بلاکچین

تفاوت لایت کوین و بیت کوین چیست؟

بیت کوین در جامعه کریپتوکارنسی به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و بعید است به این زودی‌ها، رمزارزی به ارزش آن در بازار برسد. رقیبان بیت کوین روز به روز بیشتر می‌شوند و با آمدن تکنولوژی‌ها و الگوریتم‌های جدید، جایگاه بیت کوین و رمزارزهای بازار دچار تغییر می‌شود. لایت کوین یکی از رقیبان شاخص بیت کوین است، اما ارزش بازار آن در سال جاری کاهش یافته است. بررسی تفاوت لایت کوین و بیت کوین می‌تواند به درک جایگاه این دو ارز دیجیتال نسبت به یکدیگر و پتانسیل‌های آن‌ها کمک کند.

آشنایی مختصری با بیت کوین

بیت کوین، اولین ارز دیجیتالی بود که در سال 2009 معرفی شد. از آن زمان، این ارز از یک رمزارز جدید به دارایی جهت سرمایه‌گذاری و ارز قابل مبادله بحث برانگیزی تبدیل شده است. بیت کوین، برای حفظ اعتبار و امنیت یک پایگاه داده متمرکز، به یک قدرت محاسباتی غیرمتمرکز به نام بلاک چین متکی است.

برخی از ویژگی‌های قابل توجه بیت کوین که آن را منحصر به فرد می‌کند عبارتند از:

  • اثبات کار: مکانیزم اجماع و فرآیند اعتبار سنجی که از قدرت محاسباتی GPUها (و تا حدی کمتر CPUها) برای تأیید تراکنش‌ها و بلوک‌ها در بلاک چین استفاده می‌کند.
  • استفاده از SHA-256: تابع هش رمزنگاری که بلاک چین را رمزگذاری می‌کند. تابع هش، ورودی را به یک خروجی با طول ثابت تبدیل می‌کند تا بتواند آن را رمزگذاری کند.

آشنایی مختصری با لایت کوین

لایت کوین در سال 2011 توسط چارلی لی، راه اندازی شد. آقای لی در آن زمان مهندس نرم افزار شرکت گوگل بود. چارلی لی، از طریق یک پیام فروم محبوب بیت کوین (بیت کوین تاک)، اولین «نسخه لایت بیت کوین» را معرفی کرد.
لایت‌کوین، بسیاری از ویژگی‌های بیت‌کوین را مورد استفاده قرار داد؛ ویژگی‌هایی که آقای لی و دیگر توسعه‌دهندگان احساس می‌کردند در مراحل اولیه به خوبی کار می‌کنند. لایت کوین جنبه‌های دیگری هم دارد.

برخی از ویژگی‌های قابل توجه لایت کوین عبارتند از:

  • اثبات کار: لایت کوین از اثبات کار استفاده می‌کند، اما به جای اینکه به واحد پردازش مرکزی (CPU) یا واحد پردازش گرافیکی (GPU) وابسته باشد، به دسترسی به مقدار زیادی حافظه، متکی است.
  • استفاده از Scrypt: لایت کوین از Scrypt برای عملکرد هش خود استفاده می‌کند. Scrypt از SHA-256 استفاده می‌کند، اما نیازمند حافظه بسیار بالاتری برای اثبات کار است. ظاهراً این امر باعث کاهش وابستگی آن به GPU (ALU) و در نتیجه دستگاه‌های استخراج ASIC می‌شود. با این حال، دستگاه‌های استخراج Scrypt ASIC در سال 2021، جهت استفاده، ساخته شدند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال لایت کوین چیست و سازکار آن چگونه است؟


اصلی‌ترین تفاوت‌ لایت کوین و بیت کوین

مهم‌ترین تفاوت لایت کوین و بیت کوین در عملکرد هش آن‌ها است. بیت کوین از SHA-256 استفاده می‌کند که بسیار سریع در ALU واحدهای پردازش گرافیکی پردازش می‌شود.

تفاوت در بازار سرمایه

حوزه دیگری که در آن بیت کوین و لایت کوین به طور قابل توجهی با هم تفاوت دارند، ارزش بازار آن‌ها است. بیت کوین به دلیل توانایی‌هایش برای استخراج توسط مزارع بزرگ و استخرهای استخراج، محبوبیت بیشتری دارد. همچنین، تقاضا برای آن به قدری بالا رفته است که سبب شده نرخ مبادله بسیار بالایی پیدا کند. لایت کوین ظرفیت بازار بسیار کمتری دارد؛ چرا که بیت کوین عرضه کمتر و تقاضای بیشتری دارد.

توزیع، عرضه و تقاضا

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین بیت کوین و لایت کوین، مربوط به تعداد کل کوین‌هایی است که هر ارز دیجیتال می‌تواند تولید کند. اینجاست که لایت کوین خود را متمایز می‌کند. شبکه بیت کوین تنها از 21 میلیون واحد کوین ساخته شده است، در حالی که لایت کوین می‌تواند 84 میلیون کوین را در خود جای دهد.
در تئوری، این مزیت قابل توجهی برای لایت کوین به نظر می‌رسد. با این حال، عرضه و تقاضا و به طور کلی قیمت و سرمایه‌گذاری‌، با توجه به تمایلات مصرف‌کننده و سرمایه‌گذارتعیین می‌شود. به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذارگان معتقدند که بیت کوین با منافع، ارزش‌ها و اهداف مالی آن‌ها، بیشتر همسو است، بنابراین تمایلات به سوی آن بیشتر است.

سرعت تراکنش

اگرچه از نظر فنی تراکنش‌ها به صورت آنی در شبکه‌های بیت‌کوین و لایت‌کوین انجام می‌شوند ولی، زمانی لازم است برای اینکه تراکنش‌ها توسط سایر شرکت‌کنندگان شبکه نیز تأیید شوند. لایت کوین با هدف اولویت‌بندی سرعت تراکنش ساخته شد.
میانگین زمان تایید تراکنش شبکه بیت‌کوین (زمانی که طول می‌کشد تا یک بلوک تأیید شود و به بلاک چین اضافه شود) حدود 9 دقیقه در هر تراکنش است. با این حال، این زمان، بسته به ترافیک شبکه می‌تواند بسیار متفاوت باشد. رقم معادل تایید تراکنش لایت کوین، تقریباً ۲.۵ دقیقه است.

سخن پایانی، تفاوت لایت کوین و بیت کوین

همانطور که دیدید، تفاوت لایت کوین و بیت کوین در یک موضوع خلاصه نمی‌شود و ابعاد بررسی آن متفاوت است. برخی از تفاوت‌ها در چارچوب مباحث اقتصادی گنجانده می‌شوند و برخی در چارچوب مباحث امنیتی و ساختاری جای می‌گیرند. به هر حال تفاوت‌های این دو دارایی دیجیتال، سبب فرق‌های اساسی در هویت‌ آن‌ها شده است.

در حال حاضر چند لایت کوین برای استخراج باقی مانده است؟

همانطور که می‌دانید لایت کوین تنها دارای 84 میلیون واحد است. از این 84 میلیون کوین، تا کنون، تقریبا 71 میلیون آن استخراج شده است و تنها 13 میلیون واحد از این رمزارز باقی مانده است.

آیا لایت کوین آینده‎‌ای دارد؟

آینده لایت کوین به عرضه و تقاضای سرمایه‌گذارو مصرف‌کننده بستگی دارد. مقررات دولتی، شرایط اقتصادی، ارزهای دیجیتال تحت حمایت دولت و موارد دیگر نیز می‌توانند بر روی لایت کوین تأثیر بگذارند. این امکان وجود دارد که حتی پیشرفت‌های فناوری، ارزهای دیجیتال فعلی را منسوخ کند.

آیا لایت کوین بهتر از بیت کوین است؟

اینکه کدامیک بهتر است، به اهداف شما، کاری که می‌خواهید انجام دهید و دیدگاه شما در مورد ارز دیجیتال بستگی دارد. لایت کوین، سریع‌تر از بیت کوین تولید می‌شود، اما درحال حاضر بیت کوین ارزش بیشتری در بازار دارد. اگر بخواهید ارزش هر کوین را در نظر بگیرید، بی‌شک بیت کوین گزینه بهتری است، در حالی که اگر تعداد کوین‌های بیشتر با ارزش کمتری می‌خواهید، لایت کوین انتخاب منطقی‌تری به حساب می‌آید. در اصل برای ارائه یک پاسخ مناسب برای این سوال باید به تفاوت لایت کوین و بیت کوین توجه داشت.

منبع
investopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا