ارزهای دیجیتال

ارز انکر پروتکل چیست و چه کاربردی دارد؟

با گسترش دنیای کریپتو، ارزهای دیجیتال مختلفی با کاربردهای گوناگون به بازار معرفی شدند. ارز انکر پروتکل (ANKR) یکی از همین رمزارزها است که از پتانسیل امور مالی غیرمتمرکز بهره می‌برد. این پروژه در سال 2017، به‌عنوان زیرساختی برای امور مالی غیرمتمرکز (Defi) و حوزه‌ی وب 3 معرفی شد تا امکان استیکینگ یا سهام‌گذاری میان‌زنجیره‌ای را فراهم کند.

در واقع، پروژه ارز انکر پروتکل قصد دارد که امکان دسترسی ساده به ویژگی‌های وب 3 را برای همگان فراهم کرده و کارایی‌های فناوری بلاک چین را افزایش دهد. توکن بومی این پروژه ANKR نام دارد که در مواردی مانند استیکینگ، پرداخت‌ها، حاکمیت و ایجاد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز استفاده می‌شود. به همین دلیل، در این مقاله از اینوکس، به‌سراغ ارز انکر پروتکل رفته‌ایم تا شما را با زوایای مختلف این پروژه آشنا کنیم.

ارز انکر پروتکل (ANKR) چیست؟

ارز انکر پروتکل (ANKR) توکن بومی پروژه‌ی انکر (Ankr) است. این پروژه، در سال 2017، توسط چندلر سانگ (Chandler Song) پایه‌گذاری شد که او هم‌اکنون مدیرعامل این پروژه نیز محسوب می‌شود. هدف سانگ از تأسیس انکر، ساده‌سازی امکان دسترسی به نسل جدید و غیرمتمرکز اینترنت، یعنی وب 3، بود تا کاربرانی در نقاط مختلف جهان بتوانند از مزایای اینترنت دموکراتیک بهره‌مند شوند.

در واقع، پروژه ارز انکر پروتکل یک زیرساخت میان‌زنجیره‌ای را مبتنی بر فناوری بلاک چین ارائه می‌دهد تا از این‌ طریق، امکان استیکینگ و توسعه‌ی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز حوزه دیفای فراهم شود. به‌ این‌ ترتیب، این زیرساخت میزبان پروتکل‌های مختلفی خواهد بود که در توسعه dApps و Defi نقشی اساسی خواهند داشت و امکانات گسترده‌ای را به کاربران ارائه می‌دهند.

پلتفرم ارز انکر پروتکل به‌دنبال ارائه‌ی نسل جدید اینترنت است که بر اساس فناوری بلاک چین کار می‌کند. در این نسل جدید اینترنت، برنامه‌ها، پروتکل‌ها و سیستم‌هایی غیرمتمرکز، ایمن‌تر و خصوصی‌تر در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت. از این‌رو، نهادها و اشخاص ثالث نظارت‌کننده حذف شده و مدیریت داده‌ها به خود کاربران اینترنت واگذار می‌شود تا خود افراد پلتفرم‌های اینترنتی را اداره کنند.

پس از راه‌اندازی شبکه اصلی این پروژه در سال 2019، تیم توسعه‌دهنده ارز انکر پروتکل، یک پروتکل استیکینگ را با نام Stkr ایجاد کردند. با استفاده از این پروتکل، کاربران می‌توانند در ازای دریافت توکن aETH، ارز ETH را سهام‌گذاری کرده و پاداش بگیرند. همچنین، آن‌ها می‌توانند نرم‌افزارهای غیرمتمرکز را راه‌اندازی کرده و یا با ایجاد گره در پلتفرم ANKR Web3 درآمدزایی داشته باشند.

ارز انکر پروتکل چیست و چگونه کار می_کند

ارز انکر پروتکل (ANKR) چگونه کار می‌کند؟

انکر (Ankr) یک شرکت بین‌المللی به حساب می‌آید که برای دستیابی به اهداف خود در زمینه‌ی امور مالی غیرمتمرکز و وب 3، در سطح جهان توسعه یافته است. برای اینکه با نحوه عملکرد پروتکل این شرکت بهتر آشنا شوید، باید بخش‌های مختلف آن را شرح دهیم.

تمرکز زدایی

انکر قصد دارد برای پشتیبانی از زیرساخت‌های خود و همچنین، تمرکز زدایی از نرم‌افزارها و گره‌های موجود به دفترکل توزیع‌شده یا همان بلاک‌چین متکی باشد. گره‌های این شبکه با هزینه‌ی پایینی در شبکه مستقر می‌شوند تا هزینه‌ی راه‌اندازی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و خدمات انکر کاهش پیدا کند. از این‌ طریق، توسعه‌دهندگان و سهام‌گذاران با کمترین مبلغ می‌توانند در شبکه مشارکت کرده و درآمدزایی داشته باشند.

این افراد وظیفه‌ی تأیید تراکنش‌ها و اضافه کردن بلوک‌های جدید را به زنجیره‌ی بلوکی بر عهده دارند و ایمنی شبکه را تأمین می‌کنند.

پروتکل استیکینگ

سهام‌گذاری در انکر با استفاده از پروتکل Stkr انجام می‌شود. این پروتکل در سال 2020 راه‌اندازی شده است. کاربران با سهام‌گذاری ارز اتریوم (ETH) در این پروتکل، توکن معادل آن را یعنی aETH، دریافت خواهند کرد. توکن aETH نه‌ تنها نشان‌دهنده‌ی ارزش اتریوم است، بلکه بازدهی سهام‌گذاری کاربران را نیز نمایندگی می‌کند. یعنی با داشتن aETH هم دارای اتریوم هستید و هم سود حاصل از استیکینگ را دریافت می‌کنید.

از این‌ طریق، کاربران می‌توانند در نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) که مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام (PoS) است، سهام‌گذاری کرده و درآمد غیرفعال داشته باشند. در ضمن، این پروتکل امکان استیکینگ ارز انکر پروتکل را هم برای کاربران فراهم کرده است.

کاربردهای ارز انکر پروتکل

ارز انکر پروتکل (ANKR) توکن بومی این پروژه است. این توکن در زمینه‌های زیر کاربرد دارد:

  • پرداخت‌های درون نرم‌افزاری غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه انکر
  • ایجاد و دسترسی به نرم‌افزارهای کاربردی
  • سهام‌گذاری یا استیکینگ
  • شرکت در نظرسنجی‌های حاکمیتی پروژه

در این رابطه بخوانید : آینده ارز انکر پروتکل: پیش بینی قیمت ارز انکر تا سال ۲۰۳۲

بنیان‌گذاران ارز انکر پروتکل چه افرادی هستند؟

همانگونه که در بالا به آن اشاره کردیم، پروژه ارز انکر پروتکل (ANKR)، در سال 2017، توسط یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل این پروژه، یعنی چندلر سانگ، توسعه یافت. از آن زمان تاکنون، تیم انکر گسترش زیادی در سطح جهان داشته و به شبکه‌ای از متخصصان تبدیل شده که بر روی امور مربوط به وب 3 کار می‌کنند. در حال‌ حاضر، این تیم شامل 16 نفر متخصص در نقاط مختلف جهان است.

تمرکز اصلی این افراد بر روی تمرکز زدایی از اینترنت و ایجاد امکان دسترسی ساده به نرم‌افزارهای کاربردی وب 3 بوده و به‌ صورت تخصصی بر روی پروتکل‌های این حوزه کار می‌کنند. از این‌رو، انکر توانسته میزبان 40 پروتکل مختلف در زمینه توسعه و سرمایه‌گذاری باشد و به‌ عنوان یک شبکه غیرمتمرکز جامع و جهانی در حوزه وب 3، به رشد خود ادامه دهد.

در ابتدا، ارز انکر پروتکل با استفاده از استاندارد ERC-20 بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده بود و همچنین، نسخه‌ی BEP-2 و سایر شبکه‌های ارز انکر پروتکل هم وجود داشتند. با این‌حال، در سال 2019، انکر شبکه اختصاصی خود را راه‌اندازی کرد و در سال 2020 نیز پروتکل استیکینگ را در اختیار کاربران قرار داد. البته توجه داشته باشید که ارز انکر پروتکل هنوز هم بر روی اتریوم قرار دارد.

چه چیزی ارز انکر پروتکل (ANKR) را منحصربه‌فرد می‌کند؟

انکر تنها پروژه‌ی مبتنی بر دفترکل توزیع‌شده نیست که در زمینه تمرکززدایی از اینترنت و رشد وب 3 فعالیت می‌کند؛ اما قطعاً یکی از برجسته‌ترین شبکه‌ها در حوزه دیفای است. از این‌رو، انکر می‌تواند در زمینه اینترنت امن، خصوصی و غیرمتمرکز منحصربه‌فرد باشد. همچنین، استفاده از Intel SGX یکی دیگر از ویژگی‌ها انکر است.

این فناوری بخشی اساسی از انکر به حساب می‌آید و به کاربران اجازه می‌دهد که نرم‌افزارهای غیرمتمرکز را بر روی سیستم‌های سخت‌افزاری اجرا کنند. علاوه‌ بر آن، انکر راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای را به توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها ارائه می‌کند.

چه چیزی به ارز انکر پروتکل (ANKR) ارزش می‌دهد؟

از آنجایی‌که بازار کریپتو نوسانات زیادی دارد، احتمال تغییرات زیاد در قیمت ارز انکر پروتکل نیز وجود خواهد داشت. با این‌حال، قیمت ارز انکر پروتکل به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • محدود‌شدن عرضه ارز انکر پروتکل به 10 میلیارد توکن، خاصیتی ضدتورمی دارد.
  • عوامل اقتصادی جهانی روی بازار ارزهای دیجیتال و ANKR هم اثر می‌گذارند.
  • به‌روزسانی‌هایی مانند پروتکل استیکینگ، می‌توانند روی قیمت ارز انکر پروتکل تأثیر داشته باشند.
  • ارزش ذاتی ارز انکر پروتکل از عوامل فنی پروژه ناشی می‌شود.

چه تعدادی از ارز انکر پروتکل (ANKR) در گردش بازار قرار دارند؟

گفتیم که تعداد کل واحدهای ارز انکر پروتکل به 10 میلیارد توکن محدود شده است که در حال‌ حاضر (30 اکتبر 2023) همه‌ی این واحدها در گردش بازار کریپتو قرار دارند. همچنین، این ارز دیجیتال دارای حجم بازاری در حدود 226.8 میلیون دلار بوده و ارزش معاملات روزانه آن نیز، به 16 میلیون دلار می‌رسد.

سایر اطلاعات فنی ارز انکر پروتکل (ANKR)

کاربران با 3 روش مختلف می‌توانند در شبکه انکر مشارکت داشته باشند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • اجرای گره‌ها و سهام‌گذاری توکن‌های خود: کاربران به‌راحتی با ایجاد گره‌های شبکه و تأمین امنیت نرم‌افزارها و پروتکل‌ها می‌توانند درآمد غیرفعال داشته باشند. پروتکل استیکینگ این شبکه کار را برای سهام‌گذاران راحت کرده است. این شبکه شامل گره‌های مرکز داده و گره‌های محاسباتی می‌باشد.
  • توسعه و استقرار نرم‌افزارهای کاربردی: رابط‌های برنامه‌نویسی (APIs) انکر به کاربران اجازه می‌دهد که انواع گوناگونی از نرم‌افزارهای کاربردی را بر روی این شبکه راه‌اندازی کنند.
  • دسترسی به راه‌حل‌های سازمانی: انکر به‌عنوان یک شبکه رایانش ابری، راه‌حل‌هایی را برای استفاده از اینترنت غیرمتمرکز و وب 3 در اختیار کاربران قرار می‌دهد. قدرت محاسباتی رایانش ابری از طریق کلاینت‌ها تأمین می‌شود تا عملیات مقرون‌به‌صرفه‌ای در اختیار کاربران باشد.

امنیت ارز انکر پروتکل (ANKR) چگونه است؟

این ارز دیجیتال امنیت خود را از شبکه انکر می‌گیرد. این شبکه نیز امنیتش با استفاده از قدرت محاسباتی‌ بلوک‌ها تأمین می‌شود. علاوه‌ بر آن، گره‌های اعتبارسنجی که به‌ صورت تصادفی از میان گره‌های دیگر انتخاب شده و تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند، امنیت این شبکه را افزایش خواهند داد.

در اعتبارسنجی انکر، همه‌ی گره‌ها شانس انتخاب‌شدن دارند و در این زمینه، هیچ تمایزی بین آن‌ها وجود ندارد؛ یعنی انتخاب گره‌ها، به‌جای توجه به میزان سهام، بر اساس مقدار فعالیت مثبت و مفید انجام می‌شود. علاوه‌بر آن، حضور ارز انکر پروتکل بر روی شبکه‌ی ایمن و کارآمد اتریوم نیز، یکی دیگر از عوامل موثر بر ایمنی این ارز دیجیتال است.

چگونه از ارز انکر پروتکل (ANKR) استفاده کنیم؟

ارز انکر پروتکل یک توکن کاربردی است که در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ بنابراین، شما می‌توانید از این ارز دیجیتال در زمینه‌های زیر استفاده کنید:

  • استقرار گره‌ها
  • مشارکت در نظرسنجی‌های حاکمیتی
  • پرداخت در نرم‌افزارهای کاربردی شبکه انکر
  • استقرار پروتکل‌ها
  • خرید و فروش ارز انکر پروتکل در بازار کریپتو

چگونه یک کیف پول برای ارز انکر پروتکل (ANKR) انتخاب کنیم؟

ارز انکر پروتکل (ANKR) یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 است و همه‌ی کیف پول‌های سازگار با شبکه اتریوم، از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. انتخاب کیف پول مناسب برای ارز انکر پروتکل بستگی به نوع استفاده‌ی شما و میزان ذخیره‌سازی توکن‌ها دارد. در این زمینه، 3 مدل کیف پول وجود دارند که در این بخش، به آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌هایی مانند لجر (Leger) و ترزور (Trezor) ولت‌هایی سخت‌افزاری یا سرد هستند که امن‌ترین گزینه برای ذخیره‌سازی ارز انکر پروتکل به حساب می‌آیند. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی توکن‌های شما را به‌صورت آفلاین ذخیره کرده و ایمنی بالایی دارند؛ اما کار با این ولت‌ها نیاز به دانش فنی بالایی دارد.

در نتیجه، کاربران حرفه‌ای که قصد ذخیره‌سازی حجم بالایی از ارز انکر پروتکل را برای مدتی طولانی دارند، می‌توانند از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری

کیف پول‌هایی مانند اتمیک (Atomic) ولت‌های نرم‌افزاری یا گرم هستند. این کیف پول‌ها معمولاً رایگان بوده و بر روی گوشی هوشمند یا دسکتاپ نصب می‌شوند. همچنین، ولت‌های نرم‌افزاری می‌توانند حضانتی یا غیرحضانتی باشند. کیف پول‌های حضانتی کلیدهای خصوصی را نگه می‌داند و ولت‌های غیرحضانتی آن‌ها را در اختیار خود شما می‌گذارند.

اصولاً کیف پول‌های غیرحضانتی گزینه‌های بسیار ساده و کاربرپسندی هستند و برای کاربران مبتدی نیز مناسب می‌باشند؛ با این‌حال نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز انکر پروتکل امنیت کمتری دارند.

کیف پول‌های مبتنی بر وب

کیف پول‌هایی مانند متامسک (MetaMask) تحت وب هستند و بر روی مرورگر کامپیوتری شما نصب می‌شوند. از این‌ طریق، این ولت‌ها را می‌توانید در چندین دستگاه استفاده کنید. این کیف پول‌ها نسبت به گزینه‌های قبلی امنیت پایین‌تری دارند. در نتیجه، معمولاً برای نگهداری کوتاه مدت مقدار اندکی ارز انکر پروتکل کاربرد دارند.

الگوریتم اثبات سهام ارز انکر پروتکل

اگرچه ارز انکر پروتکل بر روی الگوریتم اثبات کار (PoW) اتریوم راه‌اندازی شد؛ اما مانند ارزهای دیجیتال سنتی، امکان استخراج این رمزارز وجود ندارد. همچنین، از زمانی که اتریوم نسخه دوم خود را ارائه کرد، امکان استیکینگ و سهام‌گذاری ارز انکر پروتکل نیز فراهم شده است. اگرچه تمرکز اصلی پروتکل Stkr بر روی ارز ETH بوده اما شما می‌تواند ارز انکر پروتکل را هم در آن سهام‌گذاری کرده و پاداش بگیرید.

سخن اینوکس با شما

انکر پروژه‌ای ارزشمند در دنیای کریپتو است که به‌طور هم‌زمان در حوزه‌ای دیفای و وب 3 فعالیت می‌کند. در واقع، توسعه‌دهندگان در این شبکه و با استفاده ارز انکر پروتکل، می‌توانند نرم‌افزارهای کاربردی دیفای و وب 3 راه راه‌اندازی کرده و خدمات مختلفی را به کاربران خود ارائه کنند.

همچنین، امکان استیکینگ ارز انکر پروتکل و ETH در پروتکل Stkr وجود دارد و کاربران می‌توانند از نسخه اثبات سهام شبکه اتریوم پاداش گرفته و درآمد غیرفعال داشته باشند. ویژگی‌های این پروژه، انکر را از سایر رقبا متمایز کرده است. به‌ همین خاطر، در این مقاله از اینوکس، جنبه‌های مختلف ارز انکر پروتکل (ANKR) را مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

1. آیا خرید ارز انکر پروتکل سرمایه‌گذاری خوبی است؟

پروژه انکر یکی از شبکه‌های منحصربه‌فرد دیفای را ارائه کرده است و این مسئله ارز انکر پروتکل را ارزشمند می‌کند. با خرید این ارز دیجیتال، شما می‌توانید از سهام‌گذاری یا استیکینگ در این شبکه هم درآمد غیرفعال کسب کنید.

2. چگونه ارز انکر پروتکل را بخریم؟

ارز انکر پروتکل یکی از رمزارزهای سرشناس بازار است که در اغلب صرافی‌های معتبر دنیا لیست شده است و امکان خرید و فروش آن وجود دارد.

3. ارز انکر پروتکل چه قیمتی دارد؟

در زمان نگارش این مقاله (30 اکتبر 2023)، ارز انکر پروتکل با قیمت 0.022 دلار معامله می‌شود که با حساب دلار 51 هزار تومانی، قیمت این ارز دیجیتال در حدود 1172 تومان است.

از طريق
what-is-ankr

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا