تحلیل و سرمایه گذاری

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال + آموزش کامل مدیریت سرمایه در کریپتو

در سال‌های اخیر، بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای سنتی به حوزه ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. این بازار در بین معامله‌گران مبتدی نیز شهرت فراوانی یافته است. بااین‌حال، رمزارزها یک نوع دارایی جدید و هوشمند به حساب می‌آیند و هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه به مدیریت دقیق و کارآمد نیاز دارد. درصورتی‌که اصول مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال را بشناسید، نه‌تنها از سرمایه‌هایتان در برابر ریسک‌های بازار محافظت می‌کنید، بلکه می‌توانید سودآوری بهتری داشته باشید. به همین خاطر، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس، مدیریت سرمایه در کریپتو را به‌طور کامل به شما آموزش خواهیم داد.

فهرست موضوعات مقاله

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست؟

به فرایند مدیریت و بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری در رمزارزها، مدیریت سرمایه ارز دیجیتال گفته می‌شود. ازاین‌طریق، سرمایه‌گذاران می‌توانند ریسک‌های احتمالی را کاهش داده و سود معاملات خود را افزایش دهند. به‌این‌ترتیب، مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال می‌تواند فعالیت‌های زیر را شامل شود:

  • تجزیه و تحلیل روندهای بازار
  • شناسایی بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری
  • توسعه و اجرای استراتژی‌های سرمایه‌گذاری
  • مدیران سرمایه‌ نیز با استفاده از این فرایندها، دارایی‌های رمزنگاری‌شده مشتریان خود را بهینه‌سازی می‌کنند.

به طور کلی در مدیریت سرمایه ارز دیجیتال، طیف وسیعی از استراتژی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارایی‌های مختلف بررسی می‌شوند تا سبد سرمایه متنوع و کارآمدی شکل بگیرد. سپس، با تحلیل نمودار قیمت رمزارزها، به‌طور مداوم دارایی‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری تغییر می‌کنند تا سودآوری به اوج برسد.

تفکیک دارایی‌ها در مدیریت سرمایه ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در کریپتو به تمرین در زمینه دسته‌بندی انواع دارایی‌های رمزنگاری‌شده و مدیریت ریسک نیاز دارد. ازاین‌طریق، ضررهای احتمالی کاهش می‌یابند و سود پورتفوی شما افزایش پیدا کند. برای این کار، روش‌هایی برای تفکیک و دسته‌بندی انواع رمزارزها وجود دارند که در ادامه، آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

ارزش بازار (Market Capitalization)

یکی از رایج‌ترین روش‌های تفکیک رمزارزها برای مدیریت سرمایه ارز دیجیتال، درنظرگرفتن ارزش بازار است. برای محاسبه ارزش بازار توکن‌ها، باید تعداد واحدهای در گردش آن‌ها را در قیمت هر واحد ضرب کنید. دراین‌بین، معمولاً ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم، به‌عنوان دارایی‌هایی با ارزش بازار بالا، دسته‌بندی شده و آلت کوین‌های دیگر با ارزش بازار متوسط در نظر گرفته می‌شوند.

بخش (Sector)

روش دیگر دسته‌بندی دارایی‌ها برای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال، رجوع به بخشی است که رمزارز مورد نظر در آن قرار می‌گیرد. برای مثال، ارزهای مونرو (XMR) و زی کش (ZEC) به‌عنوان توکن‌های امنیتی شناخته می‌شوند و در یک گروه قرار می‌گیرند. همچنین، انجین کوین (ENJ) و چیلیز (CHZ) به دسته رمزارزهای مبتنی بر بازی تعلق دارند.

نمایه ریسک (Risk Profile)

نمایه ریسک نیز در مدیریت سرمایه در کریپتو، اهمیت فراوانی دارد. در این روش، رمزارزها بر اساس میزان نوسانات و سایر خطرات پیرامونشان دسته‌بندی می‌شوند. برای مثال، تتر (USDT) جزء دارایی‌های کم‌ریسک است و بیت کوین (BTC) در دسته دارایی‌های پرریسک‌تر قرار می‌گیرد. جهت مشاهده آینده ارز بیت کوین، به مقاله زیر مراجعه نمایید.

در این مورد بخوانید: آینده بیت کوین: پیش بینی قیمت بیت کوین در سال های 2024 تا 2030

استراتژی سرمایه‌گذاری (Investment Strategy)

در مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال، می‌توان دارایی‌ها را بر اساس اهداف استراتژی سرمایه‌گذاری دسته‌بندی کرد. در این شیوه، ضروری است تا پرتفوی دارایی‌ها را در گروه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، دارایی‌های مبتنی بر سفته‌بازی و… قرار دهید.

استراتژی‌های مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در کریپتو بر استراتژی‌هایی مبتنی است که به شما کمک می‌کنند تا بازدهی پورتفوی خود را افزایش دهید. به همین خاطر، در این بخشی، استراتژی‌های مدیریت سرمایه در کریپتو را بر اساس تحلیل متفکرین دو سایت cointelegraph و investopedia برای شما توضیح خواهیم داد.

تنوع‌بخشیدن به سبد سرمایه

یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌هایی که توسط هر سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنوع‌بخشیدن به سبد سرمایه است. در این زمینه، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که هیچ‌وقت همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارند. به‌این‌ترتیب، برای مدیریت سرمایه ارز دیجیتال می‌توان از ارزهای معروفی، مانند بیت کوین و اتریوم و همچنین، دارایی‌های جدیدتری که ریسک بالاتری دارند، استفاده کرد. ازاین‌طریق، تعادل مناسبی در سبد سرمایه شکل می‌گیرد تا ریسک‌های بازار کنترل شوند؛ چراکه در صورت کاهش ارزش برخی از دارایی‌ها، ارزهای دیگر با رشدشان، ضررها را جبران می‌کنند. جهت مشاهده آینده اتریوم، می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

در این مورد بخوانید: آینده اتریوم: پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2024 تا 2030

بنابراین، شما برای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال باید دارایی‌ها را بر اساس بخش‌های مختلف بازار و فناوری‌های مختلف این حوزه تقسیم‌بندی کرده و سرمایه‌های خود را در بین آن‌ها پخش کنید.

مدیریت سرمایه در کریپتو

آشنایی با چرخه‌های بازار

رمزارزها در طول حیات خود، چرخه‌های مختلفی را پشت‌سر می‌گذارند. این چرخه‌ها می‌توانند کوتاه‌مدت باشند و یا اینکه سال‌ها طول بکشند. بنابراین، شناخت این چرخه‌ها برای مدیریت سرمایه ارز دیجیتال ضروری است. به‌طور کلی، بازار توکن‌ها در یکی از وضعیت‌های انباشت، روند صعودی، توزیع و روند نزولی قرار دارد و درک این وضعیت‌ها به شما کمک می‌کند تا تصمیمات درست‌تری بگیرید. برای مثال، وقتی که بازار نزولی است، سرمایه‌گذاران به خرید اقدام می‌کنند. همچنین، زمانی که روند قیمت صعودی می‌شود، شما باید احتیاط بیشتری به خرج دهید.

مدیریت ریسک

مدیریت سرمایه در کریپتو بدون کنترل ریسک امکان‌پذیر نیست. یکی از اصلی‌ترین اقدامات در این زمینه، تعیین دستور توقف ضرر است؛ زیرا این دستور تا حد ممکن ضررهای احتمالی را کاهش می‌دهد. اقدام بعدی اختصاص‌دادن صرفاً بخشی از دارایی‌ها به سرمایه‌گذاری است. ازاین‌طریق، حتی اگر سرمایه‌گذاری شما اشتباه باشد، ضرر چندانی به دارایی‌هایتان وارد نخواهد شد. همچنین، با تغییر قیمت رمزارزها، سبد سرمایه خود را به‌طور مداوم به‌روزرسانی کنید.

معاملات الگوریتمی

منظور از معاملات الگوریتمی، استفاده از ربات‌ها و هوش مصنوعی برای انجام معاملات بر اساس شرایط از پیش تعیین‌شده است. این ابزارها می‌توانند طیف وسیعی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند؛ درحالی‌که همین اطلاعات ممکن است که از دید انسان دور بمانند. برای مثال، یک ربات می‌تواند دارایی‌ها را در محدوده مشخصی خرید و فروش کند. در این رویکرد، احساسات معامله‌گران درگیر سرمایه‌گذاری نمی‌شوند؛ به همین دلیل، روش بسیار خوبی برای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال به حساب می‌آید.

سرمایه‌گذاری روی ارزهای بلوچیپ

منظور از ارزهای دیجیتال بلوچیپ (Blue Chip Cryptocurrencies)، رمزارزهایی است که وضعیت بازار بادوام، ارزش بازار بالا و نقدینگی قابل توجهی دارند. سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای بلوچیپ، مانند بیت کوین و اتریوم، شبیه انتخاب ستاره‌های برتر دنیای کریپتو است. این رمزارزها موفق شده‌اند که در طول زمان، انعطاف‌پذیری و رشد خود را نشان دهند. بنابراین، در مدیریت سرمایه ارز دیجیتال توصیه می‌شود که هرگز ارزهای بلوچیپ را نادیده نگیرید. بااین‌حال، سرمایه‌گذاری بر روی این رمزارزها را هم با تحلیل و بررسی دقیق انجام دهید.

ایجاد تعادل مجدد در سبد سرمایه

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های مدیریت سرمایه در کریپتو ایجاد تعادل مجدد در سبد سرمایه است. این استراتژی کلید حفظ اثربخشی سبد سرمایه بوده و به جابه‌جایی دارایی‌های موجود در پورتفوی، برای افزایش بازدهی اشاره دارد. برای مثال، اگر از ابتدا ۵۰ درصد از پورتفوی را به بیت کوین اختصاص دهید و نرخ این رمزارز افزایش یابد، شاید بخواهید با فروش مقداری بیت کوین، در سبد سرمایه خود تعادل ایجاد کنید. این مسئله تضمین می‌کند که هیچ‌گاه در معرض ریسک‌های بالای بازار قرار نگیرید.

اطلاع از تغییرات نظارتی

سرمایه‌گذاران شخصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید از آخرین قوانین نظارتی بازار کریپتو مطلع باشند. در واقع، قوانین نظارتی نقشی حیاتی بر ارزش رمزارزها دارند و می‌توانند منجر به سقوط یک دارایی شوند. بنابراین، اطلاع از این موارد، برای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال ضروری است و به شما اجازه می‌دهد تا سبد سرمایه خود را بر اساس آخرین قوانین تنظیم کنید.

تجزیه و تحلیل بازار

تحلیل تکنیکال نمودار قیمت رمزارزها برای تصمیم‌گیری در مورد خرید دارایی‌ها اهمیت فراوانی دارد. برای این کار، باید جنبه‌های مختلف ارزهای دیجیتال، مانند حجم و قیمت آن‌ها را زیر نظر بگیرید. همچنین، با استفاده از شاخص‌های موجود، شما می‌توانید حرکات آتی قیمت ارزها را پیش‌بینی کنید. این روش تحلیل، برای زمان‌بندی سرمایه‌گذاری و مدیریت پورتفوی اهمیت فراوانی دارد؛ اگرچه هیچ روش تحلیلی، بدون اشتباه نیست.

مدیریت سرمایه ارز دیجیتال

تمرکز بر سرمایه‌گذاری بلندمدت

یکی از مطمئن‌ترین استراتژی‌های مدیریت سرمایه ارز دیجیتال هولدینگ (Holding) یا نگهداری بلندمدت رمزارزها است. نگهداری بلندمدت به‌معنای مقاومت در برابر فروش دارایی‌ها در طول زمان بوده و به شما کمک می‌کند تا از نوسانات رایج در بازار کریپتو خلاص شوید. برای مثال، افرادی که بیت کوین را از سال‌های گذشته حفظ کرده‌اند، علی‌رغم نوسانات زیاد این رمزارز، سودهای بسیار زیادی را به دست آورده‌اند. جهت آشنایی با بهترین رمزارزها جهت سرمایه‌گذاری بلندمدت، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

در این مورد بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت در 1402

استفاده از دستور توقف ضرر

یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال دستور توقف ضرر است. بر اساس این دستور، هرگاه که قیمت به سطح مشخصی برسد، خودبه‌خود دارایی فروخته شده و سرمایه‌گذاری بر روی آن، به پایان می‌رسد. این استراتژی برای مقابله با ریسک‌های این بازار بی‌ثبات ضروری است. برای مثال، فرض کنید که شما یک رمزارز را با قیمت ۱۰۰ دلار خریداری کرده‌اید و دستور توقف ضرر را در ۹۰ دلار می‌گذارید. به‌این‌ترتیب، اگر قیمت این دارایی تا ۹۰ دلار کاهش بیابد، به طور خودکار به فروش می‌رسد.

درنظرگرفتن پیامدهای مالیاتی

هر شخصی که قصد مدیریت سرمایه در کریپتو را دارد؛ باید پیامدهای مالیاتی این بازار را در نظر بگیرد. کشورهای مختلف قوانین مالیاتی متفاوتی را برای رمزارزها وضع کرده‌اند؛ برای مثال، ایالات متحده ارزهای دیجیتال را در کنار سایر کلاس‌ دارایی‌ها قرار می‌دهد و توکن‌ها در این کشور، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. بنابراین، شما باید تمام تراکنش‌های خرید و فروش خود را به‌دقت پیگیری کنید و مالیات مربوط به آن‌ها را در نظر بگیرید.

سرمایه‌گذاری روی روندهای درحال ظهور

سرمایه‌گذاری روی روندهای درحال ظهور می‌تواند سودآوری خوبی را برای افراد به‌همراه داشته باشد. این روندها شامل فناوری‌های جدید بلاکچین، امور مالی غیرمتمرکز (Defi) و یا حتی مجموعه‌های توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) خاص می‌شوند. برای مثال، افرادی که در استراتژی مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال خود بر روی اولین پروژه‌های دیفای سرمایه‌گذاری کردند، سودهای خوبی را به دست آورند. این شیوه به تحقیقات زیاد و بررسی دقیق پروژه‌های گوناگون متکی است.

سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های پرریسک

یکی از وسوسه‌انگیزترین استراتژی‌های مدیریت سرمایه در کریپتو خرید دارایی‌های پرریسکی است که سودهای بالایی را به‌همراه دارند. این روش شامل اختصاص‌دادن بخشی از سبد سرمایه به رمزارزهای نوظهور و کمترشناخته‌شده است. برای مثال، زمانی را به یاد بیاورید که بیت کوین و اتریوم تازه به بازار آمده بودند و دارایی‌های پرریسکی به حساب می‌آمدند. این ارزها آن‌قدر با رشد مواجه شدند که سرمایه‌های بسیاری از افراد را چندین‌برابر کردند. بااین‌حال، در این زمینه، صرفاً بخشی از سرمایه خود را به ارزهای جدید اختصاص دهید که امکان ازدست‌دادن آن را داشته باشید.

شناخت فناوری پشت ارزهای دیجیتال

هر فردی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال را دارد، باید فناوری کریپتو را بشناسد. این شناخت با درک نحوه عملکرد بلاکچین آغاز می‌شود. درصورتی‌که فناوری دفترکل توزیع‌شده و علت تغییرناپذیری اطلاعات ثبت‌شده در این دفتر را بدانید، به ارزش ذاتی رمزارزها پی می‌برید. همچنین، شما باید در مورد پیشرفت‌های جدید این حوزه اطلاع داشته باشید. برای مثال، یکی از دلایل اصلی اهمیت اتریوم، قراردادهای هوشمند هستند و تا زمانی که شما این قراردادها را نشناسید، نمی‌توانید علت رشد این رمزارز را درک کنید.

یادگیری مستمر

دنیای کریپتو دائماً درحال تحول است و سرمایه‌گذاران موفق همیشه به‌دنبال یادگیری هستند و اطلاعات خود را به‌روز نگه می‌دارند. بنابراین، شما برای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال باید اخبار، پیشرفت‌ها و روندهای بازار را پیگیری کنید. همین‌طور که دانش خود را افزایش می‌دهید، سبد سرمایه‌تان را بر اساس اطلاعات روز، تنظیم کنید. ازاین‌طریق، همیشه با تغییرات آنی این بازار، سازگار خواهید بود.

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

مدیریت سرمایه در کریپتو شامل تنظیم پورتفوی است که می‌تواند خرید، فروش، نگهداری و معامله رمزارزها را در بَر بگیرد. روش‌های متعددی برای مدیریت سرمایه ارز دیجیتال وجود دارند که در ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مدیریت غیرفعال (Passive management): این روش شامل خرید رمزارزها و نگهداری بلندمدت از یک سبد سرمایه متنوع است. البته این پورتفوی باید به‌طور منظم متعادل شود تا بازدهی خود را در درازمدت حفظ کند.
  • مدیریت فعال (Active management): در روش مدیریت فعال، بر اساس تحلیل‌های صورت‌گرفته، به‌طور مکرّر سبد سرمایه دچار تغییر می‌شود. اگرچه مدیریت فعال پتانسیل سود زیادی دارد، اما می‌تواند ریسک بالایی را نیز در پی داشته باشد.
  • ردیابی شاخص (Index tracking): در این روش مدیریت سرمایه در کریپتو بر روی رمزارزهایی سرمایه‌گذاری می‌شود که از یک شاخص خاص ارز دیجیتال پیروی می‌کنند. برای مثال، صندوق سرمایه‌گذاری Bitwise 10 Crypto Index ارزهای دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار را ردیابی کرده است.
  • آنالیز کمی (Quantitative analysis): آنالیز کمی شامل استفاده از الگوریتم‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای شناسایی روندها است. آنالیز کمی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا خریدهای بهینه‌تری داشته باشند.
آموزش مدیریت سرمایه در کریپتو

مزایای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در کریپتو مزایای گسترده‌ای را برای فعالان حوزه کریپتو به‌همراه دارد. برخی از مهم‌ترینِ این مزایا عبارت‌اند از:

  • تنوع‌بخشیدن به سبد سرمایه، ریسک‌های بزار را کاهش می‌دهد.
  • برخی از پلتفرم‌های مدیریت ریسک از ابزارهای دستور توقف ضرر نیز برخوردارند و در محدوده مشخصی، دارایی‌ها را به فروش می‌رسانند.
  • مدیریت سرمایه ارز دیجیتال به افراد کمک می‌کند تا ارزهای دارای پتانسیل رشد را بشناسند.
  • این رویکرد با استفاده از استراتژی‌های متعدد، بازدهی سرمایه‌گذاری شما را افزایش می‌دهد.

ابزارهای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه ارز دیجیتال به ابزارهایی نیاز دارد که شما باید از آن‌ها مطلع باشید:

  • کیف پول ارز دیجیتال: طبیعتاً برای نگهداری از رمزارزهای خود به یک ولت دیجیتالی نیاز دارید. این ولت‌ها می‌توانند شامل سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و کاغذی باشند.
  • پلتفرم‌های معاملاتی: این پلتفرم‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا به خرید، فروش و نگهداری از ارزهای دیجیتال بپردازند.
  • شرکت‌های مدیریت سرمایه: درصورتی‌که از دانش کافی در مورد مدیریت سرمایه در کریپتو برخوردار نیستید، باید به شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، مراجعه کنید.

خلاصه مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال با اینوکس

هرکسی که به کسب سود از بازار کریپتو علاقه دارد، باید با استراتژی‌های مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال آشنا باشد. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا درحالی‌که بازدهی پرتفوی خود را بالا می‌برید، ریسک این بازار بی‌ثبات را کاهش دهید. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس سعی داشتیم تا راهنمای جامع مدیریت سرمایه در کریپتو را با شما به اشتراک بگذاریم. ازآنجایی‌که بازار کریپتو بسیار پویا و متغیر است، شما باید همیشه دانش خود را به‌روز نگه دارید، تا سرمایه‌گذاری کارآمدی داشته باشید. همچنین، سعی کنید تا درباره فناوری زیرساختی رمزارزها نیز مطالعه کنید تا از ارزش ذاتی ارزهایی، مانند بیت کوین و اتریوم، آگاهی داشته باشید.

سوالات متداول

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست؟

به فرایند ردیابی، خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای تشکیل یک سبد سرمایه کارآمد، مدیریت سرمایه در کریپتو گفته می‌شود.

مدیریت سرمایه ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

برای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال، شما باید با انواع استراتژی‌های سرمایه‌گذاری آشنا شوید و روش‌های افزایش بازدهی پورتفوی و کاهش ریسک بازار را یاد بگیرید.

تفکیک دارایی‌ها در مدیریت سرمایه در کریپتو چیست؟

مدیران سرمایه‌گذاری برای افزایش بازدهی پورتفوی، ارزهای دیجیتال را بر اساس ارزش بازار، نمایه ریسک و… در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌کنند.

منبع
investopediacointelegraphtruecodecapitalrue.ee

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا