ارزهای دیجیتال

ارز سولانا چیست | تمام آنچه در مورد رقیب سرسخت اتریوم باید بدانید.

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

ارز‌های دیجیتال، با هدف جلوگیری از جعل ارزی، دارای پروتکل‌های کد گذاری شده هستند. همچنین، رمز ارز‌ها به صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کنند و هیچ‌گونه وابستگی به نهاد‌های دولتی ندارند. در طی سال‌های اخیر، رمز ارز‌های متفاوتی ارائه شده است. یکی از ویژگی‌های مهم یک کریپتوکارنسی، مقایس پذیری است.

بیت کوین و اتریوم که در جایگاه اول و دوم ارز‌های دیجیتال قرار دارند، در زمینه مقایس پذیری دچار چالش هستند. رمز ارز سولانا، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، سعی در حل این مشکل کرده است و توانسته رضایت کاربران را جلب کند. در این مقاله به بررسی کامل این ارز دیجیتال و پاسخ سوال رمز ارز سولانا چیست می‌پردازیم. پس اگر شما هم قصد خرید این رمز ارز را دارید، ما را در این مقاله همراهی کنید تا با آگاهی کامل وارد این بازار جذاب شوید.

رمز ارز سولانا چیست؟

Solana یک بلاک چین عمومی و منبع باز ( open-source) است که از قراردادهای هوشمند، از جمله توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و انواع برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، پشتیبانی می‌کند. بلاک چین بومی سولانا، توکن SOL است که امنیت شبکه را از طریق استیکینگ و روش‌های انتقال دارایی، فراهم می‌کند.

پروژه سولانا در سال 2017، توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، مدیر عامل آزمایشگاه سولانا، در کنار راج گوکال (Raj Gokal)، عضو فعلی هیئت مدیره و مدیر ارشد عملیات سولانا، آغاز شد. یاکوونکو، با سابقه فعالیت خود در زمینه طراحی سیستم، در ابتدا، قصد داشت تا دانش خود را در ایجاد الگوی جدید بلاک چین، که سرعت پردازش سریع‌تری را امکان پذیر می‌کند، به کار گیرد.

هدف بنیان‌گذاران، ایجاد یک بلاک چین کاملاً جدید با توانایی رسیدن به پذیرش جهانی بود. در آن زمان، سرعت تراکنش‌های بلاک چین تقریبا محدود به 15 تراکنش در هر ثانیه بود. این توان عملیاتی، در مقایسه با توانایی ویزا و مسترکارت با پردازش تقریباً 65000 تراکنش در ثانیه، بسیار کمرنگ بود. یاکوونکو و گوکال به دنبال ساخت یک بلاک چین جدید بودند که بتواند تقاضا را در مقیاس جهانی برآورده کند.

سولانا اکنون دارای حداکثر ظرفیت تئوری 65000 تراکنش در ثانیه است. این ارز دیجیتال به دلیل سرعت و هزینه‌های ارزان تراکنش، به یکی از پرکاربردترین بلاک چین‌های امروزی تبدیل شده است. همچنین، مانند هر سیستم بلاک چین امروزی، بر این رمز ارز جدید نیز نقدهایی وارد است.

ویژگی‌های مهم رمز ارز سولانا چیست؟

در ادامه مبحث رمز ارز سولانا چیست به نکات مهم در مورد این رمز ارز را به صورت خلاصه اشاره می‌کنیم:

  • سولانا یک ارز دیجیتال مبتنی بر پروتکل اثبات سهام (Proof of Stake) است و قابلیت‌ پشتیبانی از قرارداد‌های هوشمند، شامل DeFi dApps وNFT را دارد.
  • سولانا، به صورت تئوری، دارای توان عملیاتی 65000 تراکنش در ثانیه با کارمزد تقریباً صفر است.
  • کارمزدهای اتریوم، با رونق در فضا‌های DeFi وNFT، به شدت بالا رفته است. درنتیجه، کاربران ارزهای دیجیتال به دنبال گزینه‌های دیگری مانند Solana هستند.
  • سولانا مورد بحث و جدل در صنعت کریپتو قرار گرفته است، زیرا برخی از افراد ادعا می‌کنند که سرعت بالای تراکنش سولانا، فقط با قربانی کردن تمرکز‌زدایی امکان پذیر است.

بلاک چین ارز سولانا چیست؟

سولانا دارای یک پروتکل ترکیبی از اثبات سهام (PoS) و اثبات تاریخچه (PoH) است. اثبات سهام، الگوریتمی است که به یک بلاک چین اجازه می‌دهد تا اطلاعات دقیق را، در بین تمامی شرکت‌کنندگان خود حفظ کند. در ادامه به بررسی این دو مفهموم می‌پردازیم.

اثبات سهام (Proof-of-Stake)

با مکانیسم Proof-of-Stake، صاحبان ارزهای دیجیتال، کوین‌های خود را در اعتبار سنج (validator) استیک می‌کنند. اعتبار سنج، کامپیوتری است که نسخه کپی نرم افزار بلاک چین خود را، اجرا می‌کند. اعتبار سنج‌ها معادل استخراج‌کنندگان در بلاک چین اثبات کار (proof-of-work)، مانند بیت‌کوین، هستند. Validator، بلوک بعدی تراکنش‌ها را بر اساس میزان سهام و مدت زمان استیک آن‌ها، اضافه می‌کند.

اثبات تاریخچه (Proof of History)

اثبات تاریخچه، روشی برای تعیین دقیق ترتیب تراکنش‌ها است. بلاک چین سولانا، به اسلات‌ها یا دوره‌های زمانی، که در آن‌ها اعتبار سنج‌ها تراکنش‌ها را دریافت و تولید بلوک می‌کنند، تقسیم می‌شود. در این سیستم برای صرفه جویی در زمان، لیدرها قبل از هر اسلات انتخاب می‌شوند. یک نود (یا اعتبار سنج) به عنوان “رهبر” یک اسلات، از طریق مکانیسم اثبات سهام انتخاب می‌شود. هر اعتبارسنج، مسئول ادامه شمارش است که به عنوان توالی اثبات تاریخچه نیز شناخته می‌شود.

مزایا اثبات تاریخچه در شبکه سولانا چیست؟

این سیستم، باعث کاهش تاخیر زمانی و افزایش توان عملیاتی می‌شود؛ زیرا لیدرهای اسلات می‌توانند تراکنش‌ها را به بقیه اعتبارسنج‌ها در زمان واقعی انتقال دهند. درنتیجه، زمانی برای اجماع برچسب‌های زمانی صرف نمی‌شود. در این مکانسیم، اعتبار سنج‌ها (validator) می‌توانند هر تراکنش را با یک زمان، ثبت کنند؛ بنابراین نود‌های دیگر، تراکنش‌های درون یک بلوک را، حتی اگر به ترتیب زمانی پخش نشده باشند، به درستی نظم می‌دهند. درنتیجه نود‌های دیگر می‌توانند تراکنش‌ها را به محض ثبت شدن بررسی کنند و نیازی به صرف زمان برای کامل شدن یک بلوک و به یک باره تایید کردن نیست. در واقع اثبات تاریخچه، یک مرجع سراسری برای ثبت زمان در شبکه است که باعث می‌شود سولانا سریع و سبک باشد و در عین حال امنیت آن حفظ می‌شود.

سولانا چگونه کار می‌کند؟

مؤلفه اصلی پروتکل سولانا اثبات تاریخچه (proof-of-history) است، یعنی دنباله‌ای از محاسبات که تایید می‌کند یک رویداد در شبکه در زمان مشخصی رخ داده است. می‌توان گفت این مکانیسم به عنوان یک ساعت رمزنگاری ارائه می‌شود که به هر تراکنش در شبکه یک مهر زمانی می‌دهد.
اثبات تاریخچه (PoH)، بر مکانیسم اثبات سهام با استفاده از الگوریتم تحمل خطای بیزانس (Byzantine Fault Tolerance) متکی است. این الگوریتم، یک نسخه بهینه از پروتکل تحمل خطای بیزانس عملی (pBFT) است. سولانا از این تحمل خطا، برای رسیدن به اجماع استفاده می‌کند. Tower BFT شبکه را ایمن و در حال اجرا نگه می‌دارد و به عنوان یک ابزارکمکی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها عمل می‌کند.
علاوه بر این، PoH را می‌توان به عنوان یک تابع تاخیر قابل تایید، با فرکانس بالا (VDF) در نظر گرفت. منظور از VDF یک تابع سه گانه (تنظیم، ارزیابی، تایید) برای تولید خروجی منحصر به فرد و قابل اعتماد است. سولانا از یک الگوریتم هش امن 256 بیتی (SHA-256) استفاده می‌کند. این الگوریتم، مجموعه‌ای از توابع رمزنگاری اختصاصی است که یک مقدار 256 بیتی را خارج می‌کند. هر خروجی منحصر به فرد این تابع، پس از هش شدن به عنوان ورودی هش بعدی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سولانا چیست و  چگونه کار می‌کند؟
سولانا چگونه کار می‌کند؟

توکن سولانا (SOL)

SOL، توکن بومی و کاربردی سولانا، وسیله‌ای برای انتقال ارزش است. همچنین SOL، امنیت بلاک چین را از طریق استیکینگ فراهم می‌کند. این توکن در مارس 2020 راه اندازی شد و از آن زمان در تلاش بوده است تا با استفاده از سرمایه کل بازار به یکی از 10 ارز دیجیتال برتر تبدیل شود.
برنامه عملکرد توکن SOL، مشابه چیزی است که در بلاک چین اتریوم استفاده می‌شود. با وجود این شباهت ساختاری، دارندگان توکن سولانا، توکن را به منظور اعتبارسنجی تراکنش‌ها، از طریق مکانیسم اجماع PoS استیک می‌کنند. علاوه بر این، توکن Solana برای دریافت پاداش و پرداخت هزینه تراکنش نیز استفاده می‌شود.

چه تعداد توکن سولانا در گردش است؟

بیش از 500 میلیون توکن در گردش وجود دارد. طبق آخرین آمار تا ماه‌های گذشته، مجموع عرضه سولانا از 511 میلیون توکن فراتر رفته است (عرضه در گردش سولانا کمی بیش از نصف این مقدار است). همچنین، حدود 60 درصد از توکن‌های SOL، توسط بنیانگذاران سولانا و بنیاد سولانا کنترل می‌شوند و تنها 38 درصد آن برای جامعه محفوظ است. توکن‌های SOL را می‌توان در اکثر صرافی‌ها خریداری کرد.

سولانا را از کجا بخریم؟

سولانا را می‌توان در صرافی‌های متمرکز زیر خریداری کرد:
• کوین بیس
• کراکن
• FTX
• بایننس
• Crypto.com
•و صرافی‌های ایرانی

سولانا از صرافی‌های غیر متمرکز زیر نیز قابل خریداری است.
• رادیوم (Raydium)
• اورکا (Orca)
• سرم (Serum)

ویژگی‌های منحصر به فرد رمز ارز سولانا چیست؟

هدف از طراحی جاه طلبانه سولانا، در واقع حل مشکل سه گانه بلاک چین، به روشی منحصر به فرد است. مفهموم مشکل سه گانه توسط ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، ارائه شده است. مجموعه‌ای از سه چالش اصلی که توسعه‌دهندگان در ساخت زنجیره‌های بلاک با آن مواجه هستند، این سه چالش عبارت‌اند از: تمرکززدایی، امنیت و مقیاس‌پذیری.

باور عمومی بر این است که بلاک چین‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که توسعه دهندگان را مجبور می‌کند، یکی از جنبه‌ها را به نفع دو جنبه دیگر قربانی کنند. درواقع بیان می‌شود که توسعه دهندگان در ساخت بلاک چین، فقط می‌توانند دو مورد از سه مزیت را در هر زمان ارائه دهند. پلتفرم بلاک چین سولانا، یک مکانیسم اجماع ترکیبی را پیشنهاد کرده است که تمرکززدایی را برای به حداکثر رساندن سرعت، به خطر می‌اندازد. ترکیب نوآورانه PoS و PoH سولانا را به یک پروژه منحصر به فرد در صنعت بلاک چین تبدیل کرده است.

به طور کلی، بلاک‌چین‌ها بسته به تعداد تراکنش‌هایی که در ثانیه می‌توانند پشتیبانی کنند، مقیاس‌پذیری بیشتری دارند، یعنی هرچه تعداد تراکنش بیشتر باشد، مقایس پذیری بهتری دارند. تعداد تراکنش بیشتر در بلاک چین‌های غیرمتمرکز، اختلاف زمانی و توان عملیاتی را کاهش می‌دهد؛ زیرا نودهای بیشتری باید تراکنش‌ها و اسلات‌های زمانی را تایید کنند و این امر زمان بیشتری نیز می‌طلبد.
به طور خلاصه، طراحی Solana این مشکل را با انتخاب یک گره راهنما، بر اساس مکانیسم PoS، حل می‌کند. بنابراین در شبکه سولانا، کاهش حجم کاری، منجر به افزایش توان عملیاتی، حتی بدون منبع زمانی متمرکز و دقیق می‌شود. همچنین سولانا با هش کردن خروجی یک تراکنش و استفاده از آن به عنوان ورودی تراکنش بعدی، زنجیره‌ای از تراکنش‌ها را ایجاد می‌کند. این ثبت تاریخچه تراکنش‌ها که مکانیسم PoH نامیده شده است، امکان مقیاس پذیری بیشتر پروتکل را فراهم می‌کند که به نوبه خود، قابلیت استفاده را افزایش می‌دهد.

فرق اتریوم و سولانا چیست؟

سولانا به دلیل سرعت و عملکرد خود تحسین‌های زیادی دریافت کرده است و حتی به عنوان رقیب قانونی رهبران صنعت کریپتو، مانند اتریوم ذکر شده است. در این بخش بررسی می‌کنیم که آیا می‌توان سولانا را رقیب اصلی اتریوم در نظر گرفت؟


بیشتر بخوانید: اتریوم چیست؟ تاریخچه، ویژگی‌ها و کاربردهای این رمز ارز آینده‌دار


سرعت پردازش

از نظر سرعت پردازش، سولانا می‌تواند پلتفرم قراردادهای هوشمند را به چالش بکشد، زیرا ظاهراً قابلیت رسیدن به سرعت بیش از 50000 TPS ( سرعت تایید تراکنش) را دارد. سولانا از الگوریتم‌های اجماع متفاوتی برای جلوگیری از تأیید کند و آهسته تراکنش، استفاده می‌کند. این ویژگی، سولانا را به یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌ها در صنعت تبدیل می‌کند که با سایر صنایع خارج از فضای کریپتو رقابت می‌کند در مقایسه با این تعداد بسیار زیاد تراکنش، مدل فعلی اثبات کار (proof-of-work) اتریوم با مقیاس پذیری پایین، تنها می‌تواند به سرعت 15 TPS برسد. بنابراین، سولانا هزاران بار سریعتر از اتریوم است

هزینه شبکه

یکی دیگر از مزیت‌های Solana مقرون به صرفه بودن شبکه است، زیرا این پروژه، توکنومیک‌های جدیدی را با هزینه‌های کمتر اجرا می‌کند.

توان عملیاتی

همچنین، شایان ذکر است که بلاک چین سولانا، در حالی که یکی از تغییرات PoS را اجرا می‌کند، سازگارتر با محیط زیست و پایدارتر است. این موضوع در حالی است که مدل فعلی PoW اتریوم، به قدرت محاسباتی فوق العاده‌ای نیاز دارد. با این حال، همه افراد جامعه رمزارز، مشتاقانه منتظر ارتقای اتریوم به PoS هستند. این ارتقا، می‌تواند توان عملیاتی را تا حد زیادی افزایش دهد، مقیاس پذیری را بهبود بخشد، هزینه تراکنش‌ها را کاهش دهد و مصرف ناپایدار انرژی را متوقف کند.

در یک نگاه٬ سولانا چیست

در این مقاله به سوال ارز سولانا چیست به طور کامل پاسخ دادیم. همچنین، ویژگی‌های منحصر به فرد رمز ارز سولانا، از جمله سرعت تراکنش بالا، عملکرد بسیار خوب، کارمزد بسیار کم و… را بررسی کردیم. سولانا، با پتانسیل بالای خود، به عنوان رقیب سرسخت اتریوم معرفی شده است و آینده بسیار روشنی دارد. شما می‌توانید با استفاده از صرافی‌های خارجی یا ایرانی، به راحتی در این رمز ارز سرمایه گذاری کنید و به سود برسید.

سوالات متداول

سولانا را از کجا می‌توان خرید؟

رمز ارز سولانا را می توان تقریباً در تمامی صرافی های محبوب، خریداری کرد.

سولانا از چه مکانیزم اجماعی استفاده می‌کند؟

سولانا از مکانیزم اثبات سهام و همچنین پروتکلی به نام اثبات تاریخچه استفاده می‌کند.

سولانا در هر ثانیه چند تراکنش می‌تواند انجام دهد؟

سولانا، به صورت تئوری، دارای توان عملیاتی 65000 است.

میانگین کارمزد تراکنش در سولانا چقدر است؟

میانگین هزینه کارمزد درسولانا، فقط 0.00025 دلار است.

منبع
cointelegraphblockworksinvestopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا