ارزهای دیجیتال

اتریوم چیست؟ تاریخچه، ویژگی‌ها و کاربردهای این رمز ارز آینده‌دار

در سال‌های اخیر افزایش ارزش ناگهانی اتریوم توجه‌های بسیاری را به خود جذب کرده است. با وجود آن‌که در حال حاضر روند کلی بازار نزولی است، اتریوم عملکرد بسیار خوبی داشته. همین امر باعث شده است که سرمایه‌گذاران بسیاری به سمت این رمز ارز محبوب جذب شوند. البته افراد با دانش ابتدایی در این حوزه نیز به فکر کسب سود از این ارز دیجیتال افتادند. به‌همین علت در این مطلب تصمیم گرفتیم به یک سوال بنیادین پاسخ دهیم: اتریوم چیست؟

اگر می‌خواهید در این موقعیت طلایی شریک شوید و از معامله رمز ارزها سود کنید، باید بدانید که عملکرد بلاکچین اتریوم چگونه است؟ بنابراین تاریخچه، رقبا، نحوه معامله و هر آن‌چه را که باید درباره این رمز ارز یاد بگیرید، در ادامه شرح می‌دهیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اتریوم یا اتر، رمز ارزی است که امروزه به‌عنوان پول دیجیتال می‌شناسیم. اتریوم مانند سایر رمز ارزها عمل می‌کند و شخص ثالثی آن را کنترل یا تولید نمی‌کند در واقع غیر متمرکز است.
اما یکی از تفاوت‌های این ارز دیجیتال با سایرین، بلاکچین اتریوم است که کریپتوهای دیگری بر پایه آن به وجود آمده‌اند. این پلتفرم به گونه ای طراحی شده است که مقیاس پذیر، قابل برنامه ریزی، ایمن و غیرمتمرکز باشد. البته تنها بلاکچین آن تفاوت ایجاد نمی‌کند، بلکه رمز ارز اتر نیز ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد.
به‌عنوان مثال تنها رمز ارز اتر است که می‌تواند بقای اتریوم و بلاکچینش را تضمین کند. علاوه بر آن اتر:

  • امنیت را در تمام بلاک چین برقرار می‌کند.
  • زیربنای سیستم مالی اتریوم را محکم می‌سازد.
  • در نهایت تمام پروژه‌های اتریوم روی آن می‌چرخد.

نماد اتریوم چیست؟

اتریوم یا همان Ethereum نماد اصلی پروژه است اما رمز ارز آن را با نام اتر یا Ether می‌شناسیم. البته هنگام خرید و فروش در صرافی‌ها متوجه می‌شوید که نماد این رمز ارز را به‌صورت ETH می‌نویسند.


آشنایی با توکن های اتریوم


خالق اتریوم کیست؟

خالق بلاکچین اتریوم ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) است. ویتالیک بوترین روسی کانادایی است که در سال 1994 متولد شد پس از خلق اتریوم، بوترین به یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای دنیا تبدیل شد.
بر اساس آخرین آمار از مجله تایمز ثروت بوترین را 800 میلیون دلار تخمین زدند. هر دو پدر و مادر بوترین دانشمند کامپیوتر بودند و تاثیر بسیاری در طرز تفکر او و در نهایت خلق اتر داشتند.
این رمز ارز که به‌خاطر قراردادهای هوشمند و نرم افزارهای غیر متمرکز مشهور شد، در حال حاضر دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا است.

تفاوت بیت کوین و اتریوم

اتریوم در سال 2015 بر پایه فناوری بیت کوین راه‌اندازی شد. هر دو این رمز ارزها به شما اجازه می‌دهند تا از پول دیجیتال بدون نیاز به بانک یا شخص ثالثی استفاده کنید. اما در کنار این شباهت‌ها، تفاوت عمده‌ای نیز میان آن‌ها وجود دارد.

برخلاف بیت کوین، بلاکچین اتریوم قابل توسعه است. به عبارتی شما می‌توانید اپلیکیشن‌های غیر متمرکز خود را در شبکه آن بسازید و توسعه دهید.
این قابلیت اتریوم به این معنا است که شما می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را بسازید که از بلاک چین برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند یا کنترل عملکرد آن را به‌طور کامل در اختیار بگیرید. در نتیجه همین امر نوآوری‌های بسیاری را برای شبکه آن به همراه می‌آورد.

در مجموع بیت کوین تنها یک شبکه پرداخت است. در حالی‌که اتریوم بیشتر مانند بازار خدمات مالی، بازی، شبکه‌های اجتماعی و سایر نرم افزارها است که به حریم خصوصی شما احترام می‌گذارد و نمی‌تواند کارهایتان را سانسور کند.

تاریخچه بلاکچین اتریوم

پس از خلق بیت کوین در سرتاسر جهان تغییرهای بسیاری رخ داد. افراد بسیاری دست به نوآوری‌های مختلف برای استفاده از این فناوری جدید زدند. اما در سال 2013 ویتالیک بوترین تصمیم گرفت پلتفرمی را ایجاد کند که اپلیکیشن‌های غیر متمرکز بتوانند از آن برای تراکنش‌های آنلاین خود بهره ببرند.

بدین ترتیب او اتریوم را در سال 2015 پس از کسب سرمایه تاسیس کرد. در لحظه راه‌اندازی آن 72 میلیون رمز ارز را استخراج کردند و سپس تمام کوین‌های اولیه را میان سرمایه‌گذاران پروژه تقسیم کردند. بر اساس آخرین آمار در آوریل 2020 همچنان 65 درصد از کل ارزهای اتریوم در دست سرمایه‌گذاران آن است.

اما در سال 2016 پس از سرقت از اتریوم به ارزش 50 میلیون دلار، سرمایه‌گذاران و موسسان تصمیم گرفتند پروتکل آن را تغییر دهند تا از سرقت‌های احتمالی آینده جلوگیری کنند. در راستای آن برخی مخالفت کردند و در نتیجه این پروژه به دو قسمت تقسیم شد.

پس در پاسخ به اتریوم چیست باید بگوییم در حقیقت پروتکل جدیدی است که در راستای افزایش امنیت به‌روزرسانی شد. اما افرادی که با پروتکل پیشین ماندند نام آن را اتریوم کلاسیک گذاشتند و به پروژه اولیه تعهد خود را حفظ کردند.

چطوری اتریوم بخریم؟

همان‌طور که می‌دانید بلاکچین اتریوم و سایر رمز ارزها، آن‌ها را از سیستم بانکی و مشابه آن مجزا می‌کنند. بنابراین نمی‌توانید با مراجعه به بانک یا شخص ثالث اقدام به خرید ارز دیجیتال کنید. در عوض باید در پلتفرم‌های یا صرافی‌های متمرکز یا غیر متمرکز عضو شوید و سپس اقدام به خرید اتر کنید.

برای این کار پس از عضویت ابتدا باید پول خود را به رمز ارزی مانند تتر تبدیل کنید (اگر تومان دارید) و سپس اتر بخرید. البته این در صورتی است که بخواهید از صرافی‌های خارجی استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید به‌صورت مستقیم در صرافی‌های ایرانی تومان را به اتر تبدیل کنید.

با این‌که بیشتر صرافی‌ها کیف پول دیجیتال دارند اما برای امنیت بیشتر می‌توانید کیف پول سخت افزاری ایجاد کنید و پس از خرید دارایی‌های خود را به آن انتقال دهید.

رقبای اصلی اتریوم

حال که می‌دانید اتریوم چیست، بهتر است کمی با رقبای اصلی این رمز ارز محبوب آشنا شوید تا برای سرمایه‌گذاری تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید. بعضی از بزرگترین رقبای اتر را که پروژه‌های قوی را دنبال می‌کنند و انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند، در فهرست زیر نام بردیم:
• کاردانو
• تزوس
• ایاس
• سولانا
• بایننس کوین
• زی کش
• چین لینک
• پولکادات
• استلار
• آوالانچ

نحوه استخراج اتریوم

برای استخراج اتریوم باید سیستم قوی با حجم کارت گرافیک بالا داشته باشید تا بتواند پازل اتریوم را حل کند و با افزودن بلاک به بلاکچین اتریوم به شما دو اتر به اضافه تمام هزینه‌های تراکنش به‌عنوان پاداش بدهد. برای انجام این کار چند مرحله در پیش روی خود دارید:

  1. روش ماینینگ اتریوم را انتخاب کنید.
  2. کیف پول اتریوم را بسازید.
  3. نرم افزارها و سخت افزار مورد نیاز را فراهم کنید.
  4. نرم افزار ماینینگ اتریوم را نصب کنید.
  5. یک استخر ماینینگ انتخاب کنید.
  6. در نهایت پاداش خود را بگیرید.

کاربرد رمز ارز اتریوم

گاهی دانستن این‌که اتریوم چیست کافی نیست و باید با کاربردهای آن نیز آشنا شوید تا بتوانید آینده این ارز دیجیتال را بهتر ببینید. اتریوم علاوه بر این‌که دومین رمز ارز بزرگ دنیا است و معامله می‌شود، برای کارهای دیگری هم به‌کار می‌رود.

با اتر می‌توانید تراکنش‌های مالی انجام دهید، قراردادهای هوشمند ببندید و اطلاعات نرم افزارهای ثالث را ذخیره کنید. در بلاکچین اتریوم می‌توانید توکن طراحی کرده و امنیت مالی و عملکردی نرم افزارهای خود را فراهم کنید.


آموزش ساخت توکن روی اتریوم


مزایا و معایب رمز ارز اتریوم

از مزایای فراوان اتریوم می‌توان موارد زیر را نام برد که احتمالا از آن‌ها آگاه هستید:
• غیر متمرکز بودن
• امکان پردازش و گسترش سریع
• دارای برنامه مشخص برای آینده
• امکان انجام تراکنش‌های خصوصی
• عملکرد و مقیاس‌پذیری بالا
• متن باز
• قابلیت ایجاد توکن

رمز ارز و بلاکچین اتریوم علاوه بر مزایا معایب اندکی دارد که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست.
• استفاده از زبان برنامه نویسی پیچیده
• دارای مشکلات و خطاها برای مقیاس‌پذیری صحیح
• عدم قطعیت به دلیل رشد زیاد

کیف پول های اتریوم

برای نگهداری و حفظ اترهای خود باید از کیف پولی استفاده کنید که از بلاکچین اتریوم پشتیبانی کند. در حال حاضر نرم افزارها و اپلیکیشن‌های بسیاری وجود دارند که امکان ذخیره اتریوم را برای شما فراهم می‌کنند.
در هنگام استفاده از بسیاری از صرافی‌ها نیازی به داشتن کیف پول دیجیتالی مجزا ندارید. اما در هر حال بهتر است دارایی‌های این چنینی خود را در جایی امن نگهداری کنید. در مجموع کیف پول‌های اتریوم به چهار دسته تقسیم می‌شوند که با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را برگزینید.

  • کیف پول‌های سخت افزاری که بر خلاف دیدگاهی که از کیف پول‌های دیجیتال دارید، ملموس هستند. به عبارتی ماهیت فیزیکی دارند و می‌توانید در یک کارت هوشمند، فلش یا سی دی از آن‌ها نگهداری کنید.
  • نرم افزارهای موبایل که می‌توانید روی گوشی خود نصب کنید و در هر لحظه به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
  • کیف پول‌های تحت وب که بسیاری از صرافی‌ها نیز از این فناوری استفاده می‌کنند.
  • و در آخر نرم افزارهایی که روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود می‌توانید نصب کنید. یعنی تنها سیستم عامل‌های کامپیوتر مانند ویندوز و لینوکس و … از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

معرفی بهترین کیف پول های اتریوم


شبکه اتریوم چیست؟

بلاکچین اتریوم پلتفرمی غیر متمرکز است که شبکه همتا به همتا (P2P) را ایجاد می‌کند. از طرفی این شبکه به‌صورت ایمن کد برنامه را اجرا و تایید می‌کند که به آن قراردادهای هوشمند می‌گوییم. قراردادهای هوشمند به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به شخص ثالث با یکدیگر تعامل داشته باشند و معامله کنند.

استانداردهای اتریوم

حال می‌رسیم به یکی از سوال‌های بنیادین برای ایجاد توکن در این شبکه: استاندارد بلاکچین اتریوم چیست؟ برای ایجاد توکن در شبکه اتریوم باید استانداردهای خاصی را رعایت کنید که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • ERC-20: استانداردی برای توکن‌های قابل تعویض مانند توکن‌های رای گیری، شرط‌بندی یا ارزهای دیجیتال.
  • ERC-721: استانداردی برای توکن‌های غیر قابل تعویض مانند سند اثر هنری یا موسیقی NFT)).
  • ERC-777: استانداردی که به افراد اجازه می‌دهد تا برای توکن‌ها عملکردهای دیگری نیز تعریف کنند مانند قراردادهای ترکیبی برای افزایش حریم خصوصی تراکنش‌ها یا امکان بازیابی اضطراری کلیدهای خصوصی در صورت گم شدن آن‌ها.
  • ‌ ERC-1155: استانداردی برای ایجاد معامله‌ها و تراکنش‌های بهینه‌تر و صرفه جویی بیشتر در هزینه‌ها.

نحوه تبدیل توکن ERC20 به اتریوم یا BEP20


سوالات متداول

آینده اتریوم چگونه است؟

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا انتهای سال 2022 ارزش اتریوم به 2000 دلار و تا پنج سال آینده به بیش از 9000 دلار خواهد رسید.

اتریوم چگونه کار میکند؟

اتریوم روی یک شبکه کامپیوتری غیرمتمرکز یا همان بلاکچین اتریوم عمل می‌کند که مدیریت و آمار ارز را تحت کنترل دارد.

چه تعداد اتر وجود دارد؟

بعضی از رمز ارزها تعداد محدودی دارند اما اتریوم این‌طور نیست. بر اساس آخرین آمار در ژانویه 2021، 113.5 میلیون اتریوم و در آوریل سال 2022 بیش از 120 میلیون اتریوم در شبکه موجود بود.

اتر همان اتریوم است؟

به رمز ارز بومی اتریوم، اتر (Ether) می‌گویند. اتریوم در حقیقت نام فناوری بلاک چین و پروژه‌ای است که از اتر حمایت می‌کند.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم یک نرم افزار مجازی اختصاصی و پیچیده‌ای است که قراردادهای بایت کد را اجرا می‌کند. به زبان ساده، ماشین مجازی اتریوم در حقیقت فریم وورک نرم افزاری است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز بر پایه اتریوم بسازند.

آیا خرید اتریوم قانونی است؟

قوانین وارده بر اتریوم مانند سایر رمز ارزها بوده و در کشورهایی که معامله ارز دیجیتال ممنوع است، خرید اتریوم نیز غیر قانونی خواهد بود.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا