ارزهای دیجیتال

تفاوت بیت کوین و دیفای چیست و چگونه کار می‌کنند ؟

در این بازار پر فراز و نشیب، انواع توکن و کوین وجود دارد. به تبع بر اساس تقاضا و اکوسیستم هر پلتفرم، نوسانات هر کدام با دیگری متفاوت خواهد بود. در طول روز معاملات و اتفاقات دنیای اقتصاد و سیاست اثر زیادی را بر بازار رمزارزها، از بیت‌کوین گرفته تا دی‌فای، مولتی‌ورس، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و …، می‌گذارند. در این مقاله از اینوکس، ما نگاهی به تفاوت بیت کوین و دیفای می‌اندازیم تا به شما کمک کنیم که در حوزه مالی مجازی، بتوانید حرکت کنید و سرمایه گذاری موفقی را تجربه کنید. پس اگر قصد سرمایه گذاری در حوزه رمزارزها و دیفای دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دنیای ارزهای دیجیتال همیشه دستخوش تحولات مختلف می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال توانسته است بانکداری سنتی را دچار تحولات اساسی بکند. اخیرا، در جلسه بودجه هند در 1 فوریه 2022، وزیر دارایی این کشور، Nirmala Sitharaman، مالیات 30 درصدی بر درآمد حاصل از دارایی‌های دیجیتال را پیشنهاد کرد. اگرچه ممکن است این مالیات، مقدار قابل توجهی به نظر برسد، اما این حرکت نشان می‌دهد که کشور هند، ارز دیجیتال را به عنوان یک دارایی مالی که بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد، به رسمیت شناخته است.

بنیان‌گذار و مدیر عامل صرافی رمزارز کوین سوییچ، Ashish Singhal، خاطرنشان کرد:« آنچه در هند و از سوی وزیر دارایی این کشور رخ داده است، نشان از این دارد که دولت، به اثر رمزارزها در بازار و اقتصاد جامعه واقف است. با این وجود هنوز این دارایی‌ها به عنوان دارایی قانونی معرفی نشده‌اند. با این وجود این اقدام شروعی بر قانونی‌شدن آن است. حال باید منتظر این باشیم که دولت‌ها با تنظیم لایحه‌های قانونی تصمیم به قانونی بودن رمزارزها بگیرند.»

معرفی بیت کوین و دیفای

در این رابطه بخوانید : تفاوت دیفای و ان اف تی، دنیای NFT و DeFi چه تفاوتی دارند؟

برای درک بهتر تفاوت بیت کوین و دیفای ابتدا به معرفی هر یک می‌پردازیم. در حالی که بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به شمار می‌رود، DeFi مفهومی است که طیف وسیعی از خدمات مالی را پوشش می‌دهد. بیت کوین، چیزی مانند یک فروشگاه با ارزش است، دقیقاً مانند ارز فیات، که بر روی بلاک چین خود عمل می‌کند.

از سوی دیگر، DeFi، شبیه به موسسات مالی اساسی مانند بانک‌ها، به شما اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین را قرض دهید، قرض بگیرید و یا ترید کنید. پروژه‌های DeFi معمولا بر روی بلاک چین اتریوم ساخته می‌شوند و کاربران می‌توانند سود کسب کنند، وام بگیرند و حتی NFT‌های خود را به عنوان وثیقه بگذارند. علاوه بر آن، کاربران می‌توانند از طریق برنامه‌های DeFi به ارائه دهندگان نقدینگی مبادلات غیرمتمرکز تبدیل شوند.

تمرکز هر دوی این نهادها حذف واسطه‌ها، چه برای مبادله پول و چه برای گرفتن وام است. معمولا، واسطه‌هایی وجود دارند که این فعالیت‌ها را اکتیو می‌کنند و برای آن از شما پول می‌گیرند؛ البته این رقم به مرور زمان و با ادامه فعالیت هر کاربر بر بستر مالی قابل کم شدن و حتی حذف است. جان وو، رئیس پلتفرم قراردادهای هوشمند آوا لبز، توضیح می‌دهد که برنامه‌های مرتبط با  DeFiبدون یک سرویس مرکزی که به طور معمول برای تعیین سیاست‌های کلی هر نهاد وجود دارد، اداره و مدیریت می‌شود.

بیت کوین و دیفای چگونه کار می‌کنند

در این رابطه بخوانید : دیفای چیست؟ همه‌چیز درمورد Defi، امور مالی غیر متمرکز

در توضیح اصلی‌ترین تفاوت بیت کوین و دیفای می‌توان گفت که قراردادهای هوشمند در قلب DeFi قرار دارند؛ زیرا پس از برآورده شدن دستور “اگر … آنگاه …” تراکنش‌ها را فعال می‌کنند. برعکس، بیت‌کوین از مدل‌های مفهومی اثبات‌کننده مانند اثبات کار و اثبات سهام استفاده می‌کند و از استخراج‌کنندگان برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. اینکه کدام روش بهتر است واقعا قابل تشخیص نیست و هر روش مزایا و معایبی را برای پلتفرم‌ها به همراه دارد.


کاربران ترجیح می‌دهند از ارزهای دیجیتال استفاده کنند؛ چرا که این روش ارزان‌تر و آسان‌تر برای پرداخت‌های بین‌المللی و برون مرزی است. این اتفاق در پلتفرم دیفای هم برای مخاطبین فراهم شده است. با این حال، بیت کوین با عمر 13 ساله‌اش، خود را به عنوان لیدر رمزارزها تثبیت کرده است. از سوی دیگر، دیفای به تازگی توانسته توجه‌ها را به خود جلب کند. حال باید دید روند افزایش دانش جمعی در خصوص این پلتفرم و استقبال کاربران چه اثری بر بازار خواهد داشت.

برای خرید آسان ارز بیت کوین با تومان، صرفا کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خطرات مربوطه

با اینکه ترید ارزهای دیجیتال روز به روز در حال گسترش است، ریسک‌های زیادی دارد که باید به طور کامل نسبت به آن‌ها واقف بود. آگاهی از این خطرات ضروری هستند؛ زیرا هر روز شاهد کلاهبرداری‌های کریپتو، ضررهای ناشی از نوسانات و موارد دیگر هستیم.

چه تصمیم به استفاده از بیت کوین و چه دیفای داشته باشید، باید چالش‌های این مسیر را در نظر بگیرید. Meltem Demirors، مدیر ارشد استراتژی شرکت دارایی‌های دیجیتال CoinShares می‌گوید: «من فکر می‌کنم هر پروتکل و هر پروژه DeFi دارای سطح متفاوتی از ریسک و پاداش است. درک دلیل تفاوت بیت کوین و دیفای، در درک میزان ریسک هر پروژه نهفته است. دلیل اینکه ما شاهد بازدهی بالا هستیم این است که در این پلتفرم ریسک بالاتر و در نتیجه بازدهی بالاتری وجود دارد.»


DeFi را می‌توان به عنوان راهی تازه و نوین به دنیای بزرگ رمزارزها معرفی کرد. به همین خاطر است که این پلتفرم با سرعت زیادی در حال رشد و جذب مخاطب است. Wu طی اعلامیه‌ای بیان کرد که این رشد ممکن است، منجر به کلاهبرداری‌های زیادی از کاربران شود. او ادامه می‌دهد: «دی‌فای به‌قدری سریع رشد می‌کند و بازده آن به قدری زیاد است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایده‌آلی را برای افراد با بودجه‌ها مختلف، به وجود آورده است. اگر در سرمایه‌گذاری برای دی‌فای و یا به طور کلی در حوزه ارزهای دیجیتال، دانش و آگاهی لازم را ندارید؛ لازم است که ابتدا بدانید به چه راهی قدم می‌گذارید.

سخن پایانی تفاوت بیت کوین و دیفای

در این مقاله سعی کردیم تفاوت بیت کوین و دیفای را به طور کامل بررسی کنیم. با در نظر گرفتن همه موارد گفته شده، با گسترش ارزهای دیجیتال، می‌توانیم به طور مجازی منتظر تفسیرهای جدیدتر از اکوسیستم‌های مالی سنتی باشیم. آیا فقدان واسطه، مشکلات موجود بر سر راه معاملات را حل می‌کند یا راه را برای کلاهبرداری‌های بزرگتر هموار می‌کند؟ جواب این سوال فقط با گذشت زمان مشخص می‌شود. تنها به این نکته توجه کنید که در طول سرمایه‌ گذاری در هر پلتفرم، حتما جوانب کار را بسنجید.

منبع
jumpstartmag

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا