ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال ریپل و تمام آنچه باید در مورد آن بدانید!

در سال‌های اخیر، بازار ارزهای دیجیتال سروصدای زیادی به پا کرده است و کمتر کسی است که حداقل اسم این ارزها را نشنیده باشد. این ارزها، دارایی‌های دیجیتالی هستند که در بستر بلاک چین فعالیت می‌کنند. اگر شما هم یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار در این حوزه هستید، حتما نام ارز دیجیتال ریپل به گوشتان خورده است. در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم نشان دهیم XRP یا ریپل چیست؟ جوانب مختلف ریپل را بررسی کنیم و در نهایت به این پرسش پاسخ دهیم که آیا خرید XRP درست است یا خیر؟

ریپل چیست؟

ارز دیجیتال ریپل (XRP ) یک توکن مبتنی بر بلاک چین است که در سال ۲۰۱۲، با هدف فراهم کردن سریع، ارزان و راحت تراکنش‌های برون مرزی، برای بانک‌ها راه‌اندازی شد.

XRP چیست؟

در اکثر گزارش‌های خبری، ریپل و XRP به جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ اما این دو با یکدیگر متفاوت هستند. ریپل شرکتی است که رمز ارز XRP به آن تعلق دارد و برخلاف تصور اکثر افراد، ریپل، ارز دیجیتال نیست. XRP در ابتدا نمادی برای «ریپل» یا «اعتبار ریپل» بود؛ اما با گذشت زمان، این نام‌ها به نفع XRP حذف شدند، تا از سردرگمی‌ مخاطبان، جلوگیری شود.

تفاوت ریپل با XRP

همان طور که گفته شد بر خلاف تصور افراد، ریپل و XRP یکی نیستند؛ بلکه ریپل یک شرکت انتفاعی است و XRP یکی از محصولات آن است و ریپل به گسترش و توسعه آن کمک می‌کند. این شرکت قاطعانه بیان می‌کند که این دو نام (یعنی ریپل و XRP) با یکدیگر متفاوت هستند.

تاریخچه ریپل، پیدایش و رشد

رایان فاگر، توسعه دهنده نرم‌افزار، اولین نسخه ریپل را در سال ۲۰۰۴ ۲۰۰۴ و با تأسیس سایت RipplePay ارائه کرد. این سایت به افراد اجازه می‌داد که اعتبار خود را در جامعه به دیگران انتقال دهند و باعث شد که به نوعی ریپل به یک پروژه رمزنگاری، قبل از بیت کوین تبدیل شود؛ هرچند هنوز تبدیل به یک رمز ارز نشده بود. حتی خالق ناشناس بیت کوین که از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو استفاده می‌کرد، یک بار در ایمیلی به ریپل اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۱ یک برنامه نویس به نام جد مک کالب، کار توسعه ارز دیجیتال و بلاک چین XRP را آغاز کرد. او با پیدا کردن چند سرمایه‌گذار، تیمی تشکیل داد و با فاگر درباره استفاده از RipplePay صحبت کرد. فوگر با واگذاری RppePay موافقت کرد و به این ترتیب در سال 2012 شرکت ریپل راه‌اندازی شد. این شرکت در ابتدا New coin نام داشت بعد به OpenCoin تغییر نام داد و اکنون با نام ریپل شناخته می شود. ریپل در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که ۳۰۰ موسسه مالی در بیش از ۴۵ کشور، از شبکه ‌‌RippleNet استفاده می‌کنند.

شبکه پرداخت امن، هدف شبکه ریپل

هدف ریپل، فراهم کردن یک شبکه پرداخت، ارتباط امن و غیر متمرکز برای موسسات مالی در سراسر جهان است و با هدف بیت‌کوین در تضاد است. هدف بیت‌کوین، تراکنش‌های همتا به همتا و حذف واسطه‌ها و بانک‌هاست اما به عقیده ریپل، بانک‌ها به خودی خود، بد نیستند؛ فقط نحوه انجام کار آن‌ها، باعث ایجاد مشکلات انتقال پول و پرداخت می‌شود. ریپل قصد دارد تا با عرضه محصولات بانکی، مشکلات تبادلات بانکی را حل کند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال ریپل

هر ارز دیجیتالی مزایا و معایبی دارد؛ ریپل هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه با هم مزایا و معایب ریپل را بررسی می‌کنیم.

مزایا

• معاملات XRP سریع و ارزان هستند.
• شبکه پرداخت ریپل در حال حاضر توسط موسسات مالی استفاده می‌شود.
• صاحبان مشاغل کوچک و مصرف کنندگان می‌توانند برای انتقال امن پول، از XRP استفاده کنند.
• XRP می‌تواند به عنوان پلی برای انتقال ارزهای بین المللی استفاده شود.

معایب

• پروتکل اجماع ریپل نسبت به سایر روش‌های پردازش تراکنش‌های رمزنگاری، دارای امنیت کمتری است.
• بسیاری از شرکای بانکی ریپل، تراکنش‌های خود را فقط با RippleNet انجام می‌دهند و از ارز دیجیتال آن XRP استفاده نمی‌کنند.
• جنجال پیرامون این رمز ارز بسیار زیاد است. از یک طرف اداره شدن این کمپانی توسط یک شرکت خصوصی و از طرف دیگر، شکایت S.E.C. (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) به این جنجال‌ها دامن می‌زنند.
• خرید XRP در ایالت متحده دشوار است.

نحوه استخراج XRP

ماینرها نمی‌توانند ریپل را استخراج کنند؛ تنها راه کسب XRP مبادله آن با سایر رمز ارزها است. بنابراین شما می‌توانید با استخراج رمز ارزها، آن‌ها را از طریق صرافی تبدیل به ریپل کنید.

تفاوت ریپل و بیت کوین

اگر از بیرون دنیای سرمایه‌گذاری به ارزهای دیجیتال نگاه کنیم، این ارزها را محدود به بیت‌کوین می‌بینیم. بیت‌کوین، معروفترین ارز رمزنگاری شده و در ارزش بازار و جذب سرمایه‌گذاران حرف اول را می‌زند. ما در این مقاله، ریپل را معرفی کردیم و در این بخش به تفاوت آن با بیت کوین می‌پردازیم.

از سیستم‌های مختلفی برای تأیید تراکنش ها استفاده می‌کنند


روش بیت کوین برای تایید تراکنش‌ها و توزیع سکه‌های جدید، استخراج است. شرکت‌کنندگان، دستگاه‌های استخراج را برای حل معادلات پیچیده ریاضی راه‌اندازی می‌کنند و اولین کسی که این معادله را حل می‌کند، می‌تواند بلوکی از تراکنش‌ها را به بلاک چین بیت ‌کوین اضافه کند. در ازای استخراج بیت کوین، شرکت کنندگان با هر بلوکی که اضافه می‌کنند، پاداش بیت کوین دریافت می‌کنند.
XRP تراکنش‌ها را از طریق پروتکل اجماع خود تأیید می‌کند. اکثریت تایید کنندگانی که یک تراکنش را بررسی می‌کنند، باید آن را بپذیرند تا آن تراکنش تایید شود.


XRP سریع‌تر، ارزان‌تر و از نظر انرژی کارآمدتر است


XRP به دلیل پروتکل توافقی خود می‌تواند تراکنش‌ها را در چند ثانیه با هزینه و انرژی کمتر، پردازش کند و به یکی از ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست تبدیل شود.
تراکنش های بیت کوین کارآمد نیستند. تایید آن‌ها معمولا 10 دقیقه زمان می‌برد و هزینه‌های بسیار بالاتری نسبت به استفاده از XRP دارند. استخراج بیت کوین نیز انرژی زیادی مصرف می‌کند و به دلیل تاثیرات زیست محیطی دارای انتقادات فراوانی است.

بیت کوین عرضه بسیار کمتری دارد


بیت کوین حداکثر 21 میلیون سکه و XRP حداکثر 100 میلیارد توکن عرضه می‌کند و این یکی از دلایل این است که قیمت یک بیت کوین بسیار بالاتر از قیمت یک XRP است. البته ارزش بازار بیت‌کوین هم در حال حاضر بسیار بیشتر از ارزش بازار XRP است یعنی مجموع ارزش تمام کوین‌های بیت‌کوین‌ بیشتر از مجموع ارزش تمام کوین‌های XRP است.


روش های توزیع متفاوتی دارند


بیت کوین از طریق فرآیند استخراج توزیع می‌شود. ماینرها بیت‌کوین را استخراج می‌کنند تا به حداکثر عرضه ۲۱ میلیون برسد.
پیش از راه اندازی XRP، ۱۰۰ میلیارد توکن ساخته شد. ریپل ۵۵ میلیارد آن را در escrow قفل و برای آزادسازی آن قراردادهای هوشمندی را به صورت ماهانه تنظیم کرده است. زمانی که توکن‌ها منتشر می‌شوند، ریپل می‌تواند به اندازه‌ای که می‌خواهد یا نیاز دارد توکن‌های خود را بفروشد تا سرمایه جمع‌آوری کند و توکن‌های فروخته ‌نشده را در یک انبار جدید قفل کند.


ریپل یک شرکت خصوصی است


اگرچه ارز دیجیتال XRP غیرمتمرکز است اما همچنان به ریپل وابسته است و با بیت کوین، که کاملا غیرمتمرکز است، تضاد دارد. در حالی که ارتباط بین ریپل و XRP برای بسیاری از سرمایه‌گذاران مهم نیست، برخی از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال این وابسته بودن را یک ویژگی منفی می‌دانند.

کدام بانک‌ها از XRP استفاده می‌کنند؟

در حال حاضر، 38 درصد از 100 بانک برتر جهان با ریپل مرتبط هستند و احتمال اضافه شدن بانک‌های دیگری به لیست این بانک‌ها وجود دارد. لیست زیر تعدادی از این بانک‌ها را نشان می‌دهد.

• Santander (USA)
• Canadian Imperial Bank of Commerce (Canada)
• Kotak Mahindra Bank (India)
• Itaú Unibanco (Brazil)
• IndusInd (India)
• InstaReM (Singapore)
• BeeTech (Brazil)
• Zip Remit (Canada)
• LianLian (China)
• RAKBANK (U.A.E.)
• IFX (U.K.)
• TransferGo (U.K.)
• Currencies Direct (U.K.)
• Airwallex (Australia)
• SEB (Sweden)
• SBI Remit (Japan)
• Siam Commercial Bank (Thailand)
• Krungsri (Thailand)

سوالات متداول

ساز و کار ریپل چگونه است؟

ریپل یک سیستم تسویه پرداخت و شبکه تبادل ارز است که می‌تواند تراکنش‌ها را در سراسر جهان پردازش کند. از طرفی تایید صحت تراکنش‌ها به طرفین معامله کمک می‌کند تا با اطمینان خاطر خرید و فروش خود را انجام دهند.

ریپل به زبان ساده چیست؟

ارز دیجیتال ریپل، یک توکن مبتنی بر بلاک چین است و هدف آن، فراهم کردن سریع، ارزان و راحت تراکنش‌های برون مرزی، برای بانک‌ها است.

آیا XRP توسط بانک‌ها استفاده خواهد شد؟

ریپل با بانک‌ها مشارکت دارد و در حال حاضر نیز بسیاری از بانک‌ها از ریپل استفاده می‌کنند و احتمال اضافه شدن بانک‌های دیگری به لیست این بانک‌ها وجود دارد.

منبع
fool.cominvestopediacointelegraph

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا