اصطلاحات و مفاهیم

بررسی تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت به زبان ساده

در بازار سرمایه، Stop Limit و Stop Market دو نوع از دستورات موجود برای خرید و فروش هستند که در شرایط مختلف به کار می‌روند. در واقع این دو نوع دستور به سرمایه‌گذاران این قابلیت را می‌دهد تا در تصمیم گیری‌های خود انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. اما اینکه تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در چیست؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا مفهوم این دو نوع دستور را توضیح می‌دهیم.

Stop Limit یک دستور خرید یا فروش است که بر اساس قیمت در بازار مشخص می‌شود. با استفاده از این دستور، شما می‌توانید مشخص کنید که در صورتی که قیمت ارزش یک رمزارز به یک مقدار مشخصی برسد، چه عملیاتی صورت گیرد. مثلا شما می‌توانید بگویید “اگر قیمت رمزارز A به 50 دلار برسد، آن را با قیمت 48 دلار بفروش”. در این حالت، با توجه به قیمت هدف، ممکن است که سفارش شما برای فروش سهم با یک قیمت مشخص محدود شود.

Stop Market دستور دیگری است که برای خرید یا فروش استفاده می‌شود، اما با استفاده از این دستور، شما به جای قیمت، یک مقدار مشخص برای Stop قرار می‌دهید. در صورتی که قیمت سهم به این مقدار برسد، سفارش شما با بهترین قیمت موجود در بازار به ثبت خواهد رسید. بنابراین، تفاوت Stop Limit و Stop Market در نوع سفارش قیمت یا مقدار Stop است. در Stop Limit، شما یک قیمت مشخص برای فروش یا خرید سهم مشخص می‌کنید، در حالی که درStop Market، شما یک مقدار مشخص برای Stop قرار می‌دهید و سفارش با بهترین قیمت موجود در بازار اجرا می‌شود.

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت

در این قسمت می‌خواهیم به بررسی تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت بپردازیم و بررسی کنیم چه تاثیری در روند بازار خواهند داشت. اگر می‌خواهید به جای هولد کردن، ترید کنید، احتمالا نیاز به استفاده بیشتر از سفارشات بازار خواهید داشت. سفارش stop-limit به شما کنترل و انعطاف بیشتری می‌دهد. این مفهوم برای مبتدیان ممکن است گیج‌کننده باشد، بنابراین ابتدا بیایید به بررسی اصلی‌ترین تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت نگاهی بیندازیم.

در این رابطه بخوانید : سفارش استاپ مارکت (Stop Market)، راهی برای مدیریت ریسک

انواع Stop-Orders

در بیان تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت باید گفت که سفارشات محدود(Limit Order)، سفارش استاپ لاس(Stop loss) و سفارش استاپ لیمیت برخی از رایج‌ترین انواع سفارش‌های موجود در بازار معاملاتی هستند. محدود کردن سفارشات به شما امکان می‌دهد طیفی از قیمت‌ها را تعیین کنید که از معامله در آن‌ها خوشحال هستید.

هنگامی که یک سفارش محدود را تعیین می‌کنید، حداکثر قیمت خرید یا حداقل قیمت فروش را انتخاب می‌کنید. صرافی شما به طور خودکار زمانی که قیمت بازار برآورده شد یا از قیمت حد مجاز شما بهتر شد، سفارش را تکمیل می‌کند. این سفارشات زمانی مفید هستند که شما یک قیمت ورودی یا خروجی هدف دارید و نگران نیستید که بازار شرایط شما را برآورده کند.

به طور معمول، معامله‌گران سفارش‌های حد فروش را بالاتر از قیمت فعلی بازار قرار می‌دهند و سفارش‌های محدودی را زیر قیمت فعلی بازار می‌خرند. اگر یک سفارش محدود را با قیمت فعلی بازار انجام دهید، احتمالاً در چند ثانیه اجرا می‌شود (مگر اینکه بازار با نقدینگی پایین باشد).

به عنوان مثال، اگر قیمت WOO در بازار 0.52 دلار (USDT) باشد، می‌توانید به محض اینکه قیمت به 0.51 دلار یا پایین‌تر رسید، یک سفارش محدود خرید 0.51 دلار برای خرید WOO تعیین کنید. همچنین ممکن است یک سفارش محدود فروش به قیمت 0.53 دلار ثبت کنید، به این معنی که اگر قیمت به 0.53 دلار یا بالاتر برسد، صرافی WOO شما را می‌فروشد.

  • Stop order قیمت توقف را تعیین می‌کند که باعث ایجاد یک سفارش مارکت می‌شود.
  • Stop limit هر دو را با هم ترکیب می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، استاپ لیمیت، یک قیمت توقف و یک لیمیت اوردر را ترکیب می‌کند. دستور توقف یک قیمت توقفی برای صرافی اضافه می‌کند تا سفارش محدود شما را انجام دهد. بیایید ببینیم چگونه کار می‌کند.

استاپ لیمیت چگونه کار می‌کند

برای درک بهتر تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت به معرفی عملکرد استاپ لیمیت می‌پردازیم. بهترین راه برای درک استاپ لیمیت، تقسیم آن به قطعات است. استاپ لیمیت به عنوان یک محرک برای قرار دادن یک سفارش محدود عمل می‌کند. هنگامی که بازار به استاپ لیمیت می‌‌رسد، به طور خودکار یک سفارش محدود با قیمت سفارشی ایجاد می‌کند.

اگرچه قیمت‌های توقف و محدود می‌توانند یکسان باشند، اما این یک الزام نیست. برای شما ایمن‌تر است که قیمت توقف را کمی بالاتر از قیمت حد مجاز برای سفارش‌های فروش تعیین کنید. برای سفارشات خرید می‌توانید قیمت توقف را کمی کمتر از قیمت حد تعیین کنید. این شانس پر شدن سفارش محدود شما را پس از شروع آن افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر قیمت فعلی BTC 20000 باشد. شما معتقدید سطح حمایت بعدی 19500 است و سطح حمایت بعد از آن 19000 است. می‌توانید یک سفارش حد مجاز برای خرید با قیمت توقف کمی پایین‌تر از سطح حمایت اول مانند 19,450 و قیمت محدود 19,000 تنظیم کنید. زمانی که قیمت به 19450 رسید، سیستم یک سفارش محدود با قیمت 19000 برای شما قرار می‌دهد.

در این رابطه بخوانید : سفارش استاپ لیمیت یا یک ترید کم ریسک؟! Stop Limit چیست؟

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا