WEB 3دیفای

تفاوت وب 3 و دیفای چیست؟

وب 3 و دیفای، امروزه مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کرده‌اند. با توجه به سیر رشدی که دنیای امروز در تلکنولوژی و فناوری پیش گرفته است، شناخت این موارد برای هر کاربری که از فضای آنلاین استفاده می‌کند، ضروری است. در ادامه این مقاله از اینوکس بیشتر به معرفی، بررسی تفاوت‌ وب 3 و دیفای و شناخت هر یک می‌پردازیم. اگر شما نیز علاقه‌مند به دنیا تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در آن هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

وب 3، یک پلتفرم و نسل جدید اینترنت است. با قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکزی (dAPPS) که وب 3 ارائه می‌دهد، کاربران می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. این پلتفرم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل یک دیتابیس غیر متمرکز، یک پلتفرم برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز و یک سیستم فایل غیرمتمرکز است.

Defi مخفف عبارت Decentralized Finance و به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. هدف DeFi ایجاد این امور مالی بر روی بلاک چین اتریوم است تا این سیستم مالی در دسترس همه کاربران به طور یکسان، شفاف، متن باز و بدون کنترل یک نهاد و یا دولت باشد. ظهور و پیدایش DeFi باعث شد دنیای وب 3 گسترده‌تر شود. با استفاده از این تکنولوژی، دارایی و پول‌های شما بدون نظارت‌های دولتی و حکومتی، همواره در اختیار خودتان خواهد بود.

زیر ساخت وب 3

همان‌طور که اشاره شد، فضای مجازی در حال تغییرات اساسی و بنیادین است؛ جایی که در آن، همه چیز برای تمام کاربران شفاف خواهد بود و ناظری بر این فضا وجود نخواهد داشت. وب 3 بر روی شبکه‌ای غیرمتمرکز از کامپیوترهای مختلف، ساخته شده است. به همین دلیل، شخص و یا سازمانی نیست که بتواند تمام این شبکه را نظارت کند.

این ویژگی غیر متمرکز بودن، سبب می‌شود که فضای اینترنت به طور کلی برای تمام کاربران، امن‌تر و قابل اتکا‌تر باشد. لازم به ذکر است، نسل سوم اینترنت همچنان در حال توسعه است و می‌تواند برای بسیاری از سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف آن، سود بالایی داشته باشد. زیرساخت‌های وب 3 پتانسیل بسیار بالایی دارد و می‌تواند درک و فهم ما از اینترنت را وارد مرحله جدیدی کند.

در این رابطه بخوانید : بررسی آینده web3: آیا وب 3 آینده اینترنت است؟

دیفای و برنامه‌های کاربردی آن

دیفای همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، آینده برنامه‌ها و امور مالی در جهان است که به صورت غیرمتمرکز بر بستر اتریوم، فعالیت می‌کند. دیفای همچنین خدمات زیادی با خود به همراه دارد که سبب راحت‌تر شدن تراکنش‌های مالی و ایمن‌تر بودن آن‌ها می‌شود. این خدمات شامل پلتفرم‌های جهت وام دهی، تراکنش‌های رمزارزی، استقراض و …. می‌شود. در این بخش به معرفی چند برنامه در بستر دیفای، که می‌تواند خدمات جالبی را ارائه دهد اشاره می‌کنیم.


MakerDAO یک پلتفرم وام دهی غیرمتمرکز است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا ارز اتر خود را به عنوان وثیقه قرار دهند و دای (Dai)، که یک استیبل کوین متصل به دلار است را تولید کنند. MakerDAO تازگی بین کاربران محبوبیت بالایی کسب کرده و دلیل آن هم این است که کاربران می‌توانند در این پلتفرم، ارز دیجیتال به عنوان سود کسب کنند.


یکی دیگر از برنامه‌های دیفای، Uniswap است که یک صرافی غیرمتمرکز محسوب می‌شود. این پلتفرم، اجازه می‌دهد که بتوانید توکن‌های ERC-20 را بدون واسطه، مبادله کنید. از دیگر پلتفرم‌های مشابه Uniswap می‌توان به DEX نیز اشاره کرد.

تفاوت‌ وب 3 و دیفای چه هستند

برای بیان بهتر تفاوت‌ وب 3 و دیفای باید گفت که هر دو فناوری‌های جدیدی هستند که ارتباط ما با جهان را به نوعی تغییر خواهند داد. گاوین وود، یکی از بنیان گذاران اتریوم، وب 3 را در سال 2014، معرفی کرد. عصر فعلی اینترنت که همان Web2 است، سال‌ها پیش معرفی شد. نسل دوم اینترنت به صورت متمرکز فعالیت می‌کند که در آن، غول‌های تکنولوژی مانند شرکت گوگل، متا، آمازون و … به آن سلطنت می‌کنند. هدف اصلی وب 3 این بود که به نوعی بتواند انرژی و کنترل این جهان را به خود کاربران برساند. این امر با وجود یک اینترنت غیر متمرکز محقق می‌شد.


شما در بستر وب 3 به دور از نظارت شخص ثالثی مانند دولت یا یک سازمان مشخص مثل گوگل، به شکل غیر متمرکز، می‌توانید به تعامل و یا دیگر فعالیت‌ها بپردازید. همچنین به کمک این نسل از اینترنت شما بدون نیاز به نهادهای متمرکز مانند بانک و دولت و …، خودتان به کنترل دیتا و اطلاعات و ذخیره کردن آن‌ها بپردازید. مفهومی که این فناوری با خود به همراه دارد این است که در نهایت، دیتا و اطلاعات شما و همچنین دارایی‌هایتان، به شکلی امن، نزد خودتان نگهداری شود و نه شخص حقوقی دیگری. همچنین می‌توانید به صورت خود مختار، کنترل کنید که چه کسی می‌تواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

ویژ‌گی‌های مشترک دیفای و وب 3

بعد از بررسی تفاوت‌ وب 3 و دیفای حال در این بخش به بیان تشابهاتی که وب 3 و دیفای دارند، می‌پردازیم.

بدون مجوز و باز

هردوی این فناوری‌ها بدون مجوز هستند. بدون مجوز بودن در این حوزه‌ها، به این معنا است که هیچ نظارت حاکمیتی و دولتی روی کاربران نخواهد بود. یک سیستم بلاک چین باز و عمومی، به گونه‌ای کار می‌کند که همه بتوانند در آن شرکت کنند. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد که با استفاده از لپ تاپ و یا گوشی خود به کیف پول‌های رمزنگاری و زیرساخت های شبکه خود دسترسی داشته باشند.

غیر متمرکز بودن

در این حوزه، غیر متمرکز بودن، به این معنا است که شبکه با سرور و کامپیوتر‌های مختلف در سراسر جهان، بدون دخالت سازمان و یا عامل متمرکز، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. وب 3 و دیفای هر دو از این قابلیت بنیادین، پشتیبانی می‌کنند.

بدون نیاز به نگهداری دارایی

این ویژگی به این معنا است که هیچ بانکی در این جهان، وجوه کاربر را نگه نمی‌دارد. کاربران، به جای متکی بودن به یک سازمان متمرکز و دولتی، می‌توانند با ابزارهای مالی این فضا، اعم از استقراض، استیکینگ، وام و … بدون مجوز از بانک، هر زمان دارایی‌های خود را برداشت کنند.

قابلیت برنامه ریزی بودن

این قابلیت برای توسعه دهنگان می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. این ویژگی از طریق قراردادهای هوشمند ارائه می‌شود و کاربران را قادر می‌سازد تا وظایف خاصی مانند توافقات قراردادی، مکانیسم‌های On-Chain و تبادل دیتا را بدون واسطه، در مدت زمان مشخص انجام دهند.

سیستم های اقتصادی و حکمرانی مبتنی بر توکن

DeFi و Web3 از یک سیستم و ساختار حاکمیتی استفاده می‌کنند که مبتنی بر توکن‌سازی و تمرکززدایی دارایی‌ها است. برخی از بلاک چین‌ها و پلتفرم‌های DeFi بر اساس الگوریتم اثبات سهام (PoS) ساخته شده‌اند و به کاربران شبکه اجازه می‌دهند تا به عملکرد این سیستم‌ها در بلندمدت تأثیر بگذارند. این ویژگی سبب می‌شود که کاربران بتوانند دارایی‌های خود را ترید و یا سرمایه گذاری کنند.

همپوشانی بین Web3 و DeFi

همان‌طور که به طور کامل در این مقاله اشاره شد، تفاوت‌های زیادی بین نسل سوم اینترنت (Web3) و دیفای وجود دارد، ولی با این حال، هر دوی این فناوری‌ها، ویژگی‌های خاصی مانند تمرکز زدایی و ایمنی بالا را ارائه می‌دهند که هم می‌تواند برای کاربران فضایی امن و قابل اعتماد بسازد و هم سبب از بین رفتن ریشه سانسور و فساد در این فضا می‌شود.

تفاوت‌ وب 3 و دیفای

در این رابطه بخوانید : همه‌چیز درمورد Defi، امور مالی غیر متمرکز


در دیفای یا همان امور مالی غیرمتمرکز، شیوه خدمات بدین صورت است که هر کسی که به فضای مجازی دسترسی دارد، بتواند به این امور نیز دسترسی داشته باشد. در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که وجود Web3 و دیفای در کنار هم، می‌تواند شرایط ویژه و جدیدی ایجاد کند که کاربران کنترل بیشتری روی امور مالی و تراکنش‌های خود داشته باشند.

آیا وب 3 روی دیفای تاثیر گذار است؟

قطعا بله! در سال‌های اخیر، سرمایه گذاران بسیاری به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، روی آورده‌اند. با این حجم از ورود سرمایه به حوزه ارزهای دجیتال، قیمت بعضی رمزارزها تا چند صد برابر، رشد پیدا کرده است. دیفای، سبب می‌شود که امور مالی جهانی، تغییرات اساسی و بنیادی پیدا کند؛ از سوی دیگر، بستر وب 3، زیرساختی است که سبب سرعت گرفتن این فرآیند برای دیفای می‌شود.

تعداد کاربران فضای مجازی و اینترنت، از اول قرن 21 تا سال 2016، هشت برابر شده است و به رقم 3.4 میلیارد نفر رسیده است. این در حالی است که از 2016 تا سال جاری، تعداد کاربران رشد بیشتری را تجربه کرده است و به بیش از 5 میلیارد نفر رسیده است. واضح است که با افزایش کاربران در این فضا، نیاز به نسل جدیدی از اینترنت و تغییرات ساختاری حس می‌شود. به راحتی می‌توان نتیجه گرفت، با این رشد جمعیت، طبیعتا کاربران بالقوه دیفای نیز، افزایش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی، تفاوت وب 3 و دیفای

در این مقاله به تفاوت‌ وب 3 و دیفای پرداختیم. همان طور که به تفصیل اشاره شد، این دو مقوله جایگزین یکدیگر نیستند، بلکه وب 3، زیرساختی است که موجب تشکیل و ادامه دار شدن حیات دیفای می‌شود. دانستن و شناختن مفاهیم جدیدی که این روزها برای فضای اینترنت تعریف می‌شود، برای هر کاربری ضروری است؛ چرا که زندگی عموم مردم جهان، با اینترنت، گره خورده است. همچنین با توجه به نوین بودن این فناوری‌ها، فرصت بسیار مطلوبی برای سرمایه گذاران، جهت سرمایه گذاری روی پروژه‌های مختلف وب 3 فراهم شده که می‌تواند سود بسیاری نصیب افراد کند. در هر صورت لازم است با علم و آگاهی کافی، سرمایه خود را در این مسیر پر ریسک قرار دهید.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا