامله را با بهترین قیمت برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین، او کی ایکس از 15 شبکه انتقال پشتیبانی کرده و خدمات مبادلات میان‌زنجیره‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد. کار با این صرافی بسیار ساده بوده و تنها کافی است که کیف پول خود را به OKX متصل کنید.

او کی ایکس یکی از بهترین صرافی های غیرمتمرکز برای کسب سود از بازار کریپتو است. نه‌تنها کاربران با استفاده از OKX، می‌توانند توکن‌های خود را با بهترین قیمت تعویض کنند، بلکه امکاناتی مانند سرمایه‌گذاری دوگانه، کشت سود، استیکینگ و… ، امکان درآمدزایی را برای برای کاربران فراهم کرده‌اند.

مرور اجمالی صرافی غیرمتمرکز او کی ایکس

صرافیشبکه‌های انتقالخدمات دیفایقیمت‌گذاریویژگی‌های کلیدی
OKXاز 15 شبکه بلاک‌چین در حدود 200 صرافی شخص ثالث پشتیبانی می‌کند.حساب‌های پس‌انداز، استیکینگ، کشت سود، سرمایه‌گذاری دوگانه، خزانه‌‌داریدر زمان ثبت سفارش قابل مشاهده است.از پروتکل تجمیع‌کننده برای جمع‌آوری قیمت استفاده می‌کند.خدمات NFT و کیف پول را نیز ارائه داده است.

مزایا و معایب صرافی OKX

مزایامعایب
یکی از بهترین صرافی های غیرمتمرکز است.تا زمان ثبت سفارش، کارمزدها قابل مشاهده نیستند.
بهترین قیمت‌ها را از 200 صرافی جمع‌آوری می‌کند.
از 15 شبکه انتقال پشتیبانی کرده و تبادل میان‌زنجیره‌ای را ارائه می‌دهد.
حساب‌های پس‌انداز، استیکینگ، کشت سود و خدمات دیفای
بازار توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)

یونی سواپ (Uniswap)

یونی سواپ یکی دیگر از بهترین صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. این صرافی حجم معاملات بسیار بالایی دارد. در ابتدا، یونی سواپ فقط از توکن‌های ERC20 پشتیبانی می‌کرد؛ اما حالا دسترسی به شبکه‌های مختلف را فراهم کرده است. استفاده از این صرافی نیاز به احراز هویت ندارد. همچنین، همه‌ی تراکنش‌های کاربران در یونی سواپ با استفاده از قراردادهای هوشمند پردازش می‌شوند.

در ضمن، سرمایه‌گذاران با تأمین نقدینگی مورد نیاز بازار یونی سواپ، می‌توانند سود کسب کنند. برای این کار، کاربران باید توکن‌های خود را در استخرهای نقدینگی مختلف، مانند DAI/USDC ،USDC/ETH و WBTC/ETH قرار دهند. مجموع این افراد بابت ایجاد نقدینگی، 0.3 درصد از سود معاملات را دریافت خواهند کرد.

در این رابطه بخوانید : ارز یونی سواپ چیست؟ بررسی ویژگی‌ها و کاربرد این توکن حاکمیتی

مرور اجمالی صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

صرافیشبکه‌های انتقالخدمات دیفایقیمت‌گذاریویژگی‌های کلیدی
Uniswapاتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، پالیگان، سلو، آپتیمیزم، آربیترومکشت سود0.3 درصد برای معاملات سواپبزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز برای توکن‌های ERC20 است. از معاملات میان‌زنجیره‌ای پشتیبانی کرده و نقدینگی را با سود معاملات تأمین می‌کند.

مزایا و معایب Uniswap

مزایامعایب
هنگام معامله توکن‌های محبوب ERC20، نقدینگی بالایی دارد.کارمزد معاملاتی بالایی دارد.
به احراز هویت نیازی ندارد.
از حدود 300 نرم‌افزار غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند.

پنکیک سواپ (PancakeSwap)

پنکیک سواپ یکی از بهترین صرافی های غیرمتمرکز است که معاملات توکن‌های زنجیره هوشمند بایننس را ارائه می‌دهد. در واقع، مرجع اصلی عرضه اولیه توکن‌های BEP20، صرافی پنکیک سواپ است. در نتیجه، این صرافی گزینه‌ی بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال نوظهور به حساب می‌آید. پنکیک سواپ رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و کار با آن آسان است.

همچنین، این صرافی کارمزدی 0.25 درصدی را بابت معاملات از کاربران دریافت می‌کند. این صرافی حدود 1.4 میلیون کاربر فعال در ماه دارد و خدمات مختلفی را مانند کشت سود و استیکنیگ به آن‌ها ارائه می‌دهد. علاوه‌ بر آن، استخر نقدینگی BNB/BUSD در این صرافی، تا 30 درصد بازدهی سالانه به شما پرداخت می‌کند.

مرور اجمالی پنکیک سواپ

صرافیشبکه‌های انتقالخدمات دیفایقیمت‌گذاریویژگی‌های کلیدی
PancakeSwapزنجیره هوشمند بایننساستیکینگ و کشت سود0.5 درصد سود معاملاتاز هزاران توکن BEP20 پشتیبانی می‌کند. بازدهی بالایی برای استیکینگ و کشت سود دارد. نیاز به احراز هویت ندارد.

مزایا و معایب PancakeSwap

مزایامعایب
بهترین صرافی غیرمتمرکز برای معامله توکن‌های زنجیره هوشمند بایننسفقط از یک شبکه پشتیبانی کرده است.
امکان دسترسی به پروژه‌های جدید شبکه BSCاز حساب پس‌انداز پشتیبانی نمی‌کند.
برای کار با آن، تنها به یک کیف پول نیاز است و نیازی به ثبت‌نام ندارید.

هیوبی (Huobi)

هیوبی یکی از بهترین صرافی های غیرمتمرکز، از نظر حجم نقدینگی، برای انجام معاملات است. همچنین، این صرافی برای ارائه‌ی خدمات وب 3 و دیفای، نرم‌افزار iToken را ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار از خدمات مختلفی مانند مبادله توکن و کیف پول ذخیره‌سازی، پشتیبانی می‌کند. iToken فقط بر روی گوشی هوشمند فعال بوده و برای سیستم‌عامل‌های اندروید و ios ارائه شده است.

علاوه‌بر آن، آی توکن غیرحضانتی بوده و اختیار کلیدهای خصوصی را به خود کاربران واگذار می‌کند. در ضمن، هیوبی از حدود یک میلیون دارایی دیجیتالی مختلف پشتیبانی کرده است. این دارایی‌ها بر روی شبکه‌های اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، سولانا، ترون و… قرار دارند. البته این نرم‌افزار با برنامه‌های دیفای ادغام نمی‌شود و فقط ذخیره‌سازی آن‌ها را فراهم کرده است.

مرور اجمالی هیوبی

صرافیشبکه‌های انتقالخدمات دیفایقیمت‌گذاریویژگی‌های کلیدی
Huobiاتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، سولانا، ترون و…ارائه نمی‌دهد.از قبل مشخص نیست.پشتیبانی از میلیون‌ها دارایی و برخورداری از تعداد زیاد مشتری و ارائه‌ی بازار توکن‌های غیرقابل تعویض

مزایا و معایب Huobi

مزایامعایب
آی توکن حدود 10 میلیون کاربر دارد و توسط هیوبی پشتیبانی می‌شود.از نرم‌افزارهای حوزه دیفای پشتیبانی نکرده و امکان استیکینگ را ارائه نمی‌دهد.
یکی از بهترین نرم‌افزارهای حوزه کریپتو است.مشاهده کارمزدها از قبل امکان‌پذیر نیست.
از شبکه‌های زیادی پشتیبانی می‌کند.

کوکوین (Kucoin)

کوکوین کیف پول کاربردی خود را با نام Halo ارائه می‌دهد که یکی از بهترین صرافی های غیرمتمرکز محسوب می‌شود. Halo علاوه‌ بر نرم‌افزار موبایلی، به‌ صورت افزونه مرورگر نیز قابل استفاده است. این نرم‌افزار از 7 استاندارد اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، پالیگان، کوکوین کامیونیتی چین، آوالانچ، آربیتروم و فانتوم پشتیبانی می‌کند.

به‌ این‌ ترتیب، کاربران این ولت به ده‌ها هزار دارایی دیجیتالی دسترسی دارند و می‌توانند از NFT ها هم استفاده کنند. این ولت ویژگی‌های مختلفی را مانند «ردیاب هوشمند کیف پول» ارائه داده است. این ابزار به کاربران کمک می‌کند که معاملات نهنگ‌های بازار کریپتو را ردیابی کنند. در ضمن، هالو کاربری ساده‌ای دارد و از قابلیت استیکینگ نیز پشتیبانی می‌‎کند.

مرور اجمالی کوکوین

صرافیشبکه‌های انتقالخدمات دیفایقیمت‌گذاریویژگی‌های کلیدی
Haloاتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، پالیگان، کوکوین کامیونیتی چین، آوالانچ، آربیتروم و فانتوماستیکینگاز قبل مشخص نیستپشتیبانی از 7 شبکه مختلف، ارائه‌ی نرم‌افزار موبایلی و افزونه مرورگر، ردیابی خودکار نهنگ‌های بازار

مزایا و معایب Kucoin

مزایامعایب
کیف پول رایگان که به‌عنوان صرافی غیرمتمرکز هم عمل می‌کند.حساب‌های پس‌انداز را ارائه نمی‌دهد.
دسترسی به 7 بلاک‌چین را فراهم کرده است.تا پیش از ثبت سفارش، کارمزدها مشخص نیستند.
ابزار استیکینگ را برای درآمد غیرفعال ارائه می‌دهد.
ردیاب هوشمند نهنگ‌ها برای تشکیل سبد سرمایه پرسود

سوشی سواپ (SushiSwap)

سوشی سواپ یکی دیگر از بهترین صرافی های غیرمتمرکز است که محبوبیت زیادی دارد. این صرافی که در سال 2020، بر بستر اتریوم راه‌اندازی شد، از صدها توکن ERC20 پشتیبانی می‌کند. در ضمن، استاندارد توکن سوشی سواپ، به کاربران اجازه می‌دهد که مبادلات میان‌زنجیره‌ای را انجام دهند. این زنجیره‌ها شامل اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، آربیتروم، پالیگان، فانتوم و آپتیمیزم هستند.

سوشی سواپ رابط کاربرپسندی دارد و ابزار کسب درآمد غیرفعال را نیز ارائه می‌دهد. به‌ این‌ ترتیب، کاربران با قرار دادن توکن‌های خود در استخرهای نقدینگی مختلفی، مانند USDC/ETH، WBTC/ETH و ETH/USDT می‌توانند درآمد کسب کنند. بااین‌حال، مشکل اساسی سوشی سواپ حجم پایین معاملات آن است.

مرور اجمالی سوشی سواپ

صرافیشبکه‌های انتقالخدمات دیفایقیمت‌گذاریویژگی‌های کلیدی
SushiSwapاتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، آربیتروم، پالیگان، فانتوم و آپتیمیزماستیکینگ و خزانه‌داری0.3 درصدخرید و فروش حدود 400 دارایی بدون نیاز به حساب کاربری، سرعت بالا و هزینه‌های واضح، پشتیبانی از استیکینگ و خزانه‌داری

مزایا و معایب SushiSwap

مزایامعایب
مبادلات سریع بدون نیاز به ارائه‌ی اطلاعات شخصیتعداد محدود توکن‌ها
پشتیبانی از شبکه‌های مختلف بلاک‌چینکارمزد بالای معاملات
هزینه‌های شفاف
استخرهای نقدینگی با بازده رقابتی

ایپ سواپ (ApeSwap)

ایپ سواپ یکی از بهترین صرافی های غیرمتمرکز است که از مبادلات میان‌زنجیره‌ای پشتیبانی می‌کند. این زنجیره‌ها شامل زنجیره هوشمند بایننس، اتریوم، پالیگان، تلوس و آربیتروم هستند. این صرافی رابط کاربرپسندی دارد و برای کاربران مبتدی بسیار مناسب است. ایپ سواپ امکانات مختلفی را مانند معاملات ایمن و ناشناس، به کاربران ارائه می‌دهد.

برخی از استخرهای نقدینگی این صرافی، مانند LGC/BNB و AVAN/BNB بازدهی بالایی را تا 202 درصد در سال به کاربران ارائه داده‌اند. همچنین، ایپ سواپ امکان استیکینگ را با سودی تا 47 درصد فراهم کرده است. یکی دیگر از امکانات این صرافی، امکان وام‌دهی بوده و از این نظر، امکانات درآمدزایی مختلفی پیش روی کاربران قرار دارند.

مرور اجمالی ایپ سواپ

صرافیشبکه‌های انتقالخدمات دیفایقیمت‌گذاریویژگی‌های کلیدی
ApeSwapزنجیره هوشمند بایننس، اتریوم، پالیگان، تلوس و آربیتروماستیکینگ، وام‌دهی و کشت سود0.2 درصدمبادله میان‌زنجیره‌ای با کارمزد 0.2 درصد، ابزارهای گسترده‌ای برای کسب درآمد، ارائه‌ی امکان دسترسی به پروژه‌های جدید

مزایا و معایب ApeSwap

مزایامعایب
مبادلات میان‌زنجیره‌ای با کارمزد رقابتیحجم معاملات بسیار پایین که باعث مشکل در معاملات می‌شود.
کسب سود بالا از استخرهای نقدینگیبه‌اندازه‌ی کافی نقدینگی ندارد.
کاربری بسیار ساده و جذاب

دی وای دی ایکس (dYdX)

دی وای دی ایکس بهترین صرافی غیرمتمرکز برای انجام معاملات مشتقات است. این صرافی به‌صورت تخصصی در زمینه معاملات دائمی کریپتو کار می‌کند. در واقع، کاربران با این روش می‌توانند سرمایه‌ی خود را با اهرم، چند برابر کرده و با پیش‌بینی خود، سود کسب کنند. علاوه‌بر آن، دی وای دی ایکس امکان معامله با اهرم 20 برابری را هم برای کاربران فراهم کرده است.

این صرافی از طریق مرورگر وب و سیستم‌عامل ios در دسترس معامله‌گران قرار دارد. این صرافی از ارزهای مختلفی پشتیبانی کرده و برای معامله‌گران باتجربه بسیار مناسب است. در ضمن، معاملات زیر 100 هزار دلار به‌مدت یک‌ ماه بدون کارمزد هستند و پس از آن، تریدرها باید 0.05 درصد کمیسیون بپردازند. البته این پلتفرم برای تازه‌کاران مناسب نیست.

مرور اجمالی دی وای دی ایکس

صرافیشبکه‌های انتقالخدمات دیفایقیمت‌گذاریویژگی‌های کلیدی
dYdXبر روی اتریوم ساخته شده ولی مبادلات میان‌زنجیره‌ای را ارائه می‌دهد.ندارد0.05 درصد پس از 30 روزبهترین پلتفرم برای معاملات مشتقات با اهرم 20، نسخه مرورگر و ios، تا یک ماه برای معاملات کمتر از 100 هزار دلار رایگان است.

مزایا و معایب dYdX

مزایامعایب
بهترین صرافی غیرمتمرکز برای معاملات مشتقاتنسخه اندروید را ارائه نداده است.
دسترسی به اهرم 20برای مبتدیان مناسب نیست.
حجم معاملات روزانه‌ای در حدود 1 میلیارد دلار

کاین (Kine)

کاین یکی از بهترین صرافی های غیرمتمرکز است که مانند دی وای دی ایکس، بر روی معاملات مشتقات تمرکز دارد. با اینکه dYdX فقط اهرم 20 را ارائه می‌دهد، کاین امکان معامله با اهرم 200 برابری را هم فراهم کرده است. این صرافی حجم معاملاتی در حدود 300 میلیون دلار در روز داشته و حدود صد هزار کاربر فعال روزانه دارد. در ضمن، برای استفاده از کاین به احراز هویت نیازی ندارید.

مرور اجمالی کاین

صرافیشبکه‌های انتقالخدمات دیفایقیمت‌گذاریویژگی‌های کلیدی
Kineاتریوم، پالیگان، آوالانچ و زنجیره هوشمند بایننسندارد0.05 درصد برای هر اسلایدارائه اهرم 200 و کارمزد بسیار پایین معاملات

مزایا و معایب Kine

مزایامعایب
بهترین صرافی غیرمتمرکز برای معاملات مشتقات با اهرم 200 برابریابزار دیفای را ارائه نمی‌دهد.
کمیسیون بسیار پایین برای هر اسلایدبرای مبتدیان مناسب نیست.
حجم معاملات روزانه‌ی خوب
پشتیبانی از شبکه‌های مختلف

کرو (Curve)

آخرین مورد در معرفی بهترین صرافی های غیرمتمرکز کرو است. این صرافی در سال 2020 راه‌اندازی شد و پلتفرم بسیار خوبی برای سواپ ارز دیجیتال و استخرهای نقدینگی است. این صرافی از 11 شبکه بلاک‌چین پشتیبانی می‌کند. کارمزد معاملات آن هم بسیار پایین است. علاوه‌بر آن، با سپرده‌گذاری در استخرهای نقدینگی کرو می‌توانید تا 14 درصد سود کسب کنید.

مرور اجمالی کرو

صرافیشبکه‌های انتقالخدمات دیفایقیمت‌گذاریویژگی‌های کلیدی
Curve11 شبکه مختلفکشت سود0.04 درصد برای معاملاتپشتیبانی از شبکه‌های مختلف و کارمزد پایین

مزایا و معایب Curve

مزایامعایب
مبادله توکن در 11 شبکهرابط کاربری قدیمی
یکی از 10 پلتفرم غیرمتمرکز از نظر حجم معاملاتبا مرورگر موبایل خوب کار نمی‌کند.
درآمد غیرفعال

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی‌های غیرمتمرکز به کاربران اجازه می‌دهند که بدون نیاز به واسطه، با یکدیگر معامله کنند. این صرافی‌ها به‌جای دفتر سفارش، از بازارساز خودکار سود می‌برند. به‌خاطر وجود استخرهای نقدینگی، کاربران بدون نیاز به طرف مقابل، می‌توانند معاملات خود را در دکس‌ها انجام دهند.

این صرافی‌ها نیازی به انتقال ارز ندارند و توکن‌ها در کیف پول کاربران باقی می‌مانند. در ضمن، آن‌ها خدماتی مانند استیکینگ، وام‌دهی و کشت سود را هم ارائه می‌کنند.

مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

کاربران در این صرافی‌ها ناشناس هستند و نیازی به احراز هویت ندارند. همچنین، دکس‌ها بسیار ایمن هستند و دارایی‌های افراد در اختیار خودشان خواهند بود. در ضمن، این صرافی‌ها با ارائه‌ی مبادلات میان‌زنجیره‌ای، امکان مبادله‌ی انواع ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کنند.

صرافی غیرمتمرکز در برابر صرافی متمرکز

در این بخش، این دو نوع صرافی را مقایسه می‌کنیم:

  • صرافی‌های متمرکز از دارایی‌های افراد محافظت کرده، اما دکس‌ها به دارایی افراد دسترسی ندارند.
  • صرافی‌های متمرکز نقدینگی بسیار بالاتری دارند.
  • صرافی‌های غیرمتمرکز در معرض حمله هکرها قرار می‌گیرند.

کارمزد معاملات همتابه‌همتا (P2P)

در این نوع از معاملات، دو نوع کارمزد وجود دارند:

  • کمیسیون: این کارمزد را صرافی برای امکان ادامه‌ی حیات خود دریافت می‌کند.
  • گس فی: این کارمزد بابت اعتبارسنجی تراکنش‌های قراردادهای هوشمند به شبکه پرداخت می‌شود.

سخن اینوکس با شما

ازآنجایی‌که صرافی های غیرمتمرکز امکان مبادله همتابه‌همتا را فراهم می‌کنند، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. بااین‌حال، هنوز به‌طور کامل شناخته‌شده نیستند. به‌ خاطر همین، در این مقاله از اینوکس، به معرفی و بررسی کامل بهترین صرافی های غیرمتمرکز پرداختیم.

سوالات متداول

1. کدام صرافی‌ها غیرمتمرکز هستند؟

بیش از 100 صرافی در بازار کریپتو، مانند یونی سواپ، سوشی شواپ و او کی ایکس غیرمتمرکز هستند.

2. بهترین صرافی غیرمتمرکز کدام است؟

بنابر تحقیقات ما، بهترین صرافی غیرمتمرکز OKX است.

3. ایمن‌ترین صرافی غیرمتمرکز کدام است؟

اغلب صرافی‌های غیرمتمرکز، مانند OKX و Uniswap ایمن هستند.

منبع
best-decentralized-exchanges

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا