ارزهای دیجیتال

اتریوم کلاسیک چیست؟ تاریخچه، اهداف، آینده

یکی از رمز ارزهایی که به‌تازگی عملکرد بسیار خوبی داشته است و کنجکاوی افراد فراوانی را برانگیخته، اتریوم کلاسیک است. عموما افرادی که به دنبال پروژه‌های موفق برای سرمایه‌گذاری می‌گردند، نام این رمز ارز را به دفعات می‌شوند.

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) یک پلتفرم محاسباتی توزیع شده مبتنی بر بلاکچین و منبع باز است که دارای قابلیت اجرای قرارداد هوشمند است. ارز این شبکه نیز اتریوم کلاسیک نامیده شده است.

در سال 2016 بلاکچین اتریوم مورد حمله سایبری قرار گرفت و جامعه اتریوم در مورد پرداخت غرامت به کاربران آسیب دیده به توافق نرسیدند و این دلیل اصلی ایجاد اتریوم کلاسیک بود. طی این حمله، بلاک چین اصلی به دو قسمت تقسیم شد و اتریوم کلاسیک به عنوان زنجیره اصلی باقی ماند و اتریوم به عنوان یک هارد فورک تحت هدایت ویتالیک بوترین ادامه داد.

اما ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک چیست و چه تفاوتی با اتریوم دارد؟ چه پروژه‌ای آن را پشتیبانی می‌کند و علت محبوبیتش چیست؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا تمام سوال‌های شما را در مورد این ارز دیجیتال آینده‌دار پاسخ دهیم.

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک که به‌عنوان اتریوم اولیه و اصلی نیز شناخته می‌شود، در حقیقت رمز ارز اصلی پروژه‌ای با همین نام است که در سال 2016 توسط ویتالیک بوترین آغاز شد. این پروژه بلاک چین در نتیجه جدا شدن بلاک چین اتریوم به ‌دلیل اختلاف نظر در میان اعضای جامعه آن به‌وجود آمد.

زنجیره شبکه‌ای که در نتیجه جدایی باقی ماند، به‌عنوان اتریوم کلاسیک شناخته می‌شود. این شبکه باقی‌مانده با ایجاد و اجرای سیاست‌های پولی کاهش‌دهنده تورم، روز به‌روز خود را بیشتر از اتریوم جدا کرد تا استقلال کامل از آن پیدا کند.

هدف اولیه و اصلی این شبکه این بود که پلتفرمی برای ایجاد توکن‌های جدید و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) باشد. اتریوم کلاسیک از قراردادهای هوشمند، برای میزبانی dApps استفاده می‌کند و در عین حال شبکه بلاک چین با حاکمیت غیرمتمرکز را نیز ارائه می‌کند.

اتریوم کلاسیک در حال حاضر توسط گروهی فعال از ماینرها نگهداری می‌شود که تصمیم گرفته‌اند مسیر فنی متفاوتی را برای توسعه دنبال کنند. این شبکه از زمان آغاز فعالیت تا کنون تغییری نکرده است.

بلاک چین اتریوم کلاسیک با بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر متفاوت است زیرا به توسعه دهندگان امکان می‌دهد از قراردادهای هوشمند استفاده کنند و روی این بستر برنامه‌های غیر متمرکز راه اندازی کنند.

در این مورد بخوانید: فورک چیست و چگونه کار می کند؟ انواع فورک کدامند؟

شبکه اتریوم کلاسیک چطور کار می‌کند؟

اتریوم کلاسیک مانند بیت کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می کند. امنیت شبکه توسط ماینرهایی اداره می شود که تراکنش‌ها را پردازش و بلوک‌ها را تولید می‌کنند. ترتیب انجام تراکنش‌ها مهم است، ماینرها این کار را با حل معمای محاسباتی دشوار با تولید بلاک انجام می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های مهم دیگر اتریوم کلاسیک این است که به کاربران در شبکه اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را اجرا کنند. همچنین، به استفاده از استخراج اثبات کار برای ایمن سازی بلاک چین خود ادامه خواهد داد و دستخوش تغییرات و به‌روزرسانی‌های شبکه اتریوم نمی‌شود. سیاست پولی ثابت،که طبق آن فقط تعداد مشخصی از ارز ETC در گردش خواهد بود، از دیگر ویژگی‌های آن است.

شبکه اتریوم کلاسیک چطور کار می‌کند؟
شبکه اتریوم کلاسیک چطور کار می‌کند؟

تاریخچه اتریوم کلاسیک

برای این‌که بدانید ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک چیست، باید با تاریخچه آن آشنا شوید. در گذشته اتریوم از قراردادهای هوشمند در شبکه خود پشتیبانی می‌کرد. با این فناوری می‌توان سازمان خودگردان غیرمتمرکزی (DAO) روی اتریوم ساخت. DAO نوعی شرکت خودگردان است که فعالیت خود را در فضای مجازی شروع می‌کند و خدمات خود را ارائه می‌دهد؛ در صورتی که این شرکت با استقبال رو به رو شود، مدیران آن می‌توانند در فضای حقیقی نیز دست به احداث این شرکت بزنند.

به عبارتی مدیریت و تصمیم‌گیری برای این سازمان‌ها با کد تعیین می‌شود و نیازی به دخالت انسان‌ها ندارد. در سال 2016 استارتاپ آلمانی به نام Slock پروژه DAO خود را روی اتریوم راه‌اندازی کرد. در نتیجه آن به کمک مردم حدود 150 میلیون دلار سرمایه جذب کرد.

در این زمان هکرها از نبود نیروی انسانی در قراردادهای هوشمند استفاده کردند و 50 میلیون دلار از سرمایه را به سرقت بردند. برای جبران این خسارت بسیاری از کاربران اتریوم از جمله بنیان‌گذاران آن از تغییر در پروتکل‌های این شبکه پشتیبانی کردند که نتیجه آن ایجاد زنجیره اتریومی جدیدی شد.

علت جدا شدن اتریوم و اتریوم کلاسیک

با این‌حال بخشی از جامعه اتریوم مخالف تغییرهای جدید بودند و در بلاک چین قدیمی باقی ماندند. بدین ترتیب نام شبکه قدیمی به اتریوم کلاسیک تغییر پیدا کرد. از آن‌جایی که اتریوم کلاسیک از کدهای قدیمی اتریوم پیش از حمله سایبری استفاده می‌کنند، افراد آن را به‌عنوان کریپتوی اصلی اتریوم می‌شناسند.

تاریخچه اتریوم کلاسیک،  دلیل جداشدن اتریوم و اتریوم کلاسیک
تاریخچه اتریوم کلاسیک، دلیل جداشدن اتریوم و اتریوم کلاسیک

نماد اتریوم کلاسیک چیست؟

در حال حاضر اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) با نماد ETC علاوه بر یک ارز دیجیتال، پلتفرم محاسباتی متن باز، تحت بلاک چین و غیر متمرکز است. این بستر به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را بسازند و مورد استفاده قرار دهند.

قراردادهای هوشمند در حقیقت کدهای مستقل و خودکاری هستند که بر اساس وضعیت از پیش تعریف شده اقدام‌های ویژه‌ای را انجام می‌دهند. شبکه ETC بدون نیاز به مجوز است. یعنی افراد تا زمانی که کیف پول دیجیتال سازگار با آن را داشته باشند، می‌توانند در آن تراکنش انجام دهند.

فراموش نکنید که اتریوم کلاسیک را با نسخه جدیدتر آن به نام اتریوم اشتباه نگیرید. نماد اتریوم کلاسیک ETC و نماد اتریوم ETH است.

اهداف رمز ارز اتریوم کلاسیک

با توجه به اطلاعاتی که در بالا برای شما ارائه دادیم ، احتمالا حالا می‌دانید که هدف ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک چیست این رمز ارز و شبکه آن با ارائه مزیت حاکمیت غیرمتمرکز و مستقل به ساده‌سازی قراردادهای هوشمند کمک می‌کنند. به عبارتی قراردادها را می‌توان بدون دخالت شخص ثالثی مانند یک وکیل به اجرا گذاشت.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک چیست؟

بسیاری از افراد مبتدی عموما این سوال را مطرح می‌کنند که فرق بین اتریوم و اتریوم کلاسیک چیست؟ برای پاسخ به آن‌ها باید بگوییم که از نظر عملکرد اساسی هر دو یکسان هستند. به‌عنوان مثال توسعه‌دهندگان می‌توانند از کد متن باز هر دو برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.

همچنین می‌توانند توکن‌های ERC20 را برای نرم افزارهای خود ایجاد کنند. تنها تفاوت اصلی این دو شبکه سازگار نبودن اتریوم کلاسیک با به‌روزرسانی‌های بلاک چین اتریوم است.

زمانی که اتریوم خود را از شبکه اصلی جدا کرد و قوانینش را تغییر داد، اتریوم کلاسیک دسترسی خود را به به‌روزرسانی‌های این شبکه از دست داد. به‌عبارتی اتریوم کلاسیک در تاریخ می‌تواند به‌عنوان نسخه اولیه و دست نخورده بلاک چین اتریوم برای همیشه باقی بماند.

جداشدن اتریوم از  شبکه اصلی یعنی اتریوم کلاسیک
جداشدن اتریوم از شبکه اصلی

در این مورد بخوانید: تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک، مزایا و معایب

دلیل رشد اتریوم کلاسیک چیست؟

شاید بپرسید علت رشد اتریوم کلاسیک چیست؟ علت اصلی رشد رمز ارز ETC اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران نسبت به پروژه‌ها و آینده آن است. بخشی از این اعتماد حاصل هدف قرار دادن دارایی‌های غیرملموس NFT است که به‌تازگی در رسانه‌ها طرفداران بسیاری را برای خود پیدا کرد و بارها به اشتراک گذاشته شد. از این‌رو نه تنها در حال حاضر برخلاف روند نزولی بازار ارزش این رمز ارز در حال افزایش است، بلکه انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور، رشد زیادی داشته باشد.

چه تعداد اتریوم کلاسیک وجود دارد؟

اتریوم کلاسیک (ETC) در گردش 139,137,334 با حداکثر عرضه 230,000,000 توکن ETC است. تفاوت این توکن با اکثر توکن‌ها این است که، این عرضه هرگز افزایش نخواهد یافت. توکن‌های ETC را می‌توان توسط ماینرهایی که شبکه را نگهداری، ایمن و مدیریت می‌کنند به دست آورد.

امنیت اتریوم کلاسیک چطور تامین می‌شود؟

همانطور که گفته شد، اتریوم کلاسیک از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و هرگز از مکانیسم دیگری برای ایمن سازی شبکه استفاده نخواهد کرد. استخراج‌کنندگان، به منظور تولید و تأیید بلوک‌های تراکنش، شبکه را با حل پازل‌های محاسباتی، ایمن می‌کنند.

تا زمانی که هر ماینر یا گره در شبکه در مورد ترتیب تولید بلاک‌ها توافق داشته باشد (معروف به اجماع)، وضعیت تمام اطلاعات روی بلاک چین ثبت می‌شود. این مکانیسم اجماع با الزام عوامل مخرب برای کنترل بخش بزرگی از شبکه (51٪ یا بیشتر) از حملات جلوگیری می‌کند.

مدت زمان لازم برای پردازش معاملات اتریوم کلاسیک

زمان تراکنش یک ارز دیجیتال، به مدت زمانی که طول می کشد تا یک تراکنش جدید ارسال شده در بلاک چین ثبت شود، اشاره دارد. زمان لازم برای پردازش یک تراکنش اتریوم کلاسیک بر اساس میزان شلوغی شبکه اتریوم کلاسیک متفاوت است.

اکثر صرافی‌ها به زمان طولانی برای پردازش تراکنش‌های این ارز نیاز دارند. به عنوان مثال، صرافی کراکن به 40000 تأیید نیاز دارد که برای پردازش آن‌ها حدودا به 6.5 روز زمان نیاز است، در حالی که صرافی کوین بیس به 20000 تأیید نیاز دارد.

نحوه انتخاب کیف پول اتریوم کلاسیک

نوع کیف پول اتریوم کلاسیکی که انتخاب می‌کنید، بستگی به مقدار و تعداد ارز شما دارد. در ادامه به بررسی انواع کیف پول برای نگهداری این ارز می‌پردازیم.

کیف پول‌های سخت افزاری یا کیف پول‌های سرد ( cold wallet) با قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات و گرفتن نسخه آفلاین پشتیبان، امن‌ترین گزینه هستند. کیف پول سخت افزاری Ledger و Trezor از این ارز پشتیبانی می‌کنند. هرچند این کیف پول‌ها برای مقادیر زیاد و کاربران حرفه‌ای مناسب‌اند اما گران‌تر از انواع دیگر هستند.

کیف پول‌های نرم افزاری گزینه بعدی هستند که استفاده از آن‌ها رایگان و آسان است که میتوانند حضانتی یا غیر حضانتی باشند. با کیف‌پول‌های حضانتی، کلیدهای خصوصی توسط ارائه‌دهنده خدمات مدیریت و پشتیبان‌گیری می‌شوند اما کیف پول‌های غیر حضانتی از دستگاه شما برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند. اگرچه راحت و رایگان هستند، اما امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند و برای تعداد کمتری از اتریوم کلاسیک مناسب‌ هستند.

کیف پول‌های آنلاین یا کیف پول‌های تحت وب نیز رایگان و راحت هستند و از چندین دستگاه با استفاده از یک مرورگر وب قابل دسترسی هستند. با این حال، آن‌ها کیف‌پول‌های داغ(hot wallets) محسوب می‌شوند و از امنیت کمتری نسبت به انواع سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری برخوردار هستند.

سخن نهایی، اتریوم کلاسیک چیست

حال که متوجه شدید ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک چیست، می‌توانید تصمیم آگاهانه‌تری برای سرمایه‌گذاری در آن بگیرید. با آن‌که حجم معاملات روزانه این ارز بسیار زیاد است اما تحت سایه اتریوم قرار دارد.

گرچه باید بگوییم اتریوم کلاسیک یک ارز جاافتاده است که با موانع متعددی رو به رو شده و آن‌ها را پشت سر گذاشته است؛ اتریوم کلاسیک یکی از قدیم‌ترین بلاک چین‌هایی است که می‌تواند قراردادهای هوشمند استفاده کند و به‌همین دلیل هنوز مورد توجه سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به فناوری بلاک چین قرار دارد.

آیا رمز ارز اتریوم کلاسیک آینده‌دار است؟

بله. حتی اگر ماینرها استخراج آن را متوقف کنند، این رمز ارز نه تنها ارزشش را از دست نخواهد داد، بلکه ثبات و امنیت بیشتری نیز پیدا می‌کند.

آیا اتریوم کلاسیک سرمایه‌گذاری سودآوری خواهد بود؟

اتریوم کلاسیک یکی از بهترین رمز ارزها برای سرمایه‌گذاری سودمند است. زیرا در معامله‌های ارزهای دیجیتال بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بازار نوسان‌های طبیعی دارد.

آیا اتریوم کلاسیک به قیمت به اتریوم خواهد رسید؟

اگرچه احتمال رشد ETC به اندازه ETH نخواهد بود اما مقدار سوددهی هر دو به یک اندازه است.

آیا قیمت اتریوم کلاسیک به 100 دلار خواهد رسید؟

با توجه به این که در ماه می سال 2021، قیمت ETC از 110 دلار نیز فراتر رفته بود، احتمال این که مجددا بتواند این قیمت را به خود ببیند، دور از انتظار نیست.

اتریوم کلاسیک برای چه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

ETC به‌عنوان راه پرداختی برای محاسبه‌های غیر متمرکز در شبکه اتریوم به‌کار می‌رود. به عبارتی برای تراکنش‌های اجرایی و عملکرد قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم کاربرد دارد.

اتریوم کلاسیک در حال حاضر کاربرد دارد؟

بله ETC همچنان توسعه‌دهندگان، ماینرها و پشتیبانی کنندگان فعالی دارد.

اتریوم کلاسیک قابل اعتماد است یا خیر؟

بله؛ اتریوم کلاسیک ماهیت غیرمتمرکز، مستقل و مطمئنی دارد.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا