اصطلاحات و مفاهیم

مارکت کپ چیست و چرا مهم است؟

سرمایه‌گذاران و فعالان در حوزه رمزارزها، از ارزش بازار (market capitalization) به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری سهام و ارزش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. به طور کلی، هر چه مارکت کپ یک ارز دیجیتال بالاتر باشد، در بازار رتبه بهتری دارد. به همین دلیل، مارکت کپ به عنوان یک از مهم‌ترین شاخص‌ها برای رتبه بندی رمزارزها در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله از اینوکس به سوال مارکت کپ چیست پاسخ کاملی می‌دهیم.

مارکت کپ چیست و چرا مهم است

مارکت کپ یک شرکت سهامی عام، به معنای ارزش آن است. دلیل آن این است که با ضرب تعداد کل سهام شرکت در قیمت سهم، ارزش بازار آن قابل محاسبه است که به نوعی نشان دهنده ارزش آن شرکت تلقی می‌شود.

با این حال، ارزهای دیجیتال، شرکت و کمپانی نیستند و برخلاف سهام، توکن‌های مبادله شده نشانگر درصد مالکیت نیستند. هم سهام و هم ارزهای دیجیتال از طریق عرضه عمومی در بازار شروع به کار می‌کنند. سهام از طریق عرضه اولیه عمومی یا IPO و رمزارزها از طریق عرضه اولیه کوین یا ICO عرضه می‌شوند.

در این مورد بخوانید: عرضه اولیه دیفای چیست؟ مقایسه IDO و IEO و ICO


قیمت، فقط یکی از راه‌های اندازه‌گیری ارزش یک ارز دیجیتال است. بسیاری از سرمایه‌‌گذاران و تریدرها، از مارکت کپ برای تحلیل کامل‌تر و مقایسه ارزش بین رمزارزها استفاده می‌کنند. یکی از نقاط قوت این روش این است که، مارکت کپ رمزارزها می‌تواند پتانسیل رشد یک ارز دیجیتال و ایمن بودن خرید آن را در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال نشان دهد.

برای فهم ساده‌تر و بهتر این موضوع، اجازه دهید ارزش بازار دو ارز دیجیتال خیالی را با هم مقایسه کنیم.

اگر کریپتوکارنسی A دارای 400000 سکه در گردش باشد و ارزش هر سکه آن 1 دلار باشد، ارزش بازار آن 400000 دلار است. اگر کریپتوکارنسی B دارای 100000 سکه در گردش باشد و ارزش هر سکه 2 دلار باشد، ارزش بازار آن 200000 دلار است. با اینکه قیمت یک سکه B بالاتر از سکه A است، اما ارزش کلی ارز دیجیتال A دو برابر رمزارز B است.

در این بخش به مبحث فرمول محاسبه مارکت کپ چیست، می‌پردازیم. فرمول مارکت کپ همیشه یکسان است؛ جدا از بحث چگونگی عرضه ارزهای دیجیتال در این فرمول، قیمت هر توکن را در تعداد سکه‌های در گردش ضرب می‌کنیم. به عنوان مثال، در مورد بیت کوین، این فرمول به شرح زیر بیان می‌شود:
قیمت بیت کوین ( 21661 دلار) x کوین‌ها در گردش( 19.102 میلیون) = حدود 414.2 میلیارد دلار

فرمول-محاسبه-مارکت-کپ-چیست

لازم به ذکر است قیمت‌های فرض شده در فرمول، مربوط به زمان نگارش مقاله است و ممکن است با گذر زمان، این اعداد متفاوت باشد. هر دارایی کریپتو، روش‌های مختلفی برای تعیین عرضه خود دارد. به طور میانگین، روزانه 900 بیت کوین جدید در جهان استخراج می‌شود. این استخراج تا زمانی که مجموع عرضه بیت کوین به 21 میلیون برسد، ادامه خواهد داشت. بنابراین، نوسانات روزانه در ارزش بازار تحت تأثیر دو عامل ایجاد می‌شود که در بخش زیر به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

نیروهای موثر در نوسانات مارکت کپ چیست

  • تغییر عرضه
  • فشار خرید یا فروش

تغییر در عرضه

ارزهای دیجیتال بدون عرضه ثابت، مانند بیت کوین، در معرض دو عامل کلی هستند. اول استخراج کوین‌های جدید که بالاتر آن‌ را بررسی کردیم و دوم سوزاندن کوین.

به عنوان مثال، اتریوم (ETH) روزانه حدود 6400 ETH عدد در روز صادر می‌شود و حال برای حفظ ارزش بازار، سکه‌ها با ارسال به یک کیف پول مرده(Dead wallet) از گردش خارج می‌شوند. در تعریف کیف پول مرده باید گفت، چنین کیف پولی کلید خصوصی ندارد، بنابراین سکه‌ها غیر قابل برگشت هستند. از ژانویه تا زمان نگارش این مقاله،2.558.300 اتریوم سوزانده شده است. حال لازم است به نیروی دیگری که محرک بازار است، اشاره کنیم:

فشار خرید و فروش

فشار خرید و فروش، یکی دیگر از اهرم‌هایی هست که در نوسانات مارکت کپ رمزارزها تاثیر ویژه‌ای دارد.

به عنوان مثال، شرکت Yuga Labs با عرضه کل یک میلیارد توکن APE، ارز ApeCoin را راه اندازی کرد. این شرکت برای حفظ ارزش، تنها 30.25 درصد از توکن‌ها در زمان راه‌اندازی در 17 می‌ 2022 وارد گردش کرد. از آنجایی که 30 درصد از توکن‌ها در هنگام عرضه در دسترس بود، ارزشی معادل 1.88 میلیارد دلار (در آگوست 2022) به دست آورد. ApeCoin مکانیسم سوزاندن توکن ندارد، بنابراین مارکت کپ آن صرفا با همین فشار خرید و فروش کنترل می‌شود.


حال که ما با نیروهای مختلفی که ارزش بازار دارایی‌های دیجیتال را هدایت می‌کنند، آشنا شدیم، سؤال این است که چه موارد دیگری وجود دارند که مارکت کپ، به درک آن‌ها کمک می‌کند؟

مارکت کپ به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری

در ادامه بحث مارکت کپ چیست، درک نحوه عملکرد ارزش بازار در TradFi (امور مالی سنتی) بسیار مهم است. در مورد سهام، ارزش بازار، بیانگر ارزش یک شرکت بورسی است. شرکت‌های خصوصی ممکن است سهام خود را برای سهامداران منتشر کنند، اما سهام آن‌ها در بورس‌های عمومی معامله و یا از طریق IPO معرفی نمی‌شوند. تجزیه و تحلیل مارکت کپ و سایر معیارهای یک شرکت مانند نسبت قیمت به درآمد، می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تعیین کنند که آیا سهام آن شرکت گران است و بیش از حد ارزش گذاری شده است یا برعکس.

مارکت-کپ-ارزهای-دیجیتال-با-ارزش-بالا

در این رابطه بخوانید : ۸ مورد از بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت


سایر معیارهای تعیین کننده ارزش یک شرکت عبارتند از:

  • جریان‌های نقدی
  • میزان بدهی قابل پرداخت
  • سوابق مدیریت
  • ماهیت محصول
  • چشم انداز رقابتی که با همان کلاس محصول سروکار دارد.

ارزش بازار کریپتو نوسان قیمت را تعیین می‌کند، بیت کوین تنها رمزارزی است که به بنیانگذار، سازمان یا کسب و کار مرتبط نیست. تنها چیزی که از بیت کوین می‌دانیم این است که توسط فردی ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شده است. این بدان معنی است که سایر دارایی‌های رمزنگاری تعدادی دیتاپوینت را برای تجزیه و تحلیل ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، هر کلمه‌ای که توسط ویتالیک بوترین، یکی از خالقان اتریوم، بیان می‌شود، به گونه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد که گویی او بنیانگذار و مدیر عامل یک شرکت فوق العاده سرمایه‌دار است.

با مارکت کپ چه کاری می‌توانید انجام دهید

بعد از توضیح و درک این موضوع که مارکت کپ چیست، می‌توانیم بگوییم ارزش بازار یا همان مارکت کپ، به شما امکان می‌دهد ارزش کل یک ارز دیجیتال را با ارزی دیگر مقایسه کنید تا بتوانید هنگام سرمایه‌گذاری، مسیر مطمئن‌تری را انتخاب کنید. ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

• مارکت کپ ارزهای دیجیتال با ارزش بالا

از جمله آن‌ها می‌توان به بیت کوین و اتریوم با بیش از 10 میلیارد دلار ارزش اشاره کرد. سرمایه‌‌گذاران، این ارزها را سرمایه‌‌گذاری‌هایی با ریسک پایین‌ می‌دانند، زیرا دارای رشد ثابتی هستند و معمولا نقدینگی بالاتری دارند. (به این معنی که می‌توانند در برابر حجم بیشتری از افراد که نقدینگی زیادی را در بازار وارد یا از آن خارج می‌کنند بدون اینکه قیمت به‌طور چشمگیری تحت تأثیر قرار گیرد، مقاومت کنند.)

مارکت-کپ-رمز-ارزها

• ارزهای دیجیتال با سرمایه متوسط دارای مارکت کپی بین 1 تا 10 میلیارد دلار هستند

به طور کلی اینگونه در نظر گرفته می‌شود که دارای پتانسیل رشد خوب و همچنین ریسک بالاتری هستند.

• ارزش بازار ارزهای دیجیتال با سرمایه کمتر از 1 میلیارد دلار

این رمزارزها بیشتر در معرض نوسانات چشمگیر بر اساس احساسات بازار هستند.

تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری بر اساس ارزش بازار ارزهای دیجیتال

این استراتژی شامل markt cap takeaway می‌شود که در این بخش به توضیح آن می‌پردازیم:

Market Cap Takeaway

پس از قیمت‌ یک توکن، مارکت کپ اولین معیاری است که سرمایه‌گذاران هنگام ارزیابی دارایی‌های دیجیتال به آن توجه می‌کنند. دلیل آن این است که این روش، بهترین راه، برای سنجش و مقایسه میزان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در یک یا چند پروژه است.

در توضیح کلی مارکت کپ چیست، می‌توان گفت که مارکت کپ، نوعی برآیند مالی است که در آن تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران، یک پروژه به خصوص را بررسی کرده و تصمیم گرفته‌اند به آن وارد شوند. با این حال، مهم است بدانید که با اینکه که مارکت کپ یک رمزارز، نشان دهنده قابل قبول بودن و تا حدی ایمن بودن آن رمزارز است، اما صرفا یک معیار برای تجزیه و تحلیل چشم اندازهای یک پروژه است. انجام تحقیقات دقیق‌تر در مورد دارایی‌های دیجیتال، پیش نیاز هرگونه تحلیل و بررسی، جهت سرمایه‌گذاری است.

سخن اینوکس با شما

در این مقاله از اینوکس جواب کاملی به سوال مارکت کپ چیست دادیم. مارکت کپ یک معیار مفید برای مقایسه ارزش کل ارزهای دیجیتال است، اما به جز مارکت کپ، باید روند بازار، میزان سرمایه‌ای که شما به عنوان سرمایه‌گذار وارد پروژه می‌کنید، سطح ایمنی بالا پروژه و … را نیز در نظر بگیرید تا ریسک و ضررهای موجود را تا حد امکان کاهش دهید.


این مقاله، فقط برای راهنمایی عمومی برای افراد تازه وارد در ارزهای دیجیتال و DeFi در نظر گرفته شده است. بهتر است شما نیز قبل از سرمایه‌گذاری در این حوزه، مشورت‌های لازم را با مشاوران متخصص این بازار داشته باشید و با آگاهی کامل وارد این مسیر شوید.

منبع
thedefiantcoinbasebitpanda

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا