ترید

بررسی تفاوت مارجین و فیوچرز، مارجین بهتر است یا فیوچرز ؟

مدت‌ها است که معاملات فیوچرز و مارجین نقش پررنگی در تجارت‌های روزمره داشته‌اند و افراد زیادی را به خود جذب کرده‌اند. اگر نمی‌دانید که این دو بازار چه نقشی در زندگی روزمره ما دارند یا تعریفی از آن‌ها در ذهن ندارید، این مقاله اینوکس را از دست ندهید. همچنین، افرادی که هنوز دو به شک هستند که کدام بازار مناسب حال و هوای آن‌ها است، می‌توانند با نگاهی به این مقاله و درک تفاوت مارجین و فیوچرز، جواب خود را بیابند.

معامله مارجین چیست

قبل از پرداختن به تفاوت مارجین و فیوچرز ابتدا به معرفی و عملکرد هر یک می‌پردازیم. معامله مارجین (Margin Trading)، استراتژی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون استفاده از سرمایه خود و به‌ وسیله یک واسط مانند کارگزاری، به خرید و فروش دارایی‌های مشخصی بپردازند. در اصل در این تعریف، یک کارگزاری ممکن است یک دارایی مشخص را به کاربر به عنوان معامله‌گر، قرض دهد.


معاملات مارجین، در بازار ارزهای دیجیتال هیچ تفاوتی با معاملات مارجین در بسترهای سنتی ندارد. پیش از هرکاری باید یک حساب وام در کارگزاری‌های مربوطه باز کنید و مبلغ مشخصی را به عنوان وثیقه ارائه دهید. این وثیقه‌گذاری برای بخشیدن اعتبار به حساب شما برای جلوگیری از هرگونه اتفاقات ناشی از ریسک‌های بازار است. به طور کلی به این عمل وثیقه‌گذاری، مارجین و به مبلغ گذاشته شده، وثیقه مارجین گفته می‌شود.

این مبلغ وثیقه، در شرایط افت میزان سرمایه‌گذاری کاربر، ممکن است نقد شود. این یعنی در صورتی که ارزش سرمایه‌گذاری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند، این احتمال وجود خواهد داشت که شرکت کارگزاری دارایی‌های معامله‌گر را نقد کند.


برای معامله کریپتو با مارجین، سرمایه‌گذار باید از سوی ارائه‌دهنده خدمات مجاز باشد تا یک حساب مارجین باز کند که در آن ارز دیجیتال، پول نقد یا اوراق بهادار را به عنوان وثیقه برای وام واریز کند. در معاملات مارجین ارزهای دیجیتال، اهرم هم سود و هم ضرر را تقویت می‌کند و ممکن است مارجین کال با زیان‌های سنگین مانند کاهش ارزش سهام اوراق بهادار رخ دهد.

معاملات مارجین چگونه عمل می‌کنند

نحوه عملکرد معاملات مارجین، می‌تواند به خوبی بیان‌کننده تفاوت مارجین و فیوچرز باشد. معاملات مارجین با هدف تقویت سود، به سرمایه‌گذاران باتجربه اجازه می‌دهد تا به سرعت مبالغ قابل توجهی بدست آورند. از طرفی اگر معامله‌گر نحوه کار با این بازار را نداند، ممکن است با ضررهای چشمگیری مواجه شود.


هنگام تجارت در مارجین، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال مبلغی را به عنوان وام یا قرض از یک شرکت کارگزاری (یا صرافی آنلاین) دریافت می‌کنند. آن‌ها ابتدا این مبلغ را به یک حساب مارجین واریز می‌کنند که تا مراحل امنیتی آن طی شود.

سپس، شروع به پرداخت بهره وام می‌کنند. این پرداخت می‌تواند در پایان وام یا با اقساط ماهانه یا هفتگی و بر اساس شرایط فعلی بازار انجام شود. در صورت فروش دارایی، از درآمد حاصل از آن برای بازپرداخت وام مارجین استفاده می‌شود.


برخلاف تصور بسیاری از افراد، این وام برای افزایش قدرت خرید سرمایه‌گذاران و خرید مقادیر بیشتری از دارایی‌های دیجیتال ضروری است. در این حالت دارایی‌های خریداری شده بدون هیچ دخالتی و به طور خودکار به وثیقه مارجین برای وام تبدیل می‌شوند.

معاملات فیوچرز چیست

معاملات آتی یا فیوچرز نوعی قرارداد اشتقاق یافته یا به عبارتی تفکیک‌شده است که تریدر (معامله‌گر) ارز دیجیتال را به انجام معامله با قیمت از پیش مشخص شده در یک تاریخ معین، ملزم می‌کند. در اصل با استفاده از تعریف معاملات آتی می‌توان به راحتی تفاوت مارجین و فیوچرز را فهمید.


برخی از علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال ترجیح می‌دهند به جای خرید و فروش واقعی آن، از طریق راه‌های دیگر، صاحب یک دارایی دیجیتال باشند. کلیدهای خصوصی، رمزهای عبور، معاملات فیوچرز انواعی از سرمایه‌گذاری در این حالت‌اند و به طور کلی دردسرهای مربوط به این بازار را ندارند.


در معاملات فیوچرز، بدون در نظر گرفتن قیمت لحظه‌ای بازار، معامله با توجه به قیمت پیش‌بینی‌شده در تاریخ مشخص انجام می‌شود. در این حالت فروشنده دارایی را براساس همان شرایط و پیش از زمان منقضی شدن قرارداد، تحویل می‌دهد.

قراردادهای آتی در صرافی‌هایی که فعالیت مشابه دارند (مانند CME Group)، انجام می‌شود. شایان ذکر است که این صرافی بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین صرافی در سطح جهانی است و معاملات آن بر پایه تاریخ انقضا قراردادها است. طبق گزارش انجمن صنعت آتی (FIA)، 29 میلیارد قرارداد آتی در سال 2021 معامله شده است. معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال، به شدت روند رو به رشدی را طی می‌کنند و افراد بیشتری به این نوع سرمایه‌گذاری علاقه‌مند می‌شوند.

معاملات فیوچرز چگونه کار می‌کنند

معاملات آتی، در بازار ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا روی قیمت یک رمز ارز مانند بیت کوین شرط‌بندی کنند. این اتفاق در شرایطی انجام می‌شود که در یک تاریخ خاص در آینده باشد. لازم به ذکر است که مالکیتی بر آن نیز نخواهید داشت.


در معاملات آتی کریپتو، قراردادی بین فروشنده و خریدار منعقد می‌شود و در این معامله فروشنده و خریدار هرچند یک هدف را دنبال می‌کنند، اما نوع نگرش آن‌ها به معامله متفاوت است. فروشنده‌ای به امید سود در یک تاریخ مشخص در آینده قیمت یک شاخص را قفل می‌کند و خریدار قرارداد را به عنوان پوششی در برابر پرداخت قیمت‌های بالاتر خریداری می‌کند.


این فرآیند بدون توجه به قیمت واقعی دارایی در آن تاریخ آتی اتفاق می‌افتد و توسط مبادلات آتی تنظیم می‌شود. همچنین، این اتفاق در حالتی انجام می‌شود که باید اجرای قرارداد را در تاریخ انقضای آن تضمین کنند. در معاملات کریپتو، قراردادهای آتی اغلب قراردادهای سه ماهه یا دائمی هستند.

معاملات فیوچرز و مارجین چه شباهت‌هایی دارند

قبل از بیان تفاوت مارجین و فیوچرز، در این بخش به بررسی شباهت‌های معاملات فیوچرز و مارجین می‌پردازیم:

1. موقعیت

معاملات مارجین و معاملات فیوچرز را می‌توان ابزارهای سرمایه‌گذاری مشابهی در نظر گرفت. هدف این دو نوع تجارت این است که سرمایه‌گذاران اجازه خرید بیشتر یک دارایی دیجیتال (با استفاده از سهام خود) را داشته باشند.

2. هدف

هر دوی آنها می‌توانند سودهای کلانی برای معامله‌گران داشته باشند و در کنار آن به شدت مستعد ایجاد ضررهای هنگفت نیز هستند. به خصوص در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال، تجربه سودهای سریع و قابل توجه، به نوعی آسان است. با توجه به ریسک‌های بالای موجود در این دو بازار و احتمال وقوع ضررهای سنگین، بهتر است معامله‌گران حرفه‌ای در این دو بازار فعال باشند.

تفاوت مارجین و فیوچرز شامل چه مواردی است

از تفاوت‌های مارجین و فیوچرز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

1. بازارهای مختلف

اصلی ترین تفاوت مارجین و فیوچرز، در نوع و شکل بازاری است که آنها معامله می‌شوند. مارجین در بازار نقدی معامله می‌شود، در حالی که قراردادهای آتی، در بازار مشتق شده مبادله می‌شوند و حاکی از تحویل آتی دارایی هستند.

2. تخصیص وثیقه

شاید بتوان گفت آشکارترین تفاوت مارجین و فیوچرز تخصیص وثیقه است. حساب‌های مارجین کریپتو به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از طریق نوعی وام که باید به آن بهره تعلق می‌گیرد، از بازار نقدی استفاده کنند. این در حالی است که قراردادهای آتی فقط از یک مبلغ سپرده به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند تا اعتبار سرمایه‌گذار را تایید کنند.

3. انواع سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاران مارجین و معاملات آتی بیشتر شامل دو بخش متفاوت هستند. معاملات مارجین بیشتر برای سرمایه‌گذاران کوتاه مدت جذاب است، در حالی که سرمایه‌گذاران بلندمدت تمایل بیشتری به معاملات آتی دارند.

سخن پایانی تفاوت مارجین و فیوچرز

در این مقاله از اینوکس، با تفاوت مارجین و فیوچرز آشنا شدیم و شباهت‌های میان این دو را مورد بررسی قرار دادیم. باید گفت که فیوچرز و مارجین انواعی از معاملات هستند که علاقمندان خاص خود را دارند. این دو نوع استراتژی معاملاتی، می‌توانند در نوع خود برای بسیاری جذاب باشند؛ اما چیزی که حائز اهمیت است، پیشینه، فعالیت و میزان تجربه در این بازارها است و این فاکتورها افراد برنده را تعیین می‌کنند.

منبع
cointelegraph

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا