تحلیل و سرمایه گذاری

صندوق قابل معامله چیست؟ + معرفی بهترین ETF ها

امروزه روش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال پدید آمده‌اند. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از این روش‌های نوین استفاده می‌کنند تا نسبت به روش‌های سنتی، سود بیشتری را به دست آورند. صندوق قابل معامله یا ETF یکی از همین روش‌ها محسوب می‌شود که از حوزه‌های دیگر مالی، وارد بازار کریپتو شده است.

با توجه به اینکه بازار کریپتو دارای نوسانات زیادی است، سرمایه‌گذاری در ETF به دقت زیادی نیاز دارد. به همین خاطر، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس، قصد داریم تا ضمن معرفی بهترین صندوق قابل معامله ارز دیجیتال، صفر تا صد این روش سرمایه‌گذاری را به شما آموزش دهیم.

آشنایی با صندوق قابل معامله ارز دیجیتال

صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال به شما اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به خرید رمزارزها، در معرض نوسانات آن‌ها قرار بگیرید و این ارزهای دیجیتال را در سبد سرمایه خود بگنجانید. ETF ارز دیجیتال، مانند صندوق‌های سنتی، تنها ازطریق کارگزاری‌ها قابل معامله است.

ازآنجایی‌که این صندوق‌ها به‌طور هم‌زمان نمودار قیمت چند رمزارز را دنبال می‌کنند، روش بسیار خوبی برای تنوع‌بخشیدن به سبد سرمایه شما هستند. در ابتدا، این صندوق‌ها صرفاً معاملات فیوچرز بیت کوین را ارائه می‌دادند؛ اما در اوایل سال ۲۰۲۴، صندوق‌های اسپات نیز به این حوزه اضافه شدند. در حالت کلی، صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال با دو روش، امکان سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند:

  • اسپات: ‌ این صندوق‌ها به‌طور مستقیم رمزارزها را با درخواست سرمایه‌گذاران خریداری کرده و از آن‌ها نگهداری می‌کنند. در ابتدای سال ۲۰۲۴، صندوق قابل معامله بیت کوین راه‌اندازی شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. سپس، صندوق‌های اتریوم نیز به بازار آمدند که به آن اندازه موفق نبودند.
  • فیوچرز: این صندوق‌ها به‌عنوان جایگزینی برای معاملات مستقیم، مورد توجه قرار می‌گیرند. به طور کلی، معاملات فیوچرز یا آتی، در اثر توافق طرفین قرارداد بر سر یک قیمت مشخص، برای خرید یا فروش یک دارایی در زمان معین شکل می‌گیرند و بیشتر حالت سفته‌بازی دارند. صندوق‌های فیوچرز نیز به‌جای خرید رمزارز، صرفاً نوسانات را دنبال می‌کنند و نیاز به خرید و نگهداری از دارایی‌ها ندارند. به‌این‌ترتیب، این قراردادهای آتی می‌توانند با صندوق قابل معامله ترکیب شده و در سبد سرمایه افراد قرار بگیرند.
بهترین ETF ها ارز دیجیتال

چرا صندوق قابل معامله اهمیت دارد؟

این صندوق‌ها در بازارهای مالی بسیار محبوب هستند؛ به‌طوری که تا پایان سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۱ تریلیون دلار در انواع ETF سرمایه‌گذاری انجام شد. به همین دلیل، شرکت‌هایی مانند Betterment و Wealthfront پدید آمده‌اند که به‌صورت اختصاصی بر روی صندوق قابل معامله، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها هم‌خانواده‌ی سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. همچنین در صورتی که به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بازار رمزارزها هستید، پیشنهاد می‌کنیم بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

در این مورد بخوانید: 7 مورد از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت

از نظر تاریخی، اولین ETF در سال ۱۹۹۳ در ایالات متحده راه‌اندازی شد و هنوز هم توسط سرمایه‌گذاران مورد معامله قرار می‌گیرد. ازاین‌رو، با پیدایش رمزارزها و افزایش محبوبیت این دارایی‌ها، کارگزاری‌ها تصمیم گرفتند تا صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال را نیز به کاربران ارائه دهند.

صندوق قابل معامله چگونه کار می‌کند؟

درست شبیه سهام‌ شرکت‌ها، ETF نیز در کارگزاری‌هایی مانند نزدک، بورس نیویورک و بورس شانگهای لیست می‌شود. همچنین، قیمت این صندوق‌ها مانند سهام‌های عادی، در طول زمان کاری بورس، تغییر می‌کند. بااین‌حال، نرخ صندوق قابل معامله فقط یک بار در روز و پس از پایان ساعت کاری بورس تعیین می‌شود. بنابراین، در پایان این روز، قیمت صندوق بر اساس نرخ نهایی اجزای آن مشخص خواهد شد.

علاوه‌بر آن، پیش از سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق قابل معامله ارز دیجیتال باید بدانید که این صندوق‌ها به‌صورت بسته‌ای از دارایی‌ها عمل می‌کنند. این عملکرد به سرمایه‌گذاران خرد اجازه داده تا بر روی طیف وسیعی از دارایی‌ها سرمایه‌گذاری انجام دهند. ازاین‌طریق، امکان تنوع‌بخشیدن به سبد سرمایه فراهم می‌شود.

تفاوت صندوق قابل معامله با صندوق سرمایه‌گذاری

قبل از اینکه به‌سراغ بهترین صندوق قابل معامله ارز دیجیتال برویم، باید ببینیم ETF چه تفاوتی با صندوق سرمایه‌گذاری دارد:

  • معمولاً صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیاز به حداقل سرمایه دارند؛ درحالی‌که ETF به‌صورت کسری از سهام فروخته شده و فرصت مناسبی را برای همه افراد فراهم می‌کند تا از این راه، سود به دست آورند.
  • صندوق قابل معامله از شرکت‌های معتبری، مانند Vanguard و Schwab، خریداری می‌شود. در عوض، صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط یک سرمایه‌گذار دیگر در بورس ارائه خواهند شد.
  • ازآنجایی‌که صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال و سایر دارایی‌ها به‌صورت مستقل در بورس معامله می‌شوند، احتمال انحراف قیمت آن‌ها از مجموع نرخ اجزایشان وجود دارد.
  • معمولاً یک ETF توسط فرایندهای کامپیوتری مدیریت می‌شود. بنابراین، امکان دارد که این نحوه مدیریت چندان حرفه‌ای نباشد. بااین‌حال، هزینه مدیریت این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری پایین‌تر است.
  • برخی از معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج از بازار بورس انجام می‌شوند و این امر می‌تواند مالیات بیشتری را برای سرمایه‌گذاران در پی داشته باشد.

صندوق های قابل معامله (ETF) تخصصی

گفتیم که معمولاً صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال و سایر دارایی‌ها توسط مکانیزم‌های کامپیوتری مدیریت می‌شوند؛ اما لزوماً تمام این صندوق‌ها غیرفعال نیستند. برای مثال صندوق محبوب «آرک اینوویشن» (ARK Innovation) یا ARKK با مدیریت فعال «کتی وود» (Cathie Wood)، بر روی سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که مانند تسلا قدرتمند هستند. البته معمولاً چنین صندوق‌هایی سهام گران‌قیمتی دارند و شما باید هزینه زیادی را بابت مدیریت آن پرداخت کنید.

معمولاً سایر انواع ETF توسط همان شرکت‌هایی ارائه می‌شوند که بر روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز تمرکز دارند. برای مثال، «ونگوارد» (Vanguard) به‌طور هم‌زمان یک صندوق قابل معامله و یک صندوق سرمایه‌گذاری را با دارایی‌هایی مشابه ارائه می‌دهد. اگرچه هر دو این صندوق‌ها بازدهی یکسانی را به‌همراه دارند، اما شما برای شرکت در صندوق سرمایه‌گذاری آن، باید حداقل ۳۰۰۰ دلار سرمایه داشته باشید. بنابراین، صندوق قابل معامله این شرکت محبوبیت بیشتری در بین سرمایه‌گذاران خرد پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر، صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال نیز پا به عرصه گذاشته‌اند و در بین سرمایه‌گذاران محبوب شده‌اند. ازآنجایی‌که این صندوق‌ها امکان خرید طیف وسیعی از دارایی‌های رمزنگاری‌شده را بدون نیاز به سرمایه زیاد فراهم می‌کنند، فرصت بسیار خوبی برای کسب سود از بازار رمزارزها به حساب می‌آیند. برای مشاهده بهترین رمزارزها جهت سرمایه‌گذاری بلند مدت، می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

در این مورد بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت در 1402

نظارت قانونی بر صندوق قابل معامله

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) مدت‌ها برای تأیید ETF ارزهای دیجیتال تردید داشت؛ زیرا معتقد بود که مدیران این صندوق‌ها نمی‌توانند از سرمایه‌گذاران در برابر دستکاری‌های بازار رمزارزها محافظت کنند. ازآنجایی‌که بازار کریپتو هنوز به اندازه کافی به شفافیت دست پیدا نکرده است، این کمیسیون دائماً بر نیاز به قانون‌گذاری دقیق در این حوزه تأکید دارد.

علاوه‌بر آن، قانون‌گذار احتمال می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، باعث ایجاد حباب در بازارهای مالی شوند. این مسئله می‌تواند سرمایه‌گذاران خرد را گول بزند؛ به‌طوری که آن‌ها این بازار را باثبات در نظر بگیرند. علی‌رغم این شائبه‌ها، SEC مجبور شد که در اوایل سال ۲۰۲۴، پس از حکم دادگاه تجدیدنظر فدرال، صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال را مورد تأیید قرار دهد.

انواع صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال

در این بخش، انواع ETF را به‌اختصار توضیح داده و بهترین صندوق قابل معامله ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم:

نوع ETFتوضیحاتاستراتژی سرمایه‌گذارینمونه‌ها
فیوچرزدنبا‌ل‌کردن نوسانات قیمت رمزارزها ازطریق قراردادهای آتیبدون نیاز به خرید و نگهداری ارزهاپروشرز بیت کوین استراتژی (ProShares Bitcoin Strategy)
اسپاتسرمایه‌گذاری با خرید و نگهداری مستقیم رمزارزهابازدهی بالاتر نسبت به فیوچرز، تأییدشده توسط SECبیت‌وایز بیت کوین (Bitwise Bitcoin)
معکوس (پوزیشن شورت)کسب سود از پوزیشن‌های شورت در بازار نزولیمحافظت از سرمایه در برابر رکودهای بازارپروشرز شورت بیت کوین (ProShares Short Bitcoin)
اهرم‌دارافزایش بازدهی با استفاده از معاملات اهرم‌دارمناسب برای معامله‌گران ریسک‌پذیراستراتژی بیت کوین با اهرم دو (2X Bitcoin Strategy)
بلاکچینیبه‌جای رمزارزها، سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌های بلاکچینیکسب سود از صنعت روبه‌رشد کریپتو، ریسک کمترامپلیفای ترنسفورمیشن دیتا شیرینگ (Amplify Transformational Data Sharing)
انواع صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال

مزایای صندوق قابل معامله (ETF)

مزایای بهترین صندوق قابل معامله ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

  • تنوع: رمزارزها یک کلاس دارایی منحصربه‌فرد هستند. به همین دلیل، افزودن آن‌ها به سبد سرمایه می‌تواند باعث ایجاد تنوع در پرتفوی شما شود. همچنین، یک ETF به شما اجازه می‌دهد تا بر روی چندین رمزارز سرمایه‌گذاری کنید و تنوع دارایی‌های خود را افزایش دهید.
  • سادگی: برای اغلب افراد، سرمایه‌گذاری در صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال بسیار ساده‌تر از خرید و نگهداری خود رمزارزها است. این سرمایه‌گذاری به‌راحتی ازطریق یک کارگزاری صورت می‌گیرد، اما برای خرید توکن‌ها، باید چندین مرحله را پشت‌سر بگذارید.
  • امنیت: کیف پول‌ها و صرافی‌های رمزارزی بارها در طول تاریخچه کریپتو هک شده‌اند؛ درحالی‌که کارگزاری‌ها امنیت بسیار بالاتری دارند. همچنین، در این فرایند، شما صرفاً یک سهام‌دار صندوق هستید و نیازی به محافظت از رمزارزها و کلیدهای خصوصی خود ندارید.

معایب صندوق قابل معامله

پیش از سرمایه‌گذاری در یک ETF باید با معایب این روش سرمایه‌گذاری نیز آشنا باشید:

  • کارمزد: برای سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق قابل معامله ارز دیجیتال نیز شما باید کارمزد بیشتری نسبت به معاملات عادی کریپتو بپردازید.
  • عدم مالکیت: در این روش سرمایه‌گذاری، شما به یک سهامدار صندوق قابل معامله ارز دیجیتال تبدیل می‌شوید و هرگز مالک حقیقی خود رمزارزها نخواهید بود.
  • اتکا به استراتژی مدیریت: در هنگام سرمایه‌گذاری بر روی ETF، شما به استراتژی مدیر این صندوق وابسته هستید. بنابراین، نمی‌توانید در مورد دارایی‌های رمزارزی خود تصمیمی فردی بگیرید.
  • نوسانات و ماهیت غیرقابل تنظیم: بااینکه تلاش‌های زیادی برای تنظیم و قانون‌گذاری رمزارزها صورت گرفته است؛ اما در واقع، این حوزه به قوانین تن در نمی‌دهد. بنابراین، عدم ثبات و  وجود سفته‌بازی‌های رایج می‌توانند دارایی‌های شما را با خطر مواجه کنند.
  • محدودیت زمان: برخلاف رمزارزها که به‌صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته در دسترس قرار دارند، صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال را فقط در ساعات کار کارگزاری می‌توان معامله کرد.
صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال

مقایسه صندوق قابل معامله و معاملات عادی کریپتو

اگرچه سرمایه‌گذاری در ETF ارز دیجیتال و خرید مستقیم رمزارزها به شما اجازه می‌دهند که از نوسانات توکن‌ها سود به دست آورید؛ اما این دو روش با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. برای بسیاری از افراد، سادگی و ریسک پایین سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق قابل معامله ارز دیجیتال، معایب آن را جبران می‌کند. بااین‌حال، هنوز هم اغلب معامله‌گران کریپتو ترجیح می‌دهند که مستقیماً ازطریق صرافی، معاملات خود را انجام دهند.

همچنین، قابلیت تقسیم‌پذیری توکن‌ها به صدها یا هزاران جزء کوچک‌تر، به سرمایه‌گذاران اجازه داده تا هر مقداری که تمایل دارند، خرید خود را انجام دهند؛ درحالی‌که این ویژگی‌ در صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال فراهم نشده است. علاوه‌بر آن، قابلیت معامله‌کردن در تمام ساعات شبانه‌روز نیز ویژگی دیگری است که سرمایه‌گذاران را به خرید مستقیم دارایی‌ها علاقه‌مند می‌کند. در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو را دارید، مقاله زیر می‌تواند برای شما مفید و کاربردی باشد.

در این مورد بخوانید: بهترین سبد سرمایه‌گذاری از نظر بنیان‌گذار گلکسی: بیت‌کوین بخریم یا طلا؟

ملاحظات نظارتی ETF

یکی از نگرانی‌های اصلی فعالان حوزه کریپتو، قوانین نظارتی است. در سال‌های اخیر، نظارت بر کریپتو با سرعت افزایش یافته و این مسئله می‌تواند بر نحوه مدیریت دارایی‌ها اثرگذار باشد. بااین‌حال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار نسبت به ETF اسپات دید بهتری دارد؛ زیرا این معاملات مستقیماً بر روی رمزارزها انجام می‌شوند و با سفته‌بازی، در بازار اختلال ایجاد نمی‌کنند.

از طرفی، هنوز هم بسیاری از پرونده‌های مربوط به ارزهای دیجیتال در حوزه‌های قضایی باز هستند. ازآنجایی‌که به‌راحتی می‌توان از ارزهای دیجیتال برای فعالیت‌های غیرقانونی، مانند پول‌شویی و قاچاق اسلحه، استفاده کرد، برخی از حوزه‌های قضایی دید بدی به این کلاس دارایی دارند. بنابراین، افزایش نظارت‌ها بر رمزارزها می‌تواند باعث کاهش ارزش آن‌ها در درازمدت شود.

صندوق قابل معامله اتریوم

زمانی که SEC برای اولین‌بار صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال بیت کوین را تأیید کرد، طرفداران رمزارزهای دیگر نیز به این حوزه امیدوار شدند. برای مثال، شرکت‌های VanEck، Greyscale و Fidelity تصمیم گرفتند که صندوق‌های اتریوم را راه‌اندازی کنند. ازآنجایی‌که اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار کریپتو بوده و ارزش بازار آن بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار است، بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد و نهادی تمایل دارند که به ETF اتریوم نیز دسترسی داشته باشند.

بااین‌حال، مشکلاتی برای ایجاد این صندوق‌ها وجود دارند. در واقع، اتریوم به‌تازگی از مکانیزم اثبات سهام برای تأیید تراکنش‌های خود استفاده کرده و به کاربران اجازه می‌دهد تا با استیکینگ توکن‌های خود، سود کسب کنند. به همین خاطر، SEC اعتقاد دارد که سفته‌بازی مربوط به خرید سهام یک صندوق قابل معامله اتریوم، باعث می‌شود تا سهام‌داری این شبکه در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. یعنی وقتی شما به خرید بخشی از یک صندوق اقدام می‌کنید، مشخص نیست که چه نقشی در خود فرایند سهام‌گذاری شبکه دارید و این مسئله می‌تواند شبکه اتریوم را با مشکل مواجه کند.

صندوق قابل معامله ارز دیجیتال

خلاصه ETF ارز دیجیتال با اینوکس

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس، ETF یا صندوق های قابل معامله را به طور کامل با شما بررسی کردیم. سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق قابل معامله ارز دیجیتال به‌طور هم‌زمان معایب و مزایایی دارد. یک ETF به شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خرید و نگهداری رمزارزها، از نوسانات آن‌ها سود به دست آورید.

همچنین، شما می‌توانید با سرمایه اندک نیز بخشی از سهام این صندوق‌ها را خریداری کرده و تنوع زیادی در سبد سرمایه خود ایجاد کنید. بااین‌حال، باید به این نکته توجه داشته باشید که صندوق های قابل معامله ارز دیجیتال، تسلط شما را بر دارایی خود کاهش می‌دهند و نمی‌توانید برای تک‌تک اجزای پورتفوی خود تصمیم‌گیری کنید. علاوه‌بر اینکه معمولاً این صندوق‌ها نسبت به معاملات عادی ارزهای دیجیتال، کارمزد بیشتری را از شما دریافت می‌کنند.

به طور کلی برای ورود به این حوزه، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات خود را تکمیل نموده و با آگاهی کامل و استراتژی مشخص، در صندوق‌های قابل معامله سرمایه گذاری کنید.

سوالات متداول

چگونه روی صندوق قابل معامله ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری بر روی ETF باید پس از انتخاب یک صندوق، در کارگزاری مورد نظر ثبت‌نام کنید. سپس، با خرید بخشی از سهام صندوق، از افزایش قیمت آن سود به دست خواهید آورد.

بهترین صندوق قابل معامله ارز دیجیتال کدام است؟

انتخاب بهترین ETF بستگی به استراتژی معاملاتی شما دارد. بااین‌حال، از آوریل ۲۰۲۴، صندوق Grayscale Bitcoin Trust یا GBTC با ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌، به بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله ارز دیجیتال تبدیل شده است.

مالیات ETF رمزارزی چقدر است؟

دولت‌ها صندوق قابل معامله ارز دیجیتال را بخشی از بازار کریپتو در نظر می‌گیرند و این صندوق‌ها شامل مالیات مربوط به معاملات رمزارزها می‌شوند.

منبع
investopediacoinbase

آرمین یوسفی

در ابتدا کلمه بود و در انتها نیز از ما کلمه‌ای بیش نمی‌ماند. من بیش از یک‌ دهه است که به نوشتن شعر، داستان و فیلم‌نامه مشغولم. برگزیده‌ی تعدادی جشنواره‌ی ادبی و جایزه‌ی کتاب سال شده‌ و تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌ی سینما ادامه داده‌ام. در این سال‌ها برای گذرانِ زندگی، کارگر کلمات بوده‌ و در زمینه‌های گوناگونی تولید محتوای نوشتاری کرده‌ام.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا