ارزهای دیجیتال

سواپ در ارز دیجیتال چیست و چطور کار می‌کند؟

سواپ در ارز دیجیتال (Crypto Swap) به مبادله یک توکن یا ارز دیجیتال با دیگری از طریق یک پلتفرم سواپ اشاره دارد. در این فرآیند نیازی به مبادله ارز دیجیتال به فیات نیست و مستقیماً می‌توان ارز دیجیتال را با ارز دیگری مبادله کرد. سواپ ارز دیجیتال با حذف پلتفرم‌های شخص ثالث به افزایش امنیت کمک می‌کند. علاوه بر این، سرمایه گذاران و معامله گران از سواپ برای پرداخت هزینه‌های کمتر و صرفه جویی در زمان استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید سواپ در ارز دیجیتال چیست، تا انتهای این مقاله از اینوکس همراه ما بمانید.

نحوه عملکرد سواپ در ارز دیجیتال

سواپ در ارز دیجیتال به روشی اشاره دارد که در آن کاربر می‌تواند ارز دیجیتال خود را با ارزشی برابر با ارز دیگر مبادله یا سواپ کند. کم بودن هزینه تراکنش و سرعت بالا در تراکنش را باید دو دلیل اصلی برای انتخاب این فرآیند در نظر گرفت. معامله گران می‌توانند توکن مورد نظر خود را از طریق پلتفرم‌های سواپ مانند Shapeshift، Changelly، Airswap، Changenow و Swapy به دست می‌آورند.

سواپ ارز دیجیتال برای تهیه ارزهایی با ارزش پایین مناسب است. برای مثال، زمانی که صرافی‌ها فرصت معامله توکن‌های کمتر شناخته شده یا جفت‌های معاملاتی را می‌دهد، سواپ در ارز دیجیتال به افراد اجازه می‌دهد تا به راحتی به ارز دیجیتال مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. افراد یا سازمان‌ها این امکان را دارند از خدمات سواپ در ارز دیجیتال برای کسب سود به روش‌های زیر بهره مند شوند:

سواپ مارجین

به معنای هدف قرار دادن کاربران برای به دست آوردن ارزش بالاتر با مبادله ارزهای دیجیتال است. در این مورد، نوسانات بازار تأثیر قابل توجهی در سودآوری دارند. تفاوت‌های قیمتی ناشی از نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال، کاربران را قادر می‌سازد تا سود قابل ‌توجهی از مبادله‌های متفاوت به دست آورند.

سواپ و نگهداری

افراد می‌توانند توکن‌ها یا سکه‌های کمتر شناخته شده را با قیمت کمتر خریداری کنند. استراتژی یا ترفند سواپ و نگهداری (هولد کردن) این است که ارز دیجیتال مربوط به پروژه‌ای با پتانسیل بالا شناسایی شود. با افزایش محبوبیت پروژه، ارزش توکن افزایش می‌یابد و معامله گران با فروش یا مبادله آن توکن سود به دست می‌آورند.

مراحل انجام سواپ در ارز دیجیتال

فرآیند سواپ ارز دیجیتال شامل مراحل زیر است:

  1. اپلیکیشن ارائه دهنده خدمات سواپینگ ارزهای دیجیتال را دانلود کنید.
  2. برای افتتاح حساب باید مشخصات لازم مانند شناسه ایمیل و رمز عبور را وارد کنید.
  3. حساب کاربری خود را تایید کنید و مراحل نهایی را انجام دهید.
  4. برای استفاده از خدمات سواپ باید هویت خود را تایید کنید.
  5. برای شروع سواپ ارزهای دیجیتال باید مقادیری پول را وارد کیف پول خود کنید.
  6. گزینه (Swap) را انتخاب کرده و ارز دیجیتال انتخابی خود را برای سواپ انتخاب کنید.
  7. مبلغ مورد نیاز برای سواپ را وارد کنید.
  8. قبل از تایید همه کارها، جزئیات را بررسی کنید.

مثال از سواپ در از دیجیتال

برای درک بهتر مفهوم سواپ ارز دیجیتال بیایید به دو مثال زیر اشاره کنیم:

مثال شماره یک

فرض کنید یک کاربر ارزهای دیجیتال می‌خواهد 10 سکه اتریوم موجود در پورتفولیوی خود را با کوین‌های بیت کوین مبادله کند؛ بنابراین، کاربر برای انجام یک مبادله روی گوشی خود یک پلتفرم سواپ در ارز دیجیتال را دانلود می‌کند. با توجه به اینکه قیمت کوین‌های بیت کوین به طور قابل توجهی بالاتر از اتریوم است، کاربر در ازای سکه‌های اتریوم خود 0.4 بیت کوین دریافت کرد.

مثال شماره 2

بایننس در ژوئن 2023 در یک توییتی بیان کرد که در مجموع 750 میلیون جفت توکن تتر-ترون (Tether-Tron) را با تتر-اتر (Tether-Ether) مبادله خواهد کرد تا نقدینگی استیبل کوین حفظ شود. این کار به دلیل بررسی مجدد نظارتی بایننس صورت گرفت. به طوری که به بایننس کمک کرد تا برخی از تأثیرات مربوط به شکایت توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) را کاهش دهد.

مزایا و معایب سواپ در ارز دیجیتال چیست؟

اجازه دهید به مزایا و محدودیت‌های سواپ ارزهای دیجیتال نگاهی بیندازیم.

مزایا

  • سواپینگ به کاربران اجازه می‌دهد تا تنوع زیادی از ارزهای دیجیتال را در سبد ارزهای دیجیتال خود داشته باشند. این موضوع به کاربران امکان می‌دهد تا ریسک را کنترل کنند و از فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار حداکثر بهره را ببرند.
  • سواپینگ به کارایی کلی بازار کمک می‌کند، زیرا امکان مبادله توکن‌های مختلف با یکدیگر را فراهم می‌کند.
  • سواپ در ارز دیجیتال نقش مهمی در بهبود قابلیت همکاری بین شبکه‌های مختلف بلاکچین دارد.
  • سواپ ارز دیجیتال می‌تواند در برابر آسیب پذیری‌های امنیتی یک بلاکچین نقش مهمی ایفا کند.
  • این امکان وجود دارد که با سواپینگ بتوان سود قابل توجهی از ارزهای دیجیتال به دست آورد.
  • سواپ کریپتو به کاربران کمک می‌کند تا با عدم وابستگی به واسطه‌های سنتی بتوانند دسترسی راحت‌تری به رمزارزها داشته باشند.

معایب

  • ممکن است نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی وجود داشته باشد، زیرا سواپینگ برای همه عموم کاربران است.
  • اگر مشکلی در پروتکل تسهیل کننده مبادله رخ دهد، افراد ممکن است ارز دیجیتال خود را از دست بدهند.
  • از آنجایی که یک هیئت حاکمه یا نهاد مرکزی وجود ندارد، ممکن است کاربر در معاملات با مشکلاتی مواجه شود.
  • اسلیپیج (Slippage) و نوسانات بازار ممکن است منجر به زیان ناشی از سواپ شود.

تفاوت سواپ در ارز دیجیتال با صرافی رمزارز

تفاوت بین سواپ ارزهای دیجیتال و صرافی رمزارزها به شرح زیر است:

  • سواپینگ بین دو طرف اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر، صرافی ارزهای دیجیتال معاملات کریپتو را تسهیل می‌کند.
  • معمولاً پلتفرم‌هایی که سواپ ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند غیرمتمرکز هستند. از سویی دیگر، صرافی‌های ارزهای دیجیتال متمرکز شناخته می‌شوند.
  • هزینه پلتفرم‌های سواپ ارزهای دیجیتال نسبت به صرافی‌های ارزهای دیجیتال کمتر است، زیرا شخص ثالثی وجود ندارد.

تفاوت سواپ در ارز دیجیتال با تریدینگ سواپ

سواپ در ارز دیجیتال و تریدینگ سواپ می‌توانند برای افرادی که تازه وارد دنیای رمزارزها شده‌اند گیج کننده باشد؛ بنابراین بیایید به تفاوت این مفهوم بپردازیم.

سواپ ارز دیجیتالتریدینگ سواپ
این فرآیند شامل مبادله یک ارز دیجیتال با ارز دیگر است.این شامل خرید یا فروش ارز دیجیتال است. در این مورد هیچ مبادله‌ای در کار نیست.
تراکنش در سواپ به صورت آنی و فوری است.معامله‌گران سفارش‌های خرید یا فروش را براساس قیمت، نوسانات بازار یا زمان خاصی تنظیم می‌کنند.

سواپ در یک DEX (صرافی غیرمتمرکز)

هیچ مقام مرکزی بر یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) نظارت ندارد، در عوض این صرافی با استفاده از قراردادهای هوشمند خود اجرا تنظیم می‌شود. ‌صرافی‌های غیرمتمرکز همتا به همتا هستند، به این معنی که به کاربران اجازه می‌دهند مستقیماً بدون واسطه ارزهای دیجیتال را مبادله کنند. برای تشخیص اینکه یک سرویسDEX  است یا خیر، باید به عبارت «Swap» در نام برند آنها توجه کنید. برخی از پلتفرم‌های محبوب بازار شامل Uniswap، PancakeSwap و SushiSwap هستند.

سواپ در CEX (صرافی متمرکز)

صرافی‌های متمرکز مانند کوین بیس (Coinbase) یا کراکن (Kraken) پلتفرم‌هایی هستند که تحت مالکیت یا اداره یک سازمان مرکزی قرار دارند. بسیاری از صرافی‌های متمرکز خدمات سواپ در ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند. آنها پیشنهادات خود را از طریق انواع جفت‌های معاملاتی موجود و کارمزد متفاوت برای تراکنش‌ها ارائه می‌دهند. از آنجایی که اکثر کاربران برای شروع کار در دنیای رمزارزها به سراغ یک صرافی متمرکز می‌روند، این پلتفرم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربرپسند باشند. ناگفته نماند، ارز دیجیتال دریافتی شما در سواپ تحت کنترل صرافی باقی می‌ماند.

فلش سواپ چیست؟

فلش سوآپ در ارزهای دیجیتال به یک قرارداد غیرمتمرکز اشاره دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌ها را از استخرهای نقدینگی قرض کرده و با کارمزد پیش ‌فرض به همان استخر بازپرداخت کنند. امکان فرض دادن و بازپرداخت فوری دارایی‌ها از طریق قراردادهای هوشمند را باید تنها هدف از فلش سوآپ دانست.

اتمیک سواپ چیست؟

اتمیک سوآپ که به عنوان مبادله اتمی میان زنجیره‌ای (Cross-chain Atomic Swap) نیز شناخته می‌شود، فناوری است که به کاربر اجازه می‌دهد تا دو ارز دیجیتال را مستقیماً بدون دخالت هیچ واسطه معامله کند. اتمیک سوآپ می‌تواند امکان معامله ارزهای غیرمتمرکز، قابل برنامه ریزی و مبادله دارایی‌ها به صورت دیجیتالی از طریق فناوری بلاک چین را برآورده کند.

سخن اینوکس با شما

سواپ در ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که فوراً یک ارز رمزنگاری شده را با ارز دیگری مبادله کنید، بدون اینکه نیاز به مبادله ارز با پول فیات باشد. صرفه جویی در زمان و پرداخت هزینه کمتر از مزایای آشکار سواپینگ است. همچنین سواپ ارزهای دیجیتال به کاربران کمک می‌کند تا در حوزه بلاکچین کاوش کنند و با شناسایی پروژه‌های هیجان انگیز بازار از انجام معاملات و سرمایه گذاری‌های سودمند بهره مند شوند.

منبع
wallstreetmojobitpay

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا