ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در متاورس، معرفی 5 سهم برتر برای خرید در متاورس

متاورس، ترکیبی از چندین دنیای مجازی مجزا است که افراد می‌توانند در هر زمان از طریق وب با استفاده از واقعیت مجازی (VR) به آنها دسترسی داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که این صنعت به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شود؛ بنابراین تعجبی ندارد که سرمایه ‌گذاران بخواهند آن را به تصرف خود در بیاورند. شرکت‌های جهانی از جمله Mastercard، American Express، Meta و غول‌های صنایع غذایی مانند Taco Bell و Pizza Hut درخواست‌های علامت تجاری متاورس خود را ثبت کرده‌اند.

با وجود پتانسیل بالا و رشد بسیار زیاد، متاورس فرصت‌های سرمایه گذاری مختلفی را ارائه می‌دهد، اما متاورس چیست و چگونه می‌توان روی آن سرمایه گذاری کرد؟ در این مقاله به چیستی این دنیای مجازی، موارد استفاده اولیه آن و نحوه سرمایه گذاری در متاورس می‌پردازیم.

متاورس چیست؟

متاورس، یک دنیای واقعیت مجازی به صورت سه بعدی است که در آن هر فرد به عنوان یک آواتار (تصویری که یک فرد به عنوان پروفایل خود انتخاب می‌کند و به جای تصویر واقعی فرد، مورد استفاده قرار می‌گیرد) به آن متصل است. درست مانند اینکه ما می‌توانیم به وب سایت‌های مختلف دسترسی داشته باشیم، مردم می‌توانند به صورت آنلاین، با پوشیدن هدست VR، به دنیاهای سه بعدی مجازی دسترسی داشته باشند.

هر یک از این جهان‌های مجازی، یک متاورس را تشکیل می‌دهند. کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال را در هر دنیا با استفاده از ارزهای دیجیتال یا ارز فیات (دلار، یورو و…) خریداری کنند. با اینکه هنوز این دنیا به طور کامل توسعه نیافته است، اما در بخش‌هایی که هم اکنون قابل دسترس است، افراد می‌توانند کار کنند، بازی کنند، خرید کنند، معاشرت کنند یا در رویدادها یا کنسرت‌ها با دیگر دوستانشان شرکت کنند.

از متاورس در چه زمینه‌ای می‌توان استفاده کرد؟

اولین مورد استفاده متاورس تاکنون بازی بوده است. با این حال، متاورس، فرصت‌های دیگری را نیز جلوی راه کاربران قرار می‌دهد. به عنوان مثال، متاورس را می‌توان برای شخصی‌تر کردن جلسات کسب و کار آنلاین و همچنین برای پروژه‌های مشترک و خرید آنلاین استفاده کرد. در این بخش به چند مورد استفاده مهم در متاورس می‌پردازیم.

صنعت بازی‌های ویدئویی

صنعت بازی‌های ویدئویی در خط مقدم گسترش متاورس بوده است. در دنیای مجازی ساخته شده، کاربران می‌توانند در آن همزمان با هم تعامل داشته باشند و بازی‌های سه بعدی انجام دهند. صنعت بازی همراه با متاورس به رشد خود ادامه خواهد داد. بیشتر مردم هنوز از دستگاه‌های مورد استفاده فعلی، مانند رایانه، تلفن همراه یا کنسول بازی استفاده می‌کنند، اما جنبه اجتماعی متاورس، در عصر حاضر نیز وجود دارد.

در بازی، کاربران می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند یا کالاهای دیجیتالی را با ارزهای فیات، حین بازی کردن، خریداری کنند. بازی‌های متاورس مانند Minecraft، Fortnite یا Roblox از اولین و بزرگ‌ترین بازی‌های این صنعت هستند.

متاورس و کمک به ارتباطات اجتماعی بیشتر و سازنده‌تر

در کنار بازی، تعاملات اجتماعی، بخش بزرگی از اکوسیستم متاورس را تشکیل می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند با دیگران در بستر مختلف ارتباط برقرار کنند و “شخصا” تعامل داشته باشند. این تکنولوژی، چت‌های آنلاین را به سطح دیگری ارتقا می‌دهد و باعث می‌شود کابران احساس حضور بیشتری داشته باشند. پلتفرم Metaverse Decentraland میزبان رویدادهای مجازی مختلفی بوده است. در مارس 2022، برندهای بزرگ مد از D&G تا Tommy Hilfiger در هفته مد Metaverse شرکت کردند. مردم می‌توانستند به طور همزمان در این رویداد شرکت کنند و به صورت مجازی معاشرت کنند.

علاوه بر این، Meta Horizon Venues امکان حضور در رویدادها را از طریق یک آواتار سه بعدی با هدست ارائه می‌کند و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا در هنگام حضور در رویداد مجازی با هم چت کنند.

کار و تجارت

تماس‌های ویدیویی زوم و کنفرانس‌های آنلاین در طول همه‌گیری کرونا در سال 2020 بخشی از زندگی بسیاری از افراد شد. این ابزار، سبب می‌شوند که افراد شاغل در یک مجموعه با یکدیگر در تماس باشند و در جلسات کاری مهم شرکت کنند. با این حال، تماس‌های دو بعدی محدودیت‌هایی دارند.

متاورس می‌تواند هزینه‌های عملیاتی مشاغل را کاهش دهد؛ زیرا نیاز به سفر یا استفاده از فضاهای فیزیکی را به حداقل می‌رساند. در متاورس، ما می‌توانیم به جای تغییر مرورگرها و صفحه نمایش‌ها، مانند زندگی واقعی، ارائه‌ها و اطلاعات را به اشتراک بگذاریم. علاوه بر این، از آنجایی که اکنون بخش‌ زیادی از شاغلان در حوزه‌های مختلف، از راه دور، از خانه یا هر نقطه از جهان، در حال کار هستند، بعید است که قوانین اداری فعلی، مجددا بازگردند. Metaverse می‌تواند کنفرانس ویدیویی را به سطح بالاتری برساند، جایی که می‌توانیم به‌جای تماس ویدیویی، به شکل آواتارهای تمام‌قد در جلسات شرکت کنیم.

خرید در متاورس

خرید یا سرمایه گذاری در متاورس امکانات بی‌شماری را ارائه می‌دهد، به همین دلیل است که چندین برند مهم، از نایکی تا گوچی در حال ورود به این دنیا هستند. فروشگاه‌ها می‌توانند تجربیات همه جانبه‌ای را مستقیما در خانه‌های مشتریان از طریق خرید سه‌بعدی، بی‌درنگ ارائه دهند. مردم می‌توانند در یک فروشگاه مجازی، در متاورس خرید کنند و اقلام فیزیکی را تحویل بگیرند.

کاربران می‌توانند لباس‌ها را ببینند، در مغازه‌ها پرسه بزنند، در یک اتاق لباس مجازی لباس بپوشند تا نمای 360 درجه از لباس داشته باشند یا با دستیاران فروشگاه مجازی تعامل داشته باشند. برندها می‌توانند از ردیابی فعالیت مشتری، سابقه خرید و آمار جمعیتی بهره ببرند تا تجربه خرید شخصی‎تری را ارائه دهند.

ساخت و تولید

یکی دیگر از موارد استفاده در دنیای متاورس، عملیات ساخت و تولید است. به عنوان مثال، یک کارخانه، می‌تواند یک همتا از خط تولید خود در متاورس بسازد و طرح‌بندی‌ها و شرایط تولید را بدون ایجاد اختلال در روند تولید عادی، آزمایش کند و در زمان و هزینه صرفه جویی کند. در حالی که این مفهوم سال‌هاست که وجود داشته است، محبوبیت و دسترسی به ساخت همتای دیجیتالی در حال افزایش است. به عنوان یک نمونه فعال، می‌توان به BMW اشاره کرد.

گروه BMW با Nvidia Omniverse همکاری کرده است تا یک همتای دیجیتال برای کل کارخانه خود در متاورس، طراحی کند. شرکت‌های مختلف از سراسر دنیا، به دنبال توسعه هرچه بیشتر و حیات بخشیدن به این چشم انداز از آینده هستند.

همراه با توسعه فناوری، دسترسی به متاورس رشد خواهد کرد و شرکت‌های بیشتری می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. این خبر خوبی برای مخترعان خواهد بود؛ زیرا این رشد عظیم، فرصت‌های سرمایه گذاری مختلفی را می‌گشاید. حال سوال این است که ما چگونه می‌توانیم از این صنعت رو به رشد سود ببریم؟

چگونه در متاورس سرمایه گذاری کنیم؟

از آنجایی که متاورس هنوز در مراحل اولیه خود است، سرمایه گذاری در متاورس را باید با بدون در نظر داشتن سود در نظر گرفت. با این حال، برای کسانی که می‌خواهند زودتر در این بازار به سود برسند، چند سرمایه گذاری مختلف با ریسک بالا و با ریسک متوسط امکان پذیر است. برخلاف دنیای واقعی، هیچ محدودیتی برای سرمایه ‌گذاری در متاورس وجود ندارد و هر کسی می‌تواند ارزهای دیجیتال یا توکن‌های غیرقابل تعویض متاورس (NFT) خریداری کند.

برای پاسخ به این سوال که چگونه در متاورس سرمایه گذاری کنیم، در این بخش شش روش رایج برای سرمایه گذاری در متاورس بیان شده‌اند که عبارتند از:

  1. سرمایه گذاری در سهام متاورس؛
  2. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال متاورس؛
  3. سرمایه گذاری در یک صندوق قابل معامله در بورس متاورس (ETF)؛
  4. سرمایه گذاری مستقیم در متاورس از طریق NFT؛
  5. خرید زمین متاورس؛
  6. اجاره یا خرید ساختمان‌های متاورس؛

موارد فوق را در بخش زیر به اختصار توضیح خواهیم داد.

سرمایه گذاری در سهام متاورس

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای سرمایه گذاری در متاورس، سرمایه‌ گذاری در سهام متاورس است؛ زیرا نیازی به ایجاد کیف پول دیجیتال یا ثبت‌نام در صرافی ارزهای دیجیتال ندارد. از چند نمونه از سهام‌های متاورس می‌توان به Meta Platforms Inc و AI computing company Nvidia اشاره کرد.

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال در متاورس

اکثر شرکت‌های متاورس، یا ارز دیجیتال مختص به خود را دارند و یا از یک ارز دیجیتال موجود استفاده می‌کنند؛ بنابراین خرید کریپتوهای متاورس، راه دیگری برای کسب سود و سرمایه گذاری در متاورس است. استفاده از رمزارزها در اقتصاد دیجیتالی، امکان تعامل و تراکنش‌های بدون مرز را فراهم می‌کند، چیزی که ارزهای فیات نمی‌توانند از آن پشتیبانی کنند. با گذشت زمان، راه‌حل‌های غیرمتمرکز و متمرکز جدید، همراه با ارزهای دیجیتال مخصوص ظاهر می‌شوند و بسته به موفقیت آن‌ها، می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌ گذاری بیشتری را در بلندمدت نشان دهند.

سرمایه گذاری در یک صندوق قابل معامله در متاورس (Metaverse Exchange Traded Fund)

شما می‌توانید از طریق صندوق‌های قابل معامله در متاورس، شروع به سرمایه‌ گذاری در متاورس کنید. آینده و موفقیت متاورس هنوز نامشخص است؛ از این رو لازم است بدانید که این راه، نیاز به دانش و آگاهی بیشتری نسبت به سایر بازارهای مالی دارد. سرمایه گذارانی که به دنبال کاهش نوسان هستند، باید صندوق‌های متاورس (ETF‌) که تنوع بالاتری ارائه می‌دهند را انتخاب کنند.

در این قسمت برخی از برترین ETF‌های متاورس را که می‌توانید در نظر داشته باشید، آورده شده است:

  • ProShares metaverse ETF
  • eToro Metaverse Life Smart Portfolio
  • Evolve metaverse ETF
  • Horizons Global Metaverse Index ETF
  • Defiance Metaverse ETF
  • Fount Metaverse ETF

سرمایه گذاری در ان اف تی

یکی دیگر از راه‌های مشارکت در رشد متاورس، ایجاد، خرید یا فروش توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان NFT است. برای مثال می‌توان به خرید زمین یا املاک به عنوان NFT اشاره کرد. برخی از سرمایه گذاران پروژه‌های بزرگ متاورس، زمین‌های مجازی یا املاک و مستغلات خود را از طریق NFT به فروش می‌رسانند. یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه برند نایکی است. نایکی، Nikeland مجازی خود را ایجاد کرده است و در حال ساخت NFT از محصولات خود است.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درمورد NFT بدانید.


خرید زمین در متاورس

در متاورس شما می‌توانید مستقیما در زمین و املاک مجازی سرمایه گذاری کنید. کاربران می‌توانند در زمین مجازی که خریداری کرده‌اند، گالری‌های هنری، عمارت یا خانه بسازند. خرید زمین در متاورس مستلزم آن است که ابتدا صاحب ارز دیجیتال باشید، زیرا زمین معمولاً به عنوان NFT فروخته می‌شود و به صورت بسته‌های تقسیم شده در دسترس است. این روند تا حدودی پیچیده‌تر است و سرمایه‌ گذاری در متاورس و زمین‌های مجازی بی‌ثبات‌تر و پرخطرتر است. با این حال، انتظار می‌رود که بازار به رشد خود ادامه دهد و پتانسیل آن بالا است.

اجاره یا خرید سازه‌های متاورس

یکی دیگر از راه‌های کمی پیچیده‌تر برای سرمایه گذاری در متاورس، خرید املاک مجازی از پیش ساخته شده است. به عنوان مثال، می‌توانید زمین مجازی را برای ایجاد یک گالری NFT یا یک ویترین فروشگاه مجازی برای نمایش اقلام خود در دنیای مجازی خریداری کنید. یکی دیگر از راه‌های کمی پیچیده‌تر برای سرمایه گذاری در متاورس، خرید املاک مجازی از پیش ساخته شده است. شما می‌توانید یک زمین مجازی را برای ایجاد یک گالری NFT یا یک ویترین فروشگاه مجازی برای نمایش اقلام خود در متاورس خریداری کنید.

صنایع مرتبط برای سرمایه گذاری در متاورس

توسعه متاورس مستلزم وجود چندین شرکت برای ارائه خدمات خارجی برای تجسم سه بعدی و تجربیات در یک محیط مجازی در زمان واقعی است. برای مثال، درست همان طور که صنعت مد برای فروش محصولات خود به تامین کنندگان و تولیدکنندگان لباس نیاز دارد، کسب و کارهای متاورس نیز به انرژی، اتصال یا سخت افزار همه جانبه نیاز دارند.

متاورس، یک تجربه سه بعدی است و از یک سازمان مستقل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین پشتیبانی می‌کند که برای ارائه خدمات خود به مصرف انرژی و طراحی بسیار زیادی نیاز دارد. بسیاری از کسب و کارهای خارجی سعی می‌کنند از آن حمایت کنند. در این بخش به شکل گذرا نگاهی به بخش‌های اصلی حمایت کننده برای توسعه آینده و سرمایه گذاری در متاورس می‌اندازیم.

رابط‌های متاورس

همانند وبسایت‌های شرکت‌ها که رابطی بین کاربر و آن سازمان هستند، کسب‌وکارهای جدید متاورس باید رابطی داشته باشند که کاربران بتوانند در هر زمان به آن دسترسی داشته باشند.

طراحی سه بعدی و نرم‌افزارهای طراحی

یک محیط مجازی برای کار کردن، مانند دنیای واقعی و وب سایت‌های فعلی، به طراحی و طراح‌های گرافیکی نیاز دارد. در راستای رشد متاورس، شرکت‌های سازنده المان‌های مجازی مانند جاده‌ها، مناظر و… نیز رشد خواهند کرد.

ذخیره سازی داده‌ها

متاورس مقادیر زیادی داده و پهنای باند تولید می‌کند که شرکت‌های این حوزه باید آن را ذخیره کنند و نیاز به جایگزین‌هایی برای ذخیره‌سازی متمرکز دارد. MEMO یک سیستم غیرمتمرکز داده برای شرکت‌های متاورس است که در حال حاضر در فاز توسعه است.

ایجاد نوآوری‌های سازگار با محیط زیست

مصرف انرژی یکی از مهم‌ترین نکات منفی و مهم است. متاورس باید راه حل‌های سازگار با محیط زیست را برای ادامه ساخت محصولات خود بیابد.

سخت‌افزار و الزامات شبکه

محصولات سخت‌افزاری همه جانبه مانند هدست‌های واقعیت مجازی احتمالاً یک نقطه اصلی و مهم خواهند بود. این هدست‌ها با سایر دستگاه‌هایی که شامل انتقال حس بویایی یا لامسه می‌شوند توسعه بیشتری خواهند یافت تا تجربه مجازی را واقعی‌تر کنند.

امروزه برخی از سینماها وجود دارند که این امکانات را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند و تجربه دیدن فیلم با چندین بعد را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورند؛ هدست‌های واقعیت مجازی با الهام از این موضوع، قصد دارند تا تجربه‌های واقع‌گرایانه‌تری را در اختیار افراد قرار دهند.

همچنین سرعت پهنای باند برای پشتیبانی از این دنیای واقعیت مجازی، برای انتقال حجم وسیعی از داده‌ها بسیار مهم است. برای عملکرد بهتر در متاورس باید بهبودهای زیادی در وای‌فای‌های فعلی صورت بگیرد.

5 سهم برتر برای خرید در متاورس

بهترین سهام متاورس برای خرید از شرکت‌هایی است که در حال حاضر رشد کرده و نوآوری‌هایی را در فضای واقعیت مجازی به وجود آورده‌اند. در این بخش برخی از بهترین سهام‌های متاورس برای خرید آورده شده است:

  • Meta (NASDAQ: FB)
  • Nvidia (NASDAQ: NVDA)
  • Cloudflare (NYSE: NET)
  • Unity (NYSE: U)
  • Roblox (NYSE: RBLX)

سخن آخر، نحوه سرمایه گذاری در متاورس

در این مقاله به سوال اساسی چگونه در متاورس سرمایه گذاری کنیم پاسخ جامعی دادیم. روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در متاورس وجود دارد و مانند هر صنعت دیگری، مزایا و معایب و ریسک‌های متعددی دارد؛ بنابراین، سرمایه گذاران باید جوانب احتیاط لازم را به عمل آورند.

از سوی دیگر، سرمایه ‌گذاران با تحمل ریسک بالا می‌توانند از صنعت جدیدی بهره ببرند که انتظار می‌رود در چند سال آینده با توسعه و چشم‌انداز جدید دنیای مجازی، برای معاشرت، خرید، بازی، کار و سرگرمی، چند برابر شود.

متاورس به زبان ساده

متاورس یک دنیای واقعیت مجازی به صورت سه بعدی است که در آن کاربران می‌توانند به عنوان آواتار با یکدیگر تعامل داشته باشند.

چگونه در متاورس سرمایه گذاری کنیم؟

برای سود زودهنگام، سرمایه ‌گذاری در متاورس می‌تواند فرصت‌های خوبی ایجاد کند. سه روش متداول برای سرمایه گذاری عبارتند از: سهام شرکت متاورس، ارزهای دیجیتال متاورس، NFTهای متاورس.

موارد مختلف استفاده متاورس چیست؟

اولین مورد استفاده موفق متاورس در صنعت بازی است. با این حال، در موارد دیگری هم مانند معاشرت، تجارت، کار، خرید و فروش و تولید نیز سرمایه گذاری‌های زیادی در حال انجام است.

منبع
finbold

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا