اصطلاحات و مفاهیم

ووفای یا WOOFi چیست، هر آنچه باید درباره شبکه WOO بدانید

از سال 2022، صرافی‌های غیر متمرکز (DEXes) رشد سریعی را تجربه کرده‌اند. در آگوست 2022، مجموع حجم معاملات ماهیانه در این صرافی‌ها از عدد 66 میلیارد دلار عبور کرد. شبکه WOO در اکتبر 2021 و در ژوئن 2022 به ترتیب WOOFi و WOOFi DEX را راه‌اندازی کرد تا از عهده تقاضای روزافزون به معاملات درون زنجیره‌ای (آن چین) با کارمزد پایین برآید.

WOOFi و WOOFi DEX به همراه یکدیگر مجموعه ابزارهایی را ارائه می‌دهند که توسط آن‌ها امکان مبادله و انتقال ساده توکن و وجود رابط های معاملاتی حرفه‌ای فراهم می‌شود. با این مقدمه تا انتهای این مطلب از اینوکس همراه ما باشید تا به سوال WOOFi چیست، پاسخ دهیم.

WOOFi چیست

در پاسخ به سوال WOOFi چیست باید بگوییم که ووفای یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) همه‌کاره بوده که WOO Network (شبکه WOO) آن را ساخته است. ووفای به منظور بهبود تجربه کاربران در کار با امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) با هدف کاهش مشکلات افت، کارمزدهای تراکنش رقابتی و سایر ویژگی‌های مفید ایجاد شد.
کاربران WOOFi می‌توانند ارزهای دیجیتال را انتقال دهند و به فرصت‌های درآمدزایی مانند استیک کردن و نقدینگی شبکه نیز دسترسی دارند. یکی از ارزش‌های اصلی این پلتفرم برای کاربران دیفای، پیشنهاد نقدینگی عمیق (deep liquidity) است.

ووفای چگونه کار می‌کند

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم WOOFi چیست؟ حالا این سوال پیش می‌آید که WOOFi چگونه کار می‌کند؟ ووفای برای ارائه خدمت به کاربران دیفای با هدف دست‌یابی به قیمت‌های رقابتی، کارمزدهای پایین، اسپرد خرید و فروش (اختلاف قیمت پیشنهادی و درخواستی) و همچنین مجموعه‌ای از فرصت‌های درآمدزایی طراحی شده است.
این پلتفرم سه کاربرد اصلی زیر را دارد:

سواپ و مبادله ووفای چیست

کاربران با پرداخت حداقل کارمزد 0.025 درصد با WOOFi Swap می‌توانند دارایی‌های محبوب و بدون مشکل از نظر مالی و بلوچیپ (دارایی‌ها یا سهام با ریسک سرمایه‌گذاری پایین) را در زنجیره‌های پشتیبانی شده WOOFi مبادله کنند.

درآمد

هر فردی می‌تواند با واریز دارایی‌های دیجیتال خود از طریق استیک کردن یک طرفه WOOFi به اسم گاوصندوق‌های سوپرشارژر (Supercharger Vaults) درصد سود سالیانه‌ای را کسب کند. استیک کردن یک طرفه (Single-sided staking) کاربران را ملزم به استیک تنها یک نوع توکن می‌کند.


این مدل این انگیزه را در هولدرهای ارزهای مختلف ایجاد می‌کند که نقدینگی WOOFi را تامین کنند و در مقابل WOOFi نیز نقدینگی بهتری را برای تریدرها فراهم خواهد کرد.

استیک کردن

هولدرها می‌توانند توکن‌های WOO خود را در پلتفرم WOOFi استیک کنند تا از حداقل کارمزد سواپ 0.025 درصد WOOFi درآمد داشته باشند.

استیک کردن WOOFi

مبادله WOOFi چیست

برخلاف سایر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، WOOFi نقدینگی عمیق را از صرافی متمرکز شبکه WOO به اسم WOO X، تقلید می‌کند، یعنی کاربران می‌توانند با قیمت‌های به مراتب ارزانتر در حد سیفای از خدمات دیفای لذت ببرند.


سایر مزایای استفاده از این مدل شامل کاهش مشکل لغزش (اسلیپیج) و افزایش مقاومت در برابر حملات ساندویچی (sandwich attacks) است. اسلیپیج (Slippage) به اختلاف قیمت بازار یک دارایی و قیمت واقعی آن در زمان انجام سفارش، اشاره می‌کند.


این مشکل زمانی شدیدتر می‌شود که شرایط بازار نوسانی است یا زمانی که دارایی‌های با نقدینگی پایین معامله می‌شوند. در نتیجه تریدرها باید دارایی‌های خود را با قیمتی بیشتر یا کمتر از حد انتظار بخرند یا بفروشند.

WOOFi DEX چیست

بعد از توضیح WOOFi چیست، در این بخش به مبحث WOOFi DEX چیست، می‌پردازیم، WOOFi DEX صرافی غیرمتمرکز شبکه WOO است که در ژوئن 2022 راه‌اندازی شد و توسط Orderly Network پشتیبانی می‌شود. این پلتفرم به منظور ایجاد نقدینگی بالا، ابزارهای معاملاتی پیشرفته، رابط کاربری (UI) با قابلیت سفارشی سازی و افزودن دفتر سفارش شفاف به پروتکل NEAR ایجاد شده است.


پلتفرم WOOFi DEX معاملات سریع‌تر با کارمزدهای پایین‌‌تر را برای تریدرها فراهم می‌کند. علاوه بر این به تریدرها اجازه می‌دهد تا مالکیت دارایی‌های خود را حفظ کنند.


WOOFi DEX معاملات لحظه‌ای دارایی‌های محبوب با ریسک سرمایه‌گذاری پایین مانند بیت کوین، اتریوم و NEAR را آسان می‌کند. این پلتفرم در آینده انتظار می‌رود خدمات خود را توسعه ببخشد و عملکردهایی مانند معاملات مارجین، وام‌دهی، قرارداد دائمی و حتی استقراض را به‌کار گیرد.


WOOFi DEX با پشتیبانی مالی بازارسازهای پیشرو مانند Kronos Research، AGBuild و Ledger Prime در جایگاهی قرار دارد که تجربه معاملات دیفای را به‌نحوی بهبود بخشد که معامله‌گران احساس کنند در حال انجام معاملات در یک صرافی متمرکز هستند.

گاوصندوق‌های سوپرشارژر ووفای چیست

ووفای این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که تنها با واریز یک توکن درآمد رقابتی کسب کنند، در همین حین که کنترل کامل روی دارایی‌های محبوبشان دارند.

شبکه Woo از طریق معامله‌گران و فراهم‌کنندگان نقدینگی و مؤسسات مختلف نقدینگیش را تأمین می‌کند. حداکثر تا 90 درصد دارایی‌های موجود در گاوصندوق سوپرشارژر را می‌توان با یک نرخ ثابت توسط فراهم‌کننده نقدینگی WOOFi قرض گرفت تا نقدینگی WOOFi فراهم شود.

دارایی‌های باقیمانده برای پروتکل‌های شخص ثالث دیفای و کشت سود (yield farming) خارجی استفاده می‌شوند. فراهم‌کنندگان نقدینگی WOOFi با هج کردن در صرافی متمرکز WOO Network به اسم WOO X و بنابراین هج کردن خنثی بازار (market-neutral) باقیمانده می‌توانند مطمئن شوند که زمان ثبت درخواست کاربران برای برداشت، همیشه به مقدار کافی دارایی وجود دارد.


این استراتژی دوگانه به واریزکنندگان این امکان را می‌دهد که مستقیما از دو منبع درآمد جداگانه در حین فراهم کردن نقدینگی ووفای بهره ببرند. کاربران می‌توانند زمانی که چرخه تسویه 5 روزه کامل شد، دارایی‌های واریز کرده خود را با کارمزد پایین یا محدود (به جز زمانی که گاوصندوق در حال تسویه است) برداشت کنند.


ده درصد از هر مجموع ارزش قفل شده (TVL) گاوصندوق سوپرشارژر هر هفته برای برداشت‌های فوری کنار گذاشته می‌شود. گرچه برای جلوگیری از سوء استفاده از این سیستم، یک کارمزد برداشت 0.3 درصد در نظر گرفته شده است.

چرا WOOFi بی‌همتا است

حالا که متوجه شدید WOOFi چیست، به دلایل خاص بودن آن اشاره می‌کنیم.

مدل نقدینگی sPMM

WOOFi به جای استفاده از یک مدل بازارساز خودکار (AMM) مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، از تکنیک نوآورانه جدیدی به اسم بازار پیشگیرانه مصنوعی (synthetic proactive market) برای ساخت رویکرد بازاریابی پیشگیرانه مصنوعی (sPMM) استفاده می‌کند تا نقدینگی عمیق‌تری را فراهم کند.


هدف مدل sPMM تقلید نقدینگی صرافی متمرکز WOO Network به اسم WOO X است تا به WOOFi Swap اجازه دهد لغزش کمتر و قیمت‌های رقابتی دیفای را در این حین که غیرمتمرکز بماند، ارائه دهد.

مدل نقدینگی sPMM

حفاظت در برابر حملات ساندویچی

یک حمله ساندویچی زمانی رخ می‌دهد که یک تریدر خرابکار در یک پروتکل دیفای یک سفارش قبل و بعد از یک تراکنش در حال انتظار قرار دهد تا قیمت‌های دارایی را دستکاری کند. فرد خرابکار بنابراین با ثبت قیمتی بالاتر از قیمت در حال انتظاری که فرد قربانی ثبت کرده است، قیمت یک دارایی را بالا می‌برد.


زمانی که قربانی دارایی مورد نظر را با قیمت بالاتر می‌خرد، فرد خرابکار می‌تواند دارایی مورد نظر را با قیمت جدید و دستکاری شده بفروشد.

حملات ساندویچی بین تریدرهای بزرگ رایج هستند که دارایی‌های خود را با بازارسازهای خودکار داخل صرافی‌های غیرمتمرکز مبادله می‌کنند. از آن‌جایی که قیمتی که AMM مشخص می‌کند تحت تاثیر موجودی توکن در استخر نقدینگی قرار دارد، هکرها می‌توانند از شفافیت و واضح بودن این موضوع برای ایجاد نوسان در قیمت‌ها سوء استفاده کنند.

در مقابل، قیمتی که sPMM اپلیکیشن غیرمتمرکز WOOFi کشف می‌کند، به واسطه پارامترهایی از فیدهای قیمت درون زنجیره‌ای مشخص می‌شود، نه استخر نقدینگی. بنابراین هکرها نمی‌توانند قیمت‌ها را براساس موجودی توکن‌ها پیش‌بینی کنند.

صرافی غیرمتمرکزی که برای جریان سفارشات (اردر فلو) پرداخت می‌کند

ووفای در حال حاضر یک طرح بروکر را در دست اجرا دارد که براساس آن 0.5bps (هر bps برابر با یک صدم درصد است) از هر معامله‌ای را که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شخص ثالث به این پلتفرم می‌فرستند، به آن‌ها بازپرداخت می‌کند.

WOO چیست

WOO توکن بومی است که WOOFi و محصولات WOO از آن استفاده می‌کنند. از این توکن برای پرداخت پاداش استیک‌ها، تخفیف کارمزدها و حقوق حاکمیتی در اکوسیستم WOO Network استفاده می‌شود.

سخن اینوکس با شما

مدل نقدینگی بی‌همتایی که WOOFi از آن استفاده می‌کند برای تقلید دفتر سفارش یک صرافی سنتی طراحی شده است و مزایای کلیدی مانند نقدینگی عمیق‌تر، قیمت‌های رقابتی‌تر و به‌طور کلی تجربه معاملاتی بهتر در حوزه دیفای دارد. در مطلب بالا با پاسخ به سوال WOOFi چیست، علت متفاوت بودن آن را نیز توضیح دادیم.

منبع
academy.binance

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا