اصطلاحات و مفاهیم

استیبل کوین های غیر متمرکز : انواع، ویژگی‌ها و چالش‌ها

در بین انواع استیبل کوین ها، استیبل کوین های غیر متمرکز از فناوری‌های جدیدتر و الگوریتم‌های منحصر به فردی استفاده می‌کنند. با این حال این نوع از رمزارزها، هنوز به تکامل نرسیده‌اند و راه طولانی تا رسیدن به استیبل کوین های متمرکز دارند. نوع غیر متمرکز  استیبل کوین ها، پیوند نزدیکی با استیبل کوین های الگوریتمی دارند و به نوعی می‌توان آن‌ها را استیبل کوین های الگوریتمی به حساب آورد. در این مقاله از اینوکس، به معرفی استیبل کوین های غیر متمرکز خواهیم پرداخت.

انواع استیبل کوین ها

در حال حاضر استیبل کوین ها به دو شکل هستند: متمرکز و غیر متمرکز .

1. استیبل کوین های متمرکز

ذخایر اصلی و اعتبار بخش این رمزارزها، دارایی‌هایی مانند اوراق قرضه، ارزهای فیات، سایر توکن‌ها و اوراق تجاری هستند. این نوع از رمزارزها عموما به طور متمرکز مدیریت می‌شوند.

استیبل کوین های متمرکز، شامل استیبل کوین های دارای پشتوانه کالا (مانند طلا، نفت، املاک و غیره) و استیبل کوین های دارای اعتبار فیات هستند. استیبل کوین های محبوب مانند تتر، بایننس USD و سکه‌های USD همگی دارای پشتوانه فیات هستند. طبق ادعای این رمزارزها، نرخ مبادله را در رقم 1:1 حفظ می‌کنند. به عبارتی هر یک از واحدهای این استیبل کوین ها را می‌توان به ازای 1 دلار (1 واحد از ارز فیات مورد نظر) معامله کرد.


بسیاری از استیبل کوین های متمرکز را می‌توان در صرافی‌های ارز دیجیتال پیدا کرد. به طور کلی استیبل کوین های متمرکز هم شناخته‌شده‌تر از دیگر انواع استیبل‌کوین‎‌ها هستند و هم استقبال مردم نسبت به آن‌ها بیشتر است.

2. استیبل کوین های غیر متمرکز

استیبل کوین های غیر متمرکز، نوعی از استیبل کوین های الگوریتمی هستند و توسط هیچ مرجع مرکزی و متمرکزی پشتیبانی و مدیریت نمی‌شوند. این نوع از استیبل کوین ها، شامل دو دسته دارای وثیقه و بدون وثیقه هستند. برخلاف انتظارها، موارد بدون وثیقه چندان موفق نیستند چرا که پشتیبان خاصی ندارند. برخلاف انواع دیگر استیبل کوین ها، همه چیز این دارایی‌ها بر بستر بلاکچین انجام می‌شود و تمام اکوسیستم آن در این بستر ساخته و مدیریت می‌شوند.

TerraUSD، نمونه‌ای از یک استیبل‌کوین الگوریتمی است که به دنبال حفظ نسبت 1:1 برای سرمایه‌گذاران است. ارزش TerraUSD با مکانیسم پیچیده‌ای حفظ می‌شود که شامل مبادله کوین‌ها با LUNA (یک ارز دیجیتال شناور آزاد) برای کنترل عرضه است. با توجه به شکست بزرگ پروژه لونا، اکنون DAI به محبوب‌ترین استیبل‎‌کوین غیر متمرکز تبدیل شده است. این موضوع تقریبا در سراسر جهان و در تمام dapp ها (decentralized application) مورد قبول است.

در این رابطه بخوانید : استیبل کوین چیست؟ معرفی انواع کوین با قیمت ثابت

ویژگی‌های استیبل کوین های غیر متمرکز

ویژگی‌های استیبل کوین های غیر متمرکز شامل موارد زیر است:

  • زمانی که قیمت رمزارز پایه (اصلی) به پایین تر از آستانه مشخص می‌رسد، به طور خودکار نقد می‌شوند.
  • نقدینگی بیشتری نسبت به استیبل کوین های دارای پشتوانه کالا فراهم می‌کنند، چون پتانسیل تبدیل به دارایی‌های پایه را دارند.
  • اغلب توسط ارزهای دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌شوند.
  • می‌توان از آن‌ها برای ارائه حواله‌های سریع‌تر و ارزان‌تر استفاده کرد.
  • این دارایی‌ها نسبت به نوسانات بازار ایمن هستند و سرمایه‌های سرمایه‌گذاران را در چنین شرایطی، از خطر حفظ می‌کنند.

چالش‌های استیبل کوین های غیر متمرکز

بهار سال 2022 بود که بازار ارزهای دیجیتال یک سقوط قیمت چشمگیر را تجربه کرد، به طوری که بسیاری از رمز ارزها به پایین‌ترین میزان ارزش خود در طول سال کاهش یافتند. در میان این رخدادها، سرمایه‌گذاران رفته رفته اعتماد خود را به لونا (LUNA) از دست دادند و در نتیجه قیمت این رمزارز معروف کاهش یافت.

با عدم استقبال سرمایه‌گذاران و جامعه کریپتو از لونا، مکانیسم TerraUSD از کار افتاد و قیمت آن تا 30 سنت هم کاهش یافت. در نتیجه ثبات قیمتی 1 دلاری آن شکسته شد و کاملا از بین رفت. اگرچه گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد دستکاری بازار و همچنین طرح‌های از پیش تعیین‌شده‌ای برای شکست پروژه لونا (از طرف رقیبان) وجود دارد، اما هنوز هیچ چیز ثابت شده‌ای دیده نشده است.

استیبل کوین های مبتنی بر دارایی (استیبل کوین های متمرکز) نیز نتوانسته‌اند ثبات قیمتی خود را حفظ کنند و عملا این سقوط قیمت‌ها، تجربه عجیبی برای این رمزارزها بود. در چنین وضعیتی بود که تتر به 95 سنت کاهش یافت و نتوانست پیوند دلاری 1:1 خود را حفظ کند. USDC هم سرمایه‌گذاران خود را با حفظ نکردن ثبات قیمتی با نسبت 1:1، ناامید کرد. USDC توسط یک شرکت ارز دیجیتال به نام Circle توسعه داده می‌شود و تنها 61٪ از ذخیره USDC به صورت نقدی است. مابقی آن به صورت اوراق تجاری، اوراق قرضه مربوط به شرکت‌ها و شهرداری است.

در این رابطه بخوانید : USDT یا تتر چیست؟ همه چیز درباره قدرتمندترین استیبل کوین دنیا

استیبل کوین های غیر متمرکز چه راه حلی برای جلب اعتماد مردم دارند

بزرگترین چالش استیبل کوین ها، جلب اعتماد مردم است. دلیل این امر عدم موفقیت شماری از این دارایی‌ها در حفظ ارزش است. برای اعتمادسازی بیشتر، استیبل کوین ها می‌توانند تحت بازرسی‌های منظم از طرف شخص ثالث قرار گیرند تا شفافیت را برای مشتریان خود فراهم کنند.


استیبل کوین هایی که بیشتر تمایلات متمرکزی دارند و از چارچوب‌های نظارتی خاص پیروی می‌کنند، پتانسیل بیشتری در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران دارند.

آینده استیبل کوین ها و استیبل کوین های غیر متمرکز

هدف از ساخت استیبل کوین ها، ارائه یک سری دارایی امن و تضمین‌شده است تا سرمایه‌گذاران و افراد مختلف، به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. در کنار این موضوع، قانون‌گذاران در بسیاری از کشورها دید چندان مثبتی به این نوع از دارایی‌ها ندارند و هنوز آن‌ها را به عنوان یک خطر برای ثبات مالی می‌بینند.

آینده دنیای ارزهای دیجیتال یک چیز کاملا غیرقابل پیش‌بینی است، به این دلیل که ماهیت این بازار نشان داده که فوق‌العاده پرتغییر و پرنوسان است. با این حال، می‌توان ادعا کرد که استیبل کوین ها و به ویژه استیبل کوین های غیر متمرکز، مسیری قابل قبول، برای آینده نزدیک در نظر دارند.

در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها، از این فناوری در جهت مناسبی استفاده نمی‌کنند. به عنوان مثال، برای ایجاد ارزش مخرب و ثبات سرمایه‌گذاری خود، این رمزارزها را به کار می‌گیرند. اگر به کارگیری ارزهای دیجیتال را در استفاده روزمره در نظر بگیریم، استیبل کوین ها راه حل ساده‌ای برای این فرآیندها ارائه می‌کنند. بنابراین، باید دید آینده این نوع از دارایی‌های دیجیتال چه خواهد شد.

سخن پایانی

استیبل کوین های غیر متمرکز هنوز جای پیشرفت زیادی دارند و تا رسیدن به استیبل کوین های متمرکز راه طولانی در پیش خواهند داشت. با این حال در طی دو سال اخیر پروژه‌های فوق‌العاده‌ای در این حوزه شروع به فعالیت کرده‌اند. اگر ارزهای دیجیتال به پیشرفت خود ادامه دهند و در کنار آن ارزهای فیات اعتبار کمتری پیدا کنند، یک فرصت ایده‌آل برای استیبل کوین های غیر متمرکز ایجاد می‌شود تا از نوع متمرکز سبقت بگیرند.

منبع
sofilcx

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا