ارزهای دیجیتال

نحوه خواندن نمودار کندل استیک برای معاملات روزانه

نمودارهای کندل استیک یا شمعی (Candlestick) نماد معاملات در ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. این نمودارها اولین چیزی هستند که در ذهن مردم نقش می‌بندند که در آن معامله‌گران به یک تصویر بزرگ با نمودارهای خطی و اعداد قرمز و سبز خیر شده‌اند. گرچه ممکن است این نمودارها در نگاه اول گیج کننده به نظر برسند، اما نمودارهای کندل استیک را می‌توان به راحتی خواند و درک کرد. در این مقاله از سایت صرافی ارز دیجیتال اینوکس به طور کامل در مورد نحوه خواندن نمودار کندل استیک برای معاملات روزانه صحبت می‌کنیم.

نمودار کندل استیک چیست

نمایش گرافیکی از وضعیت قیمت در یک دوره زمانی خاص توسط نمودارهای کندل نشان داده می‌شود. این نمودارها شبیه شمع‌هایی هستند که از دو خط مستقیم در بالا و پایین تشکیل شده‌اند. در حالی که شمع‌ها می‌توانند هر بازه زمانی از جمله یک دقیقه، یک روز، یک ماه و یک سال را نشان دهند، اما آنها همیشه بازه زمانی یکسان را منعکس می‌کنند.

کندل استیک برای اولین بار در قرن 18 توسط یک تاجر برنج ژاپنی به نام «Munehisa Homma» اختراع شد. این نمودارها با انتشار کتاب «تکنیک‌های نمودار شمعی ژاپنی» اثر «استیون نیسون» به دنیای غرب معرفی شدند. نمودارهای کندل استیک را می‌توان برای تحلیل هرگونه اطلاعات در مورد بازارهای مالی، بازار سهام و البته بازار کریپتو نیز استفاده کرد. این نمودارها یکی از بهترین ابزارها برای پیش بینی حرکت‌های کوتاه مدت قیمت دارایی‌ها در آینده هستند.

اهمیت استفاده از کندل استیک

یادگیری نحوه خواندن نمودار کندل استیک و تشخیص الگوها در واقع می‌تواند بسیار سودآور باشد. اگرچه آنها برای معامله‌گران با تجربه بسیار موثر هستند، اما می‌توانند برای مبتدیان نیز کاربرد داشته باشند. نمودارهای کندل استیک را می‌توان برای ایجاد استراتژی‌های معاملاتی موفق و موثر در روز و تصمیمات معاملاتی استفاده کرد. با این حال، فقط درک معنای ارقام در نمودار کافی نیست، برای کسب سود باید برخی از مهمترین موارد در معاملات به شرح زیر را بدانید:

  • چگونه بازار را درک می‌کنید.
  • از سطوح حمایت (Support) و مقاومت (Resistance) استفاده کنید.
  • سفارشات حد ضرر (Stop Loss) و حد سود (Stop Loss) را دنبال کنید.

به خاطر داشته باشید که نمودار شمعی نمی‌تواند مواردی مانند توالی رویدادها در بازه زمانی انتخابی، رابطه کریپتو فعلی و قیمت سهام در دوره‌های قبلی را نشان دهد. همچنین نمودارهای کندل استیک ممکن است حتی در زمان نوسانات زیاد غیرقابل اعتماد باشند.

تفاوت نمودار کندل استیک با نمودار میله‌ای

نمودار میله‌ای (Bar Charts) و نمودار شمعی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. هر دو اطلاعات یکسانی را نشان می‌دهند که شامل وضعیت باز (Open) و بسته (Close) و قیمت‌های بالا (High) و پایین (Low) هستند. تفاوت بین این دو نمودار بسیار جزئی است و معامله‌گران معمولاً بر اساس ترجیحات شخصی از یکی از آنها استفاده می‌کنند.

نمودارهای میله‌ای معمولاً در دو رنگ مانند قرمز و سیاه نمایش داده می‌شوند. نمودارهای میله‌ای برخلاف نمودارهای کندل استیک، به رابطه قیمت بسته شدن دوره جاری با قیمت قبلی اهمیت بیشتری می‌دهند.

مشخصات نمودار کندل استیک

نمودارهای کندل استیک از مجموعه‌ای از شمع‌های متعدد تشکیل شده‌اند که هر یک از آنها یک دوره زمانی از پیش تعیین شده را نشان می‌دهند. هر شمع در نمودار ساختار یکسانی دارد که از یک بدنه و دو فیتیله (خطوط مستقیم بالا و پایین) ساخته شده‌اند. بسته به رنگ بدنه شمع‌ها، قسمت بالایی هر شمع می‌تواند نشان دهنده قیمت بسته شدن یا باز شدن باشد. در ادامه به مشخصات این شمع‌ها می‌پردازیم:

  • وضعیت باز (Open) : قیمت اولیه‌ای است که دارایی در ابتدای آن بازه زمانی خاص معامله می‌شود.
  • بسته (Close) : آخرین قیمت ثبت شده دارایی در آن بازه زمانی خاص است.
  • قیمت‌های پایین (Low) : پایین‌ترین قیمت معاملاتی دارایی در آن دوره زمانی است.
  • قیمت‌های بالا (High) : بالاترین قیمت ثبت شده دارایی در آن بازه زمانی است.

نحوه خواندن نمودار کندل استیک برای معاملات روزانه

وقتی نمودارهای کندل استیک را می‌خوانید، باید به سه بخش مهم آن به شرح زیر توجه کنید:

رنگ

شمع‌ها در دو رنگ قرمز و سبز هستند، اولی شمع نزولی نامیده می‌شود، در حالی که دومی شمع صعودی است. این رنگ‌ها نشان دهنده حرکت نزولی یا صعودی قیمت در یک دوره زمانی خاص هستند. کندل نزولی نشان ‌دهنده دوره‌ای است که در طی آن قیمت نهایی کمتر از قیمت اولیه خواهد بود، به این معنی که قیمت یک دارایی در آن بازه زمانی کاهش یافته است. کندل نزولی نشان دهنده دوره‌ای است که در طی آن قیمت اولیه دارایی کمتر از قیمت نهایی‌اش است.

طول بدنه

طول بدنه نشان دهنده تفاوت قیمت‌های باز شدن و بسته شدن است و فشار خرید و فروش را در آن دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. هر چه بدنه بلندتر باشد، فشار شدیدتر است. شمع‌های کوتاه نشان دهنده بازاری است که در آن قیمت با سرعت کمی حرکت می‌کند.

طول فتیله

طول سایه یا فیتیله نشان دهنده تفاوت بین قیمت باز شدن و بسته شدن و بالاترین و پایین‌ترین قیمت ثبت شده در یک دوره زمانی است. فتیله‌های کوتاه‌تر نشان می‌دهند که بیشتر قیمت‌ها در اطراف بسته شدن و باز شدن شمع‌ها قرار دارند. برخی از تحلیلگران فنی بر این باورند که یک سایه بلند به معنای چرخش یا معکوس شدن سهام است.

برخی معتقدند یک سایه کوتاه یا پایین به معنای افزایش قیمت است. به عبارت دیگر، سایه بالایی بلند به معنای نزول است، در حالی که سایه پایینی بلند به معنای صعود است.

سایه بالایی زمانی رخ می‌دهد که قیمت در طول دوره حرکت می‌کند، اما به پایین باز می‌گردد که یک سیگنال نزولی است. زمانی که خرس‌ها (منظور بازار خرسی) قیمت را پایین می‌آورند، سایه‌ای پایین بلند ایجاد می‌شود، اما گاوها (منظور بازار گاوی) قیمت را به سمت بالا می‌کشند که این یک سیگنال صعودی در نظر گرفته می‌شود.

نحوه تحلیل نمودار کندل استیک

راه‌های زیادی برای آنالیز نمودارهای کندل وجود دارند، اما اگر مبتدی هستید، توصیه می‌کنیم نحوه تفسیر و شناسایی الگوهای نمودار شمعی را در ادامه یاد بگیرید:

نحوه پیش بینی نمودار کندل استیک

کندل‌ها احساسات بازار را منعکس می‌کنند و اغلب می‌توانند برای پیش بینی اتفاقات بعدی به کار گرفته شوند. موارد زیادی وجود دارند که باید به آنها توجه کنید، اما با کسب تجربه معاملاتی می‌توانید آنها را درک کنید. در ادامه دو الگوی ساده کندل استیک وجود دارند که می‌توانند به شما در پیش بینی اتفاقات بعدی کمک کنند:

  • کندل‌های سبز بلند می‌توانند نشان دهنده یک نقطه عطف و شروع بالقوه یک روند صعودی، پس از یک کاهش طولانی مدت باشند.
  • کندل‌های قرمز بلند می‌توانند نشان دهنده آغاز یک روند نزولی، پس از کاهش طولانی مدت باشند که اغلب نشان ‌دهنده وحشت در بازار هستند.

الگوهای پایه‌ای کندل استیک

چندین نوع الگو برای نمودار کندل استیک وجود دارند که می‌توانند به هر معامله‌گر به خصوص مبتدیان کمک کنند تا درک خوبی از بازار داشته باشند. در ادامه به الگوهای پایه‌ای کندل استیک اشاره می‌کنیم:

الگوهای نزولی (Bearish Patterns)

الگوهای نزولی مانند الگوی پوشا نزولی (Bearish engulfing)، الگوی ابر سیاه (Dark Cloud) یا الگوی نزولی بچه سر راهی (Bearish Abandoned Baby) می‌توانند نشان دهند که بازار یا در آستانه ادامه روند نزولی خود است یا پس از یک روند صعودی قبلی، دوباره وارد یک روند نزولی می‌شود.

مرد به دار آویخته (Hanging Man)

مرد حلق آویز یا به دار آویخته یک الگوی معکوس نزولی است، به این معنی که نشان می‌دهد روند قیمت به زودی قرمز خواهد شد. این الگو اغلب در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و از یک شمع با بدنه کوچک و یک فتیله پایین بلند تشکیل شده است. یک فتیله پایین بلند روی شمعی با بدنه نسبتاً کوتاه، پس از یک روند صعودی نشان داده می‌شود که به معنای فروش گسترده است. اگرچه قیمت افزایش یافته است، اما شاید این احتمال وجود داشته باشد که بهبود قیمت موقتی باشد و خرس‌ها کنترل بازار را در دست بگیرند.

الگوی ستاره ثاقب (Shooting Star)

این الگو معمولاً پس از افزایش قیمت دیده می‌شود و از یک شمع کوتاه (معمولاً قرمز) با فتیله بالا بلند تشکیل شده است. الگوی نمودار ستاره ثاقب نشان می‌دهد که اگرچه گاوهای نر هنوز مایل به پرداخت قیمت‌های بالا هستند، اما روند فعلی معکوس شده است و اکثریت بازار در تلاش برای فروش هستند. با این حال، این موضوع ممکن است فریبنده باشد، بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از هر تصمیمی منتظر چند کندل استیک دیگر باشید.

الگوی هارامی (Bearish Harami)

هارامی نزولی یک نشانگر نمودار شمعی برای معکوس شدن در حرکت قیمت گاوی است. این الگو عموماً با کاهش اندک قیمت (با یک شمع سیاه مشخص می‌شود) نشان داده می‌شود که می‌تواند در حرکت صعودی قیمت سهام خاص (با شمع‌های سفید مشخص می‌شود) از یک یا دو روز گذشته مهار شود.

الگوی چکشی (Hammer)

این الگو یک شمع با یک فتیله بلند در پایین است که از یک روند نزولی تشکیل شده است. فیتیله پايين بايد حداقل دو برابر بدنه شمع باشد تا به عنوان چکش در نظر گرفته شود. فتیله پایینی بلند نشان می‌دهد که فشار فروش بالا بوده است، اما با این وجود، گاوها در پایان موفق شدند. بدنه کوتاه نشان می‌دهد که قیمت بسته شدن نزدیک به قیمت باز شدن بوده است، به این معنی که خرس‌ها نتوانستند قیمت دارایی را پایین بیاورند. چکش‌ها می‌توانند هم قرمز و هم سبز باشند، اما رنگ سبز آن نشان دهنده فشار خرید است. الگوی چکشی دارای یک فتیله بالایی بلند است. همچنین معمولاً به معکوس شدن روند صعودی اشاره دارد.

الگوی هارامی صعودی (Bullish Harami)

هارامی صعودی درست مانند هارامی نزولی دارای شمع بلندتری است که به دنبال آن یک شمع بسیار کوچکتر قرار دارد. در این الگو یک شمع قرمز بلند به جای یک شمع سبز کوچک قرار می‌گیرد. این کار نشان دهنده کند شدن روند نزولی و بازگشت صعودی بالقوه است.

سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

این یک الگوی معکوس صعودی نسبتاً ساده است که از سه شمع سبز متوالی بلند تشکیل شده است که همگی بالاتر از قیمت باز شدن شمع قبلی، اما پایین‌تر از بسته شدن آن هستند. سه سرباز سفید نیز بالای شمع قبلی قرار دارند. این شمع‌ها معمولاً فتیله‌های کوتاهی دارند و نشان دهنده افزایش مداوم فشار خرید در بازار هستند. هر چه بدنه آنها طولانی‌تر باشد، احتمال اینکه یک معکوس واقعی صعودی وجود داشته باشد بیشتر است.

انتخاب بهترین الگوی نمودار کندل استیک

بهترین الگوی کندل استیک برای مبتدیان، الگویی است که به راحتی قابل شناسایی باشد و آن «دوجی» نام دارد. این شمعی است که بدنه بسیار کوتاهی دارد و اگر پس از یک روند نزولی و صعودی ثابت ظاهر شود، معمولاً نشان دهنده یک معکوس است.

یکی دیگر از الگوهای کندل استیک که به راحتی قابل شناسایی است، الگوی پوشای صعودی و نزولی (Engulfing Pattern) نام دارد.

الگوی پوشا می‌تواند نزولی یا صعودی باشد و از دو شمع تشکیل شده که شمع دوم توسط شمع اول احاطه شده است. الگوی پوشا صعودی دارای شمع سبز رنگ است که شمع قرمز را در بر می‌گیرد و نشان می‌دهد که فشار خرید وجود دارد و گاو نر در حال تسلط بر بازار است.

از سوی دیگر، الگوی پوشا نزولی، یک شمع قرمز دارد که شمع سبز را احاطه کرده و احتمال تصرف بازار توسط خرس‌ها را نشان می‌دهد.

سخن اینوکس با شما

الگوهای کندل استیک می‌توانند جهت قیمت، ادامه یا معکوس شدن روند قیمت را نشان دهند. هر کندل منفرد اطلاعات بازار در مورد ارزش معاملاتی دارایی را در یک دوره زمانی از پیش تعیین شده نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، بدنه شمع می‌تواند نشان دهد که قیمت بسته شدن دارایی کمتر (قرمز) یا بالاتر از قیمت افتتاحیه آن (سبز) بوده است. شما می‌توانید از الگوهای مختلف برای معاملات خود استفاده کنید. هر الگو تفسیر مختص به خود را دارد و می‌تواند برای برخی مفید و برای بعضی نامناسب باشد. در نهایت، کندل استیک یک راهکار گرافیکی برای درک ابتدایی بازار دارایی‌های مختلف از جمله ارز دیجیتال یا سهام است.

منبع
changelly

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا