ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چین لینک چیست؟ معرفی، تاریخچه، نحوه عملکرد و قراردادهای هوشمند

دنیای ارزهای دیجیتال هر روز در حال گسترش است و افراد زیادی این بازارها را برای کسب سود انتخاب می‌کنند. معامله‌گرانی که به صورت مستمر به دنبال معامله در بازارهای مالی هستند ارزهای دیجیتال مختلف را زیر نظر می‌گیرند تا بهترین‌ها را برای معامله انتخاب کنند.

چین لینک (Chainlink) ارز دیجیتال محبوبی است که با ویژگی‌های خاص خود توانسته بین معامله‌گرهای دنیای رمزارزها به محبوبیت زیادی برسد. در این مقاله به صورت جامع به بررسی اینکه ارز دیجیتال چین لینک چیست می‌پردازیم و اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

ارز دیجیتال چین لینک ارزی است که امکان برقراری ارتباط بین شرکت‌های بلاک چین با شرکت‌هایی که بلاک چین نیستند را به راحتی فراهم می‌کند. ارز دیجیتال چین لینک می‌تواند بین قراردادهای هوشمندی که بر پایه بلاک چین هستند با داده‌های متنوع خارجی ارتباط برقرار کند. وقتی که پرداخت ارز دیجیتال چین لینک به اپراتورهای شبکه صورت بگیرد آن وقت قراردادهای هوشمند قابلیت اجرا پیدا خواهند کرد.

ارز دیجیتال چین لینک چیست؟ این ارز را به عنوان یک ارز غیرمتمرکز می‌شناسند که از قدرت فناوری بلاک چین استفاده می‌کند تا محاسبات درونی و بیرونی بلاک چین را فعال کند. این ارز کاملا از قراردادهای هوشمند ترکیبی (Hybrid Smart Contracts) پشتیبانی می‌کند.

این ویژگی باعث می‌شود پروژه‌هایی که از چین لینک استفاده می‌کنند بتوانند دسترسی کاملی به بلاک چین‌های مهم و اصلی مانند اتریوم (Ethereum) داشته باشند. فراموش نکنید که چین لینک روی شبکه اتریوم قرار دارد.

تاریخچه و بنیانگذار چین لینک

در بررسی مطلب ارز دیجیتال چین لینک چیست به بحث جذاب تاریخچه و بنیانگذاران آن می‌رسیم. اگر بخواهیم خیلی به عقب برویم می‌توانیم تاریخچه این ارز دیجیتال معروف را در یک شرکت با نام اسمارت کانترکت (SmartContract) پیدا کنیم.
سال 2014 بود که سه برنامه‌نویس که در کار خود حرفی برای گفتن داشتند این شرکت را تأسیس کردند. نام این افراد سرگئی نظروف (Sergey Nazarov)، استیو الیس (Steve Ellis) و آری ژولز (Ari Juels) است.
این شرکت با هدف خاصی راه‌اندازی شد. بنیانگذاران آن به دنبال این بودند که بین بلاک چین‌های عمومی و منابع خارجی یک پل ارتباطی قوی ایجاد کنند. برای این هدف خود به توسعه ارز دیجیتال چین لینک پرداختند. آن چیزی که در ابتدا عرضه کردند متمرکز بود و چیزی که امروز وجود دارد غیرمتمرکز است. این گروه حرفه‌ای در سال 2017 توانستند شبکه چین لینک امروزی را راه‌اندازی کنند.

چین لینک چگونه کار می‌کند؟

زمانی که یک قرارداد هوشمند به اطلاعات خاصی نیاز دارد، درخواست خود را برای کسب اطلاعات ارسال می‌کند. کلیه پروتکل‌هایی که در چین لینک هستند این درخواست را می‌گیرند و به عنوان یک رخداد تازه به حساب می‌آورند.

برای اینکه داده‌های مورد نیاز را از منابعی که خارج از بلاک چین هستند جمع‌آوری کند به سراغ ایجاد قرارداد هوشمند مبتنی بر سرویس می‌رود. بعد داده‌هایی که خارج از زنجیره هستند توسط توافق‌های سطح خدماتی “SLA” به راحتی وارد بلاک چین می‌شود. سپس نودهایی (Node) که در چین لینک هستند کلیه داده‌های قرارداد درخواست کننده را دریافت می‌کنند و با کمک یک نرم‌افزار با نام “Chainlink Core” به ترجمه اطلاعات می‌پردازند تا آن اطلاعات برای دنیای واقعی کاملا قابل درک باشد.

تفاوت چین لینک و اتریوم در چیست؟

در این بخش از مقاله ارز دیجیتال چین لینک چیست، به تفاوت آن با اتریوم می‌پردازیم. به طور کلی شبکه چین لینک به عنوان تکمیل‌کننده شبکه اتریوم شناخته می‌شود. البته این ویژگی تکمیل‌کنندگی، سایر ارزهای دیجیتال را نیز در برمی‌گیرد. اجازه دهید این تفاوت را به شکل نکات کلیدی بررسی کنیم:

• چین لینک قادر است یک ارتباط بسیار امن را بین پروژه‌های مختلف اتریوم و داده‌هایی که خارج از بلاک چین هستند، برقرار کند.
• ویژگی برتر ارز دیجیتال چین لینک چیست؟ این است که توکل‌های چین لینک سازگاری خوبی با شبکه اتریوم دارند.
• نمی‌توان از توکن‌های چین لینک برای پرداخت، خرید یا استخراج استفاده کرد، اما این موضوع در مورد اتریوم امکان‌پذیر است.
• اتریوم از روش اثبات کار “POW” استفاده می‌کند، اما استیکینگ (Staking) در چین لینک با اثبات سهام “PoS” صورت می‌گیرد.

اهداف چین لینک چیست؟

هدف مهم ارز دیجیتال چین لینک چیست؟ به طور کلی در زمینه قراردادهای هوشمند مشکلات زیادی وجود داشتند. این ارز دیجیتال روی کار آمد تا این مشکلات را به صورت ریشه‌ای برطرف کند. قراردادهای هوشمند روی کار آمدند و قوانینی را وضع کردند.
این قوانین محدودیت‌هایی را برای خریدار و فروشنده به وجود آورد که باعث شد واسطه‌ها از روند معاملات به کلی کنار زده شوند. به طور کلی هدف اصلی چین لینک اتصال پایگاه‌های داده خارج از بلاک چین به درون آن است و کلیه تهدیدهایی که ناشی از اوراکل‌های (Oracle) متمرکز است را از بین می‌برد.

اوراکل چیست؟

اوراکل در ارز دیجیتال چین لینک چیست؟ اوراکل را به عنوان خدمات شخص ثالث در نظر می‌گیرند. این خدمات به کلیه قراردادهای هوشمندی که در داخل بلاک چین‌ها هستند این اجازه را می‌دهند که بتوانند خارج از اکوسیستم خاص خود اطلاعات مهمی را دریافت کنند.
در حوزه ارزهای دیجیتال از اوراکل به عنوان یک منبع داده یاد می‌شود. این منبع داده به عنوان واسطه بین قراردادهای هوشمند و منابع خارجی به حساب می‌آیند. اوراکل یک پل ارتباطی بسیار مهم بین منابع خارجی و قراردادهای هوشمند است.

آیا چین لینک با اوراکل ساخته شده؟

در واقع بهتر است بپرسیم ارتباط اوراکل با ارز دیجیتال چین لینک چیست؟ می‌توان این‌طور گفت که چین لینک اطلاعات مورد نیاز خود را از منابعی که خارج از بلاک چین هستند دریافت می‌کند و از اوراکل‌ها کمک می‌گیرد تا این اطلاعات را به قراردادهای هوشمند در شبکه متصل کند. اگر اوراکل نباشد این اتصال نیز صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین از اوراکل که مانند یک پل ارتباطی است کمک می‌گیرد.

قراردادهای هوشمند چین لینک

قراردادهای هوشمند به عنوان قراردادهای تغییرناپذیر اما قابل تأیید شناخته می‌شوند. اگر شرایط خاصی فراهم شود در آن صورت این قراردادها به صورت خودکار قابل اجرا هستند. در چین لینک سه قرارداد هوشمند وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • قرارداد اعتبار “Reputation Contract”: این قرارداد برای بررسی سابقه اوراکل‌ها ایجاد شده و می‌خواهد عملکرد آن را با دقت بررسی کند. در قرارداد اعتبار نودهای غیر معتبر حذف می‌شوند.
  • قرارداد تطبیق سفارش”Order-Matching Contract”: درخواست‌های ارائه شده به نودها منتقل می‌شوند و آن‌ها نیز پیشنهادهای ارائه شده را دریافت می‌کنند.
  • قرارداد تجمیع”Aggregating Contract”: طبق این قرارداد کلیه اطلاعاتی که جمع‌آوری شده مورد بررسی و تأیید نهایی قرار می‌گیرد.
قراردادهای  هوشمند چین لینک
قراردادهای هوشمند چین لینک

بهترین کیف پول‌های چین لینک

بهترین کیف پول برای ارز دیجیتال چین لینک چیست؟ قبل از خرید ارز دیجیتال چین لینک باید برای آن کیف پول تهیه کنید. مهم‌ترین و بهترین کیف پول‌های چین لینک به شرح زیر هستند:

  • کیف پول سخت‌افزاری: لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت‌افزاری: کوین باکس (CoinBox)
  • کیف پول سخت‌افزاری: ترزور (Trezor)
  • کیف پول نرم‌افزاری: اکسودوس (Exodus)
  • کیف پول نرم‌افزاری: کوینومی (Coinomi)
  • کیف پول نرم‌افزاری: جکس (Jaxx)

چگونه چین لینک بخریم؟

در بحث chainLink چیست به موضوع خرید آن می‌رسیم. خرید چین لینک مانند سایر ارزهای دیجیتال است. به این ترتیب که می‌توانید برای خرید آن به صرافی‌های معتبر داخلی و خارجی مراجعه کنید. خرید از طریق صرافی‌های ایرانی به راحتی صورت می‌گیرد و برای احراز هویت نیز با مشکلی روبه‌رو نخواهید شد.

اما برای خرید از صرافی‌های خارجی باید در ابتدا به کمک یک صرافی داخلی دلار بخرید. سپس دلارهای خریداری شده را به کیف پول خود انتقال دهید و از صرافی‌های خارجی خرید کنید. همچنین اگر ارز دیجیتال دیگری دارید امکان تغییر آن به چین لینک فراهم است. نکته مهم در خرید ارز دیجیتال چین لینک این است که از فروشنده‌های ناشناس و صرافی‌های نامعتبر خرید نکنید.

نحوه استخراج چین لینک چگونه است؟

استخراج چین لینک با سایر ارزهای دیجیتال کمی متفاوت است. این موضوع به دلیل به‌کارگیری الگوریتم اثبات سهام است. نودها و ارزها، شبکه را با اعتبارسنجی تراکنش‌ها ایمن می‌کنند. همچنین اعتبارسنج‌ها توکن‌های خود را برای شرکت در پروسه‌ی اتصال داده‌های خارجی به زنجیره، استیک می‌کنند. در ازای این مشارکت، چین لینک به نودها از سپرده‌های کاربران پاداش می‌دهد.

رقبای چین لینک چه کسانی هستند؟

در مطلب ارز دیجیتال چین لینک چیست به بحث رقبا می‌رسیم.سه رقیب برتر این شبکه، عبارتند از Band Protocol، API3 و WINKlink. آن‌ها شبکه‌های اوراکل هستند که برای یکپارچه شدن و یافتن شریک با یکدیگر رقابت می‌کنند. با این حال، چین لینک ده برابر بیشتر از مجموع این سه شبکه، شریک و همراه دارد.
پروتکل بَند (Band Protocol) که یک رقیب قدرتمند است. بَند از سرعت و مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به لینک چین برخوردار است. با اینکه در سال 2019 روی کار آمد اما به سرعت در حال پیشرفت است.

رقبای چین لینک
Band Protocol، API3 و WINKlink سه رقیب اصلی چین لینک

مزایا و معایب ارز چین لینک

هر ارز دیجیتال مزایا و معایب خاص خودش را دارد. شناخت این موارد به شما کمک می‌کنند تا برای معاملات خود یک انتخاب هوشمندانه داشته باشید. در ادامه این مزایا و معایب را با هم بررسی می‌کنیم:

مزایای ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

• معاملات در این ارز دیجیتالی توسط اوراکل‌ها صورت می‌گیرد. این ویژگی به افزایش سرعت شبکه و امنیت آن کمک زیادی می‌کند.
• چون چین لینک غیرمتمرکز است از دخالت و سلطه نهادهای مختلف در امان است.
• امکان ارسال و پرداخت در سطح جهانی کاملا فراهم است.
• لینک از رمزنگاری “End-To-End” استفاده می‌کند. به این ترتیب اجازه نمی‌دهد منابع خارج از بلاک چین به قراردادهای هوشمند دسترسی داشته باشند.

معایب ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

  • اگر در انجام معاملات خود دچار کوچک‌ترین خطایی شوید دیگر نمی‌توانید سرمایه‌های از دست رفته خود را برگردانید.
  • بلاک چینی که چین لینک روی آن فعالیت می‌کند نمی‌تواند از پس حل مشکلات سخت و پیچیده برآید.
  • چین لینک برای سرمایه‌گذاران خود ضمانت قابل قبولی در نظر نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: پیش بینی آینده چین لینک تا سال 2026


صرافی های پشتیبان chainlink

صرافی‌های مختلفی برای انجام خرید و فروش چین لینک وجود دارند که به شرح زیر هستند:
• صرافی بایننس (Binance)
• صرافی هیوبی گلوبال (Huobi Global)
• صرافی اوکی اکسچنج (OKEx)
• صرافی بای بیت (Bybit)
• صرافی بیتز (BitZ)

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال چین لینک

در مطلب ارز دیجیتال چین لینک چیست به بحث فروش می‌رسیم. کمی بالاتر در مورد خرید این ارز دیجیتالی توضیح دادیم. برای فروش آن نیز باید همان مراحل را با کمی تغییر در جزئیات دنبال کنید. برای فروش چین لینک باید یک صرافی را که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند انتخاب کنید. بعد بر اساس قوانینی که صرافی مورد نظر دارد، ارز چین لینک خود را به فروش برسانید.

سخن پایانی

در مقاله ارز دیجیتال چین لینک چیست تلاش کردیم اطلاعات کاملی در مورد این رمزارز محبوب را در اختیار شما قرار دهیم. حتما قبل از اینکه هر معامله‌ای انجام دهید در مورد ارز مورد نظر تحقیقاتی انجام دهید و یک صرافی معتبر را برای خرید و فروش انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید یک معامله شیرین را تجربه کنید.

ارز چین لینک متعلق به کدام کشور است؟

در مطلب ارز دیجیتال چین لینک چیست؟ باید بدانید که دفتر مرکزی این ارز دیجیتال در جزایر کیمن (Cayman Islands) در کشور انگلستان قرار دارد.

آیا چین لینک گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟

این ارز دیجیتال فراز و نشیب‌های زیادی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و توانسته به رشد خود ادامه دهد؛ بنابراین می‌توانید برای سرمایه‌گذاری روی آن حساب باز کنید.

تفاوت بین اتریوم و ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت چین لینک با اتریوم این است که می‌توان از توکن‌های اتریوم برای خرید و آسان کردن قراردادهای هوشمند استفاده کرد، اما این توکن‌ها در چین لینک جهت پرداخت به اپراتورهای نود در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چین لینک به زبان ساده چیست؟

چین لینک به عنوان یک شبکه اوراکل غیرمتمرکزی بر پایه بلاک چین شناخته می‌شود که روی ارز اتریوم آن را ساخته‌اند. این شبکه امنیت بالایی دارد و می‌تواند کلیه قراردادهای هوشمندی که مبتنی بر بلاک چین هستند را با داده‌های خارجی به راحتی به هم مرتبط کند.

علت اهمیت ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

چون چین لینک به داده‌های هوشمند این اجازه را می‌دهد تا با داده‌های خارج تعامل قوی برقرار کند. این موضوع زمینه برقراری بلاک چین را با دنیای واقعی فراهم می‌کند و این موضوع امنیت و اعتبار قراردادهای هوشمند را افزایش می‌دهد.

چین لینک چطور کسب درآمد می‌کند؟

لینک به عنوان توکن بومی شبکه لینک چین به حساب می‌آید که به واسطه خرید و فروش و ارائه خدمات به مؤسسات مختلف کسب درآمد می‌کند. از این توکن برای پرداخت کردن هزینه‌ها به صورت آنلاین استفاده می‌شود.

آیا اتریوم از چین لینک استفاده می‌کند؟

باید بدانید که بین اتریوم و چین لینک ارتباطی وجود دارد. در واقع چین لینک در بستر اتریوم قرار دارد. چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز به حساب می‌آید این در حالی است که اتریوم یک پلتفرم بلاک چین برای کلیه توسعه‌دهندگان است تا آن‌ها بتوانند برنامه‌های کاربردی را روی آن طراحی کنند.

منبع
gemini

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا