ارزهای دیجیتال

انواع ارز دیجیتال؛ معرفی 20 نوع ارز دیجیتال + مثال

درحالی‌که بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که مورد استفاده قرار گرفت؛ به‌مرور رمزارزهای دیگری نیز به بازار کریپتو معرفی شدند که می‌توان آن‌ها را در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. شناخت انواع ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند تا از ارزش ذاتی رمزارزها آگاه شوید و فعالیت مفیدتری در دنیای کریپتو داشته باشید. به همین خاطر، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس، قصد داریم تا انواع ارزهای دیجیتال را با ذکر مثال‌هایی به شما معرفی کنیم.

توکن و کوین؛ ۲ دسته‌بندی اصلی انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتالی را می‌توان به دو دسته اصلی توکن (Token) و کوین (Coin) تقسیم‌بندی کرد. اگرچه معمولاً فعالان حوزه کریپتو از این دو اصطلاح به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند؛ اما در واقع، آن‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی اساسی دارند. در ادامه این دو نوع رمزارز را به تفکیک با شما بررسی خواهیم کرد.

کوین (Coin)

یکی از اصلی‌ترین دسته‌بندی‌های انواع ارزهای دیجیتال، کوین‌ها هستند. کوین‌ها ارزهای دیجیتال بومی یک بلاکچین به حساب می‌آیند که بر روی زنجیره بلاک‌های اختصاصی خود حضور دارند. بنابراین، این رمزارزها به‌عنوان ابزار اصلی اقتصادی در یک شبکه بلاکچین مورد استفاده قرار می‌گیرند. کوین‌ها با استفاده از مکانیزم‌های اجماع مختلف ایمن شده و اطلاعات تراکنش‌هایشان بر روی زنجیره بلاکی بدون تغییر ثبت می‌شود. برای مثال، می‌توان به کوین‌های معروف زیر اشاره کرد. همچنین برای مشاهده آینده ارز بیت کوین می‌توانید به مقاله زیر مراجعه نمایید.

در این مورد بخوانید: آینده بیت کوین: پیش بینی قیمت بیت کوین در سال های 2024 تا 2030

  • بیت کوین (BTC): اصلی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کوینی که بر روی بلاکچین خود کار می‌کند، بیت کوین است. از این رمزارز برای ذخیره ارزش و مبادله غیرمتمرکز استفاده می‌شود.
  • اتریوم (ETH): اتر یکی دیگر از کوین‌های معروفی است که شبکه اتریوم را تقویت می‌کند. این رمزارز در زمینه قراردادهای هوشمند و نرم‌افزاری غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تفاوت کوین و توکن

توکن (Token)

توکن‌ها یکی دیگر از دسته‌بندی‌های اساسی انواع ارز دیجیتالی هستند که برای عملکرد خود به بلاکچین‌های موجود اتکا دارند. آن‌ها می‌توانند به‌عنوان ابزارهایی برای پرداخت، حاکمیت و سایر خدمات یک اکوسیستم به کار گرفته شوند. توکن‌ها در دو زیرمجموعه «قابل تعویض» (fungible) و «غیرقابل تعویض» (non-fungible) قرار می‌گیرند. برای مثال، می‌توان به توکن‌های مشهور زیر اشاره کرد:

  • اکسی اینفینیتی (AXS): توکن AXS در بازی اکسی اینفینیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به گیمرها اجازه می‌دهد تا مراحل بازی را ارتقا دهند و یا اینکه به خرید و فروش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) این بازی بپردازند.
  • دیسنترالند (MANA): مانا توکن اختصاصی جهان متاورس دیسنترالند است که با استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده و به شبکه اتریوم متکی است. این توکن برای خرید و فروش زمین‌های مجازی و تقویت حاکمیت این اکوسیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ارز دیجیتال بر اساس کاربرد

دیدیم که انواع ارزهای دیجیتال به دو دسته کلی توکن و کوین تقسیم می‌شوند. توکن‌ها و کوین‌ها توسط پروژه‌های گوناگون و با اهداف متفاوتی به بازار می‌آیند. ازاین‌رو، می‌توان انواع ارز دیجیتالی را بر اساس کاربردهایشان نیز در گروه‌های مختلفی قرار داد. به همین خاطر، در این بخش، قصد داریم تا دسته‌بندی کامل رمزارزها را برای شما توضیح دهیم. بااین‌حال، به این نکته توجه داشته باشید که یک توکن یا کوین می‌تواند چندین کاربرد داشته باشد و به‌طور هم‌زمان در چند گروه قرار بگیرد. ضمن اینکه این دسته‌بندی‌ها نیز با یکدیگر هم‌پوشانی دارند و برخی از آن‌ها از نظر ویژگی‌هایشان در زیرمجموعه یک دسته دیگر قرار می‌گیرند.

توکن کاربردی: از انواع ارز دیجیتال

توکن کاربردی (Utility Token) یکی از اصلی‌ترین انواع ارز دیجیتال است. معمولاً این توکن‌ها به‌عنوان کوپن (کالابرگ) یا ژتون برای دسترسی به امکانات یک پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ درحالی‌که در بازار نیز ارزش دارند و خریدو‌فروش می‌شوند. به‌این‌ترتیب، توکن کاربردی یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که به شما اجازه می‌دهد تا از محصولات یا خدمات یک پلتفرم یا نرم‌افزار استفاده کنید. معمولاً توکن‌های کاربردی ازطریق یک فروش عمومی یا پیش‌فروش عرضه می‌شوند.

نمونه‌هایی از توکن کاربردی عبارت‌اند از:

  • ایپ کوین (APE): این توکن به‌طور اختصاصی برای اکوسیستم «باشگاه قایق تفریجی میمون‌های کسل» (Bored Ape Yacht Club) ایجاد شده است. ایپ کوین به کاربران اجازه می‌دهد تا به محصولات، خدمات و رویدادهای این اکوسیستم دسترسی پیدا کنند. ضمن اینکه APE یک توکن حاکمیتی نیز به حساب می‌آید.
  • دیسنترالد (MANA): مانا، توکن کاربردی متاورس دیسنترالند است و به کاربران اجازه می‌دهد تا به خرید زمین‌های مجازی (LAND) و سایر اقلام دیجیتالی اقدام کنند.

توکن امنیتی

توکن امنیتی یا توکن اوراق بهادار (Security Token) یکی دیگر از انواع ارز دیجیتال بوده که مانند اوراق بهادار عمل می‌کند و به ارزش یک دارایی دیگر اشاره دارد. توکن‌ امنیتی می‌تواند ارزشی برابر با سهام، اوراق قرضه، املاک و… داشته باشد و تحت‌نظارت نهادهای قانونی قرار بگیرد. بنابراین، توکن امنیتی یکی از انواع ارز دیجیتالی به حساب می‌آید که تراکنش‌ها، مبادلات، صدور و پشتوانه آن توسط تنظیم‌کننده‌های مالی بررسی و تأیید می‌شود. این مقررات تضمین می‌کنند که افراد سرمایه‌گذاری مطمئنی بر روی توکن امنیتی داشته باشند.

تعریف توکن امنیتی

از توکن‌های امنیتی معروف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپ (CAP): این توکن بر اساس قراردادهای هوشمند اتریوم کار می‌کند و اولین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر است که توسط شرکت «بلاکچین کپیتال» (Blockchain Capital) ارائه شد.
  • اکسود (EXOD): توکن اکسود نماینده ارزش سهام عادی کلاس A در «اکسودوس موومنت» (Exodus Movement) است و به افراد اجازه می‌دهد تا به‌راحتی بر روی سهام سرمایه‌گذاری کنند.

توکن غیرقابل تعویض

یکی از جالب‌ترین انواع ارزهای دیجیتال، توکن غیرمثلی یا توکن غیرقابل تعویض (Non-Fungible Token) است که به‌طور خلاصه ان‌اف‌تی (NFT) نیز نامیده می‌شود. ان‌اف‌تی‌ها شهرت بسیار زیادی دارند و نمی‌توان آن‌ها را مانند رمزارزهای دیگر مبادله کرد؛ چراکه هرکدام منحصربه‌فرد و یگانه هستند. بنابراین، هیچ توکن غیرقابل تعویضی مشابه یک توکن دیگر نیست. برای مشاهده بهترین بازارهای ان اف تی به مقاله زیر مراجعه نمایید.

در این مورد بخوانید: بهترین بازارهای NFT کدامند؟ (10 بازار برتر)

اصولاً این شکل از انواع ارز دیجیتال به‌عنوان سند مالکیت یک دارایی دیجیتالی یا حقیقی عمل می‌کند. برای مثال، شما می‌توانید موسیقی، ویدئو، تصویر، شخصیت‌های درون بازی، اقلام کلکسیونی و… را به‌صورت ان‌اف‌تی تبدیل کرده و مالکیت انحصاری آن را در اختیار بگیرید. این توکن‌ها قابلیت ارتقا و به‌روزرسانی دارند و شما می‌توانید آن‌ها را خرید و فروش کنید.

برخی از معروف‌ترین توکن‌های غیرمثلی را می‌توان به‌صورت زیر نام برد:

  • کریپتوپانک (CryptoPunks): یکی از اولین مجموعه‌های ان‌اف‌تی است که بر روی بلاکچین اتریوم ایجاد شد. کریپتوپانک انقلابی در صنعت توکن‌های غیرقابل تعویض ایجاد کرد و امروزه بسیاری از افراد سرشناس، برخی از این ان‌اف‌تی‌ها را در اختیار دارند.
  • بیپل (Beeple): بیپل یک هنرمند حوزه توکن‌های غیرقابل تعویض است که موفق شد تا مجموعه خود را با نام «همه‌روز: ۵۰۰۰ روز اول» (Everydays: The First 5000 Days) به ارزش ۶۹ میلیون دلار به فروش برساند.

استیبل کوین: از دیگر انواع ارز دیجیتال

استیبل کوین (Stablecoin) نوعی ارز پایدار است که ارزش یک دارایی دیگر را مانند دلار آمریکا، نمایندگی می‌کند. ازآنجایی‌که اغلب انواع ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی را نشان می‌دهند، استیبل کوین‌ها پدید آمدند تا ابزاری مطمئن‌تر را برای انتقال و ذخیره ارزش در اختیار کاربران بگذارند. ازاین‌رو، می‌توان از استیبل کوین‌ها برای حواله و پرداخت‌های الکترونیکی استفاده کرد؛ درحالی‌که آن‌ها نسبت به روش‌های سنتی، مانند پی‌پال، کارمزد بسیار کمتری دارند. برای مشاهده بهترین استیبل کوین‌های بازار کریپتو بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

در این مورد بخوانید: معرفی بهترین استیبل کوین کریپتو | 14 ارز برتر

استیبل کوین

معروف‌ترین استیبل کوین‌های جهان عبارت‌اند از:

  • تتر (Tether):‌ تتر مشهورترین استیبل کوین دنیا محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر از نظر ارزش بازار به سومین رمزارز دنیا تبدیل شده و حتی توانسته تعداد معاملات بیشتری را نسبت به بیت کوین به ثبت برساند. این استیبل کوین قیمتی برابر با دلار آمریکا دارد و به‌طور گسترده در صرافی‌ها، پلتفرم‌ها و… ، به‌عنوان جایگزین دلار، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • یو اس دی کوین (USDC): یو اس دی سی یکی دیگر از استیبل کوین‌های سرشناس است که قیمتی برابر با دلار آمریکا دارد. این رمزارز به‌طور کامل توسط نهادهای نظارتی تنظیم شده است تا یک دارایی مطمئن را در اختیار کاربران قرار دهد.

توکن پرداخت

در ادامه معرفی انواع ارز دیجیتال به توکن پرداخت (Payment Token) می‌رسیم. این توکن‌ها به‌عنوان جایگزینی برای پول مطرح شده‌اند و در زمینه خرید و فروش دارایی‌ها و پرداخت هزینه تراکنش‌های مبتنی بر بلاکچین مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه اغلب انواع ارز دیجیتالی را می‌توان برای پرداخت استفاده کرد؛ اما معمولاً توکن‌های پرداخت کاربرد دیگری غیر از این ندارند؛ بنابراین اغلب این توکن‌ها هیچ ارزش مضاعفی را به دارندگانشان ارائه نمی‌دهند.

در بین توکن‌های پرداخت، گزینه‌های بسیار معروفی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • بیت کوین (BTC): بیت کوین اولین و سرشناس‌ترین ارز دیجیتال دنیا است که به‌عنوان روشی برای پرداخت‌های غیرمتمرکز پایه‌گذاری شد.
  • اتریوم (ETH): اتریوم دومین رمزارز سرشناس بازار کریپتو است که در زمینه پرداخت هزینه بلاکچین و خرید اقلام دیجیتالی، مانند ان‌اف‌تی، به کار می‌رود. البته اخیراً اتریوم با به‌روزرسانی‌های جدید این شبکه، کاربردهای مضاعفی پیدا کرده است و می‌توان آن را در سایر گروه انواع ارز دیجیتال نیز قرار دارد.

توکن حریم خصوصی

انواع ارزهای دیجیتال اولیه، مانند بیت کوین و اتریوم، تراکنش‌هایی شفاف داشتند و تا حدود زیادی ردیابی مبدأ و مقصد تراکنش‌های این رمزارزها امکان‌پذیر بود. در عوض، توکن حریم خصوصی (Privacy Coin) به شما اجازه می‌دهد تا تراکنش‌هایی ناشناس داشته باشید. ازآنجایی‌که این توکن‌ها از روش‌های رمزنگاری پیچیده‌ای استفاده می‌کنند، امکان ردیابی تراکنش‌های آن‌ها بسیار دشوار است. معمولاً این ناشناس‌بودن ازطریق ایجاد آدرس‌های یک‌بارمصرف امکان‌پذیر می‌شود. ضمن اینکه جزئیات پرداخت‌های توکن‌های حریم خصوصی نیز قابل ردیابی نیستند.

سرشناس‌ترین توکن‌های حریم خصوصی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • زی کش (ZEC): این توکن حریم خصوصی بسیار سریع و محرمانه است و کارمزدهای بسیار کمی را نیز از کاربران دریافت می‌کند. با استفاده از زی کش، تمام اطلاعات تراکنش‌های شما ناشناس باقی خواهند ماند.
  • مونرو (XMR): مونرو نیز یکی دیگر از توکن‌های حریم خصوصی معروف است که برای پرداخت‌های آنلاین و خرید و فروش کالاها به‌صورت ناشناس در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توکن صرافی: یکی از انواع ارزهای دیجیتال

به رمزارزی که توسط یک صرافی ایجاد می‌شود، توکن صرافی (Exchange Token) می‌گوییم. این گروه از انواع ارز دیجیتال با هدف افزایش نقدینگی صرافی و ترغیب مردم به استفاده از این پلتفرم معاملاتی به بازار می‌آیند. همچنین، توکن‌های صرافی برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها کاربرد دارند. ضمن اینکه برخی از این توکن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا در تصمیمات حاکمیتی صرافی شرکت کنند.

توکن‌های زیر برخی از معروف‌ترین نمونه‌های چنین رمزارزهایی هستند:

  • بایننس کوین (BNB): این توکن توسط معروف‌ترین صرافی رمزارزی دنیا ارائه شده است و در زمینه‌های گوناگونی، مانند پرداخت تراکنش‌ها و کسب درآمد غیرفعال، کاربرد دارد.
  • اف تی ایکس (FTT): توکن FTT توسط صرافی معروف ‌FTX معرفی شده و به کاربران اجازه می‌دهد تا کارمزدهای کمتری را برای تراکنش‌ها بپردازند. البته درحال‌حاضر این صرافی ورشکسته شده و طبیعتاً توکن FTT نیز دیگر کاربردی ندارد.

میم کوین

میم کوین‌ (Meme Coin) یکی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال است که بر اساس محبوب‌ترین میم‌های دنیا و به‌شکل شوخی ایجاد می‌شوند. معمولاً این گروه از انواع ارز دیجیتالی کاربرد مشخصی نداشته و ارزش خود را از فناوری خاصی نمی‌گیرند. در عوض جامعه پرشور هواداری میم کوین‌ها، به آن‌ها ارزش می‌بخشد. بنابراین، اگر احساسات چنین جامعه پرشوری نباشد، یک میم کوین نیز ارزشی نخواهد داشت.

در این مورد بخوانید: بهترین میم کوین های آینده دار یا میم کوین های انفجاری 2024

اغلب میم کوین‌ها عرضه بسیار زیادی دارند که همین مسئله نیز بر روی ارزش آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. معروف‌ترین میم‌ کوین‌های بازار عبارت‌اند از:

  • دوج کوین (DOGE): این رمزارز اولین میم کوین بازار بود که بر اساس شوخی و طنز ایجاد شد؛ اما ناگهان ارزش فراوانی یافت. در واقع، استقبال پرشور از دوج کوین دریچه‌ای را به راه‌اندازی صدها میم کوین بعدی باز کرد.
  • شیبا اینو (SHIB): شیبا میم کوینی است که به تقلید از دوج کوین ایجاد شد و شهرت فراوانی پیدا کرد. هواداران پرشور این رمزارز که تحت‌عنوان «ارتش شیب» شناخته می‌شوند، شیبا اینو را «قاتل دوج کوین» معرفی می‌کنند.
معروف ترین میم کوین

توکن دیفای: از انواع ارز دیجیتالی

به نرم‌افزارهایی که با استفاده از فناوری بلاکچین ساخته شد‌ه‌اند و خدمات مالی گوناگونی را به کاربران ارائه می‌دهند، امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای گفته می‌شود. این نرم‌افزارها به کاربران اجازه می‌دهند که به‌صورت دموکراتیک و بدون نیاز به نظارت متمرکز، به امور مالی نوین دسترسی داشته باشند. این امور مالی برای هرکسی که به اینترنت متصل می‌شود، قابل استفاده هستند. به رمزارزهایی که در این حوزه به کار می‌روند، توکن دیفای (DeFi Token) گفته می‌شود.

در این مورد بخوانید: بهترین ارزهای دیفای، معرفی 12 پروژه برتر DeFi

بنابراین، توکن دیفای یکی دیگر از انواع ارز دیجیتال است که برای وام‌دهی، کسب سود غیرفعال، خرید بیمه، سرمایه‌گذاری در سهام و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصولاً تمام این فعالیت‌ها بر اساس قراردادهای هوشمند به‌صورت خودکار درمی‌آیند. نمونه‌هایی از این توکن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • آوه (Aave): آوه یک پلتفرم غیرمتمرکز وام‌دهی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌صورت غیرمتمرکز، دارایی‌های دیجیتالی را به یکدیگر وام بدهند. توکن آوه نیز بر بستر بلاکچین اتریوم ساخته شده و امکان وام‌دهی را برای کاربران فراهم می‌کند.
  • چین لینک (LINK): دنیای دیفای به‌شدت به قراردادهای هوشمند وابسته است و این قراردادها به داده‌هایی قابل اعتماد نیاز دارند. توکن LINK به دارندگان منابع اطلاعاتی اجازه می‌دهد تا با فروش داده‌های خود، کسب درآمد داشته باشند.

توکن با پشتوانه دارایی

توکن‌های با پشتوانه دارایی (Asset-backed Token) را می‌توان زیرمجموعه‌ای از استیبل کوین‌ها به حساب آورد. این گروه از انواع ارزهای دیجیتال ارزش خود را از یک دارایی دیگر می‌گیرند. بنابراین، این توکن‌ها برای نشان‌دادن ارزش فلزات گران‌بها، اوراق قرضه، سهام، املاک و… بر روی بلاکچین راه‌اندازی می‌شوند. معمولاً برای اینکه این توکن‌ها ارزش خود را برابر با دارایی مورد نظر حفظ کنند، به‌ازای هر واحد آن‌ها، مقداری از دارایی مورد نظر ذخیره‌سازی خواهد شد.

توکن‌های زیر نمونه‌های سرشناس این گروه از انواع ارز دیجیتالی هستند:

  • پکس گلد (PAXG): هر واحد پکس گلد ارزشی برابر با ۱ اونس طلای تروا دارد. بنابراین، به‌راحتی می‌توان پکس گلد را به‌جای طلا خرید، فروش و نگهداری کرد.
  • اویل کوین (OilCoin): این توکن ارزش یک بشکه نفت را نمایندگی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا بر روی نفت سرمایه‌گذاری انجام دهند.

آلت کوین

آلت کوین (Altcoin) که خلاصه‌شده «آلترناتیو کوین» (Alternative Coin) یا «ارز جایگزین» است، یکی از جامع‌ترین دسته‌بندی‌های انواع ارز دیجیتال به حساب می‌آید. این مفهوم از اولین روزهای راه‌اندازی رمزارزها مطرح شد و به هر ارزی، به‌غیر از بیت کوین، اشاره داشت. بااین‌حال، در دنیای امروز که با هزاران کوین و توکن مواجهیم، بسیاری از ارزها قصد رقابت با بیت کوین را ندارند. بنابراین، صرفاً تعدادی از ارزهای بزرگ را می‌توان به‌عنوان آلت کوین در نظر گرفت که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • اتریوم (ETH): این رمزارز با توجه به کاربردهای گسترده‌اش در زمینه دیفای و قراردادهای هوشمند، اصلی‌ترین آلت کوین به حساب می‌آید.
  • سولانا (SOL): سولانا که با هدف ارائه بستری قدرتمند برای قراردادهای هوشمند مطرح شد، بیشتر به‌عنوان آلترناتیوی برای اتریوم معرفی می‌شود.

توکن بانکی

توکن بانکی یا ارز دیجیتال بانک مرکزی (Central Bank Digital Currencies) که به طور خلاصه CBDC نیز نامیده می‌شود، یکی دیگر از انواع ارز دیجیتالی است. این توکن‌ها به‌عنوان نسخه دیجیتال پول رسمی یک کشور در نظر گرفته می‌شوند. درحال‌حاضر توکن‌های بانکی در مرحله آزمایشی هستند و حرف‌ و حدیث فراوانی پیرامون آن‌ها وجود دارد. این توکن‌ها به بانک مرکزی اجازه می‌دهند تا سیاست‌های پولی خود را به‌شکل مؤثرتری پیاده‌سازی کند.

توکن‌های بانک مرکزی ردیابی تراکنش‌ها را ساده‌تر کرده و جلوی فعالیت‌های پول‌شویی را می‌گیرند. بااین‌حال، قابل ردیابی بودن توکن بانکی می‌تواند حریم خصوصی افراد را نقض کرده و دولت را قادر می‌سازد تا در کسری از ثانیه، حساب‌های افراد را مسدود کند. اگرچه نمونه‌های کمی برای این گروه از انواع ارز دیجیتال وجود دارند؛ اما برخی از معروف‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • یوان دیجیتالی (e-CNY): نسخه الکترونیکی پول ملی چین (RMB) است که توسط بانک مرکزی این کشور صادر می‌شود.
  • پوند دیجیتال (Digital Pound): بریتانیا نیز نسخه دیجیتالی ارز ملی خود را ارائه داده است که امکان ذخیره‌سازی آن در کیف پول رمزارزی وجود دارد.

توکن خدمات: از انواع ارز دیجیتال

توکن خدمات (Service Token) توسط برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال صادر می‌شود و اجازه دسترسی به برخی از خدمات شبکه کریپتو را برای کاربران فراهم می‌کند. این گروه از انواع ارزهای دیجیتال شباهت زیادی به توکن‌های کاربردی دارند؛ با این تفاوت که صرفاً برای دسترسی به خدمات به کار می‌روند.

از بین توکن‌های خدمات معروف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استورج (STORJ): این توکن به‌عنوان جایگزینی برای سرویس‌های ابری، مانند گوگل درایو، به کار می‌رود و به کاربران اجازه می‌دهد تا از فضای ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز استفاده کنند.
  • رندر توکن (RNDR): رندر توکن توسط یک پلتفرم ابری رندرینگ ارائه شده است. تدوینگرانی که برای خروجی‌گرفتن از ویدئوهای خود به یک سیستم قدرتمندتر نیاز دارند، می‌توانند از این سرویس ابری استفاده کنند.
توکن خدماتی استورج

توکن حاکمیتی

بسیاری از انواع ارز دیجیتالی که در زیرمجموعه‌های دیگر قرار گرفته بودند، می‌توانند به‌عنوان توکن حاکمیتی (Governance Token) نیز محسوب شوند. در واقع، زمانی که یک توکن امکان مشارکت در تصمیمات مدیریتی یک پروژه را فراهم می‌کند، تحت‌عنوان توکن حاکمیتی شناخته می‌شود. توکن‌های حاکمیتی توسط سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs) به بازار عرضه شده و در اختیار کاربران یک پروژه قرار می‌گیرند. این سازمان‌ها که توسط پروژه‌های مختلف ایجاد می‌شوند، کل تصمیمات حاکمیتی خود را به کاربرانشان واگذار می‌کنند.

سرشناس‌ترین توکن‌های حاکمیتی به شرح زیر هستند:

  • میکر دائو (MKR): میکر پروتکل یک قرارداد هوشمند وام‌دهی است که با صدور یک استیبل کوین، فرایند وام‌دهی را مدیریت می‌کند. در این بین، میکر دائو توکن حاکمیتی این پروژه است که به کاربران اجازه می‌دهد تا در مورد آینده میکر پروتکل تصمیم‌گیری کنند.
  • بایننس کوین (BNB): گفتیم که بایننس کوین یک توکن صرافی است؛ بااین‌حال، این توکن به کاربران صرافی بایننس اجازه می‌دهد تا به لیست‌شدن ارزهای جدید و سایر فرایندهای این اکوسیستم رأی بدهند.

توکن‌های رسانه و سرگرمی

یکی از جذاب‌ترین انواع ارز دیجیتال توکن‌های رسانه و سرگرمی (Media and Entertainment Token) هستند. این توکن‌ها در زمینه‌های بازی، تماشای محتوای دیجیتالی و… کاربرد دارند. توکن‌های سرگرمی به کاربران اجازه می‌دهند تا حق عضویت پلتفرم‌ها را خریداری کرده و یا اینکه در بازی‌های مختلف شرکت کنند. برخی از این توکن‌ها عبارت‌اند از:

  • تتا (THETA): پلتفرم تتا به کاربران اجازه می‌دهد تا به تماشای ویدئوهای ورزشی مشغول شوند. همچنین، این پلتفرم از تیم‌های ورزشی دیجیتالی نیز حمایت می‌کند.
  • آدیوس (AUDIO): آدیوس توکن یک پلتفرم پخش آنلاین موسیقی بوده که به‌عنوان جایگزین غیرمتمرکزی برای اسپاتیفای و ساندکلود معرفی شده است.

توکن پلتفرم

توکن پلتفرم (Platform Token) یکی از دسته‌بندی‌های جامع انواع ارزهای دیجیتال است که می‌تواند بسیاری از گروه‌های قبلی را شامل شود. اصولاً به کوین‌هایی که به‌صورت اختصاصی برای استفاده از خدمات یک پلتفرم بلاکچینی صادر شده‌اند، توکن پلتفرم می‌گوییم. این توکن‌ها می‌توانند در زمینه پرداخت هزینه ایجاد قراردادهای هوشمند، سهام‌گذاری برای ایمنی پلتفرم و… به کار گرفته شوند.

معروف‌ترین توکن‌های پلتفرم شامل موارد زیر هستند:

  • پالیگان (MATIC): پالیگان یک راه‌حل لایه دوم بلاکچین بوده که برای بهبود عملکرد اتریوم ساخته شده است. ارز متیک در این پلتفرم بلاکچینی برای استقرار قراردادهای هوشمند و حفظ ایمنی آن‌ها کاربرد دارد.
  • اتریوم (ETH): سرشناس‌ترین توکن پلتفرم اتریوم است که به‌طور گسترده برای ایجاد و توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

توکن سودده: یکی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال

توکن‌های سودده (Dividend Tokens) نسبت به انواع ارز دیجیتال جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارند؛ چراکه نگهداری آن‌ها برای شما سودآور خواهد بود. در واقع، زمانی که شما این توکن‌ها را خریداری می‌کنید، با گذشت زمان، به ارزهای شما بهره تعلق می‌گیرد و میزان اندوخته شما افزایش می‌یابد. ضمن اینکه توکن سودده ممکن است که نماینده یک سهام باشد و بازدهی سالانه سهام یک شرکت را به شما ارائه دهد.

بعضی از توکن‌هایی که این درآمد غیرفعال را برای شما فراهم کرده‌اند، عبارت‌اند از:

  • وی چین (VET): این توکن توسط شرکت سازنده شبکه وی چین ارائه می‌شود. نگهداری این توکن‌ها برای شما، سودآوری مضاعف خواهد داشت.
  • آلت سوئیچ (ALTS): آلت سوئیچ یکی از انواع ارزهای دیجیتال سودده است که بر روی زنجیره هوشمند بایننس ساخته شده و بازدهی سالانه سهام شرکت را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.

شت کوین

اصولاً به انواع ارز دیجیتالی که ارزش ذاتی ندارند، شت کوین (Shitcoin) گفته می‌شود. از طرفی، بسیاری از شت کوین‌ها با اهداف پامپ و دامپ به بازار ارائه شده‌اند و صرفاً قصد کلاهبرداری از کاربران را دارند. بااین‌حال، بسیاری از ارزهایی که در ابتدا شت کوین تلقی می‌شدند، امروزه ارزش زیادی پیدا کرده‌اند؛ برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در این مورد بخوانید: شت کوین های آینده دار کدامند؟ لیست شت کوین های انفجاری 2024

  • دوج کوین (DOGE): در ابتدا دوج کوین به‌عنوان یک شت کوین شناخته می‌شد؛ اما امروزه به یکی از معتبرترین ارزهای دیجیتال بازار تبدیل شده است.
  • نات کوین (NOT): زمانی که بسیاری از افراد به بازی نات کوین مشغول بودند، اغلب کاربران باتجربه کریپتو گمان می‌کردند که این رمزارز یک شت کوین است. بااین‌وجود، نات کوین در لیست صرافی‌های معتبر دنیا قرار گرفت و بسیاری از افراد را پولدار کرد.
انواع شت کوین

رپد توکن

انواع ارز دیجیتال بر روی یک بلاکچین خاص راه‌اندازی می‌شوند؛ خصوصاً کوین‌ها که بلاکچین اختصاصی خود را دارند. ازاین‌رو، انتقال آن‌ها به یک بلاکچین دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. از طرفی، نرم‌افزارها و قراردادهای هوشمند نیز به یک بلاکچین به‌خصوص تعلق دارند و نمی‌توانند به ارزهای سایر شبکه‌ها دسترسی پیدا کنند. این محدودیت باعث شد تا رپد توکن‌ (Wrapped Token) پدید بیاید. در واقع، رپد توکن ارزش یک رمزارز را در یک بلاکچین غیربومی نمایندگی می‌کند تا امکان استفاده از آن ارز در قراردادهای هوشمند فراهم شود.

معمولاً رپد توکن‌ها فقط برای انواع ارزهای دیجیتال سرشناس بازار ساخته شده‌اند:

  • رپد بیت کوین (wBTC): رپد بیت کوین یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 است که ارزش بیت کوین را در شبکه اتریوم نمایندگی می‌کند.
  • رپد دوج کوین (wDOGE): این رپد نیز نماینده ارزش دوج کوین در بلاکچین‌های دیگر است و امکان استفاده از آن را در قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند.

توکن ربات تلگرام

سال‌هاست که ربات‌هایی در زمینه ارزهای دیجیتال در تلگرام فعالیت می‌کنند. این ربات‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و خدمات گوناگونی را به کاربران ارائه می‌دهند. بااین‌حال، باید به این نکته توجه داشته باشید که توکن ربات تلگرام (Telegram Bot Token) با ربات‌های ایردراپی که جدیداً در تلگرام راه افتاده‌اند، تفاوت دارد. این ربات‌های ایردراپ برای عرضه ارزهای نوظهور هستند؛ درحالی‌که ربات‌های تلگرامیِ مد نظر ما، خدمات خاصی را به کاربران ارائه می‌دهند. به‌این‌ترتیب، توکن ربات تلگرامی رمزارزی است که به کاربران اجازه خواهد داد تا از خدمات چنین ربات‌هایی استفاده کنند.

معروف‌ترین مثال‌های این حوزه عبارت‌اند از:

  • هوش مصنوعی نسل تصویر (IMGNAI): این ربات تلگرامی با استفاده از بلاکچین اتریوم کار می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا ازطریق هوش مصنوعی، تصاویر منحصربه‌فردی را بسازند.
  • یونی بات (UNIBOT): یونی بات مشهورترین ربات تلگرامی است که امکان انجام معاملات رمزارزی را ازطریق تلفن همراه برای کاربران فراهم می‌کند.

خلاصه انواع ارز دیجیتال با اینوکس

شناخت انواع ارز دیجیتال به کاربران کریپتو کمک می‌کند تا با ماهیت رمزارزها آشنا شوند. زمانی که دسته‌بندی‌های انواع ارزهای دیجیتال را بشناسید، هنگام تحقیق در مورد رمزارزها، به درک بهتری در مورد آن‌ها دست پیدا می‌کنید. بااین‌حال، این دسته‌بندی‌ها نباید باعث سردرگمی شما شوند؛ چراکه بسیاری از این گروه‌ها با یکدیگر هم‌پوشانی دارند و اغلب رمزارزها را می‌توان در چند دسته متفاوت قرار داد. ازاین‌رو، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس، سعی کردیم که انواع ارز دیجیتالی را با ذکر مثال‌هایی برای شما توضیح دهیم تا به دیدگاهی جامع درباره دارایی‌های رمزنگاری‌شده دست پیدا کنید.

سوالات متداول

انواع ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال را می‌توان در انواع توکن کاربردی، توکن صرافی، توکن دیفای و… دسته‌بندی کرد. در مقاله فوق کل این انواع بررسی شده است.

تفاوت توکن و کوین چیست؟

انواع ارزهای دیجیتال به دو دسته کلی کوین و توکن تقسیم می‌شوند. کوین‌ها رمزارزهایی هستند که بلاکچین اختصاصی خود را دارند و توکن‌ها بر روی سایر بلاکچین‌ها کار می‌کنند.

آلت کوین‌ها چه نوع ارزهایی هستند؟

اصولاً به انواع ارز دیجیتالی که به‌عنوان جایگزینی برای بیت کوین مطرح می‌شوند، آلت کوین می‌گوییم. درحال‌حاضر، مهم‌ترین آلت کوین، اتریوم است.

کدامیک از انواع ارز دیجیتالی مطمئن‌تر است؟

ازآنجایی‌که رمزارزها نوسانات قیمتی زیادی را نشان می‌دهند، معمولاً استیبل کوین‌هایی، مانند تتر که ارزشی برابر با دلار دارند، مطمئن‌تر محسوب می‌شوند.

آیا NFT یکی از انواع ارز دیجیتال است؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) نیز از انواع ارزهای دیجیتال هستند؛ با این تفاوت که منحصربه‌فرد بوده و هیچ‌کدام از آن‌ها، ارزشی برابر با دیگری ندارد.

منبع
softwaretestinghelpone37pmforbescoinjarcorporatefinanceinstitute

آرمین یوسفی

در ابتدا کلمه بود و در انتها نیز از ما کلمه‌ای بیش نمی‌ماند. من بیش از یک‌ دهه است که به نوشتن شعر، داستان و فیلم‌نامه مشغولم. برگزیده‌ی تعدادی جشنواره‌ی ادبی و جایزه‌ی کتاب سال شده‌ و تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌ی سینما ادامه داده‌ام. در این سال‌ها برای گذرانِ زندگی، کارگر کلمات بوده‌ و در زمینه‌های گوناگونی تولید محتوای نوشتاری کرده‌ام.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. ممنون از توجهتون
      منابع در پایان مقاله ذکر شده میتونید مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا