آموزشارزهای دیجیتال

بررسی تفاوت قیمت تتر و دلار؛ کدام را بخریم بهتر است؟

از ویژگی‌های محسوس بازار ارز دیجیتال، نوسانی‌بودن آن است که با این قابلیت، هر کدام از ارزهای دیجیتال به سرعت دچار کاهش و افزایش قیمت می‌شوند. این ویژگی، استفاده از ارزهای دیجیتال را جذاب می‌کند اما برای برطرف کردن مشکل نوسان، از استیبل‌کوین‌ها با هدف ثبات قیمت استفاده می‌شود. در این حالت، موضوعی تحت عنوان تفاوت قیمت تتر و دلار به میان می‌آید.

استیبل‌کوین‌ها، ارزهای دیجیتال پایداری هستند که مشابه دارایی‌های پایدار فیات، فلزات گران‌بها یا کالاها عمل می‌کنند. استیبل‌کوین‌های دلار (USDC) و تتر (USDT)، محبوب‌ترین نمایندگان این نوع از دارایی‌های دیجیتال در بازار رمز ارزها هستند. در این مقاله از اینوکس، می‌خواهیم درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم و اطلاعات مناسبی درباره تفاوت قیمت تتر و دلار دریافت کنیم. توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

استیبل‌کوین با پشتوانه ارز فیات چیست؟ 

انواع استیبل کوین‌ها
انواع استیبل کوین‌ها

قبل از اینکه وارد موضوع « تفاوت قیمت تتر و دلار » شویم، می‌خواهیم از ماهیت استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات مطلع شویم. استیبل‌کوین با پشتوانه ارز فیات، رایج‌ترین نوع این ارزهای دیجیتال است. این نوع استیبل‌کوین‌ها توسط یک ذخیره ارز فیات در یک حساب بانکی نگهداری و پشتیبانی می‌شوند. 

تعداد ارز فیات ذخیره شده باید برابر با تعداد استیبل‌کوین‌های در گردش باشد تا استیبل‌کوین به طور کامل وثیقه شود. به آن دسته از استیبل‌کوین‌هایی که با دلار آمریکا جفت می‌شوند، استیبل‌کوین دلار آمریکا می‌گویند.

مزایای استفاده از استیبل‌کوین چیست؟

از جمله مزایای استیبل‌کوین‌ها، می‌توان به ارزش پایدار، شفافیت و کارایی آن‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، از استیبل‌کوین‌ها می‌توان به عنوان ذخیره ارزش دارایی، وسیله مبادله یا واحد حساب، انتقال پول بین‌المللی و پرداخت‌های خرد یا حواله استفاده کرد. 

هر دو استیبل‌کوین USDC و USDT این قابلیت را به افراد می‌دهند تا با هزینه‌ کم و سرعت بیشتر، تعامل داشته باشند. از طرف دیگر، استیبل‌کوین‌ها در مقایسه با ارزهای فیات، مزایای بی‌شماری ارائه می‌دهند. بر‌اساس ماهیت غیرمتمرکز آن‌ها، این دارایی‌های رمزنگاری شده، می‌توانند به سرعت و با حداقل کارمزد در سراسر جهان منتقل شوند؛ زیرا از طریق واسطه‌های سنتی مانند بانک‌ها منتقل نمی‌شوند.

همچنین استیبل‌کوین‌ها، گزینه سرمایه‌گذاری مطمئنی هستند؛ زیرا مبتنی بر فناوری بلاکچین بوده و تمامی تراکنش‌ها در بلاکچین ثبت شده و به همین خاطر، تمامی دارایی‌های کاربر در برابر سرقت یا قرارگیری در شرایط ناپایدار، حفظ می‌شود.

چرا تعداد استیبل کوین‌ها زیاد است؟

استیبل کوین‌ها، ارزش پول را ثابت نگه می‌دارند.
استیبل کوین‌ها، ارزش پول را ثابت نگه می‌دارند.

برای اینکه با مفهوم تفاوت قیمت تتر و دلار بیشتر آشنا شویم، باید ابتدا بدانیم که چرا تعداد استیبل کوین‌ها زیاد است. دلار آمریکا یک ارز جهانی است که بسیاری از مردم جهان برای معاملات خود از آن استفاده می‌کنند. استیبل‌کوین‌های مبتنی بر USD، به افراد این قابلیت را می‌دهد که بدون داشتن حساب بانکی، به دلار معامله کنند. علاوه بر این، استیبل‌کوین‌ها یک راه کارآمد برای انتقال پول در سراسر جهان بوده و می‌توان از آن به عنوان یک روش برای دور زدن هزینه‌ها، استفاده کرد.

با استفاده از استیبل‌کوین‌ها، می‌توان به راحتی اقدام به انتقال و ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال در سراسر جهان کرد. همچنین در مقابل نوسانات قیمت دارایی‌های دیجیتال همچون بیت کوین و اتریوم، استفاده از استیبل کوین یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود.

یک استیبل کوین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یک استیبل کوین برای اینکه مورد استفاده افراد باشد، باید دارای ویژگی‌هایی باشد. دارایی‌های ذخیره استیبل کوین و مشخص بودن مسیر پروژه و چارچوب نظارتی، از جمله این ویژگی‌ها است. هر استیبل‌کوین توسط ذخیره بزرگی از ارزهای فیات پشتیبانی و توسط یک شخص ثالث معتبر حسابرسی می‌شود. بنابراین از این بابت می‌توان به این دسته از ارزهای دیجیتال، اطمینان داشت.

تتر (USDT) چیست؟

تتر، قوی‌ترین استیبل کوین بازار است.
تتر، قوی‌ترین استیبل کوین بازار است.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در جهت پاسخ به سوال « تفاوت قیمت تتر و دلار » باید عنوان کرد، مفهوم تتر است. تتر (USDT)، یکی از قدیمی‌ترین استیبل‌کوین‌ها است که در سال 2014 راه‌اندازی شد. هدف از ایجاد این استیبل‌کوین، ارائه یک پل ارتباطی بین ارزهای دیجیتال و ارزهای سنتی فیات است. 

تتر یا همان دلار آمریکا، توسط ذخیره ارز فیات و دیگر دارایی‌ها پشتیبانی می‌شود. تتر یکی از پرکاربردترین استیبل‌کوین‌های موجود در بازار با ارزش بیش از 70 میلیون دلار است.

پایداری تتر (USDT) 

از دیگر دلایل محبوبیت تتر، پایداری آن است. ارزش تتر با دلار آمریکا بررسی می‌شود. یعنی به ازای هر تتر صادر شده، یک دلار آمریکا در ذخیره وجود دارد. بنابراین ارزش هر تتر ثابت باقی مانده و کاربران می‌توانند به راحتی تتر خود را در هر زمان به دلار آمریکا تبدیل کنند. جالب است بدانید در سال 2017، تتر هک شد و بیش از 31 میلیون تتر از بین رفت اما هیچ مسئولیتی توسط تیم پشتیبانی آن صورت نگرفت و تنها کاری که در راستای هک شدن آن شد، ارائه هاردفورک اضطراری بود. (هاردفورک به معنای ایجاد تغییرات اساسی در شبکه بلاکچین است که شبکه قبلی آن را پشتیبانی نمی‌کند)

این موضوع باعث خدشه‌دار شدن اعتبار تتر شد اما هم اکنون نیز بسیاری از افراد از تتر برای ذخیره دارایی خود استفاده می‌کنند و می‌توان عنوان کرد که همچنان رتبه نخست استیبل کوین‌های بازار ارز دیجیتال، در اختیار تتر است.

حجم تتر (USDT)

براساس اطلاعات سایت کوین مارکت کپ، ارزش تتر در بازار در حدود 72 میلیارد دلار است و جزو پرکاربردترین استیبل‌کوین‌های موجود در بازار است. به همین خاطر تتر جزء سومین دارایی رمزنگاری شده از نظر ارزش بازار است که تنها دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم بالاتر از آن قرار دارند.

یو‌ اس دی کوین (USDC) چیست؟

تفاوت قیمت تتر و دلار بسیار کم و در حد صفر است.
تفاوت قیمت تتر و دلار بسیار کم و در حد صفر است.

در ادامه مقاله « تفاوت قیمت تتر و دلار » می‌خواهیم استیبل کوین دیگری را معرفی کنیم. یو اس دی کوین (USDC)، رتبه دوم در لیست محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌های بازار را دارد. این استیبل‌کوین در سال 2018 توسط شرکت Circle که یک شرکت فین‌تک مستقر در بوستون است، راه‌اندازی شد.

پایداری یو اس دی کوین (USDC) 

پایداری USDC، بسیار شفاف‌تر از تتر است؛ زیرا شرکت Circle، ممیزی ماهانه دارایی‌های ذخیره خود را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، USDC توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تنظیم می‌شود. در مارس 2023، شرکت Circle گزارش داد که 3.3 میلیارد دلار از ذخیره نقدی پشتوانه یو اس دی کوین در بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley) باقی مانده است.

این رویداد موجب کاهش ارزش USDC در برابر دلار به 87 سنت شد. علاوه بر این، ارزش استیبل‌کوین‌های مشابه با پشتوانه دلار مانند دای (DAI) و USDD کمتر از یک دلار شد.

حجم یو اس دی کوین (USDC)

براساس اطلاعات سایت کوین مارکت کپ، ارزش بازار فعلی یو اس دی کوین، بیش از 40 میلیارد دلار است. این استیبل‌کوین بعد از تتر، دومین استیبل‌کوین پرکاربرد در جهان است.

در این مورد بخوانید: مقایسه و تفاوت بی یو اس دی (BUSD) و یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT)

بررسی شباهت و تفاوت قیمت تتر و دلار؛ مقایسه تتر (USDT) با یو اس دی کوین (USDC)

حال به موضوع اصلی این مقاله یعنی تفاوت قیمت تتر و دلار رسیده‌ایم. هر دو مورد استیبل‌کوین بوده اما هر کدام با یکدیگر شباهت و تفاوت‌هایی دارند که باید قبل از سرمایه‌گذاری بررسی شود. در ابتدا به بررسی شباهت‌های مشترک این دو استیبل‌کوین می پردازیم و پس از آن، تفاوت قیمت تتر و دلار را بررسی می‌کنیم.

هم دلار آمریکا و هم تتر، از دسته‌ی استیبل‌کوین‌ها هستند که تقریبا قابل تشخیص نبوده و در ارزش بازار با یکدیگر متفاوت هستند. همان‌طور که گفته‌شد، هم تتر و هم دلار، هر دو استیبل‌کوین هستند. این موضوع بدین معنی است که هر دو ارز، ارزش ثابتی دارند که به دلار آمریکا وابسته است. 

تتر و دلار همواره از انتخاب‌های نخست سرمایه‌گذاران هستند.
تتر و دلار همواره از انتخاب‌های نخست سرمایه‌گذاران هستند.

بنابراین نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال، نوسان کمتری دارند و می‌توانند به عنوان یک ذخیره ارزش دارایی استفاده شوند اما نمی‌توان به عنوان یک جایگزین برای دلار در نظر گرفت. دلیل آن هم بدین خاطر است که نمی‌توان آن‌ها را به حساب بانکی واریز کرد یا برای پرداخت استفاده نمود. در ادامه شاهد وجه تشابه میان این دو استیبل کوین خواهیم بود:

  • داشتن نسبت ارزش 1:1: هم تتر و هم USDC، نسبت ارزش یک به یک با دلار آمریکا دارند. این موضوع بدین معناست که به ازای هر توکن USDC یا USDT صادر شده، یک دلار آمریکا برای ذخیره وجود دارد اما با تمام این تفاسیر، توکن‌های تتر به صورت کامل توسط ارز فیات پشتیبانی نمی‌شوند.
  • تغییرات بلاکچین: هر دو استیبل‌کوین بر روی بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کردند اما از زمانی که این دو استیبل‌کوین بر روی چندین بلاکچین شروع به فعالیت کردند، امکان انتقال سریع و کارمزدهای پایین تراکنش فراهم شد.
  • شفافیت بلاکچین: هر دو استیبل‌کوین از نظر فعالیت، تراکنش‌های واضحی را نشان می‌دهند. این ویژگی به کاربران این قابلیت را می‌دهد تا تراکنش‌های خود را به راحتی بررسی کنند.
  • انتقال سریع: هر دو استیبل‌کوین را می‌توان به راحتی و با سرعت منتقل کرد. این ویژگی این دو نوع استیبل‌کوین را برای تراکنش‌ها و تمامی انتقالات به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند.

تفاوت قیمت تتر و دلار در چیست؟

پس از آنکه شباهت‌های موجود میان تتر و دلار بررسی شد، حال نوبت آن رسیده است که تفاوت قیمت تتر و دلار را نیز بررسی کنیم. در ادامه به برخی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان این دو استیبل کوین وجود دارد، اشاره‌ای خواهیم داشت.

  • تاریخ ایجاد:  تتر در سال 2014 راه‌اندازی شد؛ در حالی که USDC در سال 2018 ایجاد شد. پس تتر زمان بیشتری برای تثبیت خود در بازار داشته است.
  • ثبات دارایی‌های ذخیره: هر دو استیبل‌کوین توسط ذخیره‌ای از دارایی‌ها مانند ارز فیات و دیگر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند اما بازهم نگرانی‌هایی در مورد ثبات دارایی‌های ذخیره تتر وجود دارد؛ زیرا اتهاماتی مبنی بر استفاده از ذخیره بدون پشتوانه برای حمایت استیبل‌کوین تتر وجود دارد.
  • نقدینگی تتر در مقایسه با USDC: نقدینگی تتر در مقایسه با USDC بسیار بیشتر است. بر اساس سایت کوین مارکت کپ، حجم معاملات روزانه تتر در حدود 80 میلیون دلار است؛ در صورتی که حجم معاملات USDC، حدود 11 میلیون دلار است. به همین دلیل، تتر به یک استیبل‌کوین محبوب‌تر برای معامله‌گران در بازار ارز دیجیتال است.
برای فرار از نوسانات بازار ارز دیجیتال، استیبل کوین‌ها ایجاد شده‌اند.
برای فرار از نوسانات بازار ارز دیجیتال، استیبل کوین‌ها ایجاد شده‌اند.

همانطور که مطالعه کردید، تفاوت قیمت تتر و دلار از زوایا و ویژگی‌های مختلفی بررسی شد. تتر در مقایسه با USDC از قدرت بیشتری در بازار برخوردار است اما باید موضوع امنیت و دارایی‌های پایدار برای ذخیره ارزش آن را نیز در نظر گرفت.

سخن اینوکس با شما

حضور استیبل‌کوین‌ها برای بازار ارز دیجیتال ضروری است؛ زیرا آن‌ها توکن‌های مبتنی بر بلاکچین با پشتوانه ارز فیات هستند. استیبل‌کوین‌ها ضمانت می‌کنند که کاربران می‌توانند ارزش دارایی‌های خود را بدون قرار گرفتن در نوسانات قیمت بیت‌کوین یا اتریوم، حفظ کنند. 

در حال حاضر سه استیبل‌کوین USDC، USDT و BUSD حجم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین گزینه‌های ایده‌آلی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال هستند. دو استیبل‌کوین تتر و دلار آمریکا، استیبل‌کوین‌هایی هستند که برای حفظ نسبت ارزش 1:1 با دلار آمریکا طراحی شده‌اند. از جمله تفاوت‌های کلیدی بین این دو استیبل‌کوین، حجم معاملات و ثبات دارایی‌های ذخیره شده است. از طرفی USDC در مورد دارایی‌های ذخیره خود، عملکرد شفاف‌تری دارد. به هر حال انتخاب بین USDC و USDT به نظر سرمایه‌گذار بستگی دارد.

در این مقاله به صورت کامل درباره شباهت‌ها و تفاوت قیمت تتر و دلار صحبت کردیم. سرمایه‌گذاران برای مصون ماندن از نوسانات بازار، به این دسته از ارزهای دیجیتال نیاز دارند. بنابراین باید انتخاب کنند که از میان استیبل کوین‌های موجود در بازار، از کدام برای ذخیره ارزش دارایی خود استفاده می‌کنند.

سوالات رایج درباره تفاوت قیمت تتر و دلار

1.   تفاوت قیمت تتر و دلار چیست؟

طراحی این دو استیبل‌کوین به گونه‌ای است که ارزش آن‌ها یک دلار باقی بماند اما در چندین مورد، با یکدیگر متفاوت هستند. مقررات پذیرش، شفافیت و بلاکچین‌هایی که بر روی آن‌ها صادر می‌شود، از جمله این موارد هستند. تتر توسط Tether Limited صادر می‌شود؛ در حالی که USDC توسط Center Consortium منتشر می‌شود. اخیرا USDT یا تتر با مشکلاتی حقوقی درگیر شده اما با تمام این تفاسیر، USDC کمتر از USDT پذیرفته شده است.

2.   آیا تتر بهتر از دلار است؟

نمی‌توان به این سوال به راحتی پاسخ داد. هنگام انتخاب بین این دو استیبل‌کوین باید به تفاوت‌های کلیدی بین این دو ارز دیجیتال دقت کرد. USDT یا تتر از ثبات بیشتری برخوردار است اما شفافیت USDC یا دلار در حال افزایش است. در نهایت، انتخاب مناسب‌ترین استیبل‌کوین به شخص سرمایه‌گذار بستگی دارد.

3.   آیا امنیت USDC یا دلار بالاتر از USDT یا تتر است؟

برخی از سرمایه‌گذاران، USDC یا دلار را گزینه‌ای ایمن‌تر از USDT یا تتر می‌دانند؛ چرا که مطابق با مقررات است و توکن‌های آن توسط دارایی‌های واقعی پشتیبانی می‌شود. در حالی که، USDT یا تتر به دلیل تردیدهایی که در مورد آن وجود دارد، مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

4.   چرا USDT یا تتر بالاتر از USD یا دلار است؟

تتر، نوعی استیبل‌کوین است که به دلار آمریکا متصل است؛ این موضوع بدین معنی است که ارزش آن باید برابر با دلار باشد. با این حال، این احتمال وجود دارد که تقاضا برای USDT گاهی اوقات از عرضه موجود در آن بیشتر شود و این باعث می‌شود که قیمت تتر بیشتر از یو اس دی کوین شود. علاوه بر این توسط نیروهای بازار مانند عرضه، حجم تقاضا و احساسات بازار نیز ممکن است این موازنه، تغییر کند.

5.   آیا تفاوت قیمت تتر و دلار در انتخاب سرمایه‌گذار تاثیر دارد؟

دلار ایالات متحده آمریکا، همان ارز فیات است که توسط بانک فدرال رزرو در ایالات متحده صادر می‌شود. USD همان ارز فیزیکی به شکل پول کاغذی و سکه است که توسط دولت ایالات متحده پشتیبانی می‌شود و از آن به عنوان وسیله مبادله برای کالاها و خدمات استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به این موضوع، تفاوت قیمت تتر و دلار می‌تواند تصمیم سرمایه‌گذار را تحت تاثیر قرار دهد.

6.   چرا به جای دلار از تتر استفاده می‌کنیم؟

دلیل استفاده از تتر (USDT) به جای دلار (USD)، ثبات و راحتی استفاده این استیبل‌کوین در معاملات ارز دیجیتال است. علاوه بر این، تتر در میان صرافی‌ ارزهای دیجیتال به طور گسترده پذیرفته شده‌ است و راه سریع‌تری برای جابجایی وجوه نسبت به بانکداری سنتی ارائه می‌دهد. USDT یا تتر همچنین می‌تواند برای معامله‌گران نیز مفید باشد.

منبع
changelly

محمدجواد بختیاری

علاقه‌مند به دنیای دیجیتال، مباحث مالی و سرمایه‌گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا