بهترین فرصت خرید بیت کوین
ارزهای دیجیتال

دوج کوین چیست؟ آشنایی با شت‌کوین معروف دنیای کریپتو کارنسی

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

این روزها سوالات زیادی درباره دارایی‌های دیجیتال نوظهور مطرح می‌شود. دوج کوین چیست؟ این یکی از همان پرسش‌هایی است که در ارتباط با ماهیت ارزهای دیجیتال نوظهور است. هر چند، سال‌ها از ساخت دوج کوین می‌گذرد و در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های دیجیتال است، که به تازگی معروف شده است. در این مقاله به شناخت دوج کوین و ویژگی‌های این رمز ارز می‌پردازیم.

مفهوم ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟

در جواب دوج کوین چیست، می‌توان اینگونه پاسخ داد که دوج کوین یک ارز دیجیتال منبع باز( Open source) است که فناوری ساخت آن از لایت کوین الهام گرفته شده است. دوج کوین معروف‌ترین میم کوین بازار است که از الگوریتم رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌کند. میم کوین‌ها، رمزارزهایی هستند که نه به طور جدی بلکه به قصد شوخی و تمسخر ایجاد می‌شوند. به عبارتی دیگر، میم کوین‌ها همانند میم‌های مجازی و چیزی شبیه به یک جوک هستند.

آن طور که سازندگانش بیان می‌کنند، هدف از ایجاد دوج کوین، تمسخر ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین بود. به مرور زمان این میم کوین هویت دیگری در بازار پیدا کرد و به عنوان یک رقیب برای ارزهای دیجیتال برتر بازار شناخته شد! از جمله ویژگی‌های دوج کوین می‌توان به ارزش پایین هر واحد آن و عرضه نامحدود آن اشاره کرد.

تاریخچه ارز دوج کوین

به طور کلی تاریخچه دوج کوین به دوقسمت اساسی تقسیم می‌شود. قسمت اول از زمان پیدایش تا زمان معروفیت آن و بازه دوم مربوط به زمانی می‌شود که این میم کوین معروف شد، این بازه تا به امروز ادامه دارد. در ادامه با شرح این دو بازه آشنا می‌شوید و چگونگی پیدایش دوج کوین را خواهید شناخت.

در سال 2013 فردی به نام جکسون پالمر که یکی از مدیران شرکت ادوبی در سیدنی بود، ایده‌ای به ذهنش رسید. آقای پالمر که به ارزهای دیجیتال علاقه زیادی داشت مایل بود به طور جدی در آن فعالیت کند. با این حال از ساز و کار ایجاد یک رمز ارز اطلاع کافی نداشت و نمی‌توانست یک ایده کامل برای ساخت آن ارائه دهد. پالمر نام دوج کوین را برای ارز دیجیتال خود انتخاب کرد که در اصل اشاره به یک اشتباه املایی برا توصیف کلمه سگ (dog) در زبان انگلیسی داشت. وی دامنه dogcoin.com را خرید و قصد داشت از آن برای ایجاد میم کوین خود استفاده کند.

در همان حال شخصی به نام بیلی مارکوس به طور اتفاقی با دوج کوین آشنا شد و با جکسون پالمر تماس گرفت. هدف وی همکاری برای ساخت یک ارز دیجیتال جدید بود که بیت کوین را به شدت به چالش بکشد. در آن زمان مارکوس توسعه دهنده شرکت IBM و مهندس نرم افزار بود. پس از همکاری این دو نفر و ساخت دوج کوین، نوبت به طراحی لوگوی آن رسید. در حال حاضر، لوگوی دوج کوین الهام گرفته شده از سگ معروف شیبا اینو است.

بازه دوم تاریخچه دوج کوین مربوط به زمانی می‌شود که این میم کوین معروف شد. تا پیش از معروف شدن، ارزش سرمایه بازار آن از 2 میلیارد دلار گذشته بود که رقم فوق‌العاده‌ای بود. با این حال پیشرفت بزرگ دوج کوین زمانی اتفاق افتاد که در صرافی بایننس لیست شد و ایلان ماسک به طور تلویحی از آن حمایت کرد.

ویژگی‌های دوج کوین چیست و ساز و کار آن چگونه است؟

بسیاری از فعالان این حوزه، متوجه مزایای آن نسبت به دیگر میم کوین‌ها می‌شوند. با وجودی که دوج کوین یک پروژه خیلی جدی نبود و به قصد رقابت با ارزهای دیجیتال ایجاد نشد، اما بلاک چین اختصاصی خود را دارد. دفتر کل دیجیتال دوج کوین به طور مداوم در حال به روز شدن است و با هر تراکنش، تغییرات لازم، اعمال می‌شود.

بلاک چین دوج کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند و نحوه استخراج آن در شبکه، با توجه به این الگوریتم کار می‌کند. همانطور که می‌دانید در الگوریتم اجماع اثبات کار، ماینرها به ازای پردازشی که در شبکه انجام می‌دهند، کوین دریافت می‌کنند.

شایان ذکر است که در زمان طراحی دوج کوین، برای این رمزارز سقفی تعیین نشده است. به عبارتی دیگر تعداد واحدهای دوج کوین نامحدود است.

دوج کوین تا کجا رشد می‌کند؟

به طور کلی رشد این رمزارز به عوامل مختلفی وابسته است. این دارایی دیجیتال تا به الان، توسط افراد معروف تا این حد معروف شده است. از حمایت‌های سنگین ایلان ماسک گرفته تا حمایت‌های افراد معروفی چون مارک کوبان (مالک دالاس ماوریکس)، دوج کوین را به این سکوی فعلی رساندند. از همین رو، این میم کوین باید حمایت افراد معروفی را داشته باشد تا بتواند رقابت کند.

تحلیلگران معروف بازار رمزارزها، تقریبا روی رشد بلند مدت دوج کوین اشتراک نظر دارند. با این حال انتظار می‌رود که دوج کوین به نسبت دیگر ارزهای دیجیتال رشد چندانی نخواهد داشت. بیلی مارکوس معتقد است که ارزش واقعی این رمز ارز در این حدود نیست و معتقد است رسیدن دوج کوین به 1 دلار بی‌معنی است. از نظر وی رسیدن دوج کوین به 1 دلار، آن را در حد و اندازه‌های بزرگترین کسب و کارهای آمریکا همچون بوئینگ و استارباکس بالا می‌برد.


بیشتر بخوانید: تحلیلگران آینده دوج کوین را چطور می‌بینند؟


مقایسه دوج کوین و بیت کوین

شناخته‌شده‌ترین میم کوین بازار ارزهای دیجیتال در برابر شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال، دارای یکسری مزایا و معایب است؛ اما به طور کلی از زمان معروف شدن دوج کوین به مزایای این ارز دیجیتال و مقایسه آن با بیت کوین بیشتر پرداخته می‌شود. برای کسانی که کنجکاوند که جواب دوج کوین چیست را به درستی درک کنند، مقایسه دوج کوین و بیت کوین می‌تواند جواب قابل قبولی به آن‌ها ارائه دهد. تعداد واحدهای بیت کوین محدود است و در اصل تعداد مشخصی بیت کوین از پیش تعریف شده است. قابلیتی که هدف از ایجاد آن، عدم تورم است. این موضوع در مورد دوج کوین صدق نمی‌کند و همانطور که به آن اشاره شد، تعداد واحدهای آن نامحدود است.

ساخت بلاک‌ها در دوج کوین، زمان کمتری نیاز دارد و چیزی در حدود 1 دقیقه و یا حتی کمتر است. در حالی که حدود 10 دقیقه زمان برای ساخت هر بلاک در بیت کوین مورد نیاز است. پردازش تراکنش‌ها در شبکه دوج کوین سریع‌تر و آسان‌تر اتفاق می‌افتد که همین مسئله باعث می‌شود تا این رمزارز برای انجام تراکنش‌ها بهینه‌تر باشد.

دوج کوین و شیبا

شیبا یا همان شیبا اینو، یکی از معروف‌ترین میم کوین‌هایی است که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. زمانی که شیبا معرفی شد و پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت، تمرکز خود را به رقابت با دوج کوین معطوف کرد. از همین منظر است که شیبا اینو را اصطلاحا «قاتل دوج کوین» می‌خوانند. این اصطلاحی است که برای اولین بار بنیانگذار شیبا، آن را در توصیف میم کوینش به کار برد.

شیبا اینو برای رسیدن به هدفش تا حد زیادی موفق بود و توانست طرفداران زیادی را به خود جلب کند. با این حال کاستی‌های زیادی در برابر دوج کوین دارد و همین سبب شده است که عقب‌تر از دوج کوین بماند.

دوج کوین را از کجا بخریم؟

برای خرید دوج کوین، چالش خاصی وجود ندارد. خرید و فروش این میم کوین به پیچیدگی گذشته نیست و صرافی‌های زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند. صرافی‌های بایننس و کراکن، نمونه‌ای از این صرافی‌ها هستند که می‌توانید با تامین منبع دلاری (حساب بانکی) از آن‌ها خرید کنید.


بیشتر بخوانید: معرفی سه روش استخراج دوج کوین


صرافی‌های ایرانی نیز خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال مطرح را ارائه می‌کنند. شما از این صرافی‌ها نیز می‌توانید برای خرید و فروش دوج کوین استفاده کنید. دقت کنید که پس از خرید دوج کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر آن را به یک جای امن مانند کیف پول منتقل کنید.

دوج کوین روی کدام شبکه است؟

پس از پرداختن به ماهیت این ارز دیجیتال و پاسخ به سوال Dogecoin چیست، سوالاتی درباره ساختار این میم کوین نیز مطرح می‌شود. دوج کوین شبکه بلاکچین اختصاصی خود را دارد و بر اساس طراحی لایت کوین ساخته شده است. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال که ابتدا در بستر یک بلاکچین ایجاد شدند و در ادامه مستقل شدند، دوج کوین از ابتدا بلاکچین اختصاصی خود را داشت.

خالق دوج کوین کیست؟

در حال حاضر خالقان دوج کوین برای جامعه ارزهای دیجیتال افرادی شناخته شده هستند. بیلی مارکوس که یکی از بنیانگذاران دوج کوین است پس از مدتی از ساخت این میم کوین، از پروژه کنار کشید. دلایل متعددی برای این موضوع مطرح شد، اما چیزی که از زبان وی بیان شده، آزار و اذیت‌های مجازی جامعه دوج کوین است. وی در سال 2015 یعنی تقریبا 2 سال پس از تولد دوج کوین از پروژه کنار رفت. در همان زمان بود که وی تمام دوج کوین‌های خود را فروخت، چرا که با مشکلات اقتصادی دست به گریبان بود.

بیلی مارکوس را در جامعه کریپتوکارنسی با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو می‌شناسند، این نام برای تمسخر ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین) انتخاب شد. از نظرات جالب وی در مورد ارزهای دیجیتال می‌توان به نابودی تمامی دارایی‌های دیجیتال به جز چند رمزارز اصلی اشاره کرد. مارکوس معتقد است تنها بیت کوین و اتریوم و دوج کوین و چند ارز دیجیتال مطرح بازار جان سالم به در خواهند برد و الباقی روزی به صفر می‌رسند. از نظرات جالب دیگری که مارکوس اخیرا درباره آن توضیح داده، عدم علاقه وی به سرمایه‌گذاری درارزهای دیجیتال است.

جکسون پالمر، دیگر خالق دوج کوین است و همان کسی است که از او به عنوان هسته اصلی خلق دوج کوین و دنیای میم کوین‌ها، نام برده می‌شود. پالمر مهندس نرم افزار و از مدیران سابق شرکت ادوبی است. وی فارغ التحصیل دانشگاه نیوکاسل است و از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. پالمر نیز همانند مارکوس نظر مثبتی درباره رمزارزها ندارد و معتقد است که رمزارزهای ابزاری برای عدم پرداخت مالیات، توسط ثروتمندان است.

حمایت تسلا از دوج کوین

شرکت خودروسازی تسلا که در حال حاضر یکی از معروف‌ترین برندهای بازار بورس آمریکا به حساب می‌آید، بارها از دوج کوین حمایت کرده است. مهم‌ترین دلیل این امر، علاقه ایلان ماسک (بزرگترین سهامدار تسلا) به ارزهای دیجیتال به ویژه دوج کوین و بیت کوین است. در تاریخ 14 ژانویه امسال بود که ایلان ماسک رسما اعلام کرد که تسلا این رمزارز را به عنوان روش پرداخت خواهد پذیرفت.


بیشتر بخوانید: معرفی 6 ولت برتر برای نگهداری دوج کوین


آیا دوج کوین ارزش خرید دارد؟

از آنجایی که تعداد واحدهای این رمزارز نامحدود است، قابلیت ایجاد تورم زیادی دارد. طرح این سوال شبیه به این است که بگوییم خرید ارزهای فیات (مانند دلار و یورو و …) ارزش دارد یا خیر. به عبارتی دوج کوین برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت چندان مناسب نیست و بیشتر گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت است.
همچنین از دوج کوین برای خرید و فروش کالا یا به عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده می‌شود. از نظر کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال از این حیث، این میم کوین بیشتر شبیه به دش و بیت کوین کش می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله با دوج کوین و کاربردهای آن در زندگی روزمره آشنا شدیم و به جواب مشخصی برای پرسش «دوج کوین چیست؟» رسیدیم. زمانی که به آینده این ارز دیجیتال نگاه می‌کنیم، رشد زیادی را برای آن می‌توانیم متصور شویم. شاید دلیل این پیشرفت بزرگ دوج کوین، استقبال عموم مردم از این رمزارز باشد. رویای پذیرش دوج توسط جامعه، نه تنها در آینده غیرممکن نیست بلکه تا حد زیادی اتفاق افتاده است!

دوج کوین ارز کدام کشور است؟

دوج کوین متعلق به دولت یا نهاد خاصی نیست و توسط افراد حقیقی ایجاد شده است. جکسون پالمر زمانی که ایده ساخت این رمز ارز را داشت در استرالیا ساکن بود و همکارش بیلی مارکوس در اورگان ایالات متحده زندگی می‌کرد. در نهایت این دو تصمیم به ساخت ارز دیجیتال گرفتند. از آن جایی که بیلی مارکوس تکمیل کننده و در اصل اجرا کننده ایده بود و همچنین دوج کوین در آمریکا مورد استقبال زیادی قرار گرفت؛ می‌توان آن را یک ارز دیجیتال آمریکایی دانست.

دوج کوین توکن است یا کوین؟

دوج کوین، شبکه بلاکچین اختصاصی خود را دارد و همانطور که از نامش پیدا است، یک کوین محسوب می‌شود. توکن‌ها در بستر یک شبکه بلاکچین هستند و در اصل بلاکچین اختصاصی برای آن‌ها طراحی نشده است؛ مانند توکن‌های شیبا که در بستر اتریوم هستند.

آیا دوج کوین امن است؟

به طور کلی هک و هرگونه دسترسی غیرمجاز به زیرساخت‌های شبکه بلاکچینی امری بسیار پیچیده است. از آن جایی که دوج کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال در بستر بلاکچین هستند از امنیت بالایی برخوردارند.

چه چیزی دوج کوین را با ارزش می‌کند؟

از آن جایی که دوج کوین یک ارز دیجیتال با تعداد واحدهای نامحدود است، ابزار مناسبی برای معاملات مالی روزمره است. در اصل می‌توان گفت این میم کوین در کنار تتر و استیبل کوین‌ها، کاربرد معاملاتی دارد. در شرح این مسئله باید گفت که ارزهایی که تعداد واحدهای محدودی دارند، بیشتر برای سرمایه‌گذاری و حفظ دارایی از تورم مناسب‌تر هستند.

منبع
forbesinvestopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا