اصطلاحات و مفاهیم

تورم در رمز ارزها به چه معناست؟ معرفی ارزهای تورم زا

با افزایش تورم، قیمت‌ها سریع‌تر از دستمزدها افزایش می‌یابند و باعث می‌شود برخی افراد پول خود را به دارایی‌های جایگزینی که به عنوان محافظ تورم معرفی می‌شوند، مانند ارزهای دیجیتال یا دلار تبدیل کنند.

با این وجود آیا می‌دانستید اگر به صورت تخصصی به بیت کوین و روند رشد آن دقت کنیم، بیت کوین هم تورم را تجربه کرده است. اتر نیز (در حال حاضر) ارز تورم‌زایی است. در این مقاله از اینوکس نگاهی داریم به ارزهای تورم زا، و مفهوم تورم در رمز ارزها. همچنین بررسی اینکه آیا رمزارزها، جایگزین مناسبی برای سرمایه گذاری برای حفظ ارزش و دوری از تورم است یا خیر. بنابراین اگر قصد ورود و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تورم چطور شکل می‌گیرد؟

به طور کلی تورم به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن کاهش ارزش یک ارز، مانند ارز رایج یک کشور، منجر به افزایش قیمت کالاها و خدمات، در طول زمان می‌شود. اگر بخواهیم از زاویه‌ای دیگر به تورم نگاهی بیاندازیم، باید بگوییم تورم ناشی از این است که دولت‌ها بیشتر از نیاز جامعه پول چاپ می‌کنند.

این مفهوم در رمز ارزها نیز به همین شکل است. اگر ارزی در معرض تورم باشد به این معنی است که قدرت خرید با استفاده از آن به مرور زمان کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، هر واحد آن ارز (یک دلار آمریکا، یورو یا بیت کوین) نمی‌تواند به اندازه گذشته برای خرید استفاده شود.

از نگاه بانک‌های مرکزی، تورم همیشه مضر و مخرب نیست. دلیل این بنگاه‌های مالی، این است که در سطوح پایین و باثبات، تورم، مردم را تشویق می‌کند که بیشتر از گذشته خرج کنند و در نتیجه رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد؛ با این وجود بیش از حد بودن نرخ تورم، خوب نیست.

بیش از حد بودن نرخ تورم به این معنی است که شما برای داشتن همان سطح زندگی خود باید درآمد بیشتری را به نسبت تورم کسب کنید. به تبع در صورت عدم هماهنگی رشد درآمد و نرخ تورم، سطح رفاه جامعه در اقشار مختلف جامعه، کاهش خواهد یافت.

تورم در رمز ارزها به چه معناست؟

نهاد فدرال ایالات متحده، تلاش می‌کند تا تورم ارزهای فیات را در حدود 2٪ نگه دارد. این فرایند در بازار ارزهای دیجیتال معنا ندارد چرا که مدیریت این بازار به صورت غیر متمرکز انجام می‌شود و نهاد نظارتی برای کنترل نرخ تورم وجود ندارد.

توسعه‌دهندگان کریپتو این نقش را بازی می‌کنند و برخی از سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) نیز به توکنومیک پروژه رأی می‌دهند. اگرچه باید به این نکته هم اشاره کنیم که رأی‌گیری در بین دارندگان توکن غیرمتمرکز است.

از سوی دیگر بسیاری از ارزهای دیجیتال دارای تعداد ثابتی هستند. به عنوان مثال، پروتکل بیت کوین، ماین بیت کوین جدید را با نرخ ثابت کاهش می‌دهد و زمانی که تمام 21 میلیون بیت کوین استخراج شد (پیش بینی می‌شود در قرن آینده باشد) دیگر هیچ کس نمی‌تواند به استخراج بیت کوین بپردازد.

همه ارزهای دیجیتال بسته به اینکه عرضه کل آنها در طول زمان چگونه تغییر می‌کند، تورمی یا کاهش دهنده تورم هستند. ارزهای دیجیتال با محدودیت‌های عرضه، ارزش خود را در طول زمان افزایش می‌دهند و بنابراین تورم‌زدایی دارند. ارزهای دیجیتال با منابع و تعداد نامحدود ذاتا ارزهای تورم زا هستند.

ارزهای دیجیتال تورم زا

برخی از ارزهای دیجیتال تورم زا هستند، به این معنی که تعداد سکه‌های در گردش در طول زمان افزایش می‌یابد. انتشار ارزهای دیجیتال جدید برای کاربران شبکه سبب مشارکت بیشتر می‌شود. نوع منابع در این نوع رمز ارزها به دو دسته محدود و نامحدود تقسیم می‌شود.

در این دسته رمز ارزها، هیچ محدودیتی برای تعداد توکن‌هایی که می‌توانند در گردش باشند، وجود ندارد. به این ترتیب رشد میزان عرضه توکن، همانند چاپ پول بی‌پشتوانه و بی‌هدف در اکوسیستم آن رمز ارز عمل می‌کند.

به طور مثال به دلیل اینکه، جکسون پالمر، یکی از خالقان دوج کوین، وجود سقف 100 میلیارد دوج را در سال 2014 لغو کرد، می‌تواند عرضه نامحدودی داشته باشد. این ماجرا به توکن‌ها ختم نمی‌شود و در مواردی کوین‌های شبکه تبادل رمزارزها نیز می‌تواند روند تورمی به خود بگیرد.

به طور مثال، روند رشد استخراج بیت کوین به خودی خود می‌تواند روند تورمی داشته باشد. با این وجود خالق این کوین به واسطه پروتکل‌های سفت و سخت، سعی کرده است این روند را کنترل کند. اصلی‌ترین این پروتکل‌ها، اصل نصف شدن یا هاوینگ است و سبب می‌شود میزان دریافتی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، تقریباً هر چهار سال یک بار کاهش پیدا کند.

ارزهای کاهش دهنده تورم

عرضه برخی از ارزهای دیجیتال در طول زمان کاهش می‌یابد، به این معنی که تا زمانی که تقاضا ثابت بماند، قیمت هر کوین افزایش می‌یابد.

بایننس کوین (BNB) یکی از نمونه‌های ارز کاهش دهنده تورم است. صرافی رمزارز بایننس در طول بازه‌های زمانی سه ماهه تعدادی BNB می‌سوزاند. سوزاندن این کوین‌ها با هدف کنترل میزان عرضه انجام می‌شود. به این ترتیب روند کنترل نرخ تورم در رمز ارزها و رشد قیمتی آن‌ها به طور نسبی قابل کنترل خواهد بود.

مانند بانک‌های مرکزی، برخی ارزهای دیجیتال از مکانیسم‌های کاهش‌دهنده تورم، برای کنترل قیمت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، استیبل کوین TerraUSD (UST)، برای حفظ قیمت توکن روی 1دلار، با سوزاندن توکن‌ها، رشد قیمتی آن را کنترل می‌کند. شبکه Terra برای سرپا نگه داشتن قیمت استیبل کوین خود به عرضه پویا و بازار آزاد آربیتراژورها متکی است.

اتریوم، که زمانی اتر آن یک کوین تورمی بود، در آگوست 2021 مکانیسمی به نام EIP-1559 را اجرا کرد که توکن‌ها را به جای تحویل به ماینرها، می‌سوزاند. در زمان فعالیت بالای شبکه، نرخ توکن‌سوزی به طور موقت باعث کاهش تورم کوین شده است، به این معنی که توکن‌های ایجاد شده کمتر از توکن‌هایی است که از بین می‌روند.

ریپل (XRP) نیز دارای مکانیزم کاهش تورم است و توکن برای پرداخت تراکنش‌ها سوزانده می‌شود. اما در سال ۲۰۱۷، ریپل، ده‌ها میلیارد XRP را عرضه کرد تا از افت بازار جلوگیری کند. به طور دوره‌ای آن‌ها را به بازار عرضه می‌کند و در نتیجه عرضه در گردش را افزایش می‌دهد. با سرعت توکن‌سوزی فعلی، ۲۰ سال طول می‌کشد تا XRP Ledger آنچه را که توسط ریپل و بنیان‌گذاران آن هر روز توزیع می‌شود بسوزاند.

نقش کریپتو و بیت کوین در تورم

اگر به تاریخ اقتصاد جهان نگاهی بیاندازیم، در میابیم که تا چند وقت قبل، طلا مهم‌ترین عامل کنترل ارزش بازار و مهم‌ترین پارامتر سنجش اعتبار یک سرمایه‌گذار بود. امروزه با توجه به رواج بازار ارزهای دیجیتال، جایگاه رمز ارزها می‌تواند معیار دقیقی برای سنجش اعتبار و تعیین نرخ تورم باشد. البته این بدان معنی نیست که ارزش طلا کاهش یافته است.

بیت کوین اساسا یک ارز کاهش دهنده تورم است، به همین دلیل است که شهروندان کشورهای دارای ارزهای فیات ناپایدار، از آن به عنوان ذخیره ارزش برای محافظت در برابر تورم شدید و افزایش هزینه‌های کالاها و خدمات روزمره استفاده می‌کنند.

برخلاف ارز فیات، کریپتو را نمی‌توان به همان میزان با تغییر نرخ بهره و افزایش چاپ پول دستکاری کرد. مهمتر از همه، عرضه بیت کوین هرگز از 21 میلیون بیشتر نمی‌شود. همین عامل، آن را به یک دارایی جذاب تبدیل می‌کند که در برابر تورم مقاوم است.

 بیت کوین  و  تورم
بیت کوین و تورم

نقش استیبل کوین‌ها در تورم رمز ارزها

رمزارزها اغلب تغییرات قیمتی ناگهانی را تجربه می‌کنند به همین علت ممکن است بسیاری از آن‌ها برای نگهداری چندان با ارزش به نظر نرسند. در حالی که کاهش 30 درصدی قیمت طی 24 تا 48 ساعت در بازارهای سنتی مانند سهام، نادر و فاجعه‌بار تلقی می‌شود؛ این موارد، رویدادهای نسبتاً رایجی در بازار کریپتو هستند.

در این مورد بخوانید: استیبل کوین چیست؟ معرفی کوین‌های با قیمت ثابت

اگر در مورد ماهیت کریپتو تردید دارید، می‌توانید از استیبل‌کوین‌های امن با پشتوانه فیات مانند BUSD استفاده کنید، در این بخش، روش‌های مختلفی وجود دارد که استیبل کوین‌ها را برای کاربران کشورهای پرتورم سود آور می‌کنند:

خرید و فروش راحت

معامله در فارکس و ارزهای مختلف فیات روشی محبوب برای مبارزه با تورم است و استیبل کوین‌ها راه راحت‌تری را برای شرکت در بازار مالی به شما ارائه می‌دهند. برخلاف بازارهای ارز سنتی، استیبل کوین‌ها را می‌توان به قیمت برابر یک دلار خریداری کرد. همچنین می‌توانید استیبل کوین‌های دیگر مانند USDT، USDC، TUSD را با کارمزد صفر تبدیل و دریافت کنید. برای کاهش ریسک، همیشه از استیبل کوین‌هایی استفاده کنید که توسط دلار پشتیبانی می‌شوند.

معاملات روزانه رمز ارز

شهروندان اقتصادهای فوق تورمی اغلب باید با نوسانات یک ارز فیات دست و پنجه نرم کنند. استیبل کوین‌ها جایگزین بسیار خوبی هستند، زیرا معامله‌گران و فروشگاه‌های بیشتری شروع به پذیرش رمزارز برای فروش کالا یا خدمات خود کرده‌اند. در واقع، استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات مانند BUSD در بازارهای اقتصادی ناپایدار به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند.

سخن اینوکس با شما، تورم در رمز ارزها

تورم یک مفهوم پیچیده اقتصادی است که هم می‌تواند خوب و هم بد باشد. با این وجود همه اقتصاددانان به اتفاق بر این باورند که تورم کنترل نشده و افسارگسیخته، به شدت مخرب خواهد بود.

افراد و شرکت‌ها برای محافظت از دارایی خود در برابر تورم آینده، طلا، املاک و سایر دارایی‌های دیجیتال را سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این مقاله به بررسی مفهوم تورم در رمز ارزها و معرفی ارزهای تورم زا و روش‌های کاهش تاثیر تورم بر دنیای کریپتو صحبت کردیم.

منبع
coindesk

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا