ارزهای دیجیتال

شاخص ترس و طمع در دنیای کریپتو چیست و چه اطلاعاتی می‌دهد؟

احساسات یا انتظارها و تمایلات بازار کریپتو، اهمیت بسیار بالایی دارد. بنابراین بسیاری از افراد برای آگاهی از احساسات بازار به شاخص ترس و طمع توجه می‌کنند. شاخصی که طمع در آن خبر از یک بازار گاوی می‌دهد، در حالی‌که ترس بازار را به سمت خرسی بودن پیش می‌برد.

روان انسان به‌شکل قابل پیشبینی غیرمنطقی است، بنابراین بسیاری از افراد در شرایط خاص واکنش مشابهی از خود نشان می‌دهند. بعضی از تحقیقات ادعا می‌کنند که ترس و طمع می‌توانند روی قدرت تصمیم‌گیری و ذهن افراد تصمیم بگذارند و باعث شوند آن‌ها خودکنترلی را کنار بگذارند.

بنابراین تحلیل شاخص ترس و طمع به ما کمک می‌کند حال و هوای بازار را بررسی کنیم. در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با این شاخص و نحوه محاسبه آن آشنا کنیم. پس تا انتها همراهمان بمانید.

شاخص ترس و طمع چیست؟

ابتدا وب‌سایت CNN Business، این شاخص را برای بازار سهام توسعه داد. یک شاخص تحلیلی که سنتیمنت یا احساسات بازار را می‌سنجد. فاکتورهای گوناگونی در این قضیه دخیل هستند و هر کدام اهمیت متفاوتی دارند. به‌طور کلی، این شاخص عددی بین 0 (ترس) و 100 (طمع) را نشان می‌دهد و 50 خنثی است.

سایت Alternative.me با الهام از شاخص ترس و طمع بازار سهام، همین شاخص را برای بازار کریپتو توسعه داده است تا سنتیمنت کلی بازار را مورد بررسی قرار دهد. به‌نحوی که ترس و طمع، میل سرمایه‌گذاران برای خرید یا فروش را نشان می‌دهند. هدف از این شاخص کمک به تریدرها است که بازار را تحلیل کنند و تصمیم‌های آگاهانه‌ای بگیرند.

اما برای دستیابی به نتایج معنادار، کیفیت داده‌ها مهم است. بنابراین حتی خطاهای کوچک می‌توانند یک تحلیل را تحریف کرده یا حتی بی‌اعتبار کنند. بنابراین، تصمیم‌ها و ورود اشتباه به بازار می‌تواند هزینه زیادی برای تریدر به همراه آورد.

شاخص ترس و طمع چیست؟

از عدم قطعیت در تمام بازار کریپتو می‌توان به‌عنوان یک فرصت بالقوه استفاده کرد. اغلب، حداکثر ترس در بازار خبر از یک بازار خرسی و افت قیمت‌ها می‌دهد. بنابراین از این زمان ایده‌آل می‌توان برای خرید ارزهای باارزش استفاده کرد.

به‌همین شکل، طمع شدید در بازار می‌تواند به اوج‌گیری قیمت‌ها ختم شود و به آن به چشم پایان یافتن بازار خرسی فعلی و اصلاح قیمت نگاه کرد. در چنین شرایطی فروش، قبل از آن‌که بازار روند دیگری به خود بگیرد، منطقی است.

اساس تحلیل سنتیمنت، توجه به رفتار بزرگترین صرافی‌های کریپتو در بازار است. اغلب، تغییرات قیمتی بزرگ در این صرافی‌ها رخ می‌دهد. به‌عنوان مثال، بررسی اوردر بوک‌ها یا سفارش‌ها، اندیکاتوری را فراهم می‌کند که تبدیل آن به یک شاخص سخت است اما می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی رفتار تریدرها داشته باشد.

نحوه تفسیر شاخص ترس و طمع در بازار کریپتو

از دیدگاه نظری، شما می‌توانید شاخص ترس و طمع خود را طراحی کنید. پیش نیاز آن صحت داشتن داده‌هایتان و استفاده صحیح از آن‌ها است. به‌عنوان مثال، آگاهی از وقایع بازار و واکنش‌ها الزامی است تا بتوانید به‌صورت واقع‌گرایانه‌ای تاثیر رویدادهای خاص را بررسی کنید.

نواحی متفاوت در شاخص ترس و طمع معنای متفاوتی دارند. نحوه اندازه‌گیری این شاخص به شکل زیر است:

  • 0 تا 24 : ترس شدید
  • 25 تا 49: ترس
  • 50 تا 74: طمع
  • 75 تا 100: طمع شدید

در این شاخص، ترس (عددی بین 0 و 49) نمادی برای کمتر بودن ارزش یک دارایی کریپتو از ارزش واقعی آن است. طمع (عددی بین 50 تا 100) اشاره به بیش از حد بالا بودن قیمت ارزهای دیجیتال و یک حباب کریپتو بالقوه دارد. هر 24 ساعت، شاخص ترس و طمع کریپتو به‌روزرسانی می‌شود.

شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع بیت کوین امروز

این تصویر که نشانگر شاخص ترس و طمع بیت کوین است به صورت روزانه به‌روز رسانی می‌شود.

Latest Crypto Fear & Greed Index

نحوه اندازه‌گیری و محاسبه شاخص ترس و طمع

برای اندازه‌گیری این شاخص، از 6 منبع داده متفاوت استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

نوسانات بازار با 25 درصد تاثیر

نوسان‌های بسیار شدید در قیمت ارزهای دیجیتال، از یک بازار مضطرب و کاهش میل سرمایه‌گذاران به ریسک کردن خبر می‌دهد و ثبات بیشتر قیمت‌ها به معنای کم خطر بودن ریسک سرمایه‌گذاری است.

شاخص ترس و طمع نوسان‌های فعلی بازار را اندازه می‌گیرد و با میانگین قیمت‌ها طی 30 و 90 روز گذشته مقایسه می‌کند. نوسان‌های شدید و غیرعادی تاثیر مستقیمی روی قیمت‌ها می‌گذارند که نتیجه بالقوه آن واکنش‌های زنجیره‌ای است.

حجم و مومنتوم بازار با 25 درصد تاثیر

مومنتوم بازار به توانایی بازار به حفظ کاهش یا افزایش ادامه‌دار قیمت در یک بازه زمانی خاص اشاره می‌کند و از آن برای سنجش احساسات بازار استفاده می‌شود. مومنتوم بازار می‌تواند یک روند رو به بالا یا پایین باشد و توسط تغییرات در حجم معاملات، بیشتر تایید شود.

یعنی هرچه حجم بازار بیشتر باشد، تریدرهای بیشتری مایل به انجام معامله هستند. مومنتوم بازار را می‌توان با توجه به حجم فعلی بازار و استفاده از میانگین حجم بازار طی 30 و 90 روز گذشته حساب کرد. هرچه حجم خرید در یک بازار سبز بیشتر باشد، طمع بیشتر خواهد بود.

به‌همین شکل حجم بازار را می‌توان براساس نسبت فروش به خرید (put/call) سنجید. در این نسبت، تعداد کل موقعیت‌های شورت بر تعداد کل موقعیت‌های لانگ تقسیم می‌شود. اگر عدد نهایی بزرگتر از 1 بود، پوزیشن‌های شورت بیشتر هستند و نشان می‌دهد که اکثر تریدرها بازار را براساس سنتیمنت منفی می‌سنجند (یعنی انتظار دارند قیمت‌ها افت کنند).

سوشیال مدیا با 15 درصد تاثیر

سوشیال مدیا یا رسانه‌های اجتماعی محل خوبی برای صحبت در مورد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستند. در توئیتر، یک جامعه قوی دائما بر بازار نظارت می‌کنند و مستقیما طبق آن واکنش نشان می‌دهند. حال و هوای فعلی بازار را می‌توان با سنجش تعداد توئیت‌هایی که هشتگ‌های خاصی مربوط به بیت‌کوین دارند و تحلیل سرعت و دفعات تعامل با چنین پست‌هایی در یک بازه زمانی خاص، مشخص کرد.

علاقه بیشتر کاربران به خرید و افزایش در تعداد تعامل‌ها معمولا نشانه افزایش طمع است. سوشیال مدیا همچنین باعث پامپ و دامپ‌های متعدد بازار می‌شود. به‌عنوان مثال پست‌های کاربران ظاهرا می‌توانند اطلاعات باارزشی در خود داشته باشند و افراد را ترغیب به خرید یک ارز دیجیتال کرده و ترس از ماندن یا فومو ایجاد کنند.

زمانی که این ترس پخش می‌شود، خریداران عجول بدون انجام تحقیق شروع به خرید می‌کنند و قیمت آن ارز را افزایش می‌دهند که باعث پامپ قابل توجه بازار می‌شود. اما در مقابل کسانی که این اطلاعات را پخش کرده‌اند، ارزهای خود را می‌فروشند و قیمت را به‌شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند. آن‌ها زمانی که قیمت کم شد، مجددا دست به خرید می‌زنند و این چرخه پامپ و دامپ رو بار دیگر شروع می‌کنند.

نظرسنجی‌ها با 15 درصد تاثیر

نظرسنجی‌ها 15 درصد از شاخص ترس و طمع کریپتو را به خود اختصاص می‌دهند اما در حال حاضر استفاده از آن‌ها در محاسبه این شاخص، متوقف شده است. نظرسنجی‌ها مستقیما روحیه کاربران بازار کریپتوکارنسی را بررسی می‌کنند.

چند سایت معتبر نظرسنجی‌های هفتگی را با نمونه جامعه آماری 2 تا 3 هزار نفر، برگزار می‌کنند. این نظرسنجی‌ها به تخمین سنتیمنت کلی بازار کمک می‌کنند، چون نمونه افراد منتخب از سرمایه‌گذاران و تریدرهای کریپتو هستند.

دامیننس بیت کوین با 10 درصد تاثیر

در بازار کریپتو، بیت کوین پادشاهی می‌کند. دامیننس یا تسلط بیت کوین سهم آن از کل ارزش بازار کریپتو را نشان می‌دهد. دامیننس بالای بیت کوین می‌تواند عدم قطعیت در بازار را نشان دهد. چون بسیاری از سرمایه‌گذاران به جای آلت‌کوین‌های ریسکی، سرمایه خود را به خرید بیت کوین اختصاص می‌دهند.

در این مواقع بیت کوین یک دارایی با ریسک کمتر است که از دارایی سرمایه‌گذاران در مقابل یک افت قیمت شدید، محافظت می‌کند. از طرف دیگر زمانی که بازار حریص‌تر می‌شود، سرمایه‌گذاران به خرید دارایی‌های ریسکی مانند آلت کوین‌ها رو می‌آورند، به این امید که سود بزرگی به جیب بزنند. نتیجه این تصمیم کاهش تسلط بیت کوین است.

دامیننس بیت کوین چیست؟ نحوه استفاده از آن در ترید

باید اشاره کنیم که در محاسبه شاخص ترس و طمع کریپتو سایر دارایی‌های کریپتو مد نظر قرار داده نمی‌شوند. همچنین سرمایه‌گذاران ممکن است به جای بیت کوین، استیبل کوین بخرند. بنابراین حتی با وجود آن‌که ممکن است دامیننس بیت کوین پایین باشد، بازار همچنان نشانه‌های یک بازار خرسی را دارد چون سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند دارایی‌های ریسکی‌تر کریپتو را بخرند.

داده‌های گوگل ترندز با 10 درصد تاثیر

گوگل ترندز ابزاری قدرتمند برای آنالیز علایق کاربران است، چون به کمک آن می‌توان کلمات جستجوشده خاص را بررسی کرد. به‌عنوان مثال، به محض افزایش توجه به خرید بیت کوین، تعداد جستجوها برای آن زیاد می‌شود و قیمت این ارز زیاد خواهد شد.

البته باید بگوییم جستجوی عبارت‌هایی مانند «بیت کوین کلاهبرداری است» ترس زیاد کاربران و سنتیمنت بازار خرسی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر جستجوی مواردی مانند «نحوه خرید بیت کوین» خبر از سطح تقاضای زیاد در بازار و علاقه به خرید بیت کوین می‌دهد و مربوط به سنتیمنت بازار گاوی می‌شود.

بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال چیست و چه تفاوت‌هایی دارند؟

شاخص ترس و طمع چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

ترس شدید در این شاخص همیشه به معنای افت قیمت و خرسی بودن بازار بوده است. این شاخص در این سطح نشان می‌دهد که قیمت‌ها پایین هستند و ترس از دست دادن سرمایه برخی سرمایه‌گذاران را دستپاچه می‌کند و آن‌ها ارزهای خود را می‌فروشند. نتیجه چنین رفتاری افت بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال است.

به‌همین شکل طمع شدید که معمولا علت آن فومو است، اغلب به این معنا است که قیمت افزایش پیدا خواهد کرد و بازار گاوی است. اغلب در چنین مواقعی تریدرها معاملات شورت خود را باز می‌کنند یا هولدرها ارزهایشان را می‌فروشند. معمولا طمع بیش از حد زیاد روند بازار را گاوی می‌کند.

سخن اینوکس با شما

گرچه شاخص ترس و طمع کریپتو می‌تواند ابزار بسیار مهم و مفیدی در ارزیابی سنتیمنت بازار درباره یک دارایی کریپتو باشد، هرگز نباید از آن به‌تنهایی استفاده کنید. تنها استفاده از یک شاخص برای گرفتن یک تصمیم آگاهانه کافی نیست.

عوامل گوناگونی در قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال دخیل هستند و همیشه باید آن‌ها را مد نظر گرفت. به‌عنوان مثال شاخص مربوطه تنها برای تحلیل سنتیمنت بازار است، در حالی‌که تحلیل تکنیکال و فاندامنتال احساسات سرمایه‌گذاران را در نظر نمی‌گیرند و باید به آن‌ها نیز دقت کنید. گرچه باید توجه کنید که بعضی از اخبار و اتفاق‌های مالی ممکن است هر نوع تحلیلی را باطل کنند.

سوالات متداول

در ادامه به پاسخ برخی از سوالات متداول در مورد شاخص ترس و طمع می‌پردازیم.

شاخص ترس و طمع چیست؟

شاخص ترس و طمع یک مقیاس 100 درجه ای است. عدد کمتر از 49 به معنای بازار خرسی است که هر چه عدد کمتر باشد ترسناک‌تر است، در حالی که عدد بالاتر از 51 نشان‌دهنده جو بازار پر طمع‌تر و افزایشی است.

شاخص ترس و طمع چطور اندازه‌گیری می‌شود؟

شش عامل برای تعیین میزان ترس و طمع در بازار وجود دارد. شاخص‌ها شامل نوسانات و حجم بازار، دامیننس، ترندها، سوشال مدیا و نظرسنجی‌هاست.

منبع
learn.bybit.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا