ارزهای دیجیتال

تفاوت لونا با لونا کلاسیک: ظهور LUNC با هاردفورک جدید

پس از انفجار شبکه ترا و توکن‌های آن، انجمن توسعه‌دهندگان آن برنامه جدیدی برای راه اندازی مجدد پروژه تصویب کردند. با انتشار ورژن جدید، برای برخی از کاربران ابهاماتی درمورد هاردفورک جدید و قدیم ایجاد شد. در این مقاله از اینوکس، در مورد دو بلاکچین مختلف ترا، توکن‌های آن‌ها و تفاوت لونا با لونا کلاسیک آورده شده است.

ترا زمانی یک اکوسیستم دیجیتال ۴۰ میلیارد دلاری بود، اما در ماه می ۲۰۲۲ فروپاشید که شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین فروپاشی توکن در تاریخ ارزهای دیجیتال باشد. UST زمانی که یکی از بزرگ‌ترین استیبل کوین الگوریتمی بود و توکن دوقلوی آن لونا، در طول یک هفته تقریباً به صفر رسیدند. قبل از سقوط، هر دو این توکن‌ها جزو 10 ارز دیجیتال برتر بودند.

در این مورد بخوانید: معرفی استیبل کوین های الگوریتمی و معروف‌ترین آن‌ها

دو کوان، مدیر پروژه ترا تصمیم گرفت که این پروژه را نجات دهد، در راستای تلاش او و تیمش دو بلاکچین ترا به موازات یکدیگر فعالیت می‌کنند.

  • توکن شبکه اولیه ترا با نام لونا کلاسیک (luna classic) و استیبل کوین UST فعالیت می‌کند.
  • بلاکچین جدید با توکن بومی لونا (LUNA) راه اندازی شد

چیزی که ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران یا فعالان جدید در حوزه کریپتو ندانند این است که ترا (LUNA) محصول هارد فورکی است که پس از انفجار Terra LUNA اجرا شد.

در این مورد بخوانید: تفاوت هارد فورک و سافت فورک چیست؟ کدام بهتر است؟

چرا دو نسخه از توکن لونا وجود دارد؟

پس از سقوط ناگهانی ترا، طرحی برای احیای آن پیشنهاد و اجرا شد. بر اساس این طرح، یک بلاکچین جدید با فورک ایجاد شد و توکن‌های جدید بین اعضای جامعه و کاربران ترا بر اساس اینکه هر کدام چقدر توکن لونا یا UST هولد کرده‌اند پخش شد.

اکثر اعتبار سنج‌ها (افراد شبکه که معاملات را تصویب می‌کنند و دارای حقوق حاکمیتی هستند) به تصویب این پیشنهاد رای دادند.

بلاکچین جدید ترا 2 (Terra 2) در 28 می 2022 راه اندازی شد. به موازات آن، بلاکچین قدیمی که به عنوان ترا کلاسیک (Terra Classic) خوانده می‌شود، در حالی که هیچ برنامه‌ای برای توسعه ندارد و با کمترین فعالیت به حیات خود ادامه می‌دهد.پس از راه اندازی بلاکچین جدید، توکن آن نام لونا را گرفت و نسخه قدیمی‌تر به فعالیت خود ادامه داد و توکن آن به لونا کلاسیک تغییر نام داد.

لونا کلاسیک چیست؟ معرفی توکن luna classic

لونا کلاسیک به عنوان اولین توکن بومی شبکه ترا، با نام اولیه لونا در سال 2018 طراحی و اجرا شد. هدف آن جلوگیری از انحراف قیمت استیبل کوین UST بود. و اما توکن UST، این توکن قرار بود با سوزاندن و مینت، قیمت خود را یک دلار آمریکا نگه دارد.

زمانی که UST وابستگی و ارزش خود را از دست داد، دچار تورم شد چرا که الگوریتم این شبکه، میلیاردها توکن ساخته بود اما با این اتفاق ارزش آن نزدیک به 100 درصد کاهش یافت. بدین ترتیب قیمت هر توکن از 119 دلار در اوایل آپریل 2022 به زیر یک سنت در پایان می 2022 رسید.

در این مورد بخوانید: تورم در رمز ارزها، معرفی ارزهای تورم زا و کاهش دهنده تورم

لونا چیست؟ معرفی توکن luna

در 28 می 2022، نسخه رسمی بلاکچین جدید ترا راه‌اندازی شد. در همان روز، برخی از دارندگان توکن UST و LUNC توکن جدید لونا را به صورت ایردراپ دریافت کردند. بسیاری از صرافی‌های معروف، توکن جدید را در صرافی خود لیست کردند. معامله‌گران به آینده این توکن امیدوار شدند و معامله آن با نوسان بالا آغاز شد.

تفاوت لونا با لونا کلاسیک

در حالی که لونا و لونا کلاسیک، زاده اکوسیستم ترا هستند اما تفاوت‌های اساسی با هم دارند. در ادامه به تفاوت لونا و لونا کلاسیک براساس مبدا و اصالت، همراهی یک استیبل کوین و مکانیزم توکن سوزی می‌پردازیم.

لونالونا کلاسیک
ترا 2.0ترا کلاسیکنام بلاکچین
LUNALUNCنماد توکن
بلهبلهقابلیت استیک و حاکمیت
خیر بلهدارای استیبل کوین
بیش از 1 میلیارد LUNA7 تریلیون LUNCعرضه کلی
164.69 میلیون LUNA7 تریلیون LUNCعرضه در گردش
تفاوت لونا با لونا کلاسیک در جدول

مبدا و منشا لونا و لونا لاسیک

در واقع لونا کلاسیک نام جدید توکن قدیمی شبکه ترا است که با استیبل کوین UST که از بین رفت مرتبط است. LUNC ارزش و اعتبار خود را پس از از بین رفتن ارزش UST از دست داد و اما لونا (LUNA) نام توکن بومی بلاکچین جدید است که در 28 می 2022 راه اندازی شد.

فقدان استیبل کوین

دیگر تفاوت لونا با لونا کلاسیک این است که لونا پس از فورک، ارتباط خود را با استیبل کوین UST قطع کرد، در حالی که LUNC آن را تحت یک هویت جدید، (USTC) حفظ کرد.

مکانیزم توکن سوزی

ادوارد کیم، یکی از اعضای انجمن ترا، با هدف کاهش تورم پیشنهاد 1.2 درصد کارمزد را برای تمام تراکنش‌های USTC و LUNC در کیف پول‌های مختلف و قراردادهای هوشمند داد. این پیشنهاد مستلزم سوزاندن یا حذف دائمی از عرضه در گردش است. توکن سوزی تا زمانی که مجموع عرضه لونا کلاسیک به 10 میلیارد کاهش یابد، ادامه خواهد یافت.

این خبر جنجالی باعث شد تا لونا کلاسیک تا 8 سپتامبر 2022 بیش از 250٪ افزایش یابد و به 0.000594 دلار برسد. این هیجان بیشتر به دلیل تصمیم بایننس برای همراهی و پیاده‌سازی توکن سوزی در معاملات اسپات و مارجین ترید بوده است.

تفاوت توکنمیکس لونا و لونا کلاسیک

لونا دارای حجم مبادله روزانه 168,176,481 دلار و ارزش بازار فعلی 411,316,857 دلار و مجموع عرضه در گردش آن 165,041,684 توکن است. لونا کلاسیک با حجم معاملات 24 ساعته 676،746،092 دلار، دارای ارزش بازار 1,956,290,506 دلار و عرضه در گردش 6,900,774,631,923 بود.

تفاوت‌‎های کلیدی لونا با لونا کلاسیک

تفاوت لونا با لونا کلاسیک به صورت کلی به شرح زیر است:

  • عرضه محدودی از توکن‌ لونا وجود خواهد داشت، گفته شده حداکثر 1 میلیارد سکه در گردش است.
  • لونا در زمان راه‌اندازی استیبل کوین همراه نداشت. درحالی که لونا کلاسیک با UST همراه بود.

آیا سرمایه‌گذاری در لونا و لونا کلاسیک ریسک بالایی دارد؟

در این بازه زمانی سرمایه‌گذاری در شبکه ترا با ریسک بالایی همراه است، خواه روی توکن لونا باشد یا لونا کلاسیک. سرمایه‌گذاری روی این شبکه مانند پول دادن بابت پروژه ساخت‌وسازی است که در حد طرح اولیه و روی کاغذ هستند.

آینده بلاک چین قدیمی ترا و توکن‌های LUNC و UST مبهم است بنابراین انگیزه کمی برای استفاده و سرمایه‌گذاری روی آن وجود دارد. چالش بلاکچین جدید این است که تیم توسعه و پروتکل‌های متعددی که روی شبکه قبلی وجود داشت چقدر به پروژه جدید منتقل می‌شوند.

در نهایت فعالیت و موارد استفاده بلاکچین جدید تعیین می‌کند که لونا چقدر ارزش دارد و با وجود فراز و نشیب‌هایی که تجربه کرده آیا موفق خواهد شد یا خیر. در این مقاله سعی شد تفاوت لونا با لونا کلاسیک را شرح دهیم تا بتوانید در هنگام سرمایه‌گذاری تصمیم بهتری بگیرید.

در این مورد بخوانید: آینده ارز لونا: پیش بینی قیمت ارز لونا در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰

آیا لونا کلاسیک همان لونا است؟

نسخه اولیه توکن( قبل از فورک) لونا کلاسیک نامیده می‌شود، و توکن جدید شبکه ترا یا Terra 2.0 با نام Luna (LUNA) نامیده می‌شود.

منبع
coindeskbybit

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا