اصطلاحات و مفاهیم

دامیننس بیت کوین چیست؟ نمودار لحظه ای و نحوه استفاده از آن در ترید

دامیننس بیت کوین، یک اصطلاح در بازار ارز دیجیتال است که برای معامله‌گران این بازار، اهمیت دارد. اما سوال اینجاست که این اصطلاح به چه معناست؟ به زبان ساده، دامیننس بیت کوین نسبت ارزش بازار بیت کوین به کل بازار ارز دیجیتال است. هدف از ایجاد این معیار این است که بتوان تاثیر بیت کوین را بر روی ارزهای دیگر نشان داد.

این معیار توسط سایت کوین مارکت کپ ارائه شده است و با علامت اختصاری BTC.D نشان داده می‌شود. بسیاری از تحلیل‌گران و معامله‌گران، از این مفهوم برای بررسی و پیش‌بینی روند بازار استفاده می‌کنند. چرا که دامیننس می‌تواند تا حدزیادی شفافیت تحلیل‌ها را افزایش دهد. اما اینکه چگونه از این معیار استفاده می‌شود و چگونه بر روند بازار ارزدیجیتال اثر می‌گذارد را در ادامه این مطلب از سایت صرافی اینوکس بررسی می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نمودار لحظه ای دامیننس بیت کوین

چگونه معامله‌گران از دامیننس بیت کوین استفاده می‌کنند؟

معیار دامیننس، از رابطه بیت کوین با دیگر بازارهای رمزارز بدست می‌آید. این نسبت به عنوان یک معیار برای تریدرهای رمزارز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا درکی از وضعیت بازار داشته باشند، ریسک‌ها را مدیریت کرده و روند و فرصت‌های ترید را تشخیص دهند.

بررسی داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که بخش بزرگی از بازار رمزارز، از روند بیت کوین حمایت می‌کند. از آنجایی که بیت کوین بیشترین سهم در بازار رمزارزها را دارد، در گذشته با بیشتر ارزهای بازار، همبستگی مثبت داشته است. به همین خاطر آلت کوین‌ها، واکنش قوی به روند قیمت بیت کوین نشان می‌دهند. با این همبستگی، برخی از افراد معتقدند که دامیننس هم می‌تواند در روند ارزهای دیگر در بازار، کمک کند.

چه زمانی دامیننس بیت کوین تغییر می‌کند

دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) به طور مداوم در حال تغییر است و می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کند. عوامل زیر می‌تواند باعث تغییر دامیننس شود:

تغییر قیمت بیت کوین

اگر قیمت بیت کوین افزایش یا کاهش یابد، دامیننس تغییر می‌کند. اگر قیمت بیت کوین افزایش یابد و بازار بهترین عملکرد را نسبت به سایر ارزها نشان دهد، دامیننس افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر، اگر قیمت بیت کوین کاهش یابد و بازار به سمت ارزهای دیگری متمایل شود، دامیننس کاهش خواهد یافت.

عملکرد سایر ارزها

ارزهای دیگر در بازار رمزارز نیز تأثیر مهمی بر دامیننس بیت کوین دارند. اگر ارزهای دیگر در بازار بهترین عملکرد را نشان دهند و قیمت آن‌ها افزایش یابد، دامیننس کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، اگر آلت کوین‌ها، افزایش قابل توجهی در قیمت خود داشته باشند، دامیننس کاهش می‌یابد، زیرا توجه تریدرها به ارزهای دیگر معطوف می‌شود.

وضعیت بازار ارزهای دیجیتال

وضعیت کلی بازار رمزارزها نیز می‌تواند دامیننس را تحت تأثیر قرار دهد. در برخی شرایط، اگر بازار نیاز به تنوع بیشتر در ارزها داشته باشد و تریدرها به سمت ارزهای دیگر هدایت شوند، دامیننس کاهش می‌یابد.

اخبار و رویدادها

اخبار، اطلاعات جدید و رویدادهای مرتبط با بیت کوین و بازار رمزارزها، می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر دامیننس داشته باشند. مثلاً، اعلام قراردادها، شراکت‌ها، قوانین جدید یا اطلاعات مربوط به روند پذیرش بیت کوین در بخش‌های جدید اقتصادی ممکن است به تغییر در دامیننس بیت کوین منجر شود.

به طور کلی، دامیننس به عنوان یک معیار مهم در بازار رمزارزها به منظور تحلیل وضعیت بازار، مدیریت ریسک و تشخیص فرصت‌های ترید کاربرد دارد. اما باید توجه داشت که این فاکتور همیشه ثابت نیست و دامیننس ممکن است در مقابل تغییرات بازار و رویدادهای مختلف تغییر کند.

دامیننس بیت کوین در سال 2017

شرایط دامیننس از سال 2017، شروع به تغییر کرد و از 96 درصد در فوریه 2017 به پایین‌ترین سطح خود، یعنی 37 درصد در اوایل سال 2018 رسید. دلیل این کاهش هم، افزایش قیمت اتریوم بود که منجر به افزایش رونق عرضه اولیه کوین(ICO) شد. به همراه آن هزاران ارز دیجیتال به بازار عرضه شد که شرایط بازار را به شدت تغییر داد. هم چنین با مشارکت گسترده بازار در این ICOها، دامیننس بیت کوین بیشتر کاهش یافت.

اما افزایش ICOها، چندان دوام نیاورد، چراکه قیمت بیت کوین به صورت موقت در پایان دسامبر 2017، به بالاترین حد خود رسید، اما ماه‌های بعدی سقوط کرد. با کاهش قیمت بیت کوین، دامیننس نیز پایین بود و به مرور ارزهای دیجیتال در سال 2018 سقوط کرد و متعاقب آن بازار نزولی شد که در حدود یک سال این روند نزولی طول کشید.

دامیننس بیت کوین در سال 2019-2020

در سال 2019 نیز روند بازار نزولی بود، تا اینکه بازار اصلاح شد و قیمت بیت کوین به همراه دامیننس آن، بهبود یافت. قبل از نصف شدن بیت کوین در سال 2020، دامیننس آن افزایش یافت و به محدوده 60 تا 70 درصد رسید. با وجود نصف شدن قیمت بیت کوین، دامیننس آن در ماه می 2020 به سطح بالایی رسید. اما مجددا بعد از تابستان دیفای، بسیاری از توکن‌های دیفای مورد توجه قرار گرفتند و دامیننس از 66 درصد به 55 درصد کاهش یافت.

دامیننس بیت کوین 2021

در سال 2021، قیمت بیت کوین افزایش یافت، به گونه‌ای که ارزش بازار آن به نرخ بی سابقه 700 درصد از مارس 2020 افزایش یافت. علاوه بر آن در سال 2021، علاقه به بازار دیجیتال افزایش یافت و به همراه آن تعداد توکن‌های دیفای و توکن‌های NFT نیز افزایش یافت. برخلاف اینکه اعتماد به بازار ارز دیجیتال افزایش یافت، اما روند برای بیت کوین کاهشی بود و به همین خاطر بازار سهم بیشتری را به آلت کوین‌ها داد و دامیننس به زیر 40 درصد رسید.

دامیننس تتر چیست؟ مشاهده نمودار لحظه‌ای دامیننس تتر

دلیل اهمیت دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) به میزان سهم بیت کوین در بازار کلی ارزهای رمزنگاری شده اشاره دارد. اما اهمیت دامیننس مربوط به دلایل زیر است:

نمایندگی بازار

بیت کوین به عنوان اولین و پرمخاطب‌ترین ارز رمزنگاری شده، به طور سنتی نماینده بازار ارزهای دیجیتال است. بنابراین، دامیننس آن، میزان تأثیر و جایگاه بیت کوین را در بازار نشان می‌دهد. اگر دامیننس بالا باشد، این نشان‌دهنده ثبات و تقویت نقش بیت کوین در بازار است. در مقابل، افزایش دامیننس ممکن است به عدم استقلال وابستگی بازار به بیت کوین اشاره کند و نشاندهنده نقش بیت کوین در تحولات بازار باشد.

معیار بازاریابی

برخی افراد و سرمایه‌گذاران به دامیننس توجه می‌کنند تا روند بازار را پیش‌بینی کنند. در بسیاری از موارد، افزایش دامیننس می‌تواند به نشانه بالا رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بیت کوین و پایداری آن در بازار باشد.

رابطه با سایر ارزها

دامیننس نشان می‌دهد که بیت کوین نسبت به سایر ارزهای رمزنگاری شده چه نقشی دارد. اگر دامیننس بالا باشد، بیت کوین به طور نسبی در مقایسه با سایر ارزها قوی‌تر عمل می‌کند. در مقابل، کاهش دامیننس ممکن است نشان‌دهنده رشد و تأثیر قابل توجه سایر ارزها در بازار باشد.

سخن اینوکس با شما

در حالی که دامیننس می‌تواند یک ابزار کاربردی برای معامله گران باشد، اما مشکلات خاص خود را دارد. چرا که می‌تواند نقش خود را به عنوان سنجشگر احساسات بازار از دست بدهد. برخی از افراد در فضای بازار ارز دیجیتال، با توجه به پیچیدگی اکوسیستم بازار، قابلیت اطمینان دامیننس را به عنوان یک شاخص بازار زیر سوال می برند. همچنین عوامل موثر دیگری در این نسبت وجود دارد که در نظر گرفته نشده است، مانند بیت کوین‌های از دست رفته و نقدینگی بازار، که می‌تواند بر ارزش بازار بیت کوین تاثیر داشته و دامیننس را منحرف کند.


اکوسیستم بازار ارز دیجیتال پیچیده است، پس پیش‌بینی آن بسیار سخت است. به همین خاطر معامله گران بازار کریپتو، به دنبال روش‌های مختلفی برای تعیین یک استراتژی معاملاتی مناسب هستند. دامیننس بیت کوین یکی از این روش‌ها است، البته نباید تنها به این فاکتور اتکا کرد. نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که دامیننس بر ارزش بازار، نشان دهنده ارزش واقعی آن یا ورود حجم زیادی از پول به بازار نیست. تنها یک معیار براساس عرضه در گردش و قیمت فعلی بازار است که می تواند نشان‌دهنده احساسات بازار باشد.


با ورود آلت‌ کوین‌های بیشتری به بازار، می‌توان انتظار داشت که دامیننس در حال کاهش باشد. اما از آنجایی که اکوسیستم آلت کوین در حال گسترش است، پس دامیننس را نمی‌توان به عنوان یک شاخص برای بازار در نظر گرفت. افزایش یا کاهش یافتن دامیننس، قطعا خوب یا بد نیست، اما می‌توان به عنوان ابزاری در نظر گرفت که روند بازار را با آن پیش‌بینی کرد.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا