استخراج

استخراج مونرو؛ راهنمای جامع تصویری ماینینگ XMR

ارز مونرو یک ارز (open source) منبع باز است و بر اساس حفظ حریم شخصی کاربران ساخته شده است. این رمزارز در سال 2014 راه اندازی شد و بر بستر بلاک چین فعالیت می‌کند. شیوه کار مونرو به گونه‌ای است که هویت گیرنده و فرستنده یک تراکنش را پنهان می‌کند. همین امر سبب شده است بسیاری از علاقه‌مندان به حفظ حریم شخصی خود که به دنبال خرید به صورت ناشناس و یا … هستند، به خرید این ارز دیجیتال روی بیاورند. در همین حال، بسیاری دیگر در جست و جوی روش‌های مختلف استخراج ارز دیجیتال مونرو هستند که می‌تواند سود بسیار خوبی را نصیبشان کند. در این مقاله از اینوکس همراه ما باشید تا باهم به بررسی فرآیند استخراج مونرو بپردازیم.

چرا باید مونرو را استخراج کنیم؟

مونرو (Monero) با نماد اختصاری (XMR) از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال این روز‌ها شناخته می‌شود. با اینکه از نظر ارزش در رتبه 28ام لیست رمزارزها قرار دارد ولی باید توجه داشت که در رقابت بازار ارزهای دیجیتال، چیزی در حدود 4000 توکن در حال رقابت با یکدیگر هستند و رتبه‌ی مونرو در بین این تعداد کوین، رتبه قابل قبولی محسوب می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، نباید فراموش کرد که رتبه این رمزارز تا چندی پیش، بین ده کوین برتر جهان قرار داشت و هیچ عجیب نیست اگر دوباره بتواند به جایگاه خود برگردد. اگر برای فعالیت خود در زمینه ماینینگ مونرو تردید دارید، باید گفت که در ژانویه سال 2017، ارزش هر کوین مونرو چیزی در حدود 10 دلار بود و ظرف یک سال، رقم هر کوین آن به 494 دلار رسید. ارزهای کمی هستند که در حدود یکسال، تا 4800 درصد رشد دارایی داشته باشند.


ارزش مونرو بعد از این صعود، به 33 دلار در سال 2020 رسید و مجددا بعد از گذشت سال 2020، ارزش هر کوین مونرو، به 417 دلار رسید. اگر به مطالعه ارزش این ارز دیجیتال بپردازیم، متوجه خواهیم شد که قیمت این سکه، نوسان‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که اگر آموزش ببینید و بتوانید به استخراج مونرو بپردازید، می‌توانید حاشیه سود بسیار قابل توجهی برای خود بسازید. حجم معاملات روزانه مونرو با ارزشی بیش از 530 میلیون دلار، این ارز را به یک کوین محبوب برای ترید و سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

استخراج مونرو به چه صورت است

در حال حاضر، بیش از 17 میلیون سکه مونرو (XMR) در حال گردش است. این فرآیند تا زمان رسیدن به رقم 18.4 میلیون سکه ادامه پیدا خواهد کرد. پس از رسیدن به این تعداد، سکه‌های جدید با نرخ 0.3 XMR بر دقیقه، استخراج خواهند شد. استخراج مونرو، بر مکانیسم اثبات کار POW متکی است. بسیاری از رمزارزهای برتر جهان مانند بیت کوین نیز از همین مکانیسم استفاده می‌کنند. در این مکانیسم از قدرت بالای محاسباتی ماینرها برای حل معادلات پیچیده استفاده می‌شود تا به اجماع برسند و تراکنش‌ها را تایید کنند.

چیزی که مونرو را نسبت به بیت کوین و بسیاری دیگر از رمزارزها خاص می‌کند، این است که هر ماینر با استفاده از CPU و GPU رایج در سیستم‌ها هم می‌تواند به ماینینگ بپردازد. سیاستی که توسعه دهندگان مونرو دنبال می‌کنند، این است که همه افراد شایسته فرصت‌های برابر هستند. این مدل در نهایت برای بهبود تمرکززدایی Monero انتخاب شد و به همین دلیل است که مونرو از ASIC، که سبب هزینه زیاد و صرف انرژی زیادی است، پشتیبانی نمی‌کند.


در نوامبر 2019، الگوریتم هش RandomX جایگزین CryptNight شد. با توجه به این الگوریتم، دیگر نیازی به استفاده از ASICها نیست. برای استخراج بیت کوین باید از ASICها استفاده شود که قیمت دلاری آن‌ها زیاد است و ماینرهای کمی می‌توانند این تجهیزات را خریداری کنند. در نتیجه فرصت برابری برای همه کاربران، جهت ماینینگ بیت کوین وجود ندارد.


مونرو (XMR) دارای ویژگی قابلیت تعویض است. این ویژگی به این معنا است که اگر یک XMR را با ارز دیگری ترید کنید، بدون کم شدن مبلغ خاصی، دقیقا همان مقدار اصلی را دریافت خواهید کرد و تفاوتی بین دو توکن وجود نخواهد داشت.

نکاتی که باید قبل از استخراج مونرو در نظر بگیرید

سودآوری مونرو

بعد از توضیح استخراج مونرو، حال می خواهیم بدانیم آیا فرایند استخراج مونرو سودآور است یا خیر؟ ماینینگ یک تجارت است. شما باید به سودآوری این کار، قبل از شروع به طور کامل فکر کنید. برای اینکه متوجه شویم که آیا استخراج مونرو سودآور است یا خیر، باید یک سری هزینه‌های اولیه را در نظر بگیریم. این موارد عبارتند از هش ریت سخت افزار، هزینه‌های برق، هزینه‌های مربوط به نگهداری استخر و … .

یکی از عواملی که سبب می‌شود که ماینرهای مونرو سود بیشتری داشته باشند، این است که این فرآیند، به لطف عدم نیاز به ASIC، به تجهیزات پرقدرت و سنگین، نیاز ندارد. در استخراج بیت کوین، این قضیه متفاوت است و با توجه به الگورتیمی که دنبال می‌کند، هزینه‌های سرسام آوری با خود به همراه دارد.

ماشین حساب استخراج XMR

در راستای موارد ذکر شده، باید با یک ماشین حساب سودآوری، محاسبه شود که آیا مصرف برق، هش ریت و دیگر هزینه‌ها، امکان سود بردن از ماینینگ مونرو را به ما می‌دهد یا خیر. استفاده از ماشین حساب استخراج XMR به معنای تنظیم مقادیر هش ریت استخراج یا انتخاب یکی از دستگاه‌های سخت افزاری استخراج مونرو است، که در لیست ماینرهای مونرو فهرست شده است.

هش ریت

عمل ماینینگ و سوددهی در ارتباط با زمان و سرعت پردازش است. بنابراین، هرچه سرعت پردازش ماینر بالاتر باشد، فرآیند استخراج سریع‌تر و پر سودتر خواهد بود. نرخ هش یا همان هش ریت، معیاری است که با آن سرعت ماینرهای مختلف رمزارزها را می‌سنجند و با یکدیگر مقایسه می‌کنند. هش به معنای تعداد محاسباتی است یک ماینر در هر ثانیه می‌تواند پردازش کند.

استخراج ارز دیجیتال مونرو

در این بخش به بررسی مرحله به مرحله استخراج مونرو می‌پردازیم.

قدم اول: ایجاد کیف پول مونرو

برای اینکه بتوانید در فرآیند ماینینگ، از پاداش‌های XMR برخوردار باشید، لازم است که در ابتدا یک کیف پول مونرو برای خود ایجاد کنید. کیف پول‌های مختلفی مانند MyMonero، Exodus Wallet و … وجود دارند که می‌توانید رمزارز مونرو خود را در آن‌ها ذخیره کنید. در این مقاله ما از کیف پول MyMonero استفاده می‌کنیم. راهنمای ساخت کیف پول مونرو را در مقاله مونرو چیست می‌توانید بیابید. به طور خلاصه در این مقاله نیز ساخت کیف پول مونرو را به شما آموزش می‌دهیم.


ابتدا باید به آدرس mymonero.com بروید و نرم افزار کیف پول را بسته به سیستم عاملی که استفاده می‌کنید، دانلود و سپس اجرا کنید.

روی «Create a new wallet» کلیک کنید، یک نام دلخواه برای آن انتخاب کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

بعد از خواندن متن نمایش داده شده، مجدد روی Next کلیک کنید.

متن داده شده در عکس روبرو را در مکانی امن یادداشت و نگهداری کنید. عبارات داده شده، برای بازیابی کیف پول شما در صورت گم شدن، نیاز خواهند بود و در صورتیکه آن را گم کنید، به کیف پول خود دسترسی نخواهید داشت. پس از یادداشت عبارت، روی Next کلیک کنید.

اکنون یک پین یا رمز عبور را برای کیف پول خود تنظیم کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

مراحل ساخت کیف پول به پایان رسیده است. همان طور که در تصویر روبرو می‌بینید، کیف پول شما با موفقیت ساخته شده است. حال بر روی والت خود کلیک کنید.

نسخه کوتاه شده آدرس کیف پول شما در اینجا نمایش داده می‌شود. برای دریافت آدرس کامل، روی Copy کلیک کنید.

قدم دوم: دانلود نرم افزار ماینینگ (XMRig)

بعد از ساخت کیف پول، ما نیاز به نرم افزار اصلی برای استخراج مونرو داریم. برنامه XMRig یکی از محبوب‌ترین و بهترین برنامه‌های ماینینگ محسوب می‌شود و ما نیز از همین برنامه در این مقاله استفاده می‌کنیم. برای دانلود XMRig به xmrig.com بروید و روی Download کلیک کنید.

بسته به سیستم عاملی که از آن برای ماینینگ استفاده می‌کنید، اقدام به دانلود نرم افزار مربوطه کنید.

پس از دانلود برنامه، آن را از حالت زیپ خارج کرده و محلی را برای ذخیره نرم افزار انتخاب کنید.

قدم سوم: فایل Config را ایجاد کنید

قبل از شروع ماینینگ، یک مرحله وجود دارد که این قسمت به آن می‌پردازیم. شما باید فایل config.json را از https://xmrig.com ایجاد کنید و آن را با config.json پیش‌فرض که قبلاً در مرحله 2 دانلود شده جایگزین کنید. فرآیند تولید فایل config.json با افزودن یک استخر استخراج مونرو (Monero) شروع می‌شود. شما می‌توانید یا یک استخر دلخواه اضافه کنید و یا یک استخر از لیست موجود انتخاب کنید. ما در این مقاله از یک استخر دلخواه استفاده می‌کنیم.

افزدون یک استخر ماینینگ

https://xmrig.com را در یک مرورگر باز کنید. به بخش Wizard و سپس به قسمت Pools بروید، حال روی Add pool کلیک کنید.

یک استخر را از منوی کشویی انتخاب کنید، آدرس کیف پول خود را وارد کنید، اطمینان حاصل کنید که کوین مورد انتخاب شما، مونرو است، سپس روی Add pool کلیک کنید.

نهایی کردن سایر گزینه‌های  config.json

روی تب Backends کلیک کنید و CPU را به عنوان نوع استخراج خود انتخاب کنید.

به تب Misc بروید و مبلغی که برای توسعه برنامه، به عنوان کمک مالی در نظر گرفته‌اید را تعیین کنید. این رقم به طور پیش فرض 5 درصد است.

در آخر به تب Result رفته و روی دکمه دانلود کلیک کنید تا فایل کانفیگ خود را دانلود کنید.

config.json دانلود شده را با فایل موجود در پوشه خود جایگزین کنید.

با انجام مراحل فوق، شما می‌توانید به استخراج مونرو بپردازید. برنامه را اجرا کنید. سپس استخراج شما آغاز به کار می‌کند. اتصال به استخر استخراج ممکن است چند ثانیه طول بکشد. زمانی که فرآیند استخراج شروع شود شما با پنجره زیر روبرو خواهید شد:

ماینینگ مونرو در فضای ابری

استخراج مونرو در فضای ابری روشی جایگزین، برای خرید و راه اندازی تجهیزات لازم است. با انتخاب این روش، شما نیروی محاسباتی را از یک فارم ماینینگ اجاره می‌گیرید. با توجه به اینکه نیازی به سرمایه گذاری اولیه نیست، شما می‌توانید از مزیت قدرت محاسباتی ترکیبی بهره مند شوید. استخراج ابری می‌تواند راهی مقرون به صرفه برای ماین کردن مونرو باشد. سود بین ماینرهای ابری بر اساس مشارکت آن‌ها تقسیم می‌شود. با این حال، لازم است بدانید که یان کار نیز ریسک‌های مختص به خودش را دارد و درست مانند استخرهای ماینینگ، خطر ناپدید شدن ماینرهای ابری همراه با کوین‌های شما وجود خواهد داشت!

سخن پایانی

در این مقاله اینوکس به طور کامل به بررسی مرحله به مرحله استخراج مونرو پرداختیم. ارز مونرو با توجه به قابلیت‌های حریم شخصی که به کاربران می‌دهد از محبوبیت خاصی برخودار است. روند قیمتی این رمزارز به گونه‌ای بوده است که در طول چند سال گذشته با نوسانات خاصی که پشت سر گذاشته، سود قابل توجهی را نصیب دارندگان مونرو کرده است.

شروع کار با ماینینگ مونرو بسیار آسان است زیرا به سخت افزار استخراج گران قیمت مانند بیت کوین نیاز ندارد و شما با یک لپتاپ نیز می‌توانید به ماین کردن مونرو بپردازید. در نهایت باید توجه داشت که ماینینگ نیز مانند سرمایه گذاری و ترید در بازار ارزهای دیجیتال، دارای یک سری چالش و ریسک است؛ لذا لازم است که با آگاهی و دانش کافی در این مسیر حرکت کنید.

منبع
beincryptohongkiatcoinmarketcap

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا