اصطلاحات و مفاهیم

توکن لوریج دار چیست؟ راهنمای جامع توکن اهرم دار برای مبتدیان

امروزه با پیشرفت بازار رمز ارزها و افزایش سرعت تحول بازار، انتخاب توکن‌های سودآور برای سرمایه‌گذاری روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاران و افراد متخصص همواره به دنبال تحلیل بازار و یافتن توکن‌هایی با حداقل ریسک هستند، تا بتوانند سوددهی مطمئن‌تری داشته باشند.

در چنین دوره‌ای بود که کارشناسان رمز ارزها، توکن‌ اهرم دار یا لوریج توکن (leverage token) را معرفی کردند. این توکن‌ها در حقیقت ابزارهایی هستند که اگر به‌درستی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند در مسیر پر نوسان این بازار پشتیبان سرمایه‌گذاران باشند.

بنابراین در این مقاله از اینوکس به معرفی توکن‌های لوریج دار می‌پردازیم. توکن لوریج دار چیست؟ چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب آن چیست؟ و در نهایت چگونه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران سودمند باشد؟ اگر شما نیز با چنین سوال‌هایی کلنجار می‌روید، تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

توکن لوریج دار چیست

به‌صورت خلاصه توکن اهرم دار محصولی مالی است که برای دنبال کردن نوسان قیمت یک دارایی دیجیتال به‌کار می‌رود. بدین صورت سرمایه‌گذاران می‌توانند سود حاصل از معامله‌های خود را افزایش دهند.

محبوبیت لوریج توکن‌ها روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود. زیرا به شما اجازه می‌دهند بدون نگرانی برای لیکویید شدن و بدون نیاز به وام‌های کارگزاری معامله کنید و سود خود را افزایش دهید. به علاوه معامله این توکن‌ها به‌سادگی سایر رمز ارزها است و نیاز به تخصص ویژه‌ای ندارد.

نکته حائز اهمیت این است که تنوع معامله در توکن‌های لوریج دار بسیار زیاد است. شما می‌توانید به هر نسبت که می‌خواهید (اهرم 1، 2، 1.5 یا 1-) توکن بخرید و سرمایه‌گذاری کنید.

چه تفاوتی میان معامله مشتقات، اسپات و توکن های لوریج دار وجود دارد

پیش از اینکه به کاربرد توکن اهرم دار بپردازیم، بهتر است تفاوت میان آن، مشتقات (Derivatives) و اسپات (Spot) را بدانید. استفاده از بهترین گزینه بر اساس وضعیت بازار و میزان ریسک‌پذیری شما، می‌تواند سود قابل توجهی در پی داشته باشد و کیفیت معامله‌هایتان افزایش پیدا کند.

اسپات به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد که به‌ صورت مستقیم پول خود را به ارز دیجیتال تبدیل کند و به معامله آن بپردازد. به‌عنوان مثال در معامله اسپات شما واحد پول تومانی خود را به تتر، بیت کوین یا اتریوم تبدیل می‌کنید و سپس به خرید و فروش آن‌ها می‌پردازید.

با استفاده از مشتقات معامله، سرمایه‌گذاران می‌توانند نوسان‌های بازار را پیش‌بینی کنند و بر اساس میزان درستی پیش‌بینی خود سود بگیرند.

از طرف دیگر توکن‌های لوریج دار در حقیقت سرمایه‌ای هستند که نوسان رمز ارزها را دنبال می‌کنند و نسبت آن‌ها را افزایش می‌دهند. به‌عنوان مثال خریدن BTC3L (بیت کوین با پوزیشن لانگ و اهرم 3 برابر) به شما اجازه می‌دهد تا به ازای هر یک درصد افزایش قیمت بیت کوین، سه درصد سود برداشت کنید.

بنابراین برخلاف مشتقات، در معامله توکن‌های لوریج دار احتمال لیکویید شدن وجود ندارد و برخلاف معامله‌های اسپات سود حاصل از خرید و فروش محدود به نوسان رمز ارز نیست.

کاربرد توکن لوریج دار چیست

اصلی‌ترین کاربرد لوریج توکن ها افزایش سوددهی معامله‌ها است.

در گذشته سرمایه‌گذاران از مشتقات برای یافتن موقعیت‌های لوریج دار در بازار استفاده می‌کردند. این روش به شما اجازه می‌دهد بیشتر از حد حساب خود سفارش ثبت کنید. برای معامله مشتقات شما باید از کارگزار سرمایه قرض بگیرید.

در این حالت شما باید بسیار محتاط باشید و نوسان‌های بازار را با دقت دنبال کنید، زیرا با دارایی قرضی در حال معامله هستید و در نهایت باید آن را پس بدهید. بنابراین در صورت لیکویید شدن تمام دارایی خود را از دست خواهید داد.

بر خلاف این روش، توکن‌های لوریج دار بدهی به بار نمی‌آورند. شما می‌توانید به‌سادگی سایر رمز ارزها توکن لوریج دار معامله کنید بدون این‌که نگران لیکویید شدن یا حفظ مارجین باشید.

آیا می‌توان با سرمایه‌گذاری روی لوریج توکن سود معاملات را افزایش داد

بهتر است با یک مثال به این سوال پاسخ دهیم تا درک آن ساده‌تر شود. تصور کنید قیمت اسپات بیت کوین در یک روز از ده هزار دلار به ده هزار و پانصد دلار می‌رسد. به عبارتی 5 درصد سود می‌دهد. در این صورت:

  • اگر شما BTC3L خریده باشید، یعنی اهرم 3 برابر روی پوزیشن لانگ لوریج توکن بسته باشید، 15 درصد سود خواهید کرد. به عبارتی سود 5 درصد بیت کوین برای شما سه برابر می‌شود.
  • اگر شما BTC3S خریده باشید، یعنی اهرم 3 برابر روی پوزیشن شورت لوریج توکن بسته باشید، 15 درصد ضرر خواهید کرد. به عبارتی ضرر 5 درصد بیت کوین برای شما سه برابر می‌شود.

با پیش‌بینی درست نوسان قیمت یک توکن در وضعیت مناسب بازار، می‌توانید با توکن‌های لوریج دار بسیار بیشتر از معامله‌های اسپات سود کنید.

چرا از لوریج توکن ها استفاده کنیم

همان‌طور که پیش از این متوجه شدید، یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از توکن‌های لوریج دار این است که دیگر نیاز به مدیریت مارجین ندارید. به عبارتی نیاز نیست دائما مواظب نوسان‌های بازار باشید و حجم زیادی از زمان خود را صرف تحلیل و پیش‌بینی بازار کنید.

در صورت سرمایه‌گذاری روی توکن اهرم دار، مدیریت ریسک و حاشیه به‌ صورت خودکار انجام می‌شود. علاوه بر این توکن‌های لوریج دار بر پایه ERC20 طراحی شده‌اند. در نتیجه می‌توانید آن‌ها را به کیف پول‌های اتریومی به آسانی انتقال دهید و استفاده کنید.

نحوه خرید و فروش توکن اهرم دار

شما می‌توانید لوریج توکن را به آسانی و مانند هر ارز دیجیتال دیگر بدون نگرانی در مورد لیکویید شدن و پیش‌نیازهای مربوط به مارجین بخرید و بفروشید.

عملکرد توکن لوریج دار به چه صورت است

در مجموع توکن لوریج دار برای چندین برابر کردن سود یا زیان معامله‌ها به کار می‌رود. عملکرد آن‌ برخلاف سایر روش‌های معامله به میزان سرمایه وابسته نیست و به درصد اهرم تعیین شده بستگی دارد.

برای اینکه نسبت به سرمایه‌گذاری روی این توکن‌ها بهتر تصمیم‌گیری کنید، در ادامه به مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای توکن لوریج دار چیست

  • با سرمایه کم سود بیشتری می‌دهد.
  • انعطاف‌پذیری بیشتری هنگام معامله‌ها دارد و برای افزایش سود تراکنش‌های بیشتری را پشتیبانی می‌کند.
  • در کوتاه مدت نتیجه می‌دهد.
  • برای کسب سرمایه زیاد در زمان کم مناسب است.

معایب توکن لوریج دار چیست

  • به اندازه سود مقدار ضرر را نیز افزایش می‌دهد.
  • برای مبتدیان یا افراد بی‌تجربه در حوزه رمز ارزها مناسب نیست و به مراتب سخت‌تر از سایر روش‌های معامله خواهد بود.
  • برای سرمایه‌گذاری بلند مدت مناسب نیست.

آیا لوریج توکن لیکویید می‌شود

خیلی کوتاه بگوییم، خیر. لوریج توکن ها ریسک لیکویید شدن را با استفاده از یک مکانیزم متعادل کننده پویا مدیریت می‌کنند. این مکانیزم سود را ترکیب می‌کند تا جلوی ضرر بیش از اندازه را بگیرد.

به‌محض سوددهی، سرمایه افزایش یافته به‌صورت خودکار به سرمایه اصلی افزوده می‌شود. به‌همین صورت اگر قیمت کاهش پیدا کند، بخشی از سود را می‌فروشد تا تعادل را برقرار کند و خطر لیکویید شدن را از بین ببرد.

سخن اینوکس با شما

معاملات اهرمی به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با سرمایه اولیه کمتری شروع کنند اما همچنان در معرض سودهای بالاتری باشند. با مدیریت ریسک صحیح و درک صحیح از مکانیزم معاملات اهرمی، می‌توانید به سودهای قابل توجهی دست پیدا کنید و همزمان ریسک‌های احتمالی موجود را کاهش دهید. سرمایه‌گذاری مستلزم ریسک است و نیازمند احتیاط است. همیشه قبل از سرمایه‌گذاری این نکته را در نظر بگیرید که آیا توکن‌های اهرمی با تحمل ریسک، اهداف و تجربه سرمایه‌گذاری، وضعیت مالی و نیازها و شرایط شخصی یا سایر شرایط مرتبط شما مطابقت دارند یا خیر.

سوالات متداول

توکن لوریج دار چیست؟

توکن اهرم دار محصول مالی است که حرکت قیمت یک دارایی را دنبال می‌کند. این ردیابی با استفاده از ابزارهای مشتق انجام می‌شود تا در نهایت درآمد شما را چند برابر کنند. به عبارتی با استفاده از توکن‌های لوریج دار چندین برابر بیشتر از رشد دارایی دیجیتال سود خواهید کرد.

آیا می‌توانم روی توکن لوریج دار سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام دهم؟

توکن اهرم دار مناسب سرمایه‌گذاری بلند مدت نیست. در عوض این توکن‌ها برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت بسیار سودمند هستند. اگر آن‌ها را برای مدتی طولانی نگه دارید، ریسک معامله‌های خود را افزایش می‌دهید.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا