بهترین فرصت خرید بیت کوین
بلاکچین

راه‌های بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

کاربران ارزهای دیجیتال اغلب در انتقال ارز به شبکه بلاکچین دچار خطا می‌شوند. راه‌هایی برای بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه وجود دارد، اما مهم است که در حین استفاده از حساب صرافی برای انتقال پول نقد، همیشه شبکه‌ای را که قصد برداشت یا واریز دارایی‌های کریپتو را دارید تأیید کنید. اگر معامله‌گران احتیاط پیشه نکنند، ممکن است شبکه اشتباهی را انتخاب کنند. اگر کیف پولی که سپرده‌گذاری کرده‌اید از هر دو شبکه ERC-20 و BEP-20 پشتیبانی می‌کند، این امکان را دارید دارایی‌های خود را در چند مرحله پس بگیرید. در این بررسی به نحوه بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه می‌پردازیم.

تفاوت بین شبکه ERC-20 و BEP-20 چیست؟

ERC-20 و BEP-20 استانداردهایی هستند که دستورالعمل‌های لازم را در مورد استفاده از یک توکن ارائه می‌کنند. آن‌ها قوانین نحوه انجام برداشت توکن، سپرده‌گذاری و تراکنش‌ها را مشخص می‌کنند. به عبارت دیگر، ERC-20 و BEP-20 استانداردهایی هستند که نحوه تعامل توکن‌ها با هر چیزی مانند کیف پول‌های مختلف، قراردادهای هوشمند و پروژه‌های یک شبکه خاص را تعریف می‌کنند. اگرچه حالت‌های عملکرد ERC-20 و BEP-20 مشابه هستند، اما آن‌ها برای بلاکچین‌های مختلف در نظر گرفته شده‌اند. ERC-20 برای استفاده در بلاکچین اتریوم ساخته شده است، در حالی که BEP-20 برای شبکه هوشمند بایننس کاربرد دارد.

در این مورد بخوانید: 4 روش تبدیل توکن ERC20 به اتریوم یا BEP20

وقتی به شبکه اشتباهی پول ارسال می‌شود چه کاری باید انجام داد؟

اگر دچار این مشکل شوید، نیازی به نگرانی نیست. بسیاری از افراد توکن‌های ERC-20 مانند اتریوم را به BEP-20 یا برعکس منتقل می‌کنند. همانطور که قبل‌تر بیان کردیم، توکن BEP-20 یک استاندارد توکن برای زنجیره هوشمند بایننس است، در حالی که توکن ERC-20 یک استاندارد توکن برای شبکه اتریوم است.

با اینکه استفاده از ارزهای محبوب غیر از BEP-20 در بایننس معمولاً غیرممکن است، پگ شدن (Pegging) ارزهای محبوبی مانند اتریوم به باینسس باعث می‌شود آنها روی پلتفرم قابل اجرا باشند. ناگفته نماند، پگ شدن به معنی ارتباط ارزش یک ارز دیجیتال به یک دارایی دیگر است.

معامله‌گران ممکن است توکن‌های ERC-20 و BEP-20 را به کیف پول اشتباهی، هم در پلتفرم بایننس و هم در کیف پول‌هایی مانند کیف پول MetaMask ارسال کنند. بلاکچین‌های بایننس و اتریوم قابلیت همکاری دارند، به این معنی که هر دو با استفاده از کلید خصوصی یکسان قابل دسترسی هستند. به دلیل این قابلیت همکاری، ERC-20 و BEP-20 ممکن است زمانی که به هر یک از بلاکچین منتقل می‌شوند، قابل بازیابی باشند. اگر یک معامله‌گر به اشتباه یک توکن ERC-20 را از طریق زنجیره هوشمند بایننس منتقل کند، توکن ERC-20 در کیف پول به عنوان یک توکن BEP-20 متصل به اتریوم ظاهر می‌شود.

روش‌های بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه چیست؟

دو تکنیک برای بازیابی توکن‌های ارسال شده به شبکه اشتباه شما وجود دارند که در ادامه شرح می‌دهیم:

بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه با روش بایننس بریج (Binance Bridge)

بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه با روش بایننس بریج (Binance Bridge)

پل بایننس (Binance Bridge) ابزاری است که به شما امکان می‌دهد بین بلاکچین جابجا شده و توکن‌های خود را تبدیل کنید. ابتدا کیف پول‌های خود را مانند MetaMask یا کیف پول بایننس‌چین (Binance Chain Wallet) لینک دهید و سپس توکن‌هایی را که می‌خواهید ارسال کنید را انتخاب نمایید.

برای انجام این فرآیند، به اتریوم برای هزینه‌های گس اتریوم یا بایننس کوین برای هزینه‌های گس زنجیره هوشمند باینسس نیاز دارید. ناگفته نماند، هزینه گس به هزینه‌ای اشاره دارد که یک کاربر می‌پردازد تا یک تراکنش را بر بلاکچین مورد نظر انجام دهد.

بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه با روش بازیابی دستی

بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه با روش بازیابی دستی

در این بخش هدف تبدیل اتریوم BEP-20 به ERC-20 ETH است. برای هزینه‌های گس، کاربر به بایننس کوین نیاز دارد. برای شروع کار، به صفحه کیف پول خود بروید و ETH را به عنوان ارز سپرده و همچنین BEP-20 را به عنوان شبکه سپرده انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که اگر شبکه اشتباهی را انتخاب کنید، پول خود را از دست خواهید داد. هنگامی که ETH در حساب خود دارید، با ارسال آن به کیف پول سازگار با ERC-20 و انتخاب ERC-20 به عنوان شبکه انتقال خود، آن را به ERC-20 تبدیل کنید. این کار تضمین می‌کند که توکن ERC-20 ETH با موفقیت به کیف پول شما ارسال می‌شود.

بازیابی از کیف پولی که فقط از شبکه باینسس یا اتریوم پشتیبانی می‌کند چگونه است؟

برای بازیابی توکن‌های خود در این شرایط، باید کلید خصوصی کیف پول خود را به کیف پول جدیدی وارد کنید که از هر دو بلاکچین پشتیبانی می‌کند. بسته به کیف پول واردکننده، ممکن است بتوانید به جای کلید خصوصی از عبارت بازیابی (Seed Phrase) نیز استفاده کنید.

وارد کردن کلید خصوصی

وقتی کلید خصوصی یک کیف پول را به کیف پول دیگری وارد می‌کنید، به دارایی مربوط به آن کلید خصوصی دسترسی خواهید داشت. به عبارت دیگر، وارد کردن کلید خصوصی باعث نمی‌شود تا وجوهی به کیف پول واردکننده ارسال شود. این کار فقط امکان استفاده از کیف پول خارجی را از یک اپلیکیشن دیگر مهیا می‌کند. توجه داشته باشید که کیف پول حضانتی (Custodial Wallet) معمولاً این گزینه را ندارند.

رایج‌ترین کیف پول‌های مورد استفاده برای بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه عبارتند از:

  • Metamask
  • Trust Wallet
  • Math Wallet
  • SafePal
  • TokenPocket

بازیابی وجوه

مرحله 1: کیف پول MetaMask برای اندروید و IOS قابل دسترس است. اگر در حال ایجاد یک حساب کاربری جدید هستید، این گزینه به شما داده می‌شود که عبارت بازیابی کیف پول قدیمی خود را وارد کنید.

اگر قبلاً یک حساب کاربری داشتید، کافی است روی پین افزونه MetaMask و به دنبال آن پروفایل حساب خود در بالا سمت راست کلیک کنید.

مرحله 2: سپس گزینه Import Account را انتخاب کرده و سپس کلید خصوصی کیف پول خود را با ارز گم شده وارد کنید. سپس روی Import کلیک کنید. همچنین در صورت داشتن فایل JSON، می‌توانید یک فایل JSON آپلود کنید.

مرحله 3: در مرحله بعد، باید شبکه هوشمند بایننس را به صورت دستی به حساب MetaMask خود اضافه کنید. روی پین افزونه MetaMask و به دنبال آن منوی کشویی شبکه در بالای وسط کلیک کنید. سپس گزینه Custom RPC در پایین را انتخاب کنید. اکنون باید مشخصاتی مانند URL Remote Procedure Call (RPC) را تعیین کنید. MetaMask ممکن است از این URL برای دسترسی به زنجیره هوشمند باینسس برای اطلاعات و درخواست تراکنش استفاده کند. برای انجام این کار، اطلاعات زیر را در قسمت‌های مربوطه وارد کرده و روی Save کلیک کنید.

  • نام شبکه: BSC Mainnet
  • URL RPC جدید:  https://bsc-dataseed1.binance.org/
  • شناسه زنجیر: 56
  • نماد: BNB
  • URL مرورگر بلاکچین: https://bscscan.com

مرحله 4: قرارداد توکن (Token Contract) را به درستی به کیف پول MetaMask خود اضافه کنید. این کار به کیف پول شما امکان می‌دهد در صورت پشتیبانی از BEP-20 به دنبال توکن گم شده بگردید. لیستی از توکن‌ها و قراردادهای مربوط به آن‌ها را در BscScan.com بررسی کنید. با کلیک بر روی توکن Binance-Peg Ethereum، شما می‌توانید کانترکت توکن ERC-20 ETH منتقل شده به BSC(ETH) را مشاهده کنید.

مرحله 5: مطمئن شوید که کانترکت توکن مناسب را کپی کرده‌اید و ورودی اعشاری را برای رفتن به مرحله بعدی یادداشت کرده‌اید. از گزینه کشویی شبکه، BSC Mainnet را انتخاب کنید. پس از انتخاب Add Token، روی گزینه Custom Token کلیک کنید.

آدرس کانترکت توکن، نماد توکن و اعشار دقیق را وارد کنید. بیایید از ETH برای نشان دادن نحوه عملکرد آن در عمل استفاده کنیم:

  • آدرس کانترکت توکن: 0x2170ed0880ac9a755fd29b2688956bd959f933f8
  • نماد رمز: ETH
  • اعشار دقت: 18

مرحله 6: برای تأیید، روی Add Tokens کلیک کنید. اگر همه چیز با موفقیت انجام شود، باید بتوانید توکن‌های گمشده خود را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید توکن‌های گمشده را به آدرس کیف پول BEP-20 حساب خود بازگردانید. علاوه بر این، این امکان را دارید توکن‌های گمشده را با استفاده از بایننس بریج یا به صورت دستی به ERC-20 تبدیل کنید.

نحوه بازیابی توکن‌های ارسال شده به آدرس قرارداد (کانترکت آدرس)

متأسفانه، هیچ تضمینی وجود ندارد که کسی بتواند توکن‌های شما را در صورت ارسال به آدرس قرارداد بازیابی کند. آدرس قرارداد یک مخزن توکن نیست! این مهم در اصل یک برنامه کامپیوتری با مجموعه‌ای از کدهاست که عملکردهایی مانند دریافت توکن از آدرس‌های خاصی را در بلاک چین انجام می‌‍‌دهد.

در این صورت، ممکن است بتوانید با تیم سازنده توکن یا مدیریت پروژه ارتباط برقرار کنید و آنها ممکن است بتوانند توکن‌های شما را به شما برگردانند. با این حال، برخی از پروژه‌ها پشتیبانی مشتری ندارند،که یکی دیگر از ویژگی‌های وب غیرمتمرکز است.

بازیابی ارز از کیف پول یا صرافی

احتمال بازیابی دارایی‌ها در چنین شرایطی بسیار کم است. باید با ارائه دهنده سرویس کیف پول یا پشتیبانی صرافی تماس بگیرید. ممکن است کلیدهای خصوصی توسط برخی از ارائه دهندگان کیف پول بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار شما قرار گیرد، در حالی که دیگران ممکن است هزینه‌ای را دریافت کنند. پس از دسترسی به کلیدهای خصوصی، می‌توانید آن‌ها را به کیف پولی وارد کنید که با زنجیره بایننس سازگار است. از سوی دیگر، اکثر ارائه دهندگان کیف پول ممکن است از دادن دسترسی به کلیدهای خصوصی خودداری کنند. سعی کنید به هر طریقی این کار را انجام دهید.

در این مورد بخوانید: ۶ مرحله ساده برای بازیابی ارز در تراست ولت

سخن اینوکس با شما

با توجه به قابلیت همکاری دو بلاکچین، بازیابی توکن‌های BEP-20 و ERC-20 که به کیف پولی که توسط اتریوم و شبکه بایننس (BSC) پشتیبانی می‌شود، امکان پذیر است. برای بازیابی توکن ERC-20 از کیف پولی که فقط از BSC پشتیبانی می‌کند، باید از راه تخصصی مانند بایننس بریج برای انتقال توکن به کیف پول اتریوم بهره ببرید. امیدواریم در این مقاله به سوال نحوه بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه پاسخ کاملی داده باشیم.

منبع
bitkanbitcoinik

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا