ارزهای دیجیتال

ارز یونی سواپ چیست؟ بررسی ویژگی‌ها و کاربرد این توکن حاکمیتی

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

ارز یونی سواپ یک توکن حاکمیتی برای صرافی یونی سواپ است که شما آن را در ازای سرمایه‌گذاری در صرافی به دست خواهید آورد. اما مزایای داشتن ارز یونی سواپ چیست و چرا این صرافی و توکن آن به این حجم از محبوبیت رسیده‌اند؟ اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این باره داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

ارز یونی سواپ چیست ؟

برای آنکه بدانیم ارز یونی سواپ چیست، ابتدا باید به صرافی یونی سواپ اشاره کنیم. صرافی یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که روی بستر اتریوم ساخته شده و در آن لیست سفارش و اجماع خریداران و فروشندگان وجود ندارد. ارز یونی سواپ (UNI) نیز به عنوان توکن حاکمیتی این صرافی شناخته می‌شود که کاربران این صرافی می‌توانند با استفاده از آن در روند مدیریت صرافی شرکت داشته باشند. این توکن روی بلاکچین اتریوم و استاندارد ERC-20 تعریف شده است و می‌توان آن را به توکن‌های اتریوم دیگر تبدیل کرد.

نحوه عملکرد ارز یونی سواپ چگونه است؟

اگر بخواهیم بدانیم نحوه عملکرد ارز یونی سواپ چیست، باید نگاهی به صرافی این ارز داشته باشیم. صرافی‌های غیرمتمرکز مانند صرافی یونی سواپ به دلیل ساختار غیرمتمرکزی که دارند، به صورت برنامه‌نویسی شده و خودکار روی شبکه اجرا می‌شوند. این صرافی ارز دیجیتال، ساختار قیمت‌گذاری متفاوتی نسبت به صرافی‌های متمرکز دارد.
در این صرافی قیمت‌گذاری بر اساس الگوریتم‌های ریاضی و استخرهای نقدینگی تعیین می‌شود. استخر نقدینگی نیز فضاهایی هستند که کاربران می‌توانند دارایی دیجیتال خود را در آن ذخیره کنند. در ازای ایجاد بازارها و ارائه نقدینگی به منظور معامله، ارائه دهندگان نقدینگی با توکن‌ها پاداش دریافت می‌کنند که سهم آنها از کل استخر نقدینگی است.

توکن یونی سواپ؛ سندی برای حق رای شما در صرافی

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، ارز یونی سواپ یا UNI به عنوان توکن حاکمیتی در این صرافی استفاده می‌شود. در واقع کاربران یونی سواپ می‌توانند با اضافه‌ کردن دارایی دیجیتال به استخرهای نقدینگی این صرافی، از حق رای در این صرافی برخوردار شوند. به نوعی می‌توان گفت که توکن UNI مانند سندی برای حق رای شما در برنامه‌های آینده پروژه شناخته می‌شود. گفته می‌شود کلیه تصمیمات آینده آن را کاربران این ارز اتخاذ خواهند کرد.

گذری بر تاریخچه و خالق یونی سواپ

صرافی یونی سواپ برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ توسط شخصی به نام هیدن آدامز (Hayden Adams) اجرا شد. سپس در سال ۲۰۲۰ نسخه جدیدی از صرافی به بازار عرضه شد که با استفاده از آن می‌شد توکن‌های روی استاندارد ERC-20 را از طریق این صرافی معامله کرد. در همان سال ۴۰۰ توکن برای هر فردی که تا به حال از این صرافی استفاده کرده ایردراپ (AirDrop) شد که باعث شد تا این صرافی نگاه‌های بیشتری را به خود جلب کند.

بهترین کیف پول های یونی سواپ در سال 2023

اگر می‌خواهید بدانید بهترین کیف پول ارز یونی سواپ چیست، لیست زیر را مطالعه کنید. ارز UNI در حال حاضر از توکن‌های پرطرفداری به حساب می‌آید و به همین دلیل کیف پول‌های زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند. بااین‌حال کیف پول‌های زیر به عنوان بهترین کیف پول‌ های یونی سواپ در ۲۰۲۲ شناخته می‌شوند.

  1. کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  2. کیف پول ترزور (Trezor)
  3. کیف پول متامسک (MetaMask)
  4. کیف پول آیم توکن (ImToken)
  5. کیف پول بایننس (Binance Wallet)
  6. کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)
  7. کیف پول گواردا (Guarda Wallet)
  8. کیف پول مای اتر (MyEther Wallet)

منظور از دیفای ارز یونی سواپ چیست

یونی سواپ به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های دیفای در دنیای ارز دیجیتال شناخته می‌شود. اما منظور از دیفای ارز یونی سواپ چیست؟ بازارهای مالی قدیمی به‌شدت متمرکز هستند و تحت نظارت دولت و بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند. در دنیای ارز دیجیتال مقوله‌ای به نام دیفای یا سیستم مالی غیرمتمرکز داریم باعث تمرکززدایی قدرت‌های بزرگ روی جریان‌های مالی می‌شود. پروتکل یونی سواپ با ساختار غیرمتمرکزی که دارد، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دیفای در بازارهای مالی را اجرا می‌کند.

آینده ارز یونی سواپ چگونه خواهد بود؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران صرافی یونی سواپ پیش می‌آید این است که تکلیف آینده ارز یونی سواپ چیست؟ در حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال نوسان زیادی را تجربه می‌کند. با این حال ارز UNI طبق گفته بسیاری از کارشناسان آینده خوبی خواهد داشت. این پیش‌بینی به واسطه رونمایی از ورژن ۳ صرافی یونی سواپ انجام شده است. با تماشای نمودار ارز دیجیتال Uniswap، می‌توان گفت که توکن Uniswap ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. علاوه بر این، توکن UNI شانس زیادی برای ورود به لیست 10 ارز دیجیتال برتر را دارد زیرا قیمت توکن تا کنون تقریباً 560٪ رشد کرده است.

معایب ارز یونی سواپ چیست؟

یکی از مسائلی که قبل از خرید ارز دیجیتال UNI باید بدانید، این است که معایب ارز یونی سواپ چیست. در فهرست زیر بعضی از مهم‌ترین معایب یونی سواپ را نام برده‌ایم.
• کارمزد بالا؛ این موضوع به علت قرارگیری روی شبکه اتریوم است.
• گس لیمیت پایین؛ زمانی که شبکه شلوغ می‌شود، ممکن است معامله شما به علت کارمزد پایین لغو شود.
• راگ پول؛ اصطلاحی جدید برای کلاهبرداری با توکن‌های تقلبی در صرافی‌های غیرمتمرکز. از آنجا که می‌توان گفت یونی سواپ نظارتی روی توکن‌های ساخته شده ندارد هر کسی می‌تواند با اضافه کردن نقدینگی احتمال امکان کلاهبرداری را زیاد کند.

مزایای ارز یونی سواپ چیست؟

صرافی یونی سواپ و ارز یونی سواپ با وجود معایبی که دارند، مزایای خاصی نیز دارند. می‌توان گفت مزایای این ارز دیجیتال از معایب آن بسیار بیشتر است. در فهرست زیر به بعضی از مزایای یونی سواپ اشاره کرده‌ایم.
• مقاومت بالا در برابر سانسور و تحریم‌های مالی علیه کاربران از جمله کاربران ایرانی
• آزادی عمل بالا در معامله
• داشتن امنیت شبکه مناسب
• فعالیت در صرافی به صورت ناشناس و بدون نیاز به احراز هویت
• سازگاری بالای یونی سواپ با استانداردهای ERC20

فاکتورهای موثر در قیمت ارز یونی سواپ چیست؟

بسیاری از دارندگان ارز دیجیتال یونی به دنبال این هستند که بدانند فاکتورهای موثر در قیمت ارز یونی سواپ چیست؟ از فاکتورهای موثر بر قیمت ارز یونی سواپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اخبار مربوط به پروژه
  • برنامه‌های آینده یونی سواپ
  • روند کلی بازار
  • شاخص ترس و طمع خریداران UNI
  • نحوه عملکرد و اطلاع‌رسانی تیم یونی سواپ

امنیت ارز یونی سواپ چگونه است؟

امنیت ارز یونی سواپ رابطه مستقیمی با امنیت صرافی یونی سواپ دارد. صرافی یونی سواپ به عنوان یکی از امن‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز شناخته می‌شود که از امنیت بالایی برخوردار است. علاوه بر امنیت شبکه، نداشتن احراز هویت نیز امنیت شخصی را افزایش می‌دهد.

استیک ارز یونی سواپ چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتیم، می‌توانید دارایی دیجیتال خود را در صرافی یونی سواپ سرمایه‌گذاری کنید. به این سرمایه‌گذاری استیکینگ (Staking) گفته می‌شود. اما استیک ارز یونی سواپ چیست و چگونه انجام می‌شود؟ برای درآمدزایی از یونی سواپ می‌توانید دارایی دیجیتال خود را به صورت لیکوییدیتی (Liquidity) در استخر‌های نقدینگی سرمایه‌گذاری کنید. از طرفی می‌توانید توکن‌های UNI را نیز در کیف پول‌های مختلف قفل کنید و در ازای آن سود سالیانه دریافت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره این که ارز یونی سواپ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم صحبت کردیم. همان‌طور که در مقاله خواندیم، پروژه یونی سواپ یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های غیرمتمرکز دنیای ارز دیجیتال است و بسیاری از نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است و آینده رو به رشدی در انتظار آن خواهد بود. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

یونی سواپ ارز کدام کشور است؟

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است و ارز آن UNI یک ارز بین المللی است.

آیا ارز دیجیتال یونی سواپ غیرمتمرکز است؟

صرافی یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است و ارز دیجیتال آن به عنوان توکن حاکمیتی یک صرافی غیرمتمرکز شناخته می‌شود.

آیا یونی سواپ ارز خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟

یونی سواپ یکی از بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز است و ارز آن به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

توکن UNI برای چه چیزی مناسب است؟

توکن UNI یک توکن حاکمیتی برای داشتن حق رای در تغییرات صرافی یونی سواپ است که با داشتن آن سودهایی را نیز دریافت می‌کنید.

چگونه می‌توان در صرافی یونی سواپ درآمدزایی کرد؟

برای درآمدزایی در صرافی یونی سواپ می‌توانید از طریق داشتن توکن UNI، قفل‌کردن دارایی دیجیتال در استخر نقدینگی و معامله ارزهای دیجیتال درآمدزایی کنید.

ییلد فارمینگ (Yield Farming) چیست؟

به تامین کردن نقدینگی پروتکل‌های دیفای ییلد فارمینگ گفته می‌شود که در ازای آن توکن‌هایی را دریافت می‌کنید.

چرا ارز یونی سواپ ارزشمند است؟

به این دلیل که پروژه یونی سواپ برنامه‌های بزرگی در سر دارد و احتمال پیشرفت این پروژه و افزایش قیمت توکن آن در آینده بالا است.

منبع
kriptomat

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا