بلاکچینآموزش

4 روش تبدیل توکن ERC20 به BEP20 در تراست‌ولت و صرافی

اگر به فعالیت در بازار رمزارزها علاقه‌مند هستید، دانستن روش‌های تبدیل توکن ERC20 به BEP20 و تبدیل توکن‌‌‌های بر پایه استاندارد BEP20 به ERC20 برایتان کارآمد خواهد بود.

توکن‌ها نوعی از دارایی‌های دیجیتالی به حساب می‌آیند. هدف از ایجاد این دارایی، حل برخی از مشکلات بلاکچین است. به طوری که توکن‌ها برای کاربرد‌های مختلف و حل مسائل گوناگونی توسط شرکت‌های مختلف در بستر بلاکچین طراحی و عرضه می‌شوند. اما نکته حائز اهمیت این است که شبکه‌های بلاکچین‌ از هر توکنی پشتیبانی نمی‌کنند و برای پذیرش توکن، استانداردهای خاصی لحاظ می‌کنند. در نتیجه هر توکن باید بر اساس استاندارد بلاکچین مورد نظر ساخته شده باشد تا شبکه از آن پشتیبانی کند.

مهم‌ترین ویژگی یک توکن، قابل تبدیل بودن آن به سایر توکن‌ها و رمز ارزهای دیگر است. درست همان‌طور که بسته به اعتبار می‌توانیم دلار، یورو، ریال و لیر را به یکدیگر تبدیل کنیم؛ می‌توانیم توکن‌ها را نیز به سایر رمزارزها تبدیل کنیم. در این مقاله قصد داریم روش تبدیل توکن‌های ERC20 به اتریوم را توضیح دهیم.

فهرست موضوعات مقاله

ERC20 چیست؟

ERC مخفف عبارت “Ethereum Request for Comments” است. ERC20 مجموعه‌ای از قوانین و پروتکل‌های ایجاد توکن است که بر روی شبکه اتریوم اجرا می‌شوند. ERC20 در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد. این پروتکل به هر توسعه‌دهنده توکن این اجازه را می‌دهد تا توکن خود را بر روی شبکه اتریوم عرضه کند. تا پیش از این افراد برای ایجاد توکن خود مجبور به ساخت بلاکچین اختصاصی بودند. این امر وقت و هزینه زیادی از توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال می‌گرفت.

ضمن اینکه هر صرافی و ولت باید امکان نقل‌وانتقال توکن‌های مختلف که هرکدام بر روی یک بستر بلاکچین عرضه شده‌اند را ایجاد می‌کرد. اما حالا با وجود ERC20 دیگر نیازی نیست تا برای ساخت هر توکن به فکر ساخت بلاکچین آن هم باشند. حالا کاربران اگر قصد توسعه و انتشار یک قرارداد هوشمند را دارند، می‌توانند از استاندارد توکن ERC20 پیروی کنند و توکن خود را بر روی شبکه اتریوم عرضه کنند.

توکن ERC20 به ارائه اطلاعات دقیق در مورد عرضه کلی توکن کمک می‌کند. نکته قابل‌توجه این است که استاندارد توکن ERC20 به طور قابل‌ملاحظه‌ای خطر لغو قرارداد در نیمه راه را به حداقل می‌رساند.

BEP20 چیست؟

BEP-20 مخفف عبارت “Binance Smart Chain Evolution Proposal 20” است. در واقع این استاندارد طرحی پیشنهادی برای تکامل شبکه بایننس اسمارت چین به شمار می‌رود. این استاندارد برای طراحی و آماده سازی قراردادهای هوشمند در بستر شبکه بایننس اسمارت چین به وجود آمده است.

قرار دادهای هوشمند کدهایی هستند که به وسیله آن‌ها روند اجرای فعالیت‌ها در بستر شبکه بلاکچین تنظیم می‌شوند.
برای اینکه توسعه دهندگان یک توکن بتوانند توکن را با استاندارد BEP-20 بسازند، لازم است که مشخصات فنی توکن را به زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی در کد قراردادهای هوشمند قرار دهند.

تفاوت توکن‌های ERC20 و BEP20 در چیست؟

BEP20 تا حد زیادی از استاندارد ERC20 الگو گرفته و تقریباً شامل تمام ویژگی‌های ERC20 می‌شود. به طوری که هر ویژگی که در ERC20 مشاهده می‌کنید را می‌توانید در BEP20 بیابید. با این حال، تفاوت‌های کلیدی خاصی بین این دو استاندارد توکن وجود دارد. در ادامه به این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

هزینه‌های گس

تفاوت اساسی بین ERC20 و BEP20 در هزینه گس آن‌ها نهفته است. می‌دانید که هر کاربر برای انجام هر تراکنش بر بستر شبکه اتریوم هزینه‌ای می‌پردازد که به آن، هزینه گس می‌گویند. هزینه گس توکن‌های BEP20 در مقایسه با توکن‌های ERC20 ارزان‌تر است.

هزینه تراکنشی که کاربر با استفاده از توکن‌های ERC20 انجام می‌دهد، باید با ارز اتریوم پرداخت شود که نسبتا بالا است. از سوی دیگر، در تراکنش با استفاده از توکن‌های BEP20، هزینه‌های گس با ارز BNB تسویه می‌شود. به دلیل این تفاوت قابل‌توجه، کاربران می‌توانند با پرداخت کارمزد کمتر، تراکنش‌های خود را انجام دهند.

تراکنش سریع‌تر

تفاوت مهم دیگر بین توکن‌های ERC20 و BEP20 سرعت تراکنش آن‌هاست. تراکنش‌های BEP20 در کمتر از سه ثانیه اتفاق می‌افتند که برای اکثر کاربران راحت و سریع است. اما میانگین زمان تراکنش‌های ERC20، حدود 15 ثانیه است. یعنی تراکنش توکن‌های BEP20 حدود 12 ثانیه سریع‌تر انجام می‌گیرد.

امنیت

اگر چه تراکنش در BEP20 از نظر صرف زمان و کارمزد تراکنش مقرون به صرفه‌تر از تراکنش در ERC20 است اما از نظر امنیت ERC20 بهتر عمل می‌کند. از آنجا که زمان مورد نیاز برای تایید تراکنش‌ها در BEP20 کمتر است، احتمال تایید تراکنش‌های تقلبی بالاتر می‌رود.

دلیل تبدیل توکن ERC20 به BEP20 و بالاعکس

دلایل متعددی برای تبدیل توکن‌ها به یکدیگر وجود دارد. افراد بنا بر شرایطی ممکن است بخواهند توکن‌های خود را در شبکه بلاکچین دیگری داشته باشند. واضح‌ترین و مهم‌ترین دلیل این اتفاق هزینه‌های متفاوتی است که کاربر قرار است برای انتقال توکن بپردازد.

بر کسی پوشیده نیست که هزینه‌ها در شبکه اتریوم بسیار زیاد است، به حدی که پرداخت آن برای برخی افراد غیرممکن است. به همین دلیل، افراد به دنبال شبکه‌های محبوب دیگر با کارمزدهای بسیار پایین‌تر می‌گردند. در رابطه با شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) و اتریوم، BSC حداقل در حال حاضر کارمزد تراکنش‌های بسیار کمتری نسبت به اتریوم دارد.

دلیل تبدیل توکن ERC20 به BEP20 و بالاعکس
دلیل تبدیل توکن ERC20 به BEP20 و بالاعکس

راه‌های تبدیل توکن ERC-20 به BEP-20

به طور کلی می‌توانید از صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز برای تبدیل ERC20 به BEP20 استفاده کنید. برخی برای این تبدیل از کیف پول تراست ولت یا متامسک استفاده می‌کنند تا از ویژگی‌های مناسب اتصال کیف پول خود با پلتفرم‌هایی که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند بهره ببرند. با این حال، باید نکات منفی همراه با این نوع خدمات را در نظر داشته باشید، اول هزینه‌های پنهان بالایی که دارند و دوم اینکه این خطر وجود دارد که دارایی کیف پول شما به سرقت برود.

در این مورد بخوانید: نحوه تبدیل ارز در تراست ولت، ۶ مرحله با تصویر

14 مرحله تبدیل توکن ERC20 به BEP20 در تراست ولت

از آنجایی که هیچ پل میان زنجیره‌ای (Cross chain Bridges) که انتقال ارزهای دیجیتال را از یک بلاکچین به دیگری ممکن می‌کنند در تراست ولت وجود ندارد، از بایننس برای انجام تبدیل توکن‌های ERC-20 و BEP-20 به یکدیگر استفاده می‌شود. در ادامه به مراحل تبدیل توکن ERC-20 به BEP-20 در تراست ولت می‌پردازیم.

مرحله اول: ورود به حساب بایننس و انتخاب گزینه [Wallets] و بعد  [Funding]

در اپ بایننس یا نسخه دسکتاپ، روی [Wallets] در نوار پیمایش ضربه بزنید و گزینه [Funding] را انتخاب کنید تا به کیف پول Binance Funding وارد شوید.

 مرحله اول تبدیل توکن ERC20 به BEP20 در تراست ولت
مرحله اول تبدیل توکن ERC20 به BEP20 در تراست ولت

مرحله دو: روی [Deposit] کلیک کنید و توکن ERC20 را انتخاب کنید.

در تب Wallet Funding، روی [Deposit] ضربه بزنید و رمز ERC20 را که می‌خواهید به BEP20 تبدیل کنید، انتخاب کنید.

 مرحله دوم تبدیل توکن ERC20 به BEP20 در تراست ولت
مرحله دوم تبدیل توکن ERC20 به BEP20 در تراست ولت

ما USDT را انتخاب کردیم چراکه قصد داریم نحوه تبدیل USDT ERC20 به BEP20 را در کیف پول تراست ولت از طریق بایننس نشان دهیم.

مرحله سه: انتخاب شبکه اتریوم (ERC20)

در این مرحله، اتریوم (ERC20) را به عنوان شبکه مورد استفاده برای تراکنش انتخاب کنید. این مرحله باعث می‌شود مطمئن شویم که از شبکه درست (همان اتریوم) برای تراکنش استفاده می‌شود.

 مرحله سوم تبدیل توکن ERC20 به BEP20 در تراست ولت
مرحله سوم تبدیل توکن ERC20 به BEP20 در تراست ولت

مرحله چهار: آدرس کیف پول بایننس ERC20 خود را کپی کنید

روی علامت کپی در کنار آدرس کیف پول کلیک کنید تا آدرس را در کلیپ بورد خود ذخیره کنید. اگر از کامپیوتر استفاده می‌کنید، می‌توانید این مرحله را رد کنید زیرا می‌توانید به راحتی کد QR را مستقیماً در تراست ولت اسکن کنید تا آدرس کیف پول را دریافت کنید.

مرحله چهارم تبدیل توکن ERC20 به BEP20 در تراست ولت
مرحله چهارم تبدیل توکن ERC20 به BEP20 در تراست ولت

مرحله پنج: اجرای تراست ولت و انتخاب توکن ERC20 برای تبدیل

اکنون تراست ولت را اجرا کنید و توکن ERC20 را برای تبدیل انتخاب کنید (همان توکنی که قبلا در بایننس انتخاب کرده بودید). اگر توکنی را که می‌خواهید تبدیل کنید در صفحه اصلی ولت پیدا نکردید، باید آن را به صورت دستی اضافه کنید.

مرحله پنجم : اجرای تراست ولت و انتخاب توکن ERC20 برای تبدیل
مرحله پنجم : اجرای تراست ولت و انتخاب توکن ERC20 برای تبدیل

سپس در صفحه توکن گزینه [Send] ارسال را بزنید.

مرحله شش: آدرس کیف پول بایننس ERC-20 و مبلغ را وارد کنید و سپس روی [Continue] بزنید.

سپس آدرس کیف پول ERC20 بایننس خود را در بخش آدرس گیرنده یا Recipient address قرار دهید و سپس مقدار ارز دیجیتالی را که باید منتقل و در نهایت تبدیل شود را وارد کنید. همچنین می‌توانید روی نماد اسکن بزنید تا آدرس کیف پول را مستقیماً با اسکن کد QR ارائه شده توسط Binance دریافت کنید. سپس روی دکمه [Continue] در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

مرحله شش: آدرس کیف پول بایننس ERC-20 و مبلغ را وارد کنید و سپس روی [Continue] بزنید.
مرحله شش: آدرس کیف پول بایننس ERC-20 و مبلغ را وارد کنید و سپس روی [Continue] بزنید.

مرحله هفت: مرور کارمزد و تایید

در این مرحله تراست ولت، کارمزدهای مورد نیاز برای تراکنش (به ETH) را به شما نشان می‌دهد. برای اجرای تراکنش روی [تأیید یا Approve] ضربه بزنید.

اگر ETH کافی برای کارمزد گس ندارید، برای ادامه فرایند نیاز به دریافت مقداری ETH خواهید داشت زیرا همه تراکنش‌های شبکه اتریوم به هزینه گس (به ETH) نیاز دارند.

مرحله هشت: به صفحه اصلی ولت برگردید و آدرس کیف پول توکن را کپی کنید.

اکنون به صفحه اصلی تراست ولت برگردید و روی [Receive] کلیک کنید. سپس BEP20 را جستجو کرده و آن را انتخاب کنید. از آنجایی که ما در حال تلاش برای تبدیل ERC20 USDT به BEP20 USDT هستیم، به دنبال معادل BEP20 USDT (USDT مبتنی بر Binance) خواهیم بود که با عنوان “Binance-Peg BSC-USD” نمایش داده می‌شود.

مرحله هشت: به صفحه اصلی ولت برگردید و آدرس کیف پول توکن را کپی کنید.
مرحله هشت: به صفحه اصلی ولت برگردید و آدرس کیف پول توکن را کپی کنید.

رمز را انتخاب کنید و روی [Copy] ضربه بزنید تا آدرس کیف پول کپی شود.

مرحله نه: اپ بایننس را باز کنید و گزینه [Withdraw] ر اانتخاب کنید

بایننس را باز کنید و روی [Withdraw] زیر کیف پول خود ضربه بزنید.

مرحله ده: انتخاب توکن و بعد گزینه [Send via Crypto Network]

سپس، رمزی را که قبلاً از تراست ولت ارسال کرده‌اید انتخاب کنید. از آنجایی که ما در اینجا USDT را منتقل کردیم، USDT را از لیست ارزهای دیجیتال موجود در صفحه برداشت بایننس انتخاب می‌کنیم. اگر در حال تبدیل ارز دیگری هستید، آن را از فهرست ارزها انتخاب کنید.

مرحله ده: انتخاب توکن و بعد گزینه [Send via Crypto Network]
مرحله ده: انتخاب توکن و بعد گزینه [Send via Crypto Network]

مرحله یازده: انتخاب آدرس تراست ولت BEP20 و شبکه [BNB Smart Chain (BEP20)]

اکنون آدرس کیف پول BEP20 را که قبلاً از تراست ولت کپی کرده‌اید وارد کنید و «BNB Smart Chain (BEP20)» را به عنوان شبکه مورد استفاده برای تراکنش انتخاب کنید. و مرحله نهایی:

مرحله آخر تبدیل توکن ERC20 به BEP20 : مبلغ را وارد کنید و روی [Withdrawal] کلیک کنید

مقدار کریپتوی ارسالی را وارد کنید (مبلغی که قبلاً از تراست انتقال داده‌اید) و برای ادامه تراکنش روی [Withdrawal] کلیک کنید. در مرحله بعد، روی [Submit] کلیک کنید و با ارائه کد ارسال شده به شماره تلفن، ایمیل تأیید 2 مرحله‌ای را تکمیل کنید.

در نهایت، به تراست ولت برگردید و موجودی‌ BEP20 توکنی که با استفاده از بایننس تبدیل کرده‌اید را رفرش کنید.

اگر موجودی BEP20 توکنی را که تبدیل کرده اید در صفحه اصلی تراست ولت پیدا نکردید، باید توکن را به صورت دستی به اضافه کنید.

مرحله آخر: مبلغ را وارد کنید و روی [Withdrawal] کلیک کنید
مرحله آخر: مبلغ را وارد کنید و روی [Withdrawal] کلیک کنید

تبدیل توکن ERC-20 و BEP-20 در صرافی‌های غیرمتمرکز

در ادامه به توضیح دو پلتفرم غیرمتمرکز که برای تبدیل توکن‌‌ BEP20 به ERC20 قابل استفاده‌اند خواهیم پرداخت:

تبدیل توکن‌‌ BEP20 به ERC20 در AnySwap

AnySwap یک پلتفرم ساده bridging ارز دیجیتال است. برای تبدیل توکن‌‌ BEP20 به ERC20 در این پلتفرم کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

کیف پول خود را متصل ‌کنید، رمزارزی را که می‌خواهید مبادله کنید انتخاب کنید، شبکه‌ای را که توکن فعلی در آن است انتخاب کنید، سپس انتخاب کنید که در کدام شبکه می‌خواهید توکن را دریافت کنید (در اینجا برای مثال، مبادله ما از شبکه BSC به شبکه Ethereum خواهد بود). سپس با تایید نهایی شما، تبدیل توکن‌‌ BEP20 به ERC20 انجام می‌گیرد.

یکی از مواردی که در اینجا باید به آن توجه نمود کارمزدی است که هنگام تبدیل توکن ERC20 به اتریوم توسط روش سوآپ دریافت می‌شود. همچنین پیش از انجام مبادله باید توجه داشت که حتما نقدینگی کافی در بازار (جفت ارز) مورد نظر وجود داشته باشد.

تبدیل توکن‌‌ BEP20 به ERC20 در Infinity Wallet

اگر می‌خواهید از یک کیف ارز دیجیتال استفاده کنید که دارای سرویس پل زدن یا “bridging” است، Infinity Wallet این کار را انجام می‌دهد! پس از دانلود، نصب و راه‌اندازی کیف پول خود، باید ببینید آیا کیف پول توکنی را که می‌خواهید تعویض کنید، در شبکه‌ای که در حال حاضر آن‌ها را دارید و در شبکه‌ای که می‌خواهید به آن ببرید، دارد یا خیر. اگر این شبکه‌ها در ولت در دسترس بودند، می‌توانید تبدیل را انجام دهید.

تبدیل توکن‌های ERC-20 و BEP-20 در صرافی‌های متمرکز

بایننس یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های متمرکز است که می‌توانید به‌راحتی تبدیل توکن ERC20 به اتریوم و تبدیل توکن‌‌ BEP20 به ERC20 را در آن انجام دهید. ابتدا توکن BEP20 خود را در کیف پول بایننس خود واریز می‌کنید (deposit)، سپس آن را به‌عنوان یک توکن نوع ERC20 پس می‌گیرید (withdraw).

قبل استفاده از این گزینه به‌عنوان روش مبادله، باید سه نکته را در نظر بگیرید. اولین مورد این که باید مطمئن شوید و بررسی کنید که بایننس می‌تواند توکنی را که می‌خواهید واریز کنید بپذیرد؟ و آیا می‌توان آن را به‌عنوان توکن BEP20 واریز کرد؟ ضمن اینکه ببینید آیا می‌توانید آن را با توکنی مشابه نوع ERC20 برداشت کنید یا خیر؟
دومین موردی که باید به آن توجه داشت این است که بایننس هزینه برداشت دریافت می‌کند، هزینه‌ای که ممکن است بیشتر یا کمتر از هزینه واقعی تراکنش در شبکه باشد


و در آخر باید توجه داشته باشید که بایننس به علت فشارهای وارده و برای جلوگیری از جرایم مالی، احراز هویت را برای کابران اجباری کرده است. از طرفی به علت تحریم‌های وارده بر ایران، حساب کاربران ایرانی در بایننس دچار مشکل شده است. در نتیجه فرایند استفاده از بایننس در ایران می‌تواند شما را با مشکلات از جمله بلاک شدن حساب کاربری روبرو کند.

به غیر از بایننس می‌توانید به سراغ دیگر پلتفرم‌های صرافی متمرکز از جمله پلتفرم‌های ایرانی خرید و فروش رمزارز نیز مراجعه کنید تا مشکلات مربوط به تحریم، فعالیت‌ها و مبادلات شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

آموزش ساخت توکن روی اتریوم در ۴ مرحله

تبدیل توکن erc20 به bep20، در یک نگاه

هر دو استاندارد BEP20 و ERC20 امروزه پرکاربرد و رایج هستند، اگرچه ERC20 به دلیل محبوبیت بلاکچین اتریوم از توجه بیشتری برخوردار است. اما محبوبیت روزافزون بلاکچین بایننس، همراه با سرعت و مقرون به‌صرفه بودن BEP20 احتمال محبوب شدن BEP20 را در گذر زمان تقویت می‌کند.
بنابراین، بهترین روش برای تبدیل توکن ERC20 به اتریوم و تبدیل توکن‌‌ ERC20 به BEP20 کدام است؟ پاسخ این سؤال کاملاً بستگی به این دارد که چه ارزشی برای هرکدام از معیارهای هزینه کارمزد و امنیت قائل هستید و کار با کدام نوع از صرافی‌های متمرکز یا غیر متمرکز برای شما راحت‌تر است.
برای مثال اگر امنیت برای شما بسیار مهم است بهتر از صرافی‌های غیر متمرکز استفاده کنید. به این صورت احتمال حملات هکری را کاهش خواهید داد.
هزینه کارمزد بستگی به شبکه و ارز مورد نظر و همچنین پلتفرم مورد استفاده دارد. پس نمی‌توان از این نظر یک گزینه را به طور کلی برتر از سایر گزینه‌ها دانست و نیاز به بررسی موردی دارد.
از نظر سهولت فرآیند تبدیل توکن، و همچنین درگیر نشدن با مشکلات مربوط به تحریم کاربران ایرانی، صرافی‌های ایرانی رمزارز، در دسترس‌ترین گزینه می‌باشند.

آیا می توانم ETH را به یک توکن ERC20 ارسال کنم؟

تمام تراکنش‌های ERC20 به اتریوم نیاز دارند تا گس موردنیاز برای انجام تراکنش در شبکه تأمین شود.

آیا ETH همان ERC20 است؟

ETH رمز ارز اتریوم است، در حالی که ERC20 نشان دهنده یک استاندارد یا مجموعه قوانین خاصی است که توسعه دهندگان می توانند برای ساخت توکن ها بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم از آن پیروی کنند.

آیا برای تبدیل توکن ERC20 به اتریوم نیاز دارم؟

تمام تراکنش‌های ERC20 به اتریوم (ETH) نیاز دارند، چرا که انجام تراکنش در ERC20 نیاز به پرداخت کارمزد با ETH دارد. اما در صرافی‌های متمرکز، کار پرداخت کارمزد شبکه را خود صرافی انجام می‌دهد و به ازای آن کارمزدی (به واحد همان توکنی که دارید یا می‌خواهید دریافت کنید) از شما دریافت می‌کند. پس در صرافی‌های متمرکز برای تبدیل توکن‌های ERC20 به اتریوم نیازی نیست از پیش اتریوم هم داشته باشید.

چگونه می توانم توکن‌های ERC20 خود را نقد کنم؟

در صرافی‌های غیر متمرکز ساده‌ترین روش برای تبدیل توکن‌های ERC20 به ارزی با نقدشوندگی بیشتر، تعویض آن‌ها با اتریوم یا تتر است. به صفحه Swap در داشبورد کیف پولی که از آن استفاده می‌کنید بروید، توکن را در سمت چپ و ETH را در سمت راست انتخاب کنید. (اگر نمی توانید موجودی توکن را در کیف پول مشاهده کنید، ابتدا باید آن را به عنوان یک توکن سفارشی اضافه کنید.)

چگونه از bep20 به erc20 سوئیچ کنم؟

تنها کاری که باید انجام دهید این است که توکن‌هایی را که در اختیار دارید در ولت خود واریز کنید، به بخش مبادله در کیف پول بروید، رمز ارزی را که می‌خواهید مبادله کنید انتخاب کنید، توکنی که می‌خواهید در آن شبکه داشته باشید را نیز انتخاب کنید، مقدار موردنظر را اضافه کنید و سپس توکن BEP20 خود را تعویض کنید.

منبع
europeanbusinessreview

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا