بهترین فرصت خرید بیت کوین
اصطلاحات و مفاهیمبلاکچین

دامیننس تتر چیست؟ مشاهده نمودار لحظه‌ای دامیننس تتر

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

در سال‌های اخیر، رمزارزها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند به اندازه‌ای که هر روزه شاهد ظهور رمزارزی جدید هستیم. در پی این محبوبیت و ظهور رمزارزهای مختلف، استیبل کوین‌ها به وجود آمدند. تتر یکی از اصلی‌ترین، پر استفاده‌ترین و محبوب‌ترین اسیبل کوین‌های موجود در بازار است. در این مقاله قصد داریم که دامیننس تتر، علت اهمیت آن و تاثیری که بر بازار رمزارزها می‌گذارد را مورد بررسی قرار دهیم.

دامیننس تتر چیست؟

واژه Dominance به معنای تسلط و سلطه است و منظور از دامیننس تتر معیاری برای اندازه‌گیری سهم سرمایه بازار تتر در کل ارزش بازار رمزارزها است. با استفاده از این معیار می‌توان پی برد که چه میزان پول در USDT نسبت به سایر رمزارزها سرمایه گذاری شده. روش محاسبه دامیننس تتر هم بسیار ساده است و تنها کافیست تا ارزش بازار تتر را بر کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال تقسیم و عدد به دست آمده را در 100 ضرب کرد.

نمودار لحظه‌ای دامیننس تتر

کاربردهای دامیننس تتر

یکی از بهترین استفاده‌هایی که می‌توان از دامیننس تتر داشت، این است که به عنوان یک شاخص کلی می‌شود از آن بهره برد تا به احساسات و رفتار سرمایه‌گذاران بازار پی برد. دامیننس تتر بازتاب دهنده سطح ریسک‌پذیری، میزان تقاضای نقدینگی و فعالیت‌های معاملاتی انجام شده در بازار است.

دامیننس تتر چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه دامیننس تتر باید دو مقدار را در اختیار داشت، یکی ارزش بازار تتر و دیگری ارزش کل بازار رمزارزها. لازم به ذکر است که این مقادیر را می‌توان از وب‌سایت‌هایی مانند TradingView و CoinMarketCap پیدا کرد. منظور از ارزش بازار تتر، میزان توکن عرضه شده و در گردش تتر با قیمت معین است. به عنوان مثال در جولای 2023 تعداد توکن در گردش و عرضه شده تتر 67.8 میلیارد عدد و قیمت هر تتر نیز برابر با 1.00$ بوده است که نشان می‌دهد ارزش بازار تتر برابر است با 67.8 میلیارد دلار. ارزش کل بازار نیز به مجموع ارزش همه ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که این میزان در جولای 2023، 1.4 تریلیون دلار بوده.

آشنایی با روش محاسبه دامیننس تتر

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، برای محاسبه دامیننس در ابتدا ارزش بازار تتر را بر ارزش کل بازار رمزارزها تقسیم و در 100 ضرب کنید:

$67.8 Bارزش بازار تتر
$1.4T ارزش کل بازار
(T1.4 ÷ 67.8B) × 100 = 4.84%دامیننس تتر
روش محاسبه دامیننس تتر

در محاسبه‌ای که صورت گرفت، به خوبی نشان داده شد که تتر 4.84% از کل بازار رمزارزها را به خود اختصاص داده است.

اهمیت دامیننس تتر در چیست؟

دامیننس تتر از آن روی اهمیت دارد که بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر مستقیم می‌گذارد. در صرافی‌های ارزهای دیجیتال از تتر به عنوان وسیله معاملاتی استفاده می‌شود و تسلطی که بر بازار دارد بخاطر نقد شوندگی بالای آن است و درست همین نقدینگی تتر است که معامله ارزهای گران بازار را آسان می‌کند.

علاوه بر این، در زمانی که بازار در نوسان است و زمانی که رکود را تجربه می‌کند، سرمایه‌گذاران دارایی خود را به تتر تبدیل می‌کنند تا ارزش دارایی خود را حفظ کنند. در چنین مواقعی که تقاضا برای خرید تتر بیشتر می‌شود، ارزش دیگر ارزها نیز افزایش می‌یابد.

عوامل تاثیر گذار بر دامیننس تتر

دامیننس تتر تحت تاثیر عوامل مختلفی است که بر عرضه و تقاضای USDT و دیگر رمزارزها تاثیر می‌گذارند. سه مورد مهمترین این عوامل عبارتند از نوسانات بازار، نقدینگی و نظارت بر تتر.

نوسانات بازار

زمانی که بازار دچار نوسان قیمت می‌شود، سرمایه‌گذاران به دنبال راهی می‌گردند تا با تکیه بر آن سبد داراییشان متحمل کمترین تغییر ارزشی شود، که در چنین حالتی به خاطر امنیت و ثبات قیمت تتر، دارایی‌های خود یا حداقل بخشی از آن را به این ارز تبدیل می‌کنند. همین امر باعث افزایش قیمت آن و در نتیجه بیشتر شدن دامیننس تتر می‌شود و درست بر خلاف زمان نوسان بازار، زمانی که بازار صعودی می‌شود سرمایه‌گذاران ریسک می‌کنند و بر روی رمزارزهایی که ثابت نیستند و نوسان قیمتی دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به سود بیشتری دست پیدا کنند. در این شرایط تقاضا برای این استیبل کوین کاهش و به طبع آن، دامیننس نیز کاهش می‌یابد.

در این مورد بخوانید: دامیننس بیت کوین چیست؟ نحوه استفاده از آن در ترید

نقدینگی

تتر یکی از نقد شونده‌ترین ارزهای بازار است، یعنی بی آنکه بر قیمت آن تاثیری داشته باشد می‌توان آن را به ارزها و دارایی‌های دیگر تبدیل کرد، حتی به ارز فیات. نقد شوندگی آسان باعث شده تا تتر به وسیله‌‌ مناسبی برای مبادله رمزارزها تبدیل شود، مخصوصا برای معامله‌گرانی که می‌خواهند به سرعت به معاملات ورود کنند و یا از آن‌ها خارج شوند. زمانی که بازار شرایط مطلوبی دارد، تقاضا برای تتر افزایش می‌یابد و منجر به افزایش دامیننس آن می‌شود.

نظارت

تتر ادعا دارد که توکن آن با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. همین موضوع باعث به وجود آمدن شک و شبهه و نظارت سختگیرانه بر این توکن شد. در سال 2021 شرکت iFinex، شرکت مادر تتر، به دلیل مشخص نبودن چگونگی پشتیبانی دلار و مدیریت آن، نزدیک به 60 میلیون دلار جریمه شد. همین شبهات باعث شد تا تتر اعتبار خود را از بدهد و برخی از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از آن خارج کنند و در نتیجه دامیننس تتر کاهش یابد. بنابراین، زمانی که خبری مثبت در مورد تتر باشد دامیننس آن افزایش و زمانی که خبری منفی در مورد آن منتشر شود دامیننس کاهش می‌یابد.

استفاده از دامیننس تتر برای پیش بینی جهت بازار

یکی از کاربردهای مفیدی که دامیننس تتر دارد، پیش بینی جهت بازار است. در حالت کلی اگر دامیننس تتر افزایش پیدا کند و تسلطش بر بازار بیشتر شود، این پیام را به ما می‌دهد که بازار در حال طی کردن و یا ورود به روند نزولی است و بالعکس اگر تسلط و دامیننس تتر کاهش پیدا کند بازار جهت و روند مثبت می‌گیرد. اما باید دانست که همیشه این فاکتور بر جهت بازار تاثیر ندارد و عوامل دیگر نیز می‌توانند بر روند بازار تاثیر داشته باشند.

با یک مثال می‌شود مطلب فوق را بهتر درک کرد، در سال 2020 با همه گیری Covid-19 بازار ارزهای دیجیتال سقوط کرد و در پی این سقوط دامیننس تتر از 1.5% به 4.2% رسید، زیرا سرمایه‌گذاران می‌خواستند از این طریق ارزش دارایی‌های خود را ثابت نگه‌دارند. بعدها نیز تسلط تتر بر بازار بهبود یافت و سرمایه‌گذاران نیز به تتر اعتماد بیشتری پیدا کردند هم به خاطر استفاده آسان و هم به دلیل نقد شوندگی راحت. برای آنکه بتوانید از دامیننس تتر بهترین نتیجه را در پیش بینی جهت بازار بگیرید، بهتر است از عوامل دیگری همچون دامیننس بیت کوین، ارزش بازار و تحلیل تکنیکال نیز استفاده کنید.

سخن اینوکس با شما

تتر یک استیبل کوین است که به سرمایه‌گذاران کمک می‎‌کند تا در شرایط رکود و پر نوسان بازار بتوانند ارزش دارایی خود را حفظ کنند و معاملات خود را با استفاده از آن انجام دهند. برای تتر شاخصی وجود دارد به نام دامیننس. دامیننس تتر شاخصی مفید و با اهمیتی برای اندازه‌گیری میزان سهم ارزش بازار تتر است. علاوه بر این، مواردی همچون سطح ریسک‌پذیری، تقاضا برای نقدینگی و میزان معاملات صورت گرفته را می‌توان با استفاده از دامیننس تتر به دست آورد.

در حالت کلی، افزایش سطح دامیننس تتر نشان دهنده بازاری نزولی و کاهش دامیننس نشان دهنده بازاری صعودی یا خوش بینانه است. با این حال، نمی‌توان در حالت کلی دامیننس تتر را نشان دهنده جهت بازار دانست، زیرا عوامل دیگری نیز در این جهت‌گیری تاثیر گذارند. اما فراموش نکنید که با استفاده از دامیننس تتر، سایر شاخص‌ها و روش‌های تحلیلی دیگر، می‌توان تصویری جامع‌ و دقیق‌تر از بازار کریپتو به دست آورد.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا