اصطلاحات و مفاهیم

بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال چیست و چه تفاوت‌هایی دارند؟

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

بازار گاوی و خرسی، دو اصطلاحی هستد که معمولا برای توصیف عملکرد بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. با توجه به نوسان بالای بازار کریپتوکارنسی، کاربران از این دو اصطلاح برای اشاره به طولانی‌تر بودن شرایط بازار استفاده می‌کنند.
در ادامه این مقاله از اینوکس با ما همراه شوید تا با توضیح این دو بازار، تفاوت آن‌ها را نیز ذکر کنیم.

فهرست موضوعات مقاله

بازار خرسی چیست

بازار خرسی در ارز دیجیتال بازاری است که در آن ارزش رمزارزها حداقل 20 درصد افت می‌کند و این روند ادامه‌دار است. این افت قیمت در مقایسه با بالاترین سطح قیمتی قبلی است و ترند رو به پایین بازار روی دیدگاه سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد.


اصطلاح خرسی ظاهرا ریشه در سبک مبارزه خرس دارد یعنی شروع از بالا و سپس حمله با پنجه‌ها به سمت پایین و انداختن وزن خود روی حیوان مقابل. در طول بازار خرسی، روند اقتصاد آهسته و راکد است و نرخ بیکاری افزایش می‌یابد. دلیل این شرایط می‌تواند سیاست‌های ضعیف اقتصادی، بحران‌های ژئوپلیتیک، ترکیدن حباب بازار و حتی بلاهای طبیعی باشد.


تریدرهای کریپتو معمولا در بازار خرسی خرید می‌کنند، به‌ویژه زمانی که بازار به کف می‌رسد. البته تشخیص کف و پایان بازار خرسی بسیار سخت است.

دلایل بروز بازار خرسی چیست

به‌طور کلی مسائلی مانند جنگ، بحران‌های سیاسی، همه‌گیری‌هایی مانند کرونا و اقتصاد آهسته می‌توانند شروع یک بازار خرسی در ارز دیجیتال را رقم بزنند. مداخله‌ دولت‌های قدرتمند مانند آمریکا و چین نیز می‌تواند در شروع این بازار نقش داشته باشد. پیش‌بینی شروع بازار خرسی در دنیای کریپتو بر اساس ترندهای قبلی سخت است.

از نشانه‌های این بازار باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش حجم معاملات که نشان می‌دهد افراد به علت عدم قطعیت در بازار کوین‌های خود را نگه می‌دارند.
  • احساساست منفی از سوی سرمایه‌گذاران سرشناس: به‌عنوان مثال زمانی که مدیرعامل جی پی مورگان بیت کوین را در سال 2017 کلاهبرداری نامید، درست چند ماه قبل از آن‌که قیمت این رمزارز به 20 هزار دلار برسد و سپس افت کند.
  • تقاطع مرگ: یک اندیکاتور تکنیکال که فروش یک‌جا را به علت پتانسیل احتمالی عرضهٔ بالا و کاهش قیمت‌‌ها را به دنبال دارد.
  • وارونگی: زمانی که قیمت یک دارایی در بازار فیوچرز کمتر از قیمت فعلی آن در بازار است.
  • تغییرات در نرخ صندوق‌های سرمایه‌گذاری فدرال
  • دخالت قانون‌گذاران: یک مثال برای آن زمانی است که دولت چین استخراج ارزهای دیجیتال را محدود کرد.

مثال‌هایی از بازار خرسی ارزهای دیجیتال

بهترین مثال افت بازار کریپتوکارنسی در دسامبر 2017 است، یعنی زمانی که قیمت بیت کوین در عرض چند روز از 20 هزار دلار به 3200 دلار رسید.

چطور در بازار خرسی سود کنید

چندین راهکار برای داشتن درآمد منفعل در بازار خرسی در ارز دیجیتال عبارت هستند از:

استیک کردن

با استیک کردن کوین‌های خود در یک پلتفرم خاص می‌توانید به سود برسید. بسیاری از پلتفرم‌ها دو گزینه برای استیک کردن دارند: انعطاف‌پذیر که هر زمان می‌توانید دارایی خود را برداشت کنید و ثابت که مدت زمان استیک کردن باید ثابت باشد تا بتوانید به سود برسید.

ترید کردن

ترید کردن در بازار خرسی فرصت خوبی برای خرید ارزهای با ارزش در قیمت‌های بسیار پایین است تا با اوج‌گیری آن‌ها سود خوبی به جیب بزنید.

استخراج

استخراج راهی دیگر برای داشتن درآمد منفعل در بازار خرسی در ارز دیجیتال است. گرچه سود در مقایسه با بازار گاوی می‌تواند کمتر باشد اما همچنان ارزشمند است.

افیلیت مارکتینگ

بسیاری از پروژه‌ها کمیسیون خوبی بابت تبلیغ می‌پردازند و حتی بعضی با توکن بومی پروژه به افیلیت مارکترهای خود پاداش می‌دهند.

بازار گاوی چیست

بازار گاوی در ارز دیجیتال به شرایط اقتصادی مطلوب اشاره می‌کند. یعنی ترند بازار رو به اوج بوده و معمولا احساسات سرمایه‌گذار در مورد روند رو به بالای فعلی، مثبت است. در بازار گاوی قیمت دارایی‌ها بسیار افزایش می‌یابد، اقتصاد جان قابل توجهی می‌گیرد و نرخ استخدام افزایش پیدا می‌کند.


ریشه اصطلاح بازار گاوی در ارز دیجیتال به سبک مبارزه گاو برمی‌گردد که این حیوان به حریف خود در یک حرکت رو به بالا با شاخ‌هایش حمله می‌کند.

مشخصات بازار گاوی

در چنین بازاری افزایش 40 درصدی قیمت در یک بازه زمانی یک یا دو روزه طبیعی است. به این علت که بازارهای کریپتو در مقایسه با بازارهای سنتی کوچکتر هستند، بنابراین نوسان قیمت در آن‌ها نیز بیشتر است.


در بازار گاوی در ارز دیجیتال خوشبینی سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد است و سعی می‌کنند از سبد دارایی خود بیشترین سود را ببرند.


خلاصه بگوییم، سرمایه‌گذاران بازار گاوی را از طریق خرید زیاد شروع می‌کنند. بازار گاوی تا مدت زیادی تا زمانی که عرضه بیشتر از تقاضا باشد، ادامه پیدا می‌کند.
مشخصات بازار گاوی عبارت هستند از:

  • افزایش قیمت‌ها طی یک بازه زمانی طولانی
  • تقاضای زیاد با وجود عرضه کم
  • افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار
  • افزایش بیش از حد قیمت بعضی از پروژه‌های خاص
  • توجه عمومی به کریپتوکارنسی در بین افراد مشهور، اینفلوئنسرها و سایر حوزه‌هایی که قبلا به دنیای کریپتو توجهی نداشته‌اند.
  • افزایش قابل توجه قیمت‌ها با انتشار اخبار مثبت و خوب
  • افت اندک قیمت‌ها با انتشار اخبار بد و منفی

چطور بازار گاوی ارزهای دیجیتال را تشخیص دهید

اندیکاتورهای تکنیکال می‌توانند عملکرد یک دارایی را برای شما مشخص کرده و کمک کنند روند بازار را پیش‌بینی کنید. برای تشخیص بازار گاوی ارزهای دیجیتال چندین شاخص وجود دارد اما محبوب‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

شاخص تسلط بیت کوین

بیت کوین همچنان پادشاه دنیای کریپتو است اما ارزهای بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند. در طول آخرین بازار گاوی در ارز دیجیتال، شاخص تسلط بیت کوین افت کرد، در حالی‌که قیمت و محبوبیت ارزهای دیگر بسیار افزایش یافت.
بنابراین اگر ارزش کل بازار افزایش یابد اما شاخص تسلط بیت کوین کم شود، می‌تواند دلیل محکمی برای شروع بازار گاوی باشد.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

از این شاخص برای ارزیابی این موضوع استفاده می‌شود که یک دارایی خاص بیش از حد خریده یا فروخته می‌شود و یک ترند گسترده‌تر گاوی یا خرسی را نشان می‌دهد. زمانی که RSI حدود 70 درصد است، کریپتو بیش از حد خریده می‌شود و اگر مقدار آن زیر 30 درصد باشد، کمتر از حد موردنظر خریده می‌شود.

میانگین متحرک

این شاخص میانگین قیمت یک ارز خاص در یک بازه زمانی، معمولا 200، 50 یا 20 روز است. اگر قیمت بالاتر از میانگین متحرک باشد، یک ترند رو به بالا، بولیش یا همان بازار گاوی را نشان می‌دهد.

چطور در بازار گاوی سود کنید

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بازار گاوی یا درآمدزایی از آن را در ادامه توضیح می‌دهیم.

خرید و هولد کردن

یکی از ساده‌ترین استراتژی‌های خرید یک ارز خاص، هولد آن و فروش در آینده است. خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به بازار گاوی باعث ایجاد انگیزه برای خرید و هولد می‌شود.

اضافه کردن دارایی زمان اصلاح بازار

اصلاح زمانی است که قیمت یک ارز کاهش پیدا می‌کند و سپس مجددا بالا می‌رود. حتی در بازار گاوی بعید است قیمت ارزها تنها بالا برود. بنابراین باید حواستان به اصلاحات بازار باشد تا بتوانید به دارایی خود اضافه کنید. مدت اصلاحات در بازار گاوی کوتاه‌تر از بازار خرسی است.

فول سوئینگ تریدینگ

یک راه دیگر درآمدزایی در بازار خرسی، فول سوئینگ تریدینگ یا انجام معاملات نوسانی است.

مثال بازار گاوی

برجسته‌ترین مثال از بازار گاوی در تاریخ آمریکا در پایان دوران رکود تورمی در سال 1982 شروع شد و در سال 2000 به پایان رسید. در طول این مدت، شاخص میانگین صنعتی داو جونز میانگین بازدهی سالیانه 15 درصد را ثبت کرد. یک نمونه از بازار گاوی در ارز دیجیتال نیز مربوط به زمانی بود که قیمت بیت کوین اوج گرفت و در نوامبر 2021 به تقریبا 69 هزار دلار رسید.

بازار گاوی و خرسی در مقابل هم

  • گاوها با این فرض سهام یا ارزهای دیجیتال را می‌خرند که بازار به‌زودی اوج می‌گیرد، در حالی‌که علت فروش خرس‌ها این باور است که بازار یک افت قابل توجه را تجربه خواهد کرد.
  • بازار گاوی زمانی است که قیت‌ها بسیار افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت بیشتر از 20 درصد، پس از دو افت قیمت 20 درصدی است. زمانی که بازار بولیش یا گاوی است، آن را می‌توان نشانه عملکرد خوب و رو به رشد اقتصاد دانست.
  • در بازار گاوی سطح تقاضا برای سهام و ارزها زیاد است و قیمت اغلب در یک بازه زمانی طولانی، به افزایش ادامه می‌دهد، اما در بازار خرسی در ارز دیجیتال افت قیمت 20 درصد است و این قیمت حتی بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

تفاوت بین بازار خرسی و اصلاح بازار

اجازه دهید تفاوت این دو را بررسی کنیم.

درصد افت قیمت

تفاوت اصلی بین اصلاح بازار و بازار خرسی در مقدار افت قیمت است. معمولا اصلاح بازار 10 درصد کاهش در یک شاخص بازار گسترده (یا یک دارایی فردی) از آخرین اوج قیمتی بوده اما مقدار آن کمتر از 20 درصد کاهش است.
اما در بازار خرسی، افت بازار در یک شاخص بازار گسترده نسبت به اوج قبلی، حداقل 20 درصد است.

بازه زمانی

اصلاحات بازار و بازارهای خرسی بر اساس بازه‌های زمانی خود تعریف نمی‌شوند اما تایم فریم‌های آن‌ها در نتیجه مقدار کاهش‌هایشان است. هما‌ن‌طور که ممکن است انتظار داشته باشید، مدت زمان اصلاحات بازار در مقایسه با بازارهای خرسی که ممکن است سال‌ها طول بکشند، کمتر است. هر اصلاح بازار و بازار خرسی در ارز دیجیتال بازه زمانی متفاوتی دارند.

دفعات

اصلاحات کوتاه‌تر بازار نیز در مقایسه با بازارهای خرسی بیشتر رخ می‌دهند. ممکن است در یک بازار گاوی قبل از آن‌که بازار یک افت قابل توجه‌تر را تجربه کند و وارد بازار خرسی با شیب بیشتر و زمان طولانی‌تر شود، چندین اصلاح را ببینید.

زمان لازم برای ریکاوری

بدون تردید به علت کاهش‌های شدیدتر و مدت زمان طولانی‌تر بازار خرسی، ریکاوری آن در مقایسه با اصطلاحات بازار معمولا بیشتر طول می‌کشد.
یک اصلاح بازار اغلب در عرض چند ماه ریکاوری می‌شود، در حالی‌که ریکاوری بازار خرسی شاید سال‌ها طول بکشد. گرچه مجددا باید بگوییم شیب، مدت و زمان ریکاوری می‌تواند بسیار فرق کند.

چرا گاهی بازار گاوی توقف پیدا می‌کند و به بازار خرسی تبدیل می‌شود

هیچ بازاری ترند همیشگی رو به بالا یا پایینی ندارد. به عقیده سرمایه‌گذاران و تحلیلگران کریپتو، بازار کریپتوکارنسی چندین مرحله یا فاز را تجربه می‌کند که در نتیجه عواملی که در بالا توضیح دادیم مانند شرایط اقتصادی دنیا یا همه‌گیری‌هایی مانند کرونا و … ترند بازار عوض می‌شود.
این مراحل برای سلامت اقتصاد و بازار لازم هستند و نشانه‌های این تغییر ترند را با توجه به موارد بالا تا حد زیادی می‌توان تشخیص داد.

سوالات متداول بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال

1. چطور می‌توانید شروع یک بازار خرسی را تشخیص دهید؟

افت بیشتر از 20 درصد از اوج قیمتی، افزایش بدبینی سرمایه‌گذاران و احساسات منفی از نشانه‌های شروع این بازار هستند.

2. یک بازار خرسی چقدر طول می‌کشد؟

بازار خرسی ممکن است بین چند ماه تا بیش از 3 سال طول بکشد. میانگین عمر بازار خرسی تقریبا 15 ماه تخمین زده می‌شود.

3. بازار گاوی و خرسی چیست؟

ساده‌ بخواهیم بگوییم بازار خرسی زمانی است که قیمت ارزهای دیجیتال افت قابل توجهی می‌کنند و در بازار گاوی در ارز دیجیتال اوج‌گیری قیمت‌ها زیاد است.

4. آیا در بازار خرسی بفروشیم یا بخریم؟

به‌طور کلی سرمایه‌گذاران در بازار خرسی در ارز دیجیتال دنبال قیمت‌های جذاب و کف قیمتی برای خرید هستند. احتمال فروش آن‌ها در بازارهای گاوی برای کسب سود بیشتر است.

5. آیا در سال 2022 در بازار گاوی قرار داریم یا خرسی؟

در حال حاضر بازار کریپتوکارنسی خرسی است. این روند از نوامبر 2021 شروع شده است و فعلا ادامه دارد. برخی تحلیلگران شروع بعدی بازار گاوی در ارز دیجیتال را انتهای سال 2024 و در آغاز سال 2025 می‌دانند.

منبع
nerdwalletfoolcitizensbank

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا