اصطلاحات و مفاهیم

استیبل کوین چیست؟ معرفی کوین‌های با قیمت ثابت

استیبل کوین واژه‌ای است که دیگر کمتر کسی آن را نشنیده است. حتی افرادی که فعالیت خاصی در بازار ارزهای دیجیتال و صنعت بلاکچین ندارند کم و بیش با این واژه آشنا هستند. در این مطلب به بررسی ماهیت استیبل‌کوین‌ها می‌پردازیم و درباره انواع این ابزارهای پرکاربرد بیشتر صحبت می کنیم.

استیبل‌ کوین چیست؟

برای تعریف استیبل کوین باید گفت که رمزارزی است که ارزش آن تقریبا ثابت است و نوسانات بسیار پایینی دارد. در اصل هدف از ایجاد استیبل‌کوین‌ها، ثبات قیمت آن‌ها است که باعث حفظ سرمایه سرمایه‌گذاران می‌شود. در کنار این موضوع، استیبل‌کوین‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر نگاهی به چارت تغییرات ارزهای دیجیتال مختلف بیندازیم، نوسانات زیاد با عمق زیاد می‌بینیم که این دقیقا خاصیت بازار ارزهای دیجیتال است. این در حالی است که همین چارت در مورد استیبل‌کوین‌ها عملکردی کاملا یکنواخت را نشان می‌دهد.

انواع استیبل کوین و کاربرد آن‌ها

همان طور که در ابتدای متن اشاره شد، استیبل‌کوین‌ها انواع مختلفی دارند و برای کاربرد هر چه بیشتر این دارایی‌ها، تنوع زیادی به آن‌ها بخشیده شده است. این تنوع بیان‌کننده ماهیت استیبل‌کوین‌ها است که در دنیای امروز نقش پراهمیتی پیدا کرده است. انواع استیبل‌کوین شامل استیبل کوین بر پایه ارز فیات، بر پایه دارایی وشاخص، استیبل کوین های مکمل است. در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

استیبل کوین های بر پایه ارز فیات

در بازار ارزهای دیجیتال رمزارزهایی وجود دارند که براساس ارزهای فیات یا همان ارزهای ملی ساخته شده‌اند. از جمله این موارد می‌توان به دلار دیجیتال و یورو دیجیتال اشاره کرد که به ترتیب ارزهای ایالات متحده و اتحادیه اروپا است. این نوع از رمزارزها اعتبار و پشتوانه خود را از بانک مرکزی می‌گیرند.

استیبل‌کوین‌هایی بر پایه دارایی‌ها و شاخص‌ها

استیبل‌کوین‌های مختلفی وجود دارند که مربوط به دارایی‌ها و کامودیتی‌ها هستند. در صورتی که یک خدمت یا کالا، در بازارهایی که عرضه می‌شود، کیفیت و ماهیت یکسانی داشته باشد، کالای اولیه یا کامودیتی نام دارد. کامودیتی‌ای مثل طلا، در بازارهای مختلف، فقط قیمت متفاوتی دارد، وگرنه ماهیت آن در همه آن بازارها یکسان است. در اصل تفاوت این نوع از استیبل کوین ها با استیبل کوین های با پشتوانه ارز دیجیتال دقیقا همین مورد است. یعنی پشتوانه آن‌ها یک کالای فیزیکی یا سهم خاص است. به عنوان مثال استیبل‌کوین‌های مختلفی برای طلا یا نقره وجود دارد که دقیقا براساس بهای طلا یا نقره متغیر هستند.

پکس گلد، دیجیکس گلد و تتر گلد از جمله معروف‌ترین رمزارزهایی هستند که با پشتوانه طلا فعالیت می‌کنند. نکته‌ای که باید در این مورد بیان کرد این است که خرید و فروش و همچنین سهم کل بازار این مرزارزها محدود است. به عبارتی این رمزارزها یک واحد انتزاعی نیستند و از مقدار ذخایر طلای موجود در بانک مرکزی یا نهاد خاصی پشتوانه می‌گیرند. دقیقا همین موضوع در مورد استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه ارزهای فیات هم صدق می‌کند و آن‌ها نیز براساس تولید اسکناس توسط بانک مرکزی تعریف می‌شوند.

استیبل کوین های مکمل

شاید این واژه برای توصیف استیبل‌کوین‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، کلی باشد. با این حال رمزارزهایی که در این دسته قرار می‌گیرند متنوع‌اند. استیبل کوین هایی مانند ترا (Terra) از یک توکن اصلی یا توکن حاکمیتی برای حفظ ارزش استیبل‌کوین خود استفاده می‌کنند. به این صورت که با سوزاندن برخی از توکن‌های لونا (Luna) و یا خریداری آن توسط کاربران، نوسانات ترا کنترل می‌شود و اجازه نوسانات حاصل از عرضه و تقاضا داده نمی‌شود.

همچنین نمونه‌های دیگری از استیبل‌کوین‌هایی وجود دارند که با وثیقه‌گذاری رمزارزهای دیگر ثبات قیمتی دارند. دای (Dai) از جمله این استیبل‌کوین‌های معروف است. براساس نوع کارکرد دای، کاربران می‌توانند با وثیقه گذاشتن رمزارزهای خود (اعم از اتریوم) به تولید دای و ثابت ماندن ارزش آن کمک کنند. به طور کلی می‌توان گفت که آرمان‌های ماهیت استیبل‌کوین‌ها شاید اندکی با این نوع فاصله داشته باشد، اما استیبل‌کوین‌های مکمل به مرور قدرت خود را نشان می‌دهند.

معرفی کاربردهای استیبل کوین‌ها

بی‌شک با پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال، استیبل‌کوین‌ها نیز جایگاه قوی‌تری پیدا می‌کنند. به عبارتی فعالین حوزه رمزارزها بیشتر با ماهیت استیبل‌کوین‌ها آشنا می‌شوند. کاربردهای زیادی برای استیبل‌کوین‌ها تعریف شده است که در اینجا به معرفی و شرح برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

پرداخت‌های بین‌المللی

اولین چیزی که شاید به ذهن هر فردی برسد امکان نقل و انتقالات مالی بین کشورها است. در حالت عادی انجام این کار با چالش‌های زیادی روبرو است و به سادگی امکان‌پذیر نیست. ساخت یک حساب بانکی مانند پی‌پال و ثبت حقوقی آن و در ادامه تبدیلات ارزی از جمله دردسرهایی است که برای انتقال پول از یک کشور به کشوری دیگر وجود دارد. حال آن که با وجود ارزهای دیجیتال و به خصوص استیبل‌کوین‌ها این امر به راحتی و بدون دردسرهای قانونی، امکان‌پذیر است.

راه آسان برای معاملات پیچیده‌تر

انجام معاملات پیچیده با چالش‌های زیاد در دنیای ارزهای دیجیتال به راحتی انجام می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به خرید طلا یا نقره اشاره کرد که در دنیای واقعی امر ساده‌ای نیست، چرا که چالش‌های قانونی کار را پیچیده می‌کند. در این جا هیچ چالش قانونی وجود نداشته و خرید و فروش طلا و نقره دیجیتال به راحتی امکان‌پذیر است. این مورد یکی از مواردی است که به مرور به عنوان ارزش ماهیت استیبل‌کوین‌ها افزوده شده است.

از سویی دیگر نگهداری این دارایی‌ها یک مشکل بزرگ است. ممکن است بانک خدمات مطمئنی برای نگهداری از طلا یا نقره ارائه ندهد یا حداقل با محدودیت‌هایی در این امر مواجه شویم. در حالی که استیبل‌کوین‌های کامودیتی نیاز به نگهداری در ولت‌ها دارند که جایگاه بسیار امنی هستند.

پرداخت دستمزد

کاربرد دیگر استیبل‌کوین‌ها، پرداخت دستمزد است. این کار می‌تواند توسط یک بیزینس خاص انجام شود یا می‌تواند توسط یک فرد عادی انجام شود. البته این موضوع چندان رایج نیست، اما نشانه‌ها حاکی از آن است که به مرور زمان پرداخت دستمزد به وسیله استیبل‌کوین‌ها دارد جایگاه خود را پیدا می‌کند.

جایگزینی برای ارزهای فیات

چیزی که تقریبا خیلی از افراد جامعه آن را لمس کرده‌اند، جایگزینی استیبل‌کوین‌ها به جای نسخه‌های فیات است. در خیلی از پرداخت‌های آئلاین دیگر استیبل‌کوین‌ها رایج‌تر شده‌اند و انتظار می‌رود به مرور زمان استفاده بیشتری از آن‌ها شود. فروشگاه‌ها و کافه‌ها و مراکز ارائه خدمات مختلف تماما استفاده از ارزهای دیجیتال را بیشتر مرسوم می‌کنند.

استیبل کوین های معروف

همه استیبل کوین‌ها با ارزش یکسان ایجاد نشده‌اند. به دلیل افزایش تعداد آن‌ها، بهتر است با بهترین استیبل کوین‌ ها آشنا شوید.

تتر (USDT)

تتر معروف ترین استیبل کوین دنیا شناخته شده و ارزش آن همواره به اندازه دلار آمریکا است. این استیبل کوین توسط طلا و ارز سنتی پشتیبانی می‌شود. تتر همچنین به دلیل امنیت و ادغام آسان با پلتفرم‌های کریپتو به فیات شناخته شده است.

در این رابطه بخوانید: USDT یا تتر چیست؟ همه چیز درباره قدرتمندترین استیبل کوین دنیا

یو‌اس‌دی کوین (USDC)

یو‌اس‌دی کوین یک استیبل کوین است که توسط Coinbase، یکی از بزرگترین کارگزاری‌های بیت کوین در جهان و بزرگترین صرافی دارنده بیت کوین پشتیبانی می شود.

در این رابطه بخوانید: ارز یو اس دی کوین چیست؟ معرفی USDC معروف به دلار دیجیتال

 بایننس یو ای دی (BUSD)

صرافی ارز دیجیتال بایننس نیز یک دلار بایننس معرفی کرد که در شبکه زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، جایگزینی برای اتریوم است. BUSD معمولاً در معاملات مالی غیرمتمرکز و ترید بین ارزهای دیجیتال شبکه زنجیره هوشمند بایننس استفاده می‌شود.

در این رابطه بخوانید: ارز دیجیتال بی یو اس دی چیست (BUSD)؟ معرفی استیبل کوین مطرح بازار کریپتوکارنسی

True USD (TUSD)

True USD به طور کامل توسط دلار ایالات متحده پشتیبانی می شود و یکی از نقدشونده ترین استیبل کوین ها در بازار است. این کوین کارمزد تراکنش کمتری را نسبت به انتقال برخط ارز فیات و نرخ بهره بالاتری برای دارایی ذخیره شده ارائه می‌دهد.

Origin Dollar (OUSD)

این استیبل کوین از این نظر منحصر به فرد است که توسط برترین استیبل کوین‌های موجود در بازار نظیر USDC، DAI و USDT پشتیبانی می‌شود. این یک گزینه عالی برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند در بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند و به طور فعال پرتفوی خود را مدیریت نکنند.

پکسوس استاندارد(PAX)

هدف Paxos Standard حفظ برابری با دلار آمریکا است.هدف اصلی این پروژه جلوگیری از نوسان در دلار با استفاده از تکنولوژی بلاکچین است.

سخن پایانی

در این مقاله با ماهیت استیبل کوین و کاربرد آن‌ها در دنیای امروز دیجیتال آشنا شدیم و به اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از آن‌ها پرداختیم. مشخص نیست که چه مقدار زمان برای قدرت نمایی تمام و کمال استیبل‌کوین در بازارهای جهانی لازم باشد اما این موضوع دور از انتظار نیست.

منبع
forbes

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا