WEB 3

معرفی بهترین پروژه های وب 3 برای سرمایه‌گذاری

سرمایه ‌گذاری در پروژه‌هایی که در مرحله شروع کار قرار دارند، طی سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. احتمال سودآوری بالای برخی از این پروژه‌ها، دلیل این علاقه به سرمایه‌ گذاری‌های خرد است. وب 3 به عنوان یکی از بزرگترین انقلاب‌ها در عرصه تکنولوژی است که مورد توجه بخش عظیمی از سرمایه‌ گذاران بزرگ قرار گرفته است. در این مطلب به معرفی بهترین پروژه های وب 3 می‌پردازیم و پتانسیل بالای پروژه‌های این حوزه را شرح می‌دهیم. پیش از هر چیز بهتر است با وب 3 آشنا شویم.

وب 3 چیست؟

وب 3 یک فناوری جدید است که اینترنت را دچار تحولی جدید کرده و به سوی انقلابی جدید از آنچه ما اینترنت می‌نامیم، هدایت می‌کند. در اصل وب 3، نسل سوم اینترنت است که پس از وب 1 و وب 2 معرفی شده است. در وب 3 که بر پایه فناوری بلاکچین بنا شده است، حاکمیت کل فضای اینترنت غیرمتمرکز بوده و قدرت بین همه کاربران تقسیم شده است. وب 3 توانسته هر آنچه که برای گسترش فناوری‌های نوظهور مورد نیازاست را فراهم کند.


بیشتر بخوانید: متفاوت وب 3 با وب 2 و وب 1


ساخت یک دنیای مجازی سه بعدی که هر فرد یک شخصیت مجازی دارد، به خودی خود یک انقلاب بزرگ به حساب می‌آید. همچنین فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی هم در جهان امروز کاملا پیشرو هستند. همه این موارد در چهارچوب وب 3 اجرا می‌شوند و در اصل وب 3 بستری برای گسترش این پروژه‌ها است. به همین دلیل است که بهترین پروژه های وب 3 طی چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای سرمایه ‌گذاری در وب 3، پروژه‌های زیر می‌توانند مناسب و سودده باشند:

هلیوم (HNT)،‌ کسب توکن‌های HNT از طریق هات اسپات

هلیوم یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های ارزهای دیجیتال وب 3.0 است و مسئولیت دسترسی همگانی به اینترنت را برعهده دارد. این پروژه یک سرویس وب را ارائه می‌دهد که برای رقابت با غول‌های ISP مانند Verizon و AT&T طراحی شده است. هلیوم از فناوری بلاکچین همراه با هات اسپات‌های فیزیکی استفاده می‌کند که به کاربران امکان دسترسی به اینترنت بی‌سیم در سراسر جهان را می‌دهد. کاربران می‌توانند سخت‌افزار هات اسپات را خریداری کنند و در یک آپارتمان قرار دهند. اگر کاربر هلیوم دیگری بخواهد به خارج از ساختمان متصل شود، می‌تواند هات اسپات‌های مهم را پیدا کند و به آن‌ها متصل شود.

این روش اتصال برای دارندگان سخت‌افزار بسیار سودمند است. روش دریافت پاداش برای این رمزارز، اتصال به سخت افزار مربوطه است و کاربر از این طریق توکن‌های HNT کسب می‌کند. بنابراین، ارائه‌دهندگان به استفاده از سخت‌افزار در مناطق پرتردد تشویق می‌شوند. علاوه بر این، کاربران برای پیوستن به شبکه و رشد آن برای محبوبیت بیشتر، پاداش بهتری دریافت خواهند کرد.

از آنجایی که اعتباردهندگان و ارائه‌دهندگان هات اسپات، فرصت‌های سودآوری را در HNT می‌بینند، کاربران، نقاط اتصال بیشتری دارند. این یعنی استفاده از این خدمات، هم برای ارائه‌کننده آن و هم برای استفاده‌کننده سودآور است. در بین بهترین پروژه های وب 3، هلیوم شاید موفق‌ترین سازوکار را داشته باشد.

هلیوم به معرفی تعدادی از خدمات نوآورانه با بروزرسانی ارائه شده از ISP‌ها ادامه می‌دهد. اخیراً این شبکه، گروهی از هات اسپات‌های سازگار با اینترنت 5G را برای ارائه بالاترین سرعت اتصال ممکن مستقر کرده است.
توکن اصلی شبکه هلیوم یعنی HNT، در حال حاضر با 38.4 دلار و با حجم معاملات 33.4 میلیون دلار در حال معامله است. ارزش بازار هلیوم چیزی معادل 3.9 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ریور (Flux)، بستری برای توسعه وب3

در حالی که هلیوم دسترسی اولیه به اینترنت را فراهم می‌کند، Flux پروژه‌ای است که پایه و اساس ساخت وب 3 را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. ریور را می‌توان به عنوان بستری برای توسعه وب 3.0 در نظر گرفت. کاربران می‌توانند برنامه‌های Web 3.0 و پروژه‌های غیرمتمرکز را توسعه دهند و سپس آن‌ها را در شبکه‌ها مستقر کنند. این امر توسط FluxOS امکان‌پذیر شده که سیستم عاملی غیرمتمرکز به حساب می‌آید.

Flux از کاربران و کسب‌وکارها دعوت می‌کند تا از FluxOS و قابلیت‌های رایانش ابری شبکه برای ارائه برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. این شبکه، بخشی از موارد استفاده از خدمات را فهرست می‌کند. این موارد، شامل سرویس‌های میزبان اوراکل است که داده‌ها را از سراسر وب بلاک چین جمع‌آوری می‌کند. این پروژه به عنوان یکی از بهترین پروژه های وب 3.0، همانند ارائه خدمات وب آمازون توصیف می‌شود.

ریور در نوع خود توجه زیادی را به خود جلب کرده است، چون از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. الگوریتمی که در دنیای بلاکچین تقریبا برای پروژه‌های جدید منسوخ شده است. استخراج ارزهای دیجیتال به دلیل مصرف انرژی در کانون توجهات قرار دارد، اما فرصتی برای کاربران فراهم کرده تا از مزایای داشتن سخت‌افزار سازگار برای استخراج کوین‌های جدید بهره ببرند. کاربران می‌توانند FLUX را با پردازنده‌های گرافیکی کامپیوتری (GPU) دریافت کنند و هر دو دقیقه بلاک‌های جدید در شبکه تولید کنند.

ریور طی یک سال اخیر به بالاترین قیمت در تاریخ خود یعنی 2.89 دلار رسید و افزایش بیش از 14000 درصدی را در طول سال ثبت کرد. در زمان انتشار این مقاله، FLUX با 1.87 دلار معامله می‌شود و حجم معاملات آن 14.5 میلیون دلار و ارزش بازار 413 میلیون دلاری دارد.

فایل کوین (FIL)، بایگانی اطلاعات در بستر وب 3.0

از فایل کوین (Filecoin) به عنوان محلی برای بایگانی اطلاعات در بستر وب 3.0 یاد می‌شود. در اصل فایل کوین نوعی شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز اطلاعات است که جایگزین امنی برای ذخیره‌سازی ابری متمرکز به حساب می‌آید. شایان ذکر است که می‌توان از فایل کوین به منظور کسب درآمد غیرفعال، استفاده مفیدی کرد.

فایل کوین تلفیقی از دراپ باکس و تورنت است. به عبارتی دیگر، فایل کوین امکان ذخیره داده‌ها را در فضایی فراهم می‌کند که مورد تایید نودهای شبکه قرار می‌گیرد. همچنین نوع معماری شبکه آن، امن‌تر از دراپ باکس و شبکه‌های ابری است. این یعنی بستری مناسب برای ذخیره اطلاعات شخصی و محرمانه به حساب می‌آید.

نحوه دریافت پاداش در شبکه بلاکچین فایل کوین اینگونه است که به ازای شراکت هر نود در ذخیره‌سازی اطلاعات، پاداش به نودها تعلق می‌گیرد. ارائه‌دهنده فضای خالی می‌تواند فضای استفاده‌نشده در هارد دیسک را برای ذخیره داده‌های افراد دیگر در اختیار شبکه قرار دهد. البته، هرچه کاربر فضای ذخیره‌سازی بیشتری ارائه کند، FILهای بیشتری به دست می‌آورد. زمانی از فایل کوین به عنوان پرطرفدارترین پروژه در بین بهترین پروژه های وب 3 یاد می‌شد.

FIL با حجم معاملات 493 میلیون دلار و ارزش بازار 6.9 میلیارد دلار و همچنین با قیمت 53.4 دلار معامله می‌شود.

پولکادات، راه‌اندازی اینترنت غیرمتمرکز از طریق پاراچین‌

حتی اگر با وب 3.0 آشنایی چندانی ندارید، احتمالاً نام شبکه پولکادوت را شنیده‌اید. پولکادات رمز ارزی با ارزش بازار بیش از 35 میلیارد دلار و در حال حاضر نهمین ارز دیجیتال بزرگ در CoinMarketCap است. همچنین این شبکه، به لطف تلاش‌های سخت‌گیرانه‌اش برای راه‌اندازی یک اینترنت کاملاً غیرمتمرکز از طریق پاراچین‌ها، راه را به عصر وب ۳.۰ هدایت می‌کند.

باید گفت که پاراچین‌های پولکادات در بین توسعه‌دهندگان بسیار محبوب هستند. در مقابل، توسعه‌دهندگان باید برای زنجیره خود، به اصطلاح جنگ کنند؛ امری که توسط حراج پاراچین‌ها اتفاق می‌افتد. در حال حاضر تنها 100 پاراچین در شبکه این رمزارز پشتیبانی می‌شود و فقط برای توسعه‌دهندگان باز است. اولین مزایده پاراچین در اوایل نوامبر آغاز شد و 10 پروژه برای تامین مالی جمعی با هم رقابت کردند. پس از اولین حراج، Acala با بیش از 1.3 میلیارد دلار برنده شد.

علاوه بر این، Polkadot یک بازی محبوب در بستر وب 3.0 است که می‌داند چگونه از پروژه‌های خود مراقبت کند. این شبکه نزدیک به 1 میلیارد دلار از دارایی‌ها را برای تأمین مالی توسعه پروژه‌ها هزینه می‌کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، پولکادات پیشرو و هسته اصلی وب 3 است. گوین وود که سازنده پولکادات است، اولین ایده‌ها و تئوری‌های مربوط به وب 3 را مطرح کرده است و به همین دلیل پولکادات شاید معروف‌ترین پروژه در بین بهترین پروژه های وب 3 باشد.

پولکادات با حجم معاملات 1.1 میلیارد دلار و ارزش بازار 35.5 میلیارد دلار در بازار در دسترس است. این ارز دیجیتال در حال حاضر با قیمت 35.9 دلار معامله می‌شود.

کوزاما، آزمایشگاه پولکادوت

بسیاری از افراد، سرمایه ‌گذاری در کوزاما را مسیری انحرافی از پولکادوت می‌دانند؛ چرا که کوزاما فقط یک شبکه آزمایشی از Polkadot است. توسعه‌دهندگان آن را «تور قناری» می‌نامند، عبارتی که به داستان قناری در معدن زغال سنگ اشاره دارد.

کوزاما پروژه‌های زیادی را راه‌اندازی و اجرا کرده است؛ زیرا این شبکه معیار موفقیت پاراچین‌ها است. توسعه‌دهندگان از آن برای حل مشکلات مربوط به پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. در اصل کوزاما یک آزمایشگاه قوی و مطمئن برای پولکادات به حساب می‌آید تا اشکالات آن را پیدا کند و قبل از انتشار کامل، آن‌ها را برطرف کند. درست مانند پولکادوت، پروژه‌ها برای کسب جایگاه در این شبکه از طریق حراج پاراچینها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پس از برنده شدن یک پروژه، کوزاما از آن به عنوان یک نسخه آزمایشی قبل از انتقال به پولکادوت استفاده خواهد کرد. کاربران می‌توانند به طور معمول از برنامه‌های Kusama استفاده کنند و توسعه‌دهندگان نیز قادرند قبل از انتقال به پولکادات و توزیع گسترده‌تر، هرگونه باگ یا ناسازگاری را پیدا کرده و برطرف کنند.

کوزاما از برخی ابعاد برای سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت گزینه بهتری است؛ زیرا شبکه قدیمی‌تر و قوی‌تری دارد. با این حال، پولکادوت با ادامه حراج‌های خود و جمع آوری میلیاردها دلار برای تامین مالی جمعی، مطمئناً در شرایط بهتری نسبت به این رمزارز قرار می‌گیرد. کوزاما شاید پتانسیل قرارگیری در رتبه نخست بهترین پروژه های وب 3 را نداشته باشد، اما قطعا یکی از بهترین‌ها است.

شایان ذکر است که توکن اصلی این شبکه، KSM، با بهای 369.4 دلار خرید و فروش می‌شود. حجم معاملات کوزاما 108 میلیون دلار و ارزش بازار آن 3.1 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

سخن پایانی

سرمایه ‌گذاری در وب 3 و پروژه‌های مرتبط به آن، بحثی است که امروزه در سراسر دنیا از آن صحبت می‌شود. پتانسیلی که وب 3 و بسترهای غیر متمرکز به کاربران ارائه می‌دهند، می‌تواند بسیار سودده و قابل گسترش باشد. در این مقاله به بررسی بهترین پروژه های وب 3 پرداختیم و اطلاعاتی درباره ماهیت آن‌ها به دست آوردیم. این موضوع قابل ذکر است که وب 3 تازه در ابتدای راه قرار دارد و هنوز راه زیادی برای اثبات شایستگی‌های خود در پیش دارد. در نظر داشته باشید که وب 3، پیچیدگی‌های مختص به خودش را دارد و لازم است قبل از ورود به آن، به طور کامل از پیچ و خم آن، دانش و آگاهی کسب و کنید تا متحمل ضررهای جبران ناپذیر نشوید.

منبع
news.coincu

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا