ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال مونرو چیست ؟ صفر تا صد رمزارز XMR

بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی بین مردم، تریدرها و سرمایه گذاران کلان پیدا کرده است. با فناوری بلاک چین به کار رفته در رمزارزها، می‌توان از آن‌ها برای تراکنش‌های مختلف مالی، استفاده کرد. بسیاری از کاربران نیز هستند که هدف اصلیشان از استفاده از کریپتوکارنسی، حریم شخصی امن‌تر و ناشناس بودن است. تعدادی از رمزارزها وجود دارند که امکان مشاهده عمومی تراکنش‌ها را فراهم می‌کنند و برخی از آن‌ها حریم شخصی بیشتری را به کاربر می‌دهند؛ به این صورت که مبدا و مقصد تراکنش را نامشخص می‌کنند.

اکثر کاربران زمانی که سخن از رمز دیجیتال به میان می‌آید، ناخوداگاه به بیت کوین فکر می‌کنند. بیت کوین از اولین‌ها در نوع خود بوده است که با استفاده از فناوری همتا به همتا قابلیت تراکنش و پرداخت را فراهم می‌کرد؛ اما، رمزارز دیگری نیز وجو دارد که به سطح بالایی از محبوبیت بین همه رسیده است. دلیل اصلی این محبوبیت نیز، ویژگی‌های حریم شخصی به خصوصش است. این رمزارز، مونرو (Monero) نام دارد.


در این مقاله از اینوکس با ما همراه باشید تا زیر و بم این رمزارز جذاب را بررسی کنیم و به میزان رشد و ارزش سرمایه گذاری آن نگاهی بیاندازیم. در نهایت به این سوال که ارز دیجیتال مونرو چیست پاسخ جامعی خواهیم داد.

تاریخچه ارز دیجیتال مونرو چیست

برای پاسخ به این سوال که ارز XMR چیست باید کمی عقب‌تر برویم و پیش‌زمنیه این ارز دیجیتال را بررسی کنیم. مونرو تقریباً 2 سال پس از تأسیس در سال 2014 فعالیت چندانی نداشت. محبوبیت آن در اواسط سال 2016 و 2017 شروع شد. مونرو در ژانویه 2017 قیمتی در حدود 12 دلار داشت. این قیمت در ژانویه 2018 به حدود 500 دلار رسید.

لازم به ذکر است بعد از ژانویه 2018، این قیمت افول پیدا کرد. در این بخش نگاهی می‌اندازیم به دلایلی که سبب شدند رمزارز XMR کاهش قیمت پیدا کند.


اولین افزایش قیمت عمده مونرو در نیمه دوم سال 2016 اتفاق افتاد. قیمت مونرو که در ابتدای سال 2016 کمتر از یک دلار بود، در سپتامبر 2016 به حدود 14 دلار افزایش یافت که رشدی 2700 درصدی را نشان می‌دهد. بسیاری بر این باورند که این امر ناشی از افزایش محبوبیت مونرو در بازار تجارت غیرقانونی است. در آگوست 2016، سایت بازار دارک نت “Alphabay” شروع به پذیرش Monero به عنوان جایگزینی برای بیت کوین کرد. در آگوست 2017، قیمت مونرو جهش دیگری را، با وجود کاهش قیمت بیت کوین، تجربه کرد.


زمانی که اخباری مبنی بر پذیرش مونرو توسط گروهی متشکل از حدود 45 موزیسین بسیار مشهور منتشر شد، قیمت این رمزارز، دوباره افزایش پیدا کرد. از معروف‌ترین این هنرمندان می‌توان به G-Easy، Sia، Backstreet Boys و …. اشاره کرد.


همان طور که می‌بینید، طیف گسترده‌ای از عوامل وجود دارد که می‌تواند بر قیمت Monero تأثیر بگذارد. قیمت مونرو (و بیشتر ارزهای دیجیتال) معمولاً به پیشرفت‌های فناوری جدید و تبلیغات رسانه‌ای مربوط می‌شود. در حال حاضر (دسامبر 2022) قیمت مونرو، 146 دلار است و به نظر می‌رسد قیمت ارز مونرو به سرعت در حال افزایش است. در بخش بعدی این مقاله، به بررسی آینده ارز دیجیتال مونرو چیست می‌پردازیم.

چگونه مونرو را استخراج کنیم

مونرو با نماد اختصاری XMR بر روی تمام پلتفرم‌های سیستم عاملی مانند لینوکس، مک، ویندوز و … قابل اجرا است. فرآیند ماین کردن در این رمزارز پشتیبانی می‌شود و افراد با پیوستن به استخرهای ماینینگ، برای فعالیت‌های خود پاداش دریافت می‌کنند.

استخراج مونرو بر روی یک کامپیوتر معمول و خانگی نیز قابل انجام است و به سخت افزار خاصی مانند ASIC نیاز ندارد. همان طور که احتمالا می‌دانید، ASIC نوعی سخت افزار پر هزینه است و برای ماین کردن رمزارزهایی مانند بیت کوین استفاده می‌شود. برای مونرو ولی اینطور نیست و می‌توانید با CPU و GPU لپتاپ خود به ماینینگ بپردازید.

برای اطلاعات بیشتر از لیست سخت افزارهای لازم، می‌توانید به سایت مونرو مراجعه کنید. طبق وب سایت این شرکت، مونرو بر استخراج اثبات کار (PoW) متکی است. اثبات کار، الگوریتم خاصی دارد که امنیت بالای بعضی از رمزارزها مانند مونرو را فراهم می‌کند.

ساخت کیف پول مونرو

MyMonero سریع‌ترین راه برای ایجاد کیف پول XMR است. بهتر است با توجه به آنلاین بودن مراحل، از مرورگر ایمنی مانند Brave استفاده کنید.

  • به MyMonero.com بروید (بهتر است از بخش سیستم عامل مجازی یا حالت ناشناس مرورگر استفاده کنید).
  • روی ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.
  • در صفحه بعد کلید ورود به سیستم خصوصی را مشاهده خواهید کرد. private login key تنها راهی است که می‌توانید به حساب MyMonero خود دسترسی پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که کد مربوطه را روی کاغذی بنویسید و آن را در مکانی امن نگه دارید.
  • روی ورود به سیستم کلیک کنید.
  • باقی مراحل نسبتا راحت است. شما از این آدرس کیف پول می‌توانید برای دریافت و ارسال مونرو استفاده کنید. در هر لحظه همچنین می‌توانید، روی تراکنش‌ها کلیک کنید و ریز جزئیات را ببینید.

5 کیف پول برتر ارز دیجیتال مونرو چیست

همان طور که در بالا ذکر شد ارز دیجیتال مونرو چیست، کیف پول مونرو نوعی کیف پول است که می‌توانید در آن رمزارز مونرو را ذخیره کنید. بر خلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال، مونرو عرضه بی‌نهایتی دارد و هر مقدار که بخواهید می‌توانید XMR در کیف خود ذخیره کنید. در این بخش نگاهی به بهترین کیف پول‌های مناسب ذخیره Monero می‌اندازیم.

کیف پول Cake wallet

کیف پول کیک ویژگی‌های جالبی برای حفاظت از ناشناس بودن و امنیت دارندگان مونرو، به خود اضافه کرده است. با داشتن این کیف پول، کاربران می‌توانند این رمزارز را با دیگر رمزارزها مانند بیت کوین مبادله کنند. همچنین یکی از ویژگی‌های خوب این کیف پول این است که شما کنترل کامل روی کلید‌های خصوصی خود دارید. Cake Wallet به واسطه open source (منبع باز بودن) بودن و پشتیبانی خوب، به طور دوره‌ای مورد بازبینی قرار می‌گیرد. برای کاربران iOS، این کیف پول قابلیت ویژه‌ای ارائه می‌دهد که طی آن، کاربران می‌توانند از Root-Level دسترسی هر کسی را محدود کنند.

کیف پول Monero GUI

کیف پول Monero GUI ارز دیجیتال مونرو چیست ؟ این کیف پول به طور رسمی از طرف توسعه دهندگان مونرو تایید شده است. Monero GUI یک کیف پول منبع باز و فول نود (اصطلاح فول نود، به تمام دستگاه‌هایی نسبت داده می‌شود که به شبکه بلاکچین (در اینجا شبکه مونرو)، وصل می‌شوند و تمام قوانین آن را می‌پذیرند. منظور از نود، هر شبکه‌ای است که به شبکه بلاکچین اضافه می‌شود) برای مونرو است. حتی اگر فردی تازه کار در بازارهای ارز دیجیتال باشید، باز هم با رابط کاربر پسندانه این کیف پول، به راحتی ارتباط برقرار خواهید کرد.

Ledger Nano X  و Ledger Nano S

این دو مدل کیف پول، از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری محسوب می‌شوند و برای افرادی که علاقه‌مند به فضای ذخیره سازی سرد (غیر دیجیتال و به صورت فیزیکی) هستند، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. لازم به ذکر است که شما می‌توانید با ذخیره‌سازی سرد امن این دو والت، بیش از 1000 ارز دیجیتال دیگر مانند BTC، ETH، TRON، USDT، BCH، XLM و .. در آن ذخیره کنید.

Ledger Nano X  و Ledger Nano S

Nano X و Nano S ، با هر دو دستگاه دسکتاپ (مک، ویندوز و لینوکس) و موبایل (اندروید، iOS) سازگار هستند و دیوایس‌های کوچک قابل حمل USB مانندی هستند که مونرو را با استفاده از بالاترین سطوح امنیتی ذخیره می‌کنند. این دو تمام کلیدهای خصوصی شما را ذخیره و روی سیستم عامل Blockchain Open Ledger OS کار می‌کنند.


این کیف پول‌ها ویژگی‌های امنیتی جالبی مثل پین کد و احراز هویت دو مرحله‌ای به همراه یک عبارت منحصر به فرد دیگر ارائه می‌دهند که می‌توانید در صورت گم شدن، آسیب دیدگی و یا سرقت آن، برای بازیابی کیف پولMonero، استفاده کنید. هر دو کیف پول، انتخابی امن و ایده آل برای کاربرانی هستند که نیازمند امینت بالا هستند.

کیف پول Exodus

اگرچه Exodus کیف پولی با پشتیبانی کمتر از سایر کیف پول‌های معرفی شده است، اما یکی از معروف‌ترین والت‌های ذخیره مونرو محسوب می‌شود. Exodus که برای دستگاه‌های دسکتاپ (مک، ویندوز و لینوکس) و موبایل (iOS، Android) موجود است، یک انتخاب مطمئن ذخیره‌سازی ارز دیجیتال برای علاقه‌مندان به حفظ حریم خصوصی است. علاوه بر Monero، به شما امکان می‌دهد دارایی‌های دیجیتالی مانند BTC، ETH، ADA، LTC، ATOM، BNB XLM، TRON، USDT، BCH و … را نیز ذخیره کنید.

Edge Wallet

Edge که در سال 2014 راه اندازی شد، یکی از بهترین کیف پول‌های مونرو است که پر از ویژگی‌های امنیتی مانند پین کد، احراز هویت 2-مرحله‌ای (اثر انگشت) و یک رمز عبور منحصر به فرد است که هر بار که وارد برنامه می‌شوید، به گوشی شما ارسال می‌شود.


Edge Wallet برای هر دوپلتفرم اندروید و iOS موجود است. این کیف پول نه تنها از ذخیره سازی مونرو (XMR) پشتیبانی می‌کند، بلکه شما می‌توانید بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، ریپل، بیت کوین کش و دیگر توکن‌های ERC-20 را در آن ذخیره کنید. از قابلیت‌های جالب دیگر این والت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که Edge به شما اجازه می‌دهد تا مونرو را به طور مستقیم و درون برنامه‌ای از طریق حساب بانکی و یا حساب Paypal خود، خریداری کنید.

آینده ارز دیجیتال مونرو چیست

تا به اینجا به مبحث ارز دیجیتال مونرو چیست پرداختیم اکنون آینده این رمز ارز را با هم بررسی می‌کنیم. با پیشرفت‌های شگرفی که درسال 2017 در حوزه ارزهای دیجیتال صورت گرفت، نظر بسیاری از کاربران به این بازار جلب شد. ارزش بازار ارزهای دیجیتال از 19 میلیارد دلار در سال 2017 به 795 میلیون دلار در سال 2018 رسید. این رشد چیزی در حدود 4000 درصد است! در بین ارزهای دیجیتال، رمزارز مونرو با ارزش حدود 3 میلیارد دلار، یازدهمین رمزارز برتر جهان بود. در سال جاری، رتبه این رمزارز به بیست و ششمین ارز بزرگ با ارزش 2.7 میلیارد دلار رسیده است.


روندهای تاریخی قیمت و روند حجم معاملات برای پیش بینی آینده مونرو، توسط نرم افزار انجام می‌شود و توابع پیچیده ریاضی را روی داده‌های تاریخی اعمال می‌کند. طبق پیش بینی Walletinvestor.com، قیمت Monero، در حدود 184.58 دلار است.

برای سال 2023، با مطالعه روند قیمت مونرو متوجه می‌شویم که به طور معمول، مسیر قیمت این رمزارز هر دوسال، یکبار منحرف می‌شود و احتمال کاهش قیمت این رمزارز، نیز مشاهده می‌شود. در سال 2024 اما این روند متفاوت است. ارز دیجیتال مونرو با قیمت 380 دلاری خود، دوباره به دوران پادشاهی خود بازمی‌گردد. این قیمت معادل همان چیزی است که در پایان سال 2021 پیش‌بینی شده بود که نشان می‌دهد قیمت XMR دارای پتانسیل کاملی است و نه تنها قیمتش را حتی در شرایط نامطلوب حفظ می‌کند، بلکه به طور مداوم رشد می‌کند.

خرید ارز دیجیتال مونرو

همان‌طور که در بالا به بررسی آینده ارز دیجیتال مونرو چیست پرداختیم، باید بدانید که صرافی‌های مختلفی برای خرید این رمزارز وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها Coinbase است. شما با ثبت‌نام و واریز وجه در حساب کاربری‌تان، می‌توانید مقداری بیت کوین خریداری کنید و سپس با آن، به خرید مونرو بپردازید. از دیگر صرافی‌هایی که به همین شیوه می‌توانید به خرید رمزارز مونرو بپردازید، Bitfinex است. لازم به ذکر است که با حساب پی پال نمی‌توانید مستقیما مونرو خریداری کنید، در نتیجه باید ابتدا ارز دیگری خریداری کنید و سپس آن را با مونرو مبادله کنید.

مزایای ارز دیجیتال مونرو چیست

بعد از بررسی کامل ارز دیجیتال مونرو چیست، به بررسی مزایا و معایب این رمزارز می‌پردازیم:

امنیت

مونرو در اصطلاح، یکی از Privacy Coinهای بازار ارزهای دیجیتال است. دلیل این نام گذاری هم غیرقابل ردیابی و ناشناس بودن مالک مونرو است. این موضوع یعنی، برخلاف بیت کوین، هویت پشت تراکنش‌های انجام شده با مونرو، همواره پنهان خواهد ماند.

قابلیت تعویض

این قابلیت هم به نوعی در کنار امنیت بالا تعریف می‌شود. توکن‌های مونرو قابل تعویض هستند، به این معنی که از یکدیگر قابل تشخیص نیستند، بنابراین، اگر برخی از توکن‌هایی که در تراکنش‌های غیرقانونی قبلی استفاده شده‌اند به نحوی به کیف پول شما راه پیدا ‌کنند، لازم نیست نگران آن باشید، زیرا امکان ردیابی آن‌ها وجود ندارد.

تیم توسعه بزرگ

تیم مونرو اهمیت ویژه‌ای برای حریم شخصی این رمزارز قائل است. به همین دلیل، تیمی اختصاصی در خصوص تحقیق و توسعه امنیت بیشتر برای پروژه‌های مختلف، دارد. برخی منابع، پروژه اپن سورس مونرو را به عنوان سومین جامعه توسعه دهندگان بزرگ در ارزهای دیجیتال، تنها پس از بیت کوین و اتریوم معرفی می‌کنند.

عدم نیاز به ASIC

امروزه، بیشتر کوین‌های بزرگ، با استفاده از مدارهای مجتمع ویژه برنامه یا همان ASIC استخراج می‌شوند، اما مونرو با CPU و GPU رایج در لپتاپ‌ها نیز قابل استخراج است. مزیت این مورد به این دلیل است که کاربران بیشتری می‌توانند در فرآیند ماینینگ شرکت کنند و مجبور نیستند هزاران دلار برای سخت افزار خاصی هزینه کنند.

مقیاس پذیری پویا

Monero روی اندازه بلوک از پیش تعیین شده کار نمی‌کند، به این معنی که اندازه بلوک را می‌توان بر اساس تقاضا، افزایش داد و این برای مقیاس پذیری بسیار خوب است.

معایب ارز XMR چیست

در این بخش به بررسی یک سری معایب که این رمزارز با خود به همراه دارد می‌پردازیم:

سرعت پایین شبکه

با فرض اینکه هر بلوک جدید به طور متوسط در دو دقیقه استخراج شود، پردازش یک تراکنش این رمزارز، چیزی در حدود 30 دقیقه طول می‌کشد که کمی کند است.

احتمال استفاده در تراکنش‌های غیرقانونی

به دلیل تراکنش‌های ناشناس، می‌توان از آن برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده کرد و رسانه‌های جریان اصلی، اغلب آن را برای مرتبط کردن آن با فعالیت‌های مجرمانه برجسته می‌کنند.

تفاوت‌های اصلی بین بیت کوین و ارز دیجیتال مونرو چیست

برخلاف تصور رایج، تراکنش‌های بیت کوین ناشناس نیستند. این پرداخت‌ها به طور کامل در بلاک چین عمومی قابل ردیابی هستند. موردی که باعث تفاوت این دو رمزارز می‌شود، همین ناشناس ماندن تراکنش‌ها با استفاده از رمزارز مونرو است.

تفاوت‌ بیت کوین و ارز دیجیتال مونرو

مونرو از یک فناوری، مرسوم به امضای حلقه یا Ring Signature استفاده می‌کند. با این فناوری، هویت فرستنده و گیرنده پرداخت‌های ارزهای دیجیتال، ناشناس خواهد ماند. فناوری امضای حلقه، به این صورت است که، شخصی که مسئول مجوز تراکنش است در گروهی قرار می‌گیرد که شامل افرادی است که در گذشته تراکنش‌های مجاز داشته‌اند. این امر پیچیدگی خاصی را ایجاد می‌کند که تشخیص اینکه پرداخت از کجا انجام شده است را برای ناظران خارجی دشوار می‌کند.


در سال‌های اخیر، تعداد امضاهای حلقه استفاده شده توسط Monero افزایش پیدا کرده است و سطح ناشناس بودن کاربران را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.


بیت کوین در حال حاضر حدود 19.11 میلیون سکه در گردش دارد و 1.89 میلیون سکه باقیمانده، تا 129 سال آینده استخراج نشده باقی می‌ماند. در مقایسه با Monero – بیش از 18.2 میلیون توکن در گردش است و کل عرضه خود را برآورده کرده است. از ژوئن 2022، مقرر شد پاداش بلاک‌ها، 0.6 مونرو در هر بلاک ثابت شود و طبق قوانین نرم‌افزار جدید، پاداش برای بلاک‌های جدید هرگز به صفر نمی‌رسد.

مونرو چیست و چگونه به بهبود امنیت کمک می‌کند

با گذشت زمان، تیم این رمزارز نیز دائما به دنبال راه‌های مختلفی برای حفظ امنیت کاربران خود هستند. این رمزارز در تراکنش‌ها از Multisig استفاده می‌کند. مولتی سیگنچر یا همان امضای چندگانه، به این معنی است که یک تراکنش قبل از ارسال به شبکه مونرو و اجرا، به چندین امضا نیاز دارد. به جای اینکه مانند بسیاری از رمزارزها، یک کیف پول مونرو به تنهایی تراکنش‌ها را ایجاد، امضا و ارسال کند، یک گروه از کیف پول‌ها با همکاری باهم، تراکنش را امضا می‌کنند و پیش می‌برند. اخیرا تعداد امضا کنندگان برای انجام تراکنش، از 11 به 16 امضا کننده، ارتقا یافته است.


از لحاظ امنیت، الگوریتم جدیدی با نام الگوریتم ضد گلوله یا Bulletproof Algorithm به ساختار مونرو اضافه شده است. این قابلیت از سال 2018 اضافه شد و سبب می‌شود که مبلغ دقیق تراکنش‌ها مخفی شود و فقط مبدا و مقصد یک تراکنش نشان داده شود.


یکی دیگر از پیشرفت‌های قابل توجهی که توسط به‌روزرسانی جدید برای مونرو ایجاد شد، «نمایش برچسب‌ها» بود. این ویژگی یک گزینه جدید است که سرعت همگام‌سازی کیف پول را بین 30 تا 40 درصد افزایش می‌دهد. این کلید برای افزایش عملکرد کلی اکوسیستم ساخته شده در اطراف Monero (XMR) است.

سخن پایانی

در این مقاله اینوکس به بررسی کامل و پاسخ به سوال ارز دیجیتال مونرو چیست پرداختیم. با مزایا و معایب و ویژگی‌های بی‌نظیر آن آشنا شدیم. با معرفی و همه گیر شدن بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه، شروع به ترید و سرمایه گذاری در این زمینه کردند. بسیاری از این رمزارزها با قابلیت‌های ویژه‌ای ارائه می‌شوند که می‌تواند جذابیت زیادی را با خود به همراه داشته باشند.


رمزارز مونرو نیز با ویژگی‌های حریم شخصی خود، یکی از بهترین ارزهای دیجیتال، بین علاقه‌مندان شده است. سرمایه گذاران در صرافی‌های ارزهای دیجیتال، مانند، Bitfinex، Kraken و … می‌توانند به خرید رمزارز مونرو بپردازند. در پایان لازم به ذکر است که حوزه ارزهای دیجیتال، بازار پر ریسکی محسوب می‌شود و آگاهی و دانش کافی، قبل از ورود به این بازار، ضروری بنظر می‌رسد.

سوالات متداول

آیا مونرو یک سرمایه گذاری خوب است؟

اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستید، مونرو می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد. قیمت این ارز بین 26 اوت 2020 و 26 اوت 2021 بیش از 231 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، شروع استخراج آن هزینه زیادی ندارد، زیرا به سخت افزار خاصی نیاز ندارید. شما در واقع می‌توانید از CPU کامپیوتر خود برای استخراج آن استفاده کنید. Monero با تمام سیستم عامل‌های اصلی کار می‌کند. این امر باعث صرفه جویی زیادی در هزینه‌های شما نیز خواهد شد.

از کجا می‌توان مونرو خرید؟

شما می‌توانید مونرو را از طریق صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید. ابتدا باید با مبلغ مدنظر اقدام به خرید بیت کوین یا ارز دیگری کنید و سپس آن را با مونرو مبادله کنید.

استخراج یک Monero چقدر طول می‌کشد؟

استخراج یک سکه معمولا حدود دو دقیقه طول می‌کشد.

منبع
kriptomatinvestopediafool

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا