WEB 3

بررسی آینده web3: آیا وب 3 آینده اینترنت است؟

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

اینترنت و تغییراتی که طی سال‌ها داشته، توجه همه را به خود جلب کرده است. تا همین چند سال قبل هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که دنیاهای مجازی روزی به واقعیت بپیوندند. حالا تمام دنیا در مورد وب 3 صحبت می‌کنند.

اما آینده web3 با آینده اینترنت چطور گره خواهد کرد؟ آیا وب 3 بخشی از آینده اینترنت است؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ این سوال‌ها را بررسی کنیم.

آیا کاربران در آینده از وب 3 استقبال خواهند کرد؟

طبیعت ناگریز اینترنت فعلی و نحوه تعامل کاربران با آن، یکی از بنیادهای وب 3 است. جواب «چطور web3 دنیا را تغییر خواهد داد؟» برای هر کاربر اینترنت مهم است. وب 3 نه تنها مالکیت داده‌ها و دارایی‌های خودمان را تضمین می‌کند، بلکه همچنین مزایایی مانند حفظ حریم خصوصی داده‌ها دارد.

محیط فعلی وب 2 نمی‌تواند حریم خصوصی کامل داده‌ها را تضمین کند، به‌ویژه زمانی که سازمان‌های مرکزی روی داده‌های کاربران کنترل دارند. شما قبل از استفاده از خدمات مختلف باید ثبت‌نام کنید و در این بین داده‌های شخصی خود را برای دسترسی به قابلیت‌های آن سرویس، ارائه دهید.

اما زمانی که به آینده web3 می‌اندیشیم، از دنیای حرف می‌زنیم که دیگر نیاز نیست نگران این باشیم که نهاد یا سازمان خاصی به داده‌هایمان دسترسی داشته باشد. وب 3 از اینترنت باز خبر می‌دهد که همه به آن دسترسی دارند و مزیت آن شفافیت همه چیز و امنیت است.

در چنین محیطی برای استفاده از سرویس‌ها نیازی به ثبت‌نام نیست و روی داده‌های شخصی خود کنترل دارید. از طرف دیگر، خود شما باید از داده‌ها و دارایی‌هایتان محافظت کنید. جالب است بدانید بعضی از کسب وکارهای بزرگ در حوزه وب 2 از عناصر وب 3 استفاده کرده‌اند.

به‌عنوان مثال، توییتر در حال حاضر قابلیت تایید تصویر پروفایل را به کمک NFT معرفی کرده است. مهم‌تر از همه چیز، رفتارهای جدید مصرف‌کنندگان در زمینه استفاده از web3 نشان می‌دهد آن‌ها به‌تدریج به سمت این دنیای جدید می‌آیند.

ابتکارهای جدید مانند رشد NFTها، DAOها و بازی‌ها با هدف کسب درآمد نشان می‌دهد که کاربران از کاربردهای وب 3 استقبال کرده‌اند. آینده web3 به‌شکلی خواهد بود که این فناوری، نسل جدید اینترنت را تعریف می‌کند که براساس مجموعه خاصی از استانداردها، قوانین و دستورالعمل‌ها برای تمام کاربران اینترنت، کنترل می‌شود. تاثیر وب 3 تنها به کاربردهای خاص محدود نمی‌شود، بلکه اینترنت کاملی را تعریف خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: وب ۳ چیست: معرفی اینترنت غیرمتمرکز آینده


آیا متاورس، آینده web3 خواهد بود؟

وب 3 به استانداردها اشاره می‌کند و متاورس یک راه‌حل فناوری است. متاورس یقینا نقشی مهم در آینده web3 ایفا می‌کند که علت آن را باید مزایای کاربردی آن بدانیم. مهم‌تر از همه، هیچ نهادی کنترل کامل روی دارایی‌ها و داده‌های کاربران ندارد. بسیاری از پلتفرم‌های متاورس که در اوایل عمر خود قرار دارند، تحت مالکیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هستند.

متاورس یک فضای مجازی است و وب 3 فرصتی را برای یک اینترنت غیرمتمرکز فراهم می‌کند.

فیسبوک و تغییر نام آن به متا، بهترین مثال برجسته برای آینده متاورس است. غول دنیای فناوری تیمی متشکل از 10 هزار نفر را برای کار روی پروژه توسعه متاورس خود استخدام کرده است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری برابر با تقریبا 50 میلیون دلار آمریکا و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، به رشد متاورس کمک شایانی می‌کند.

شرکت‌هایی مانند فیسبوک مالکان مرکزی هر تعامل و تجربه‌ای در متاورس باقی خواهند ماند. در چنین مواردی، حفاظت از داده‌ها و مالکیت هویت‌های دیجیتال به نگرانی مهمی تبدیل می‌شود. شرکت‌ها و دست‌اندرکاران جدیدی که وارد حوزه متاورس می‌شوند، نقش مهمی در ترسیم آینده آن دارند.

بنابراین، آینده web3 با متاورس تنها زمانی تغییر واقعی به همراه خواهد داشت که به تمرکززدایی و توجه به مالکیت کاربر، کمک کند. قوانین و دستورالعمل‌های متفاوت وب 3 برای اجرای تمرکززدایی اعتماد کاربران برای کنترل آن‌ها روی داده‌ها و دارایی‌هایشان را افزایش می‌دهد.

متاورس یک فضای مجازی است و وب 3 فرصتی را برای یک اینترنت غیرمتمرکز فراهم می‌کند و می‌تواند یکی از عناصر اصلی برای برقراری ارتباط در متاورس باشد. علاوه بر این، خالق مفهوم اقتصاد در متاورس یک مسیر ایده‌آل را برای تکمیل رویای web3 در ایجاد یک اکوسیستم مالی با راه ‌حل‌های غیرمتمرکز، پیشنهاد خواهد داد.

حرکت به سمت دنیای غیرمتمرکز وب 3 شکاف بین دنیاهای مجازی و واقعی را خواهد پوشاند. در همین حین، آینده web3 حول فاکتورهای تایید متن باز، ذخیره‌سازی امن داده‌ها، تعامل‌پذیری و تبادل شکل خواهد گرفت.

در چنین دنیای به کاربران کمک خواهد شد که مطمئن شوند می‌توانند از دارایی‌های مجازی استفاده کنند و آن‌ها را به‌صورت یکپارچه از یک دنیای مجازی به دنیایی دیگر انتقال دهند.

مثال‌هایی از دیگر کاربردهای وب 3

کاربردهای مهم web3 تنها مربوط به متاورس نمی‌شود. از جمله سایر کاربردهای این فناوری جدید باید به رسانه اجتماعی وب 3 اشاره کنیم. آینده اپلیکیشن‌های اجتماعی در وب 3 شبیه به اپلیکیشن‌های امروزی و رایج اجتماعی، با تمرکز بر سادگی خواهد بود.

شبکه‌های اجتماعی وب3

اپلیکیشن‌های اجتماعی web3 ممکن است همچنین توجه علاقه‌مندان به دنیای کریپتو و نسل جوان‌تر کاربران اینترنت در آینده را جلب کنند. صنعت گیمینگ با هدف کسب درآمد در آینده می‌تواند توجه به web3 را افزایش دهد.

صنعت بازی در وب3

محبوبیت‌ بازی‌هایی مانند اکسی اینفینیتی مسیر پیش رو برای پلتفرم‌های گیمینگ وب 3 را نشان داده است. داستان‌گویی غیرمتمرکز همچنین به‌عنوان یکی از کاربردهای مهم web3 در آینده مطرح شده که تمرکز آن روی حل مشکلات جامعه درگیر در داستان‌گویی است.

فناوری DAO

از طرفی باید از توسعه‌های انجام شده در فناوری بلاک چین مانند DAOها (سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز) و اثبات‌ با دانش صفر (Zero Knowledge Proof) نام ببریم که در ترقی آینده web3 نقش مهمی خواهند داشت.

سخن نهایی

اصول بنیادی وب 3 مشخص می‌کند که چطور این فناوری می‌تواند نقش نیرویی متحول‌کننده را در تجربه کاربری و طراحی اینترنت داشته باشد. افرادی که می‌خواهند راه حل‌های غیرمتمرکز جدید را امتحان کنند و کاربران اینترنت در حوزه ارزهای دیجیتال و NFTها، این قضیه را به‌خوبی ثابت می‌کنند.

گرچه، آینده web3 زمانی به بهترین شکل رقم خواهد خورد که پیش از تبدیل به یک استاندارد کامل قابل اجرا از طریق اینترنت، با چالش‌های فراوان مقابله کند. در حال حاضر توسعه‌های انجام شده در دنیای وب 3 ثابت کرده است چقدر آینده آن می‌تواند موفق باشد.

مهم‌تر از همه، اطمینان از تمرکززدایی، حریم خصوصی داده‌ها و کنترل روی هویت‌های دیجیتال، همگی می‌توانند مزایای حیاتی برای کاربران اینترنت داشته باشند.

منبع
101blockchains

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا