اخباراخبار بیت کوین

جا به جایی دو میلیارد دلار بیت کوین توسط دولت آمریکا

دولت آمریکا حدود 2 میلیارد دلار بیت کوین ضبط شده از بازار جاده ابریشم (Silk Road) را به یک کیف پول جدید منتقل کرد.

به نقل از سایت cointelegraph، در دوم آوریل 2024 (14 فروردین 1403) مقامات آمریکایی ۳۰،۱۷۴ بیت کوین را با ارزش حدودی 2 میلیارد دلار، به یک آدرس جدید منتقل کردند. این تعداد بیت کوین به فردی به نام جیمز ژونگ (James Zhong) تعلق داشته است. در سال 2022 دولت آمریکا این کوین‌ها را به دلیل خرید و فروش غیرقانونی ژونگ در بازار جاده ابریشم، مصادره کرده بود.

جیمز ژونگ در سال 2012 بیش از 50 هزار بیت کوین را از مارکت جاده ابریشم دزدید. در سال 2021، دولت آمریکا با حمله به این فرد توانست بخشی از این دارایی را باز گردند. در مارس 2023، دولت این کشور اعلام نمود که حدود 9861 بیت کوین مصادره شده از ژونگ را با قیمت بیش از 215 میلیون دلار فروخته و حدود 40 هزار بیت کوین باقی مانده است. در دوم آوریل 2024 نیز تعداد دیگری از این بیت کوین‌ها توسط آمریکا جا به جا شد.

با توجه به اینکه ممکن است برخی از کاربران بازار کریپتو با Silk Road آشنایی نداشته باشند، در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا جاده ابریشم را به شما معرفی کنیم.

جاده ابریشم (Silk Road) چیست؟

جاده ابریشم یک پلتفرم بازار سیاه دیجیتال بود که برای میزبانی از فعالیت‌های پولشویی و تراکنش های غیرقانونی مواد مخدر با استفاده از بیت کوین محبوب بود. جاده ابریشم، که به عنوان اولین بازار سیاه آنلاین در نظر گرفته می‌شود، در سال 2011 راه اندازی شد و در نهایت توسط FBI در سال 2013 تعطیل شد. این بازار توسط راس ویلیام اولبریخت، که اکنون به خاطر نقش خود در جاده ابریشم در حال گذراندن حبس ابد است، تاسیس شد.

از آن زمان، چندین بازار سیاه دیگر به صورت آنلاین رشد کرده اند اما سیلک رود (Silk Road) اولین نمونه بازار آنلاین در این حوزه بود. دسترسی جهانی، پرداخت هزینه با ارزهای دیجیتال و ناشناس ماندن خریدار و فروشنده، تنها برخی از مزایای این بازار زیرزمینی محسوب می‌شد.

همچنین با استفاده از تکنیک‌های حفظ حریم خصوصی مانند شبکه Tor و تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، افراد می‌توانستند انواع کالاهای قاچاق همچون مواد مخدر، هک کردن اطلاعات افراد، داده‌های غیرقانونی و سایر کالاهای غیرقانونی را خرید و فروش نمایند.

سیلک رود

جاده ابریشم چگونه متولد شد؟

افزایش استفاده از فناوری سایبری مانند ارزهای دیجیتال و بازارهای تجارت الکترونیک منجر به افزایش تقاضا برای حفظ حریم خصوصی داده ها شد. تقاضا برای حفظ حریم خصوصی، مقررات و قوانین مربوط به نحوه استفاده از داده ها را افزایش داد.

علاوه بر این، افزایش ابزارها و پلتفرم‌های نوین برای خدمت به کاربرانی که ترجیح می‌دهند به‌صورت ناشناس زندگی کنند، ایجاد شد. در حالی که راه اندازی ابزارهای حفظ حریم خصوصی، به محافظت از اطلاعات شخصی کاربران کمک می کند، این ابزارها توسط اشخاصی که قصد انجام فعالیت های غیرقانونی و مجرمانه را دارند نیز استفاده می شود.

در سال 2011، جاده ابریشم به دلیل نیاز به اتصال فروشندگان مواد مخدر غیرقانونی با خریداران علاقه مند به صورت آنلاین و در عین حال محافظت از هویت و تراکنش های آنها با استفاده از تکنیک های ناشناس متولد شد.

جاده ابریشم از طریق ترکیبی از فناوری ناشناس سازی داده ها، یک پلتفرم معاملاتی و یک سیستم بازخورد، پناهگاهی برای تاجران مواد مخدر ایجاد کرد. این سایت فقط از طریق شبکه ای به نام Tor قابل دسترسی بود که عمدتاً برای ناشناس کردن داده ها و فعالیت های کاربران آنلاین وجود دارد. Tor آدرس‌های کاربران را مبهم می‌کند تا نظارت بر تراکنش‌ها و فعالیت‌های کاربران، غیرقابل انجام شود. به عبارت دیگر، جاده ابریشم، تور و بازار ارز دیجیتال، ابزار حفظ حریم خصوصی نهایی برای عملیات غیرقانونی بودند.

در نهایت FBI با حمله به این بازار سیاه در سال 2013، بیش از 144,000 بیت کوین را مصادره و برخی از سازندگان این بازار را دستگیر نمودند. تاکنون بخشی از دارایی های دیجیتال مصادره شده توسط دولت آمریکا به فروش رسیده است اما تعداد زیادی از این بیت کوین همچنان در اختیار این دولت است.

منبع
cointelegraphinvestopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا