ارزهای دیجیتال

ارز سیف مون (SFM) چیست؟ آیا Safemoon ایمن است؟

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

در سال 2021 که بازار کریپتو به‌شدت صعودی بود، ارز سیف مون (Safemoon) با نماد اختصاری SFM متولد شد. فلسفه‌ی این رمزارز با اغلب توکن‌های بازار در تناقض است؛ چراکه به‌جای کاهش کارمزدها و تسهیل خرید و فروش، برای فروشندگان مالیات در نظر می‌گیرد تا آن‌ها را به نگهداری از ارز سیف مون مجاب کند. این رویکرد مشابه روش افراد سرشناسی مانند وارن بافت و چارلی مانگر در حوزه سهام است.

به‌این‌ترتیب، تیم توسعه‌دهنده‌ی ارز سیف مون انتظار دارد که با این رویکرد، جامعه‌ی ارز دیجیتال از تصور سوداگرانه‌ی بازار دست بردارد و مسیر آرام‌تری را در پیش بگیرد. شعار آن‌ها این است که برای رسیدن به ماه، باید توکن‌های بیشتری به دست آورید. می‌بینید که ارز سیف مون پروژه‌ی بسیار جالبی است؛ پس، برای اینکه بیشتر با آن آشنا شوید، با این مقاله از سایت صرافی اینوکس، همراه باشید.

ارز سیف مون چیست؟

ارز سیف مون (SFM) یک آلت کوین است که با استاندارد BEP-20 و بر بستر زنجیره هوشمند بایننس (BSC) راه‌اندازی شده است. عرضه‌ی اولیه‌ی این توکن که در 8 مارس 2021 بود، رویکردی کاملاً منصفانه داشت؛ چرا که خود بنیان‌گذاران توکن‌هایشان را سوزاندند و مانند سایر افراد در خرید اولیه شرکت کردند. در مدت‌ زمان کوتاهی که این پروژه پایه‌گذاری شده، توانسته نزدیک به 2.5 میلیون کاربر را جمع‌آوری کند.

همچنین، نزدیک به 40 درصد توکن‌ها هم سوزانده شده‌اند. در واقع، ارز سیف مون با هدف حل مشکل ازدست‌دادن دائمی توکن‌ها راه‌اندازی شد و به‌دنبال این است که فرهنگ خرید و نگهداری را جا بیندازد؛ یعنی می‌خواهد که مردم از حدس و گمان درباره قیمت ارزها فاصله بگیرند. برای این منظور، این پروژه مفهوم «مالیات» را در نظر گرفته که بر معاملات ارز سیف مون اعمال می‌شود.

یکی از انتقادهایی که به بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیگر وارد می‌شود، این است که از هدف اصلی خود فاصله گرفته‌اند. در اصل، این رمزارزها قرار بود که جای ارزهای فیات را بگیرند؛ اما حالا به چیزی فراتر از یک دارایی بدل شده‌اند و بسیاری از معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان آن‌ها را مانند یک کالا خرید و فروش می‌کنند.

در سوی مقابل، برخی از منتقدان گفته‌اند که ارز سیف مون یک طرح پانزی و کلاهبرداری است و SFM صرفاً یک شت کوین محسوب می‌شود که در ادامه، ما به این موضوع خواهیم پرداخت.

ارز سیف موین چه مشکلی را برطرف می‌کند؟

با گسترش دیفای و ترغیب افراد به شرکت در برنامه‌هایی که سود زیادی پرداخت می‌کنند، بسیاری از کاربران در دام پروژه‌های تبهکارانه ییلد فارمینگ افتاده‌اند و دارایی‌های خود را به‌طور دائمی از دست داده‌اند. با اینکه سودهای بالای 100 درصدی بسیار جذاب هستند، اما اغلب با خارج شدن سرمایه‌گذاران اصلی، حباب‌ ارزش‌گذاری می‌ترکد و دارایی افراد بی‌ارزش می‌شود.

ازاین‌رو، ارز سیف مون از 3 عملکرد ساده در هر معامله برای جلوگیری از چنین‌ ضررهایی و ایجاد یک پروتکل کارآمد استفاده می‌کند. در ادامه، این 3 عملکرد را توضیح خواهیم داد.

پاداش‌های استاتیک

بنیان‌گذاران سیف موین معتقدند که پاداش‌های استاتیک (Static Rewards) که به‌عنوان هولد فارمینگ (Hold-farming) نیز شناخته می‌شود، می‌تواند برخی از مشکلات مربوط به کشت سود یا ییلد فارمینگ را برطرف کند. اول اینکه چون مقدار پاداش به حجم معاملات توکن بستگی دارد، اگر فروشندگان اولیه اقدام به فروش کنند، پاداش دارندگان افزایش پیدا می‌کند.

ثانیاً این مکانیزم انگیزه‌ای را برای کاربران ایجاد خواهد کرد تا توکن‌های خود را حفظ کنند. از این‌رو، آن‌ها به جمع‌آوری توکن‌های جدید اقدام خواهند کرد، مشابه همان اتفاقی که در بازار سهام رخ می‌دهد. به‌این‌ترتیب، این پاداش‌ها استاتیک هستند و نیازی به تلاش خاصی و متحمل‌شدن هزینه‌ای مضاعف ندارند.

علاوه‌بر آن، کیف پول‌های بزرگ صرافی‌ها، پلتفرم‌ها و… شامل این پاداش‌ها نمی‌شوند. به‌این‌صورت، ارز سیف مون وضعیتی بسیار غیرمتمرکز پیدا می‌کند و دست نهنگ‌ها از بازار آن کوتاه می‌شود.

سوزاندن دستی

فرایند سوزاندن ارز سیف مون به‌طور دائمی برنامه‌ریزی شده است؛ اما کاملاً با تدبیر انجام خواهد شد. در واقع، برخی از توکن‌ها به آدرس موسوم به سوختگی فرستاده می‌شوند و هیچ‌کس به آن‌ها دسترسی ندارد. جزئیات این فرایند و میزان توکن‌های سوخته، همیشه به‌طور دقیق در وب‌سایت سیف مون قرار گرفته و به اطلاع کاربران می‌رسند.

همچنین، نرخ سوختن ارز سیف مون همیشه به 3 عامل زیر بستگی دارد:

  • نرخ بازتاب (reflection rate)
  • مقدار توکن (token quantity)
  • حجم بازار (market volume)

استخر نقدینگی خودکار (LP)

تیم ارز سیف مون به استخرهای نقدینگی خودکار، «سس مخفی سیف مون» (secret sauce of SAFEMOON) می‌گوید. فرایند کار به این صورت است که بخشی از کارمزد 5 درصدی مربوط به مبادلات بازار، خصوصاً سواپ، در یک قرارداد هوشمند جمع‌آوری می‌شوند. سپس، این توکن‌ها در یک استخر جداگانه قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، بدون نیاز به ارائه‌دهندگان نقدینگی، چنین استخری در سیف مون ایجاد می‌شود.

این استخر دارای دو مزیت است:

  • استخر با جمع‌آوری توکن‌ها از معامله‌گران، آن‌ها را به نقدینگی اضافه کرده و ازاین‌طریق، یک کف قیمتی ایجاد می‌شود.
  • از طرفی، مالیات 10 درصدی ارز سیف مون جلوی آربیتراژگیری از این رمز ارز را می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، ارز سیف مون برای موارد سوداگرانه مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

در این رابطه بخوانید : استخر نقدینگی چیست و چطور کار می‌کند؟

نسخه‌ی دوم ارز سیف مون (SafeMoon V2)

ازآن‌جایی که ارز سیف مون با مالیات 10 درصدیش به توکن خوبی برای هولد تبدیل شده است، می‌تواند قراردادهای خاصی را در لیست سفید (whitelist) قرار دهد و نرخ بازده را تا 2 درصد در نظر بگیرد. این مسئله برای برخی از قراردادهای تجاری مفید است و می‌تواند به ارز سیف مون وجهه‌ی کاربردی و ابزاری بدهد. همچنین، این اتفاق باعث رشد مشارکت‌های آتی با پروژه‌ی سیف مون خواهد شد.

برای این منظور، ورژن دوم ارز سیف مون ارائه شده است. کاربران برای تبدیل نسخه‌ی اولیه به ورژن جدید، نیاز به پرداخت هزینه‌ای ندارند؛ فقط باید کارمزد انتقال شبکه بایننس را با BNB بپردازند.

سیف مون چه محصولاتی را ارائه کرده است؟

در این بخش، قصد داریم که محصولات سیف مون را به شما معرفی کنیم.

کیف پول سیف مون (SafeMoon Wallet)

یکی از محصولات کلیدی این مجموعه، کیف پول سیف مون است. این کیف پول بر روی دسکتاپ نصب می‌شود و برای گوشی‌های هوشمند هم با دو نسخه‌ی اندروید و ios ارائه‌ شده است. همچنین، این نرم‌افزار برای حفظ امنیت دارایی‌ها از عبارات 12 تا 24 کلمه‌ای استفاده می‌کند. این کیف پول امکان نگهداری، انتقال و معامله‌ی توکن‌ها را فراهم کرده است.

مون کرافت (Mooncraft)

در واقع، مون کرافت پروژه‌ای است که مدیران سیف مون آن را در سر می‌پروراندند و در نتیجه، آن را شبیه بازی ماین کرافت ایجاد کردند. درحال‌حاضر، مون کرافت یک بازی مبتنی بر آیتم‌هایی به‌صورت NFT است؛ اما پرداخت‌های آن تنها ازطریق درگاه پی‌پال انجام می‌شوند. بااین‌حال، پی‌پال اعلام کرده که احتمالاً در آینده ارزهای دیجیتال را هم بپذیرد.

در این صورت، کاربردهای جدیدی برای ارز سیف مون به‌وجود خواهد آمد و طبیعتاً می‌تواند بر روی ارزش ذاتی آن هم تأثیر مثبتی بگذارد.

محصولات آینده

در وبسایت سیف مون خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی کیف پول سرد و صرافی Safemoon بیان شده است. ازاین‌رو، باید منتظر گسترش این پروژه و تبدیل شدن آن به یک اکوسیستم باشیم.

توکنومیک ارز سیف مون (SFM)

در ابتدا، عرضه‌ای یک کوادریلیونی برای ارز سیف مون در نظر گرفته شده بود که 223 تریلیون واحد آن بلافاصله توسط توسعه‌دهندگان سوزانده شد. 777 تریلیون باقی‌مانده در یک رویداد به کاربران عرضه شدند. از آن زمان، توکن‌های بیشتری سوخته‌اند و حجم کل کاهش چشم‌گیری داشته است.

همان‌طور که گفتیم، ارز سیف مون بابت هر تراکنش فوری 10 درصد مالیات می‌گیرد که این مالیات به‌صورت زیر تخصیص داده می‌شود:

  • 4 درصد بین دارندگان ارز سیف مون توزیع خواهد شد.
  • 1.5 درصد با یک قرارداد به‌ازای BNB فروخته می‌شود.
  • 1.5 درصد با BNBهای بخش قبلی جفت شده و در استخر نقدینگی قرار می‌گیرند.
  • 2 درصد برای کاهش تورم به آدرس سوختگی فرستاده می‌شود.
  • 1 درصد هم به روشن نگاه داشتن چراغ اکوسیستم اختصاص پیدا می‌کنند.

بااین‌حال، در نسخه‌ی جدید، به‌خاطر تشویق شرکت‌ها به ادغام ارز سیف مون با فعالیت‌های تجاری‌شان، مالیات‌ها به 2 درصد کاهش پیدا کرده که به‌صورت زیر تخصیص داده شده است:

  • 1 درصد به دارندگان
  • 0.5 درصد به استخر نقدینگی
  • 0.5 درصد به اکوسیستم

تاریخچه قیمت ارز سیف مون (SFM)

با نگاهی به چارت قیمت ارز سیف مون در سایت Tradingview، اولین قیمت این رمزارز را در ژانویه 2022، برابر با 0.0017 مشاهده می‌کنیم. تا ماه بعد، ارز سیف مون تا 0.0011 دلار سقوط می‌کند و یک ماهی را در همین محدوده باقی می‌ماند. سپس، دوباره تا 0.0004 دلار کاهش پیدا می‌کند.

با اینکه تا ماه مه، ارز سیف مون موفق می‌شود که کمی جان بگیرد و به 0.0007 دلار برسد، اما در ماه ژوئن به همان قیمت 0.0004 دلار بازمی‌گردد. بعد روند نزولی ملایمی را در پیش می‌گیرد و سال را در 0.0002 دلار به پایان می‌رساند.

در نهایت، در ژوئن 2023، قیمت ارز سیف مون به 0.0001 دلار سقوط کرده و در ماه نوامبر هم به زیر 0.00005 دلار کاهش پیدا می‌کند.

بنیان‌‌گذاران ارز سیف مون چه افرادی هستند؟

ازآنجایی‌که سیف مون پروژه‌ی جدیدی محسوب می‌شود، تیم مدیریتی آن هنوز کوچک است. ازاین‌رو، آن‌ها قصد دارند که تیم را گسترش دهند تا بتوانند به فضاهای صرافی غیرمتمرکز (DEX) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) هم روی بیاورند. بااین‌حال، اعضای فعلی این تیم عبارتند از:

  • جان کارونی (John Karony): او مدیرعامل فعلی پروژه‌ی ارز سیف مون است. پیش از این، کارونی به‌عنوان تحلیلگر وزارت دفاع آمریکا فعالیت داشته و همچنین، بنیان‌گذار یک پلتفرم بازی، به نام TANO، هم بوده است. البته او هیچ تجربه‌ای در زمینه‌ی فناوری بلاک چین و یا حتی امور مالی ندارد.
  • چارلز کارونی (Charles Karony): به‌نظر می‌رسد که چارلز با جان باید نسبتی داشته باشد. او به‌عنوان معاون عملیاتی منطقه‌ی اروپا فعالیت کرده و محل استقرارش در لندن است. چارلز نسبت به جان هم رزومه ضعیف‌تری دارد؛ چراکه در صفحه‌ی لینکدین او، ارز سیف مون به‌عنوان تنها سابقه‌اش دیده می‌شود. همچنین، او به‌تازگی در رشته اقتصاد مالی از دانشگاه بریگام یانگ فارغ‌التحصیل شده است.
  • رایان آریاگا (Ryan Arriaga): او مدیر محصولات جهانی پروژه ارز سیف مون است. او یک کارآفرین به حساب می‌آید که دو شرکت را راه‌اندازی کرده و فروخته است. در ضمن، سابقه دو ساله فعالیت در اوراکل را هم در کارنامه خود دارد.
  • همان‌طور که می‌بینید، اعضای تیم ارز سیف مون سابقه چندان درخشانی ندارند و هنوز این تیم نیاز به توسعه و مشارکت‌های بیشتر دارد.

آیا ارز سیف مون ایمن است؟

نوسانات بازار ارزهای دیجیتال برای کارشناسان آشنا است و می‌توان گفت که ارز سیف مون (SFM) هم بر همان اساس نوسان می‌کند. پس، تا اینجای کار کمی خیال ما راحت می‌شود. البته برخی این پروژه را طرح پانزی دانسته و بعضی دیگر آن را کلاهبرداری آشکار نامیده‌اند.

در مورد پانزی بودن، خیلی هم بی‌راه نیست؛ چراکه ارز سیف مون طوری طراحی شده که به دارندگان قدیمی‌تر پول بیشتری می‌رساند و این شبیه شبکه‌های هرمی است. از طرفی، برخی به قفل شدن حدود 50 درصد توکن‌ها در استخر نقدینگی انتقاد کرده‌اند؛ زیرا این می‌تواند منجر به «کشیدن فرش از زیر پای مردم» شود؛ یعنی بنیان‌گذاران پول را بردارند و فرار کنند.

البته جان کارونی ادعا می‌کند که این نقدینگی برای حفظ امنیت پروژه اختصاص داده شده است.

آیا ارز سیف مون سرمایه گذاری خوبی است؟

علاوه‌ بر خطراتی که در بخش‌های قبل گفتیم، در 25 مه 2021، شرکت حسابرسی و مشاوره‌ی بلاک چین HashEx اعلام کرد که دَه‌ها نقاط آسیب‌پذیر را در ارز سیف مون شناسایی کرده که می‌تواند میلیون‌ها سرمایه‌گذار را در معرض خطر قرار دهد. برخی از این آسیب‌ها عبارت‌اند از:

  • قرارداد هوشمند ارز سیف مون امکان تعیین کارمزد تا 100 درصد را دارد.
  • امکان کشیدن فرش از زیر پای دارندگان توسط توسعه‌دهندگان وجود خواهد داشت.
  • امکان مسدود کردن موقت انتقال توکن نیز هست.
  • این شرکت ادعا می‌کند که قرارداد هوشمند نقدینگی سیف مون به یک حساب خارجی متصل است که توسط یک شخص کنترل می‌شود. این حساب دارای ارزشی 20 میلیون دلاری بوده و به‌خاطر جذب بخشی از کارمزدها، مدام در حال افزایش است.
  • اگر یک هکر بتواند حساب خارجی را با خطر مواجه کند، می‌تواند به کل استخر نقدینگی دسترسی داشته باشد.

برنامه‌های آینده ارز سیف مون چیست؟

با اینکه نقشه‌ی راهی برای ارز سیف مون تعریف نشده، اما برنامه‌هایی وجود دارند که تیم این پروژه به‌دنبال دستیابی به آن‌ها است.

سواپ و ایوالو (Swap and Evolve)

گفتیم که این پروژه بخشی از توکن‌های SFM را با BNB معاوضه می‌کند تا با جفت‌سازی SFM/BNB استخر نقدینگی ایجاد کند. این فرایند Swap and Liquify نام دارد؛ اما شائبه‌ی تبدیل بخش زیادی از ارز سیف مون به BNB را ایجاد کرده است.

ازاین‌رو، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند که فرایند را برعکس کنند. یعنی از قبل، به‌جای SFM، توکن BNB را ذخیره کرده و سپس بخشی از آن را به ارز سیف مون تبدیل کنند. به این فرایند، Swap and Evolve گفته می‌شود.

عملیات فونیکس (Operation Phoenix)

یک‌سری پروژه‌ی بلندپروازانه، مثل توربین بادی، در وب‌سایت این پروژه اعلام شده‌اند. یعنی آن‌ها می‌خواهند انرژی توربین را غیرمتمرکز کنند. طبیعتاً هیچ‌کدام از مدیران این پروژه تجربه‌ای در این حوزه‌ها ندارند و بیان این مسائل عجیب است.

همچنین، یک پروژه هم درباره‌ی کسب مجوز پول الکترونیک اتحادیه اروپا مطرح شده که به نظر می‌رسد در نهایت به همان ایجاد صرافی سیف مون ختم شود. در هر صورت، مطالعه‌ی این چشم‌اندازها، سوالات بیشتری را در ذهن انسان ایجاد می‌کند.

سخن اینوکس با شما

ارز سیف مون (SFM) در ماه‌های اولیه، بسیاری از افراد را ثروتمند کرد. بااین‌حال، کم‌کم افراد جدید می‌بینند که دارندگان اولیه 500 تا 5000 درصد سود دریافت می‌کنند و به خرید توکن تشویق می‌شوند. این دقیقاً شبیه طرح‌های پانزی و شرکت‌های هرمی است. از طرفی، سیف مون برنامه‌ی خاصی را ارائه نکرده؛ اگرچه برخی پروژه‌های آتی معرفی شده‌اند، اما به نظر زیاد بلندپروازانه هستند.

علاوه‌بر آن، خود تیم هم سابقه‌ی چندانی ندارد و در قراردادهای هوشمند شبکه هم چندین آسیب‌پذیری عمده شناسایی شده است. در نتیجه، احتمال دارد که با سیف مون پول خوبی را درآورید و یا اینکه کلا ورشکست شوید.

منبع
coinbureau

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا