WEB 3

سرمایه گذاری در web3: چه فرصت‌هایی پیش روی شما است؟

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

ارزش بازار جهانی کریپتوکارنسی در اوج خود در سال 2021، بیش از 2.8 تریلیون دلار و تقریبا 6 برابر سال قبل از آن بود. این رشد را باید مدیون توجه بسیار زیاد به حوزه‌هایی مانند دیفای که در آن کاربران می‌توانند در مقایسه با یک حساب پس‌انداز 100 برابر سود بیشتری کسب کنند، سرمایه گذاری در web3 وNFTها که به کاربر اجازه ایجاد دارایی‌های کلکسیونی دیجیتال بی‌همتا را می‌دهند و DAOها دانست که پروژه‌های سازمان‌های خودگردان و غیرمتمرکز هستند.

اما تمام این حوزه‌های فردی را می‌توان تحت موضوع جامعی به اسم web3 قرار دارد که به معنای اینترنت غیرمتمرکز و بدون کنترل نهادهای مرکزی است که ویژگی شاخص آن مالکیت است. با توجه به اهمیتی که وب 3 در آینده اینترنت دارد، این موضوع را به نحوه سرمایه گذاری در وب3 اختصاص دادیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

نحوه سرمایه گذاری در web3

اگر قصد دارید سرمایه خود را وارد وب 3 کنید، باید بگوییم تنها ارزهای دیجیتال انتخاب‌های پیش روی شما نیستند و می‌توانید روی شرکت‌های سنتی مانند crypto.com و MetaMask نیز سرمایه‌گذاری کنید.

به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران web3 از بین دو گروه اصلی دارایی می‌توانند انتخاب کنند که عبارت هستند از سهام شرکت‌ها و دارایی‌های دیجیتال. اما نیازی نیست خود را محدود به یکی از این دو گروه کنید، چون سرمایه‌گذاری روی هر دو نوع آن‌ها سبد دارایی شما را متنوع خواهد کرد.

برای ایجاد سبد دارایی وب 3 خود می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • تصمیم بگیرید می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری منفعل یا فعال باشید.
  • پروژه‌ها و شرکت‌هایی را که می‌خواهید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، انتخاب کنید.
  • براساس آستانه ریسک پذیری‌تان خود، تخصیص دارایی‌تان را انتخاب کنید.
  • به‌صورت منظم سبد دارایی خود را بررسی کنید و تغییر دهید.

اجازه دهید هر کدام از این مراحل لازم برای سرمایه گذاری در web3 را بیشتر توضیح دهیم.

سرمایه‌گذاری منفعل در مقابل فعال در وب 3

سرمایه‌گذاری منفعل به معنای خرید سبد دارایی متنوعی است که آن را برای شما آماده کرده‌اند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری فعال یعنی انتخاب سهام و دارایی‌های دیجیتال فردی که اعتقاد دارید به مرور زمان عملکرد بهتری در بازار خواهند داشت.

با آن‌که شاخص‌های سهام مربوط به حوزه وب3 هنوز اندک هستند، اما به‌تدریج به آن‌ها افزوده می‌شود. در ژانویه 2021، شرکت محبوب صادرکننده ETF یعنی Simplify Asset Management درخواست راه‌اندازی صندوق Simplify Volt Web3 ETF را کرد که به‌طور کلی در آمریکا و شرکت‌های خارجی وب3 سرمایه‌گذاری می‌کند.

گرچه هنوز مشخص نیست دقیقا چه زمانی این EFT لیست خواهد شد. از طرف دیگر صندوق WEB311 ETF شرکت Hashdex در حدود 6.1 میلیون دارایی خالص دارد و در بازار سهام B2 برزیل، معامله می‌شود.

سرمایه گذاری فعال در وب3
سرمایه گذاری فعال در وب3

افرادی که به سرمایه گذاری در وب3 علاقه دارند و جزو سرمایه‌گذاران منفعل قرار می‌گیرند، می‌توانند سهام صندوق‌های متاورس Roundhill Ball Metaverse ETF را بخرند یا به کمک شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری در کریپتو مانند Titan، سرمایه خود را وارد این بازار کنند.

انتخاب دارایی از دارایی‌های دیجیتال و سهام با ارزش

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذار فعال باشید، باید یک سبد دارایی وب 3 از دارایی‌های دیجیتال و سهام با ارزش بالا و گلچین‌شده بسازید. با آن‌که می‌توانید از موتورهای قدیمی جستجو سهام مانند FinViz برای پیدا کردن سهام web3 استفاده کنید، اما ما پلتفرم Crunchbase را توصیه می‌کنیم. چون با استفاده از آن می‌توانید شرکت‌ها را براساس صنایعی مانند «بلاک چین» به همراه وضعیت IPO (عرضه اولیه سهام) آن‌ها فیلتر کنید.

متا (فیسبوک سابق)، کوین‌بیس (Coinbase) و بلاک (Block) جزو محبوب‌ترین سهام وب 3 قرار می‌گیرند. برخی از سرمایه‌گذاران web3 حتی غول‌های وب 2 مانند اپل و آمازون را به عنوان سهام وب 3 و متاورس انتخاب می‌کنند، چون عقیده دارند این شرکت‌ها نیز دیر یا زود به این دنیای جدید اینترنت پا می‌گذارند.

برای سرمایه گذاری در web3 و انتخاب دارایی‌های دیجیتال، از بین هزاران هزار ارز دیجیتال و NFT می‌توانید انتخاب کنید. شما می‌توانید پروژه‌ها را هر در لایه از اکوسیستم وب 3 با ابزارهایی مانند کوین مارکت کپ، DappRadar و DeFi Llama شناسایی کرده و دارایی‌ها را براساس دسته (مانند بلاک چین، صنعت، الگوریتم) یا شاخص‌ها (مانند ارزش بازار، حجم ارزش قفل شده، حجم) فیلتر کنید.

به‌عنوان مثال، نتایج برتر برای این فیلترها به شرح زیر خواهد بود:

  • ارزش بازار: بیت کوین، اتریوم
  • ارزش کل بلاک شده: اتریوم، BNB
  • حجم ان‌اف‌تی: Bored Ape Yacht Club، CryptoPunks
  • اثبات سهام: سولانا، کاردانو
  • دائوها: MakerDAO، BitDAO
  • متاورس: دیسنترالند، سندباکس

تخصیص دارایی با تحلیل و اعتماد

به‌طور کلی بخواهیم صحبت کنیم، به دو روش می‌توانید ترکیب درست دارایی‌ها را در سبد دارایی وب 3 خود حساب کنید که عبارت هستند از ریاضیات و اعتماد به حس خودتان. در روش ریاضی، می‌توانید از فریم‌ورک‌هایی مانند Modern Portfolio Theory برای بهینه‌ کردن حداکثر بازگشت سرمایه در یک سطح خاصی از ریسک، استفاده کنید.

در روش دوم می‌توانید براساس حس خود از نتیجه تحلیلتان یا آستانه ریسک پذیری‌تان، اندازه پوزیشن‌هایتان را انتخاب کنید. اگر روش سرمایه گذاری در Web3 براساس نتیجه تحلیل و قضاوت خودتان باشد، تنها در سبد دارایی‌تان مقدار اندکی از سهام و دارایی‌های دیجیتال را نگه خواهید داشت که هر کدام بخش بزرگی از سبد دارایی (به‌عنوان مثال 30 درصد) شما را تشکیل می‌دهند.

اما اگر سبد دارایی خود را براساس ریسک بهینه می‌کنید، برای هر سرمایه‌گذاری محدودیت درصد (به‌عنوان مثال 5 درصد) مشخص می‌کنید. به‌عنوان یک اصل باید بگوییم هر چه مدت زمان بیشتری را برای سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرید (به‌عنوان مثال 10 سال)، انتظار می‌رود آستانه ریسک پذیری‌تان شما بیشتر باشد.

این ریسک سرمایه گذاری در web3 را نیز باید در نظر بگیرید که اپلیکیشن‌ها (به‌ویژه لایه چهاری‌ها) از چندین پروتکل زیرین استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر اگر هر کدام از این بلوک‌های ساختمانی به هر دلیلی با خرابی مواجه شوند، همه چیز می‌تواند فرو بریزد.

این خرابی می‌تواند به دلایلی شبیه به موارد زیر رخ دهد:

  • حملات مکرر جهت از کار انداختن سرویس (DoS)
  • رمز گشایی استیبل کوین
  • باگ‌های قرارداد هوشمند
  • شکست‌های اوراکل

با این‌حال، امنیت اجزای لایه 3-0 به مرور بسیار افزایش یافته است. یک مثال در این مورد آسیبی است که اخیرا به واسطه ریزش 40 میلیارد دلاری ارز دیجیتال ترا رخ داد که این آسیب تا حد زیادی یک اکوسیستم را در بر گرفت.

این مثال را می‌توان یک شاخص مثبت برای این دانست که بسیاری از این اپلیکیشن‌ها در حقیقت به ضعیفی یک خانه پوشالی نیستند.

بررسی و تغییر سبد دارایی

این قانون را زمان سرمایه گذاری در web3 در نظر بگیرید که بعضی از دارایی‌های شما با گذشت زمان عملکرد بهتری از سایرین دارند. برای حفظ آستانه ریسک‌پذیری خود، باید به‌صورت منظم سبد دارایی خود را بررسی کنید و با فروش بعضی از دارایی‌ها و خرید دارایی‌های مطمئن‌تر، آن را تغییر دهید. البته باید این کار را به‌نحوی انجام دهید که آستانه ریسک‌پذیری شما تغییر نکند.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین پروژه های وب ۳ برای سرمایه‌گذاری


سخن نهایی سرمایه گذاری در web3

وب 3.0 و سایر فناوری‌های مرتبط با آن به‌سرعت در حال توسعه هستند و چشم‌اندازهای جدید را برای سرمایه‌گذاری به‌وجود می‌آورند. آینده موفقیت مالی شما اگر سرمایه گذاری در web3 را انتخاب کنید، می‌تواند تغییر کند. با وجود این باید از نحوه انجام این کار و خطراتی که به همراه داره آگاه باشید.

به‌هرحال، وب 3 هنوز در مراحل بسیار اولیه خود قرار دارد و مانند سایر جنبه‌های کریپتوکارنسی باید قبل از سرمایه‌گذاری احتیاط‌های لازم را انجام دهید. در حال حاضر web3 فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های در حال توسعه‌ای را که متخصصان برتر دنیای آی تی پشتیبان آن‌ها هستند، در اختیار افراد معمولی قرار می‌دهد.

شما می‌توانید از سرمایه‌گذاری در NFTها، ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری مستقیم در متاورس شروع کنید اما در این بین احتیاط و تحقیق کامل را از یاد نبرید.

منبع
moneymade

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا