ارزهای دیجیتالاصطلاحات و مفاهیم

معرفی جامع آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدام‌اند؟

با پیدایش بیت کوین، دنیای رمزارزها گسترش چشمگیری داشت و ارزهای دیجیتال گوناگونی به بازار آمدند. از همان ابتدا، ارزهایی که به‌عنوان جایگزینی برای بیت کوین مطرح بودند و قصد داشتند که جای آن را بگیرند، آلت کوین (Altcoin) نامیده شدند. بااین‌حال، به‌مرور دنیای کریپتو حوزه‌های مختلفی را در بَر گرفت و توکن‌هایی توسعه یافتند که قصد رقابت با بیت کوین نداشتند. ازاین‌رو، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند.

آلت کوین چیست؟

به‌طور کلی، به تمامی ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود. بااین‌حال، برخی از افراد اعتقاد دارند که همه ارزها، به‌جز بیت کوین و اتریوم، الت کوین ها را تشکیل می‌دهند؛ چراکه تقریباً اغلب آن‌ها با انشعاب یا هاردفورک از این بلاکچین‌ها ایجاد شده‌اند. البته برخی از این رمزارزها بلاکچین بومی خود را دارند و از پایه، بر اساس کُد منبع اختصاصی خود توسعه یافته‌اند.

از نظر واژه‌شناسی، آلت کوین (Altcoin) از دو واژه «جایگزین» (alternative) و «سکه» (Coin) ساخته شده است؛ چراکه در ابتدا، الت کوین ها به‌عنوان جایگزینی برای بیت کوین ایجاد می‌شدند. بااین‌وجود، امروزه تعداد زیادی از این رمزارزها در بازار حضور دارند که هدف خاصی را دنبال می‌کنند و یا اینکه به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. برای مثال، بعضی از توسعه‌دهندگانی که در ساخت یک رمزارز نقش داشته‌اند، سپس به پروژه دیگری رفته‌اند و رقیبی را برای کوین قبلی خود ایجاد کرده‌اند.

الت کوین بازار کریپتو

انواع آلت کوین ها کدامند؟

در بخش قبل، توضیح دادیم که الت کوین چیست و چه رمزارزهایی را شامل می‌شود. ازآنجایی‌که آلت کوین ها طیف وسیعی از دارایی‌های رمزنگاری‌شده را در بر می‌گیرند، در ادامه، باید انواع این ارزها را به شما معرفی کنیم.

توکن پرداخت (Payment Token)

در لیست آلت کوین ها، عده‌ای از رمزارزها قرار دارند که به‌عنوان ابزاری برای پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رمزارزها به کاربران کمک می‌کنند تا ارزش دارایی‌ها را بین یکدیگر مبادله کنند. بیت کوین معروف‌ترین توکن پرداخت بازار است که عده‌ای از بهترین الت کوین ها با الهام از این رمزارز و با هدف ارائه ابزار پرداخت پدید آمده‌اند.

استیبل کوین‌ها (Stablecoin)

یکی از انواع بهترین آلت کوین ها، استیبل کوین‌ها هستند. این رمزارزها به ارزش یک دارای باثبات متصل شده‌اند. برای مثال، تتر (USDT) قیمتی برابر با ۱ دلار آمریکا دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌راحتی به ارزش ارز ایالات متحده بر بستر بلاکچین دسترسی داشته باشند. اگر هنوز بهترین استیبل کوین‌های بازار کریپتو را نمی‌شناسید، مقاله زیر مخصوص شما است.

در این مورد بخوانید: معرفی بهترین استیبل کوین کریپتو | 14 ارز برتر

توکن اوراق بهادار (Security Token)

این آلت کوین ها شباهت زیادی به استیبل کوین‌ها دارند؛ با این تفاوت که ارزش املاک‌ومستغلات یا سهام را نمایندگی می‌کنند. ازاین‌طریق، کاربران با خرید چنین رمزارزی، سود سهام مورد نظر خود را به دست می‌آورند.

توکن کاربردی (Utility Token)

این دسته از آلت کوین ها به کاربران اجازه می‌دهند تا به خدمات ارائه‌شده در یک شبکه بلاکچینی دسترسی داشته باشند. برای مثال، شما می‌توانید با خرید توکن FIL‌، از فضای ذخیره‌سازی ابری شبکه Filecoin استفاده کنید.

میم کوین‌ (Meme Coin)

میم کوین‌ها رمزارزهایی هستند که بر اساس فرهنگ «میم» و با الهام از کارتون‌ها و دنیای فانتزی ساخته می‌شوند. معمولاً این دسته از انواع آلت کوین توسط شخصیت‌های سرشناس حمایت شده و ارزش خود را از جامعه هواداری‌شان می‌گیرند. برای آشنایی با بهترین میم کوین‌های بازار، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

در این مورد بخوانید: بهترین میم کوین های آینده دار یا میم کوین های انفجاری 2024

توکن حاکمیتی (Governance Tokens)

توکن‌های حاکمیتی حق مشارکت در تصمیمات مدیریتی یک پروژه رمزارزی را به کاربران اهدا می‌کنند. در چنین پروژه‌هایی، کاربران می‌توانند با خرید توکن‌ها و اشتراک‌گذاری آن‌ها با شبکه، در مورد به‌روزرسانی‌ها و ارتقاهای آتی تصمیم بگیرند.

بهترین آلت کوین ها کدامند؟

تا اینجا، فهمیدیم که آلت کوین چیست و با انواع چنین رمزارزهایی آشنا شدیم. از طرفی، همیشه سرمایه‌گذاران به‌دنبال یافتن معروف‌ترین گزینه‌ها در لیست الت کوین ها هستند تا بتوانند سبد سرمایه متنوعی را از دارایی‌های مختلف تشکیل دهند. به همین دلیل، در ادامه، برایتان توضیح می‌دهیم که بهترین الت کوین ها کدامند.

اتریوم (Ethereum)

اتریوم با نماد اختصاری ETH، معروف‌ترین آلت کوین بوده که بعد از بیت کوین، بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. برخلاف بیت کوین که به‌عنوان یک ارز غیرمتمرکز پایه‌گذاری شده، اتریوم به‌صورت یک شبکه محاسباتی توزیع‌شده توسعه یافته که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز بر روی آن وجود دارد.

در واقع، اتریوم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از قراردادهای هوشمند، نرم‌افزارهایی را بسازند و خدماتی غیرمتمرکز را به کاربران خود ارائه دهند. به‌ همین خاطر، معمولاً از اتریوم به‌عنوان نسل جدید اینترنت یا ماشین مجازی یاد می‌شود که شبکه‌ای عظیم از داده‌ها را تشکیل می‌دهد. دراین‌بین، آلت کوین اتر نقش توکن کاربردی این بلاکچین را بر عهده دارد.

بهترین آلت کوین ها  اتریوم

بایننس کوین (Binance Coin)

بایننس کوین با نماد اختصاری BNB، یکی از بهترین آلت کوین ها محسوب می‌شود که توسط سرشناس‌ترین صرافی رمزارزی دنیا توسعه یافته است. کاربران این صرافی می‌توانند با استفاده از BNB، از تخفیف کارمزدها بهره‌مند شوند و به خدمات مختلفی دسترسی داشته باشند. همچنین، این الت کوین در خارج از صرافی بایننس نیز کاربردهایی دارد؛ برای مثال، امکان خرید بلیط و رزرو هتل با استفاده از این توکن فراهم شده است.

اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند که بایننس کوین به‌اندازه سایر الت کوین ها غیرمتمرکز نیست؛ اما از سال ۲۰۲۱ تا کنون، این رمزارز رشد قابل توجهی را نشان داده است.

سولانا (Solana)

سولانا را می‌توان به‌عنوان یک آلت کوین برای اتریوم در نظر گرفت؛ چراکه این پروژه نیز به‌صورت شبکه‌ای غیرمتمرکز برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز ساخته شده است. این شبکه از مکانیزم اجماع منحصربه‌فردی استفاده می‌کند که ترکیبی از الگوریتم‌های «اثبات سهام» (PoS) و «اثبات تاریخ» (PoH) است.

ازآنجایی‌که سولانا شبکه‌ای بسیار سریع و مقیاس‌پذیر را ارائه داده، به‌شدت مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. بااین‌حال، تیم توسعه این الت کوین تعداد زیادی از توکن‌های پروژه را در اختیار دارند. همچنین، این شبکه گره‌های اعتبارسنجی معدودی را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل، انتقادات زیادی به سولانا می‌شود.

ریپل (Ripple)

در لیست بهترین آلت کوین ها به ریپل می‌رسیم که با نماد اختصاری XRP به بازار ارائه شده است. این شبکه که توسط شرکت «ریپل لبز» (Ripple Labs) راه‌اندازی شده، مبادله انواع آلت کوین ها را تسهیل می‌کند و در زمینه پرداخت‌های سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروژه به‌خاطر سرعت بسیار بالای تراکنش‌ها و فراهم‌کردن امکان انجام پرداخت‌ها در ابعاد سازمانی، محبوبیت فراوانی کسب کرده و به یکی از بهترین رمزارزهای دنیا تبدیل شده است. علاوه‌بر آن، ریپل یک توکن دوست‌دار محیط‌زیست محسوب می‌شود و انرژی بسیار کمی را هدر می‌دهد که همین مسئله نیز بر محبوبیت آن می‌افزاید.

دوج کوین (Dogecoin)

دوج کوین (Doge) اولین آلت کوین است که با الهام از فرهنگ میم ساخته شد. اگرچه این رمزارز با کمک حامیان خود توانست شهرت فراوانی کسب کند و زمینه‌ساز ایجاد بسیاری از میم کوین‌ها شود، اما به‌خاطر ماهیت طنزآمیزش، نسبت به بیت کوین ناپایدار است. ازاین‌رو، از سال ۲۰۱۳ تاکنون، دوج کوین نوسانات زیادی را تجربه کرده و هنوز هم نزد سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر محبوبیت فراوانی دارد.

بهترین آلت کوین ها  دوج کوین

تون کوین (Toncoin)

در لیست الت کوین ها، حتماً باید به تون کوین (TON) نیز اشاره کنیم. این شبکه که در سال ۲۰۱۸، توسط تلگرام توسعه یافت، در ابتدا، «شبکه باز تلگرام» (Telegram Open Network) نامیده می‌شد؛ اما پس از مدتی به «شبکه باز» (The Open Network) تغییر نام داد. رمزارز TON به‌عنوان یکی از بهترین الت کوین ها به‌عنوان ابزاری برای تسهیل تراکنش‌های درون تلگرام پایه‌گذاری شد. بااین‌حال، به‌مرور این ارز دیجیتال کاربردهای فراوانی یافت و در زمینه‌های مختلفی به کار رفت.

کاردانو (Cardano)

کاردانو (ADA) اولین شبکه‌ای بود که از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده کرد. ازآنجایی‌که این الگوریتم به‌عنوان جایگزینی برای مکانیزم پرمصرف ارزهای بیت کوین و اتریوم مطرح شد، کاردانو توانست به‌سرعت شهرت فراوانی را کسب کند. به‌این‌ترتیب، این آلت کوین به یک رهبر فکری در جهان کریپتو تبدیل شد و راه‌حلی را برای ایجاد چندین شبکه مبتنی بر اثبات سهام ارائه داد. این شبکه، علاوه‌بر کاهش انرژی، موفق شد که به سرعت و امنیت بسیار بالایی نیز دست یابد.

شیبا اینو (Shiba Inu)

شیبا اینو با نماد اختصاری SHIB، یک میم کوین است که در سال ۲۰۲۰، بر بستر بلاکچین اتریوم توسعه یافت. این الت کوین توسط فردی ناشناس، با نام مستعار «ریوشی»، با الهام از دوج کوین ساخته شد. در واقع، ریوشی به‌دنبال ایجاد رمزارزی بود که به‌طور کامل توسط جامعه‌اش اداره ‌شود. موفقیت شیبا اینو نشان داد که رمزارزها می‌توانند بدون اتکا به یک رهبر یا نهاد مرکزی رشد کنند و به نوآوری‌های خوبی دست یابند. از طرفی، حمایت‌های افراد سرشناسی، مانند ایلان ماسک و ویتالیک بوترین (بنیان‌گذار اتریوم) هم باعث شد تا شیبا در بین بهترین آلت کوین ها قرار بگیرد.

بهترین آلت کوین ها شیبا

آوالانچ (Avalanche)

آوالانچ که به‌صورت یک بلاکچین لایه ۱ برای ایجاد قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز توسعه یافت، توانست به رقیبی برای سرشناس‌ترین الت کوین ها تبدیل شود. آوالانچ با نماد اختصاری AVAX قصد دارد که مقیاس‌پذیری و سرعت بسیار بالاتری را نسبت به اتریوم ارائه دهد و این رمزارز سرشناس را عملاً از بازار حذف کند. از زمان تأسیس آوالانچ تاکنون، بسیاری از توسعه‌دهندگان به این پروژه روی آورده‌اند و از مزایای آن برای ایجاد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز خود استفاده می‌کنند.

ترون (Tron)

ترون با نماد اختصاری TRX، به‌عنوان یکی از بهترین الت کوین ها در سال ۲۰۱۷، در سنگاپور، راه‌اندازی شد. این شبکه در سال ۲۰۲۰ به یک «سازمان مستقل غیرمتمرکز» (DAO) تبدیل شد؛ به‌این‌ترتیب، کاربران می‌توانند با خرید توکن TRX، در تصمیمات حاکمیتی این پروژه مشارکت داشته باشند. ترون شبکه‌ای بسیار سریع و مقیاس‌پذیر است و به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های خود را با کارمزدی در حدود ۱ دلار انجام دهند.

پولکادات (Polkadot)

رمزارز DOT آلت کوین اختصاصی بلاکچین پولکادات است که تراکنش‌های این شبکه را تسهیل می‌کند و نقشی اساسی در اقتصاد و ایجاد امنیت آن دارد. پولکادات به‌صورت شبکه‌ای از زنجیره‌های مختلف ایجاد شده است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا زنجیره خود را با توجه به نیازهای سازمانی‌شان شخصی‌سازی کنند. بااین‌حال، سرعت پیشرفت این پروژه کمی کُند بوده است و این مسئله یکی از معایب پولکادات به حساب می‌آید.

بهترین آلت کوین ها پولکادات

خلاصه بهترین آلت کوین ها با اینوکس

در سال‌های اخیر، دنیای کریپتو با سرعتی سرسام‌آور رشد کرده است و دراین‌بین، آلت کوین های متعددی به بازار آمده‌اند. هرکدام از این رمزارزها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و در زمینه‌های مختلفی به کار می‌روند. ازاین‌رو، سرمایه‌گذاران برای انتخاب بهترین آلت کوین ها دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند رمزارزهای دارای پتانسیل را شناسایی کنند. به همین خاطر، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس، توضیح دادیم که آلت کوین چیست و بهترین نمونه‌های این رمزارزها را به شما معرفی کردیم.

سوالات متداول

آلت کوین چیست؟

به هر رمزارزی که بیت کوین نباشد، آلترناتیو کوین یا الت کوین می‌گوییم.

انواع آلت کوین کدامند؟

آلت کوین ها به دسته‌های مختلفی، ازجمله توکن کاربری، توکن حاکمیتی و… تقسیم‌بندی می‌شوند.

بهترین الت کوین ها کدامند؟

از اتریوم، بایننس کوین، سولانا، ریپل، دوج کوین، تون کوین و… می‌توانیم به‌عنوان بهترین الت کوین ها یاد کنیم.

منبع
investopediaforbes

آرمین یوسفی

در ابتدا کلمه بود و در انتها نیز از ما کلمه‌ای بیش نمی‌ماند. من بیش از یک‌ دهه است که به نوشتن شعر، داستان و فیلم‌نامه مشغولم. برگزیده‌ی تعدادی جشنواره‌ی ادبی و جایزه‌ی کتاب سال شده‌ و تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌ی سینما ادامه داده‌ام. در این سال‌ها برای گذرانِ زندگی، کارگر کلمات بوده‌ و در زمینه‌های گوناگونی تولید محتوای نوشتاری کرده‌ام.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا