ارزهای دیجیتال

مقایسه و تفاوت بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT)

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که قیمت آن‌ها براساس ارزش یک دارایی پایدار، اکثرا ارزهای فیات، ثابت شده است. تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC) و بایننس یو اس دی (BUSD) محبوب‌ترین استیبل کوین‌های بازار هستند که ارزش بازار آن‌ها روی همه رفته به 140 میلیارد دلار می‌رسد.

در این مطلب از اینوکس، قصد داریم تفاوت بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT) را بررسی کنیم و بگوییم از کدام یک از آن‌ها باید استفاده کنید. پس تا انتها همراه ما بمانید.

چه عاملی باعث رشد استیبل کوین‌ها می‌شود؟

استفاده از قراردادهای هوشمند باعث افزایش رشد استیبل کوین‌ها شده است. برخلاف سایر ارزها، کد داخل یک قرارداد هوشمند به اصلاح توافق‌های داخل یک قرارداد کمک می‌کند تا انتقال، وام‌دهی و پرداخت پول بدون مشکل و با حداقل مداخله انسانی، ساده شود.

با این‌حال، عامل مهم در افزایش محبوبیت و رشد استیبل کوین‌ها نوسان فوق‌العاده اندک آن‌ها در مقابل ارزهای دیجیتال دیگر است. همچنین همکاری‌های شرکت‌های مختلف در رشد استیبل کوین‌ها دخیل بوده است که از جمله آن‌ها باید به همکاری اخیر شرکت ویزا و سیرکل (Circle) اشاره کنیم.

معرفی بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT)

حالا که علت رشد استیبل کوین‌ها را متوجه شدید، در ادامه تفاوت بی یو اس دی و یو اس دی کوین و یو اس دی تی (تتر) را با بررسی هرکدام از آن‌ها توضیح می‌دهیم.

USDT چیست؟

USDT (نماد تتر) استیبل کوینی با ارزش ثابت و برابر با یک دلار است. خریداران می‌توانند تتر را خرج کنند، انتقال دهند و معامله کنند، درست مانند کاری که با ارزهای فیات معمولی انجام می‌دهند. صادرکننده تتر شرکت iFinex است که مالک صرافی بیت فینکس (BitFinex) نیز محسوب می‌شود.

تتر در ابتدا برای حل مشکلات زیر خلق شده بود:

  • انتقال سریع‌تر ارز ملی
  • پیشنهاد یک نسخه پایدارتر از بیت کوین که نوسان قیمتی بالا دارد.

تتر در جایگاه برترین ارزهای دیجیتال بازار در رتبه دوم قرار دارد و بزرگترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار محسوب می‌شود. در رتبه دوم یو اس دی سی قرار گرفته است.

در این مورد بخوانید: USDT یا تتر چیست؟ همه چیز درباره قدرتمندترین استیبل کوین دنیا

USDC چیست؟

یو اس دی سی (USDC) استیبل کوین دیگری با ارزش ثابت یک دلار آمریکا است. شرکت Circle Internet Financial این استیبل کوین را برای افزایش زمان انتقال دارایی‌ها و کاهش نوسان قیمت مربوط به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، منتشر کرده است.

USDC یک توکن اتریوم است و آن را کاربران می‌توانند در یک کیف پول سازگار با این بلاک چین نگهداری کنند. کاربران همچنین با قرض دادن استیبل کوین‌های یو اس دی سی خود در اپلیکیشن‌های گوناگون مالی غیرمتمرکز، می‌توانند از آن کسب سود کنند.

در این مورد بخوانید: ارز یو اس دی کوین چیست؟ معرفی USDC معروف به دلار دیجیتال

BUSD چیست؟

برای درک تفاوت بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) باید مورد دوم را نیز بشناسید. دو شرکت بایننس و پکسوس (Paxos)، ناشر استیبل کوین BUSD هستند تا برای تراکنش‌ها سه ویژگی مهم سرعت، انعطاف‌پذیری و دسترس‌پذیری را فراهم کنند.

بخواهیم ساده بگوییم، بایننس یو اس دی یک استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات و قیمت ثابت یک دلار است. برای هر BUSD که کاربران می‌خرند، یک دلار ذخیره نگه داشته شده است. البته دقت کنید زمانی که قیمت دلار نوسان دارد، ارزش استیبل کوین‌ها نیز کم یا زیاد می‌شود.

هولدرهای BUSD می‌توانند استیبل کوین‌های خود را با دلار آمریکا مبادله کنند و برعکس. علاوه بر این، بی یو اس دی (BUSD) روی سه بلاک چین بایننس اسمارت چین، اتریوم و بایننس چین قرار دارد.

یک تفاوت بی یو اس دی و یو اس دی کوین همین جا مشخص می‌شود. چون مورد دوم از بلاک ‌چین‌های بیشتری از جمله الگوروند، آوالانچ، سولانا، ترون، هدرا و پالیگان پشتیبانی می‌کند.

در این مورد بخوانید: ارز دیجیتال بی یو اس دی چیست (BUSD)؟ معرفی استیبل کوین مطرح بازار کریپتوکارنسی

تفاوت بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT)

جدول زیر تفاوت بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT) را نشان می‌دهد.

 تتر (USDT)یو اس دی کوین (USDC)بی یو اس دی (BUSD)
بلاک چیناتریوم، سولانا، تزوس، الگوروند، آوالانچ، ترون، پالیگان، ایاس، لیکویید، کوزاماالگوروند، آوالانچ، سولانا، ترون، هدرا و پالیگان، فلواتریوم، بایننس و بایننس اسمارت چین
شرکت صادرکننده استیبل کوینتترسیرکلبایننس و پکسوس
نوع ضمانتارز فیاتارز فیاتارز فیات
رتبه در بازار ارزهای دیجیتال346
ارز فیات پشتوانهدلار آمریکادلار آمریکادلار آمریکا
مقایسه و تفاوت بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT)

با نگاه به جدول بالا می‌توانید تفاوت بی یو اس دی و یو اس دی کوین و یو اس دی تی را تا حدی متوجه شوید اما در ادامه از دیدگاه‌های دیگر نیز نگاهی به این سه استیبل کوین می‌اندازیم.

رشد و ارزش بازار

اخیرا ارزش بازار تتر در مقایسه با یو اس دی سی (USDC) کاهش یافته است. در 9 می 2022، دی‌پگ شدن تتر شروع شد و سرمایه‌گذاران شروع به فروش آن کردند. از آن زمان به بعد ارزش بازار تتر 11 میلیارد افت کرده است و کاربران آن را به USDC و دلار آمریکا تبدیل کردند.

دی پگ به انحراف قیمت استیبل‌کوین از آن دارایی است که با آن ارتباط مستقیم دارد.

حتی در 12 می، تتر در صرافی بایننس 4 درصد دی پگ شد. این مسائل باعث افزایش ارزش بازار USDC از 49 میلیارد دلار به 54 دلار شد. با این‌حال تدابیر شرکت تتر باعث رفع این مشکل شد، گرچه بخشی از ارزش بازار خود را به رقیب اصلی‌اش باخت.

میزان رشد و ارزش بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT)
نمودار رشد و ارزش بازار استیبل کوین‌ها

بلاک چین‌ها

یک تفاوت usdc و busd و usdt در بلاک چین‌های آن‌ها است. برخورداری از بلاک چین‌های متفاوت مزایای گوناگونی دارد از جمله سرعت و کاربرد تراکنش‌ها. کاربران می‌توانند استیبل کوین خود را بین بلاک چین‌های مختلف انتقال دهند و معامله کنند.

ثبات و پایداری

گرچه استیبل کوین‌ها به کمک پشتوانه دلار سعی می‌کنند ارزش خود را ثابت نگه دارند اما گاهی ممکن است قیمت آن‌ها نوسان کند و سپس به‌تدریج به ارزش اولیه خود برگردد. ثبات ارزش تتر کاملا قابل اعتماد است و این استیبل کوین توانسته آن را 1 دلار نگه دارد.

به همین شکل ارزش یو اس دی کوین و بایننس یو اس دی نیز ثابت بوده و 1 دلار است. با این‌حال ادعاهای اخیرا در مورد موجودی رزرو دلار شرکت تتر وجود داشته است که به عقیده برخی سرمایه‌گذاران و اقتصادانان به اندازه کافی نیست.

گرچه از این نظر دو استیبل کوین دیگر فعلا در امان بوده‌اند و توانسته‌اند پشتوانه مالی خود را برای حفظ ارزش یک دلارشان، ثابت کنند.

حجم معاملات و عرضه استیبل کوین‌ها

حجم معاملات یعنی تعداد کل معاملاتی که آن استیبل کوین دارد و نقدینگی یا مقدار عرضه به تعداد کوین‌های موجود برای ترید در یک قیمت ثابت که در این‌جا یک دلار است، اشاره می‌کند. طبیعی است با افزایش حجم معاملات، نقدینگی نیز افزایش یابد.

استیبل کوینی که حجم معاملات بیشتری داشته باشد، به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد راحت‌تر کوین‌های خود را معامله کنند. براساس آمار 17 ژوئن 2022، حجم معاملات تتر 50 میلیارد دلار بوده که بیشتر از دو استیبل کوین دیگر است.

این مقدار برای یو اس دی سی (usdc) به 5.8 میلیارد دلار و برای بایننس یو اس دی (busd) به 5.1 میلیارد دلار می‌رسیده است. یک تفاوت بی یو اس دی و یو اس دی کوین و یو اس دی تی در ارزش بازار آن‌ها است که برای تتر بیشتر از سایرین بوده و بیش از 69 میلیارد تتر در بازار ارزهای دیجیتال در گردش است.

این مقدار برای USDC و BUSD به ترتیب به 54 میلیارد و 17 میلیارد می‌رسد.

حجم معاملات و عرضه استیبل کوین‌ها یک تفاوت بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT)
حجم معاملات و عرضه استیبل کوین‌ها

مزایای استفاده از استیبل کوین‌ها

حالا که متوجه تفاوت بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT) شدید، اجازه دهید مزایای آن‌ها را نیز بسیار خلاصه بگوییم:

  • سرعت تراکنش‌های استیبل کوین‌ها فوری است.
  • امکان دسترسی به استیبل کوین‌ها در هر نقطه از جهان و هر لحظه از شبانه‌روز وجود دارد.
  • کارمزد تراکنش استیبل کوین‌ها کم یا صفر است.
  • همان‌طور که در بالا گفتیم، ارزش این ارزها ثابت است.
  • شفافیت: کاربران به‌راحتی می‌توانند ببینند شرکت‌های صادرکننده استیبل کوین‌ها موجودی رزرو کافی برای باز خرید آن‌ها دارند یا نه.
  • امنیت بلاک چین ثابت شده است تا استیبل کوین‌ها در مقایسه با سیستم‌های سنتی بانکداری که مستعد هک شدن هستند، امنیت بیشتری داشته باشند.

کاربرد استیبل کوین‌ها

با وجود تفاوت بی یو اس دی و یو اس دی کوین و یو اس دی تی، این ارزها کاربردهای مشابهی دارند. از جمله:

  • فراهم کردن جفت ارزهای معاملاتی
  • پروتکل‌های دیفای برای وام‌دهی. کاربران می‌توانند استیبل کوین‌های خود را قرض دهند و سود بگیرند.
  • فراهم کردن نقدینگی. کاربران می‌توانند با استفاده از یو اس دی‌های خود در جفت‌ ارزهای محبوبی مانند ETH-USDC، از کارمزد تراکنش‌ها و پاداش‌های دیگری سود کنند.

کدام استیبل کوین را انتخاب کنیم؟

حالا که تفاوت usdc و busd و usdt را درک کردید، شاید بپرسید کدام یک را باید انتخاب کنید. با آن‌که تتر حجم معاملات و ارزش بازار بیشتری دارد، به عقیده اکثر اقتصاددانان بهترین استیبل کوین نیست. دلیل این بی‌اعتمادی، نبود شفافیت در حسابرسی USDT است.

در مقابل شفافیت حسابرسی USDC و BUSD از USDT بیشتر است. بنابراین تتر انتخاب بهتری برای افرادی است که برایشان نقدینگی و حجم معاملات اهمیت دارد و افرادی که برایشان شفافیت ارزش مهم است، باید USDC و BUSD را انتخاب کنند.

سخن نهایی

در مطلب بالا سعی کردیم تفاوت بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT) را کاملا توضیح دهیم. آن‌ها تقریبا 90 درصد ارزش بازار استیبل کوین‌ها را تشکیل می‌دهند. با توجه به همکاری بین شرکت‌های ویزا و سیرکل، تعداد کاربران استیبل کوین‌ها افزایش یافته است که این موضوع، به آینده روشن‌تر بازار ارزهای دیجیتال کمک شایانی می‌کند.

منبع
learn.bybit

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا