آموزشاصطلاحات و مفاهیم

سفارش براکت چیست؟ Bracket اوردر، ثبت سه سفارش در یک لحظه

سفارش براکت نوعی سفارش در بورس و ارز دیجیتال پیشرفته است که به سرمایه گذاران در مدیریت ریسک و به حداکثر رساندن سود کمک می‌کند. این سفارش به ویژه برای معامله‌گران حرفه‌ای، معامله گران روزانه، معامله گران نوسانی، اسکالپرها و کسانی که ممکن است در معرض خطرات قابل توجهی باشند مفید هستند. یک مشاور مالی می‌تواند قبل از شروع به اجرای سفارشات براکت به شما کمک کند تا احتمالات ریسک را بسنجید. در این بررسی به طور کامل در ماهیت، مزایا و نحوه کار سفارش Bracket صحبت می‌کنیم.

سفارش براکت چیست؟

سفارش براکت سه سفارش را در یک سفارش ترکیب می‌کند که شامل یک سفارش خرید یا فروش، یک هدف بالایی (Upper Target) و یک حد ضرر (Stop-Loss Limit) است. معامله گران روزانه از یک سفارش براکت برای خرید و فروش سهام استفاده می‌کنند. وقتی یک سفارش Bracket اجرا می‌شود، سه سناریو ممکن است رخ دهند.

بیایید این سناریوها را یکی یکی بررسی کنیم: فرض کنید شما 100 دلار از یک سهم یا ارز خریداری کردید و حد ضرر و هدف بالایی را به ترتیب در 95 و 107 دلار قرار دادید. دو محدودیت قیمتی بالا و پایین، سفارش اصلی را در بر می‌گیرند. در هر معامله‌ای فقط یک سطح قیمت اجرا می‌شود.

سناریو 1: اگر قیمت سهم به 107 دلار افزایش یابد، حد بالایی اجرا شده و حد ضرر لغو می‌شود.
سناریو 2: اگر قیمت سهم به 95 دلار کاهش یابد، حد ضرر اعمال شده و هدف بالایی لغو می‌شود.
سناریو 3: در سناریوی سوم ممکن است سفارش واقعی انجام نشود. سفارش براکت یک سفارش محدود است و این احتمال وجود دارد که قیمت سهم به سطح قیمت اصلی 100 دلار نرسد. در این صورت معامله گر از ابتدا نمی‌تواند سهام را خریداری کند.

در این حالت سه عامل مهم در سفارش براکت‌ها دخیل هستند که عبارتند از:

  • سفارش اصلی که موقعیت معامله‌گر را رزرو می‌کند.
  • سفارش هدف یا سفارش رزرو سود که حد بالایی قیمت را تعیین می‌کند.
  • حد ضرر
سفارش براکت چیست؟

نحوه کار سفارش براکت

سفارش اصلی در سفارش براکت می‌تواند خرید یا فروش باشد، اما دو سفارش دیگر بر خلاف سفارش اصلی هستند. اگر سفارش اصلی خرید باشد، دو تای دیگر با رسیدن قیمت به حد مجاز، سهام را می‌فروشند. فقط یک سفارش حدی مانند حد ضرر یا حد هدف بالایی با سفارش اصلی قرار داده می‌شود، اما اگر معامله‌گر سفارش اصلی را انجام ندهد، هر دو حد نیز لغو می‌شوند. بدین دلیل که این سفارشات محدود هستند و سفارشات بازار نیستند. اگر سفارش اصلی انجام نشود، معامله‌گر کل سفارش براکت را لغو می‌کند. از آنجایی که سفارش روزانه است، نمی‌توان آن را به روز بعد منتقل کرد.

ویژگی‌های سفارش براکت

سفارشات براکتی را می‌توان برای انواع مختلفی از اوراق بهادار از جمله سهام عادی، صندوق‌های قابل معامله در بورس، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، اوراق قرضه، قراردادهای آتی و غیره اجرا کرد. برای راه اندازی سفارش براکت معمولاً دو راه وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:.

خروج سود: هنگامی که قیمت پیشنهادی به سطح از پیش تعیین شده افزایش یابد، باعث فروش سفارش می‌شود. این روشی است برای اطمینان از اینکه سرمایه گذار می‌تواند سود مورد نظر در ارز دیجیتال یا اوراق بهادار را در محدوده سود هدف قفل کند. همچنین خروج سود از اشتیاق سرمایه گذار نسبت به سفارشی که به جای سودبخشی در حال افزایش قیمت است، جلوگیری می‌کند.

خروج حد ضرر: هنگامی که قیمت به یک سطح از پیش تعیین شده کاهش می‌یابد، فروش اوراق بهادار به قیمت بازار آغاز می‌شود. در صورتی که روند قیمت به شدت علیه سرمایه‌گذار باشد، خروج حد ضرر راهی برای محدود کردن اندازه زیان احتمالی است. این روش به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا از تمایل به سرمایه‌گذاری در سهامی که ارزش خود را از دست داده است، به امید افزایش مجدد قیمت اجتناب کنند.

بگذارید یک مثال بیاوریم:

«اگر سرمایه‌گذاری با استفاده از سهام عادی، سهام یک شرکت را به قیمت 50 دلار خریداری کند، ممکن است یک سفارش براکت با شرایط زیر وارد کند:

  • اگر قیمت سهم به 55 دلار برسد، فروش خروج سود آغاز می‌شود.
  • اگر قیمت سهم به 45 دلار برسد، خروج حد ضرر آغاز می‌شود.

دو شرط فوق تضمین می‌کنند که اگر قیمت سهم افزایش یابد، سرمایه‌گذار پس از رسیدن به سطح از پیش تعیین شده، سود را به دست خواهد آورد. در عین حال، مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذار موقعیت را می‌فروشد تا در صورت تغییر قیمت سهام، ضرر را محدود کند. سفارش Bracket می‌تواند برای تمام سهام یا فقط برای بخشی از دارایی قابل استفاده باشد.»

در این مورد بخوانید: سفارش استاپ لیمیت یا یک ترید کم ریسک؟! Stop Limit چیست؟

مزایای براکت اوردر

اکنون که درک کردیم «سفارش براکت در بازار سهام چیست؟» بیایید به مزایای آن نگاهی بیندازیم. سفارش Bracket به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا سه سفارش را در یک لحظه ثبت کنند. این کار برای معامله‌گران روزانه که فقط یک پنجره معاملاتی محدود دارند تا در موقعیت‌های سودآور قرار بگیرند مفید است. معامله گران همچنین می‌توانند از حد ضرر متحرک (Trailing Stop-Loss) استفاده کنند تا حد ضرر در زمان واقعی بسته به حرکت و جهت قیمت تنظیم شود. این کار به معامله گران اجازه می‌دهد تا ریسک را در یک سفارش روزانه کاهش دهند.

تفاوت سفارش براکت و سفارش کاور

قبل از مقایسه این دو سفارش، بیایید ببینیم سفارش کاور (Cover Order) چیست. سفارش کاور یکی دیگر از انواع سفارش است که معامله گران روزانه از آن استفاده می‌کنند. این نوع سفارش معمولاً سفارش اولیه و سفارش با حد ضرر (Stop-Loss Order) را ترکیب می‌کنند.

محدودیت هدف بالایی در سفارش کاور وجود ندارد. معامله گر سفارش اصلی و حد ضرر اجباری را در سفارش کاور قرار می‌دهد. حد ضرر به مقدار خیلی زیادی به محدود کردن ضررهای نزولی کمک می‌کند. علاوه بر تفاوت‌ها، سفارش‌های براکت و سفارش کاور هر دو سفارش درون روز (Intraday Orders) هستند، به این معنی که در پایان معاملات به نقطه صفر روزانه (Square off) می‌رسد. اگر حد ضرر اجرا نشود، سفارش کاور لغو خواهد شد.

مبنای مقایسهسفارش براکتسفارش کاور
تعریفسه سفارش دارد که شامل یک دستورالعمل اولیه و دو سفارش حدی است.دو سفارش دارد که شامل سفارش اولیه و سفارش با حد ضرر است.
ویژگیسود یا زیان را برنامه ریزی می‌کند.به کاهش ضرر کمک می‌کند.
نقطه صفر روزانهاگر سفارش اولیه انجام نشود، کل سفارش براکت لغو می‌شود.هنگامی که سفارش با حد ضرر ایجاد نمی‌شود، معامله‌گر می‌تواند موقعیت را به نقطه صفر روزانه برساند و ضرر سرمایه را کاهش دهد.
تفاوت سفارش براکت و سفارش کاور

سخن اینوکس با شما

تنها زمانی باید سفارش براکت یا براکت اوردر را امتحان کرد که اطلاعات کاملی در مورد نحوه عملکرد بازار سهام و معاملات روزانه داشته باشید. برای درک و تجزیه و تحلیل سهام برای معاملات روزانه، شاخص‌های فنی زیادی مانند نوسانگرهای مومنتوم و نمودارهای کندل استیک وجود دارند که باید آنها را درک کنید. اگر فعالان بازار سهام از ویژگی‌های معاملات روزانه مطلع نشوند، کسب سود در همان روز معاملاتی می‌تواند چالش برانگیز باشد.

منبع
growwangelone

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا