متاورس

سندباکس چیست؟ انواع توکن‌های Sandbox و کاربرد آن‌ها

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

در سال‌های اخیر، فناوری بلاک چین به حوزه‌های گوناگونی راه پیدا کرده و از آن‌ها تمرکززدایی کرده است. یکی از همین زمینه‌های جذاب، بازی‌های مبتنی بر بلاک چین هستند. یکی از محبوب‌ترین بازی‌های مبتنی بر بلاک چین، سندباکس متاورس (Sandbox Metaverse) با توکن بومی SAND است. این بازی محبوبیت زیادی دارد و از این‌رو، ضروری است که به‌سراغ این پروژه برویم و ببینم که سندباکس چیست.

در واقع، سندباکس یک بازی دیجیتالی است که امکان خرید، فروش و ایجاد دارایی‌های دیجیتالی را برای گیمرها فراهم می‌کند. این پلتفرم اقتصاد خود را بر اساس ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) بنا کرده است. همه‌ی این ویژگی‌ها باعث شده که افراد زیادی به این پروژه و توکن بومی آن علاقه‌مند شوند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که سندباکس چیست، در این مقاله از اینوکس همراه ما باشید.

سندباکس چیست؟

در پاسخ به سوال سندباکس چیست، باید گفت که این پلتفرم در سال 2018، به‌صورت یک بازی متاورس مبتنی بر توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) بر بستر بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شد. در واقع، فرقی نمی‌کند که کاربران سندباکس متاورس (Sandbox Metaverse) چقدر با نکات فنی این حوزه آشنا باشند؛ در هر صورت، سندباکس امکان کسب درآمد از NFTهای متاورس را برای آن‌ها فراهم کرده است.

شرکت پیکسول (Pixowl) که بنیان‌گذار این پلتفرم است، در سال 2011 بازی سندباکس را ارائه کرد و سپس در سال 2016، نسخه‌ی جدید این بازی تحت‌عنوان The Sandbox Evolution ارائه شد. هردوی این پروژه‌ها موفقیت‌آمیز بودند و باعث شدند که شرکت پیکسول به فکر ایجاد بازی سندباکس متاورس بیفتد.

هدف آن‌ها از ارائه‌ی این بازی جدید، ارائه‌ی مالکیت واقعی آیتم‌های درون بازی به خود کاربران، در قالب توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) بود. همچنین، کاربران این بازی می‌توانند در تصمیمات حاکمیتی آن مشارکت کرده و برای آینده‌اش تصمیم‌گیری کنند.

متاورس سندباکس چیست؟

پس از اینکه با ماهیت این پلتفرم آشنا شدید و دانستید که سندباکس چیست، باید به‌سراغ نسخه‌ی جدید آن، یعنی سندباکس متاورس (Sandbox Metaverse) برویم. سندباکس متاورس دارای 3 محصول اصلی است که تجربه‌ی بازی را برای گیمرها بهبود می‌بخشند و بر اساس «محتوای تولیدشده توسط کاربر» (USG) کار می‌کنند. در این بخش، این 3 محصول را معرفی می‌کنیم.

وکس ادیت (VoxEdit)

وکس ادیت ابزاری برای ایجاد «مدل‌های وکسل» (Voxel Model) است. وکسل‌ها بلوک‌های سازنده‌ی بازی سندباکس هستند که به‌صورت پیکسل‌های سه‌بعدی طراحی شده‌اند. در واقع، وکس ادیت بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک نصب می‌شود تا کاربران بتوانند توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) را به‌شکل انسان، وسایل نقلیه، حیوانات و… ایجاد کنند. این NFTها می‌توانند متحرک باشند.

بازار (Marketplace)

شاید بخواهید بدانید که بازار سندباکس چیست؛ در واقع، این بازار مکانی برای آپلود، انتشار و فروش وکسل‌هایی است که توسط وکس ادیت ایجاد شده‌اند. به همین منظور، ابتدا کاربران باید وکسل خود را در یک شبکه IPFS بازگذاری کنند. این شبکه فضایی غیرمتمرکز را برای ذخیره‌سازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند که وجود دارایی خود روی بلاک چین را اثبات کنند.

پس از بارگذاری وکسل، کاربر باید آن را ارسال کند. ازاین‌طریق، خلاقیت کاربران به یک دارایی منحصربه‌فرد تبدیل می‌شود که امکان خرید و فروش آن وجود دارد. در نتیجه، خریداران بالقوه اثر هنری شما را مشاهده کرده و در صورت تمایل، به خرید آن در بازار سندباکس اقدام می‌کنند.

بازی‌ساز (Game Maker)

با کمک بازی‌ساز سندباکس، همه‌ی افراد می‌توانند به‌صورت رایگان بازی‌های سه‌بعدی خود را ایجاد کنند. حتی سازندگانی که هیچ تجربه‌ای در زمینه‌ی برنامه‌نویسی ندارند، با کمک بازی‌ساز سندباکس، می‌توانند در عرض چند دقیقه، بازی سه‌بعدی خود را ساخته و منتشر کنند.

چه کسی سندباکس را ایجاد کرد؟

سندباکس توسط گروهی از توسعه‌دهندگان به رهبری آرتور مادرید و سباستین بورگت، در سال 2012 پایه‌گذاری شد. در ابتدا، این تیم روی بازی‌های موبایلی کار می‌کرد؛ اما در سال 2018، به توسعه‌ی بازی‌های مبتنی بر بلاک چین روی آورد. هدف آن‌ها از روی آوردن به فناوری بلاک چین، ارائه‌ی امکان کسب درآمد از طریق تجربیات فردی برای کاربران بود.

آن‌ها اعتقاد دارند که فناوری بلاک چین باعث ایجاد پلتفرم غیرمتمرکزی می‌شود و می‌تواند ازاین‌طریق صنعت بازی را متحول کند. بورگت که یکی از بنیان‌گذاران این پروژه است، توضیح داد که سندباکس فقط یک بازی نیست، بلکه پلتفرمی جامع است که به کاربران اجازه می‌دهد تا خالق باشند و مالک دنیای مجازی خود شوند. به‌این‌ترتیب، سندباکس به یک متاورس جامع تحت مالکیت کاربران تبدیل خواهد شد.

آیا سندباکس واقعا غیرمتمرکز است؟

با اینکه سندباکس یک پلتفرم غیرمتمرکز است؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تیم بنیان‌گذار این پروژه، مالک بخش قابل توجهی از توکن‌های بومی آن، یعنی SAND، هستند. این توکن برای مبادله‌ی زمین‌ها و سایر آیتم‌های درون بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی ضروری از اقتصاد پلتفرم سندباکس محسوب می‌شود.

بااین‌حال، در اختیار داشتن بخش زیادی از توکن‌ها توسط تیم سندباکس، فقط به نفع خود آن‌ها نیست؛ بلکه این تیم از دارایی‌های SAND خود برای تأمین بودجه‌ی توسعه‌ی پلتفرم و پاداش‌ دادن به توسعه‌دهندگان بابت ایجاد بازی‌ها، استفاده می‌کند. اخیراً سباستین بورگت در یک توییت گفته است که تیم سندباکس بیش از 1 میلیون دلار پاداش را برای توسعه‌دهندگان بازی‌های این پلتفرم در نظر گرفته است.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد سندباکس چیست؟

برای اینکه بهتر با این پروژه آشنا شوید و بدانید که سندباکس چیست، در این بخش، به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پروژه می‌پردازیم.

تمرکززدایی

متاورس سندباکس به‌دنبال ایجاد پلتفرمی غیرمتمرکز و منحصربه‌فرد است. برخلاف سایر متاورس‌های ایجادشده، سندباکس از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند تا شفاف و غیرقابل تغییر باشد. به‌این‌ترتیب، همه‌ی دارایی‌های ایجادشده روی سندباکس، منحصربه‌فرد خواهند بود و مالکیت آن‌ها روی بلاک چین اثبات خواهد شد.

دارایی‌های سفارشی‌سازی‌شده

کاربران متاورس سندباکس از ابزار قدرتمند مدل‌سازی سه‌بعدی وکس ادیت استفاده می‌کنند تا محتوای سفارشی‌سازی‌شده‌ی خود را بسازند. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد که دارایی‌هایی مانند ساختمان، کاراکتر و… را ایجاد کرده و از آن‌ها در محیط متاورس سندباکس استفاده کنند. همچنین، بازار سندباکس امکان خرید و فروش این دارایی‌های منحصربه‌فرد را فراهم کرده است.

پلتفرم اجتماعی

سندباکس به‌صورت یک متاورس اجتماعی پایه‌گذاری شده و امکان تعامل میان کاربران را فراهم می‌کند. ازاین‌طریق، کاربران می‌توانند در رویدادها و بازی‌ها شرکت کرده و با کاوش در این جهان مجازی، با سایر کاربران تعامل برقرار کنند. علاوه‌بر آن، سندباکس امکان بازی بین پلتفرمی را فراهم کرده است؛ یعنی کاربران می‌توانند با دستگاه‌های مختلف به متاورس سندباکس متصل شوند.

ایجاد بازی

یکی از ویژگی‌های مهم سندباکس، ارائه‌ی ابزارهایی برای ایجاد بازی‌های جدید است. ازاین‌طریق، کاربران می‌توانند بازی‌های اختصاصی خود را بر بستر سندباکس توسعه دهند.

مالکیت زمین

سندباکس رویکردی منحصربه‌فرد را برای مالکیت زمین‌ها در پیش گرفته است. به همین منظور، کاربران می‌توانند زمین‌های مجازی را در این متاورس خریداری کرده و سپس، ساختمان‌های مبتکرانه‌ای را روی آن بسازند. ازاین‌رو، فرصت ویژه‌ای برای کاربران فراهم می‌شود تا بخشی از دنیای مجازی را در اختیار داشته باشند و آن‌ها به‌شکل دل‌خواه خود صورت‌بندی کنند.

انواع توکن‌ سندباکس چیست؟

در پلتفرم سندباکس، 4 نوع کاربر وجود دارند. این کاربران شامل بازیکنان، سازندگان، متصدیان و مالکان می‌شوند. علاوه‌بر آن، سندباکس 6 نوع توکن مختلف نیز دارد. در واقع، اقتصاد سندباکس به 4 توکن SAND، LAND، ASSETS و GAME وابسته است و دو توکن دیگر، یعنی GEM و CATALYST، برای ساخت‌ وکس‌ها در وکس ادیت استفاده می‌شوند.

توکن SAND

توکن SAND ارز دیجیتال بومی پلتفرم سندباکس محسوب می‌شود که با استفاده از استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده و به‌عنوان ابزاری برای تراکنش‌ها و تعاملات درون پلتفرم استفاده می‌شود. دارندگان SAND می‌توانند از این توکن برای دسترسی به امکانات پلتفرم، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی، استیکینگ و… استفاده کنند.

توکن ASSETS

این توکن نشان‌دهنده‌ی دارایی‌های مجاز در پلتفرم سندباکس است. کاربران می‌توانند این توکن را در بازار سندباکس معامله کرده و یا از آن برای ارتقای آیتم‌های درون بازی استفاده کنند. علاوه‌بر آن، با استفاده از وکس ادیت می‌توان دارایی‌ها یا توکن‌های ASSETS مختلفی را ایجاد کرد و سپس آن‌ها را به فروش رساند.

توکن LAND

توکن LAND عنصری اساسی در پلتفرم سندباکس است. در واقع، این توکن به‌عنوان سرمایه‌گذاری مجازی در متاورس سندباکس شناخته می‌شود. ازاین‌طریق، کاربران با خرید توکن‌های LAND می‌توانند مالک زمین‌های مجازی شوند و حتی با در اختیار داشتن چند زمین مجاور، آن‌ها را با یکدیگر ادغام کنند.

توکن GAME

توکن GAME باید همیشه در کنار توکن LAND باشد تا کاربران بتوانند در بازی سندباکس فعالیت کنند. در واقع، این توکن‌ با استفاده از برنامه‌نویسی بازی‌ها ایجاد می‌شود و تجربه‌ی بازی کردن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

توکن GEMS

توکن GEMS ابزاری کاربردی است که ارزش دارایی‌های درون اکوسیستم سندباکس را ارتقا می‌دهد. علاوه‌بر آن، کاربرانی که به سوزاندن توکن GEMS اقدام کنند، 25 امتیاز دریافت خواهند کرد و با استفاده از این امتیازها می‌توانند کیفیت دارایی‌های خود را بهبود ببخشند.

توکن CATALYST

توکن CATALYST یکی دیگر از توکن‌هایی است که در پلتفرم سندباکس سوزانده می‌شوند. زمانی که کاربر توکن ASSETS خود را در بازار سندباکس لیست می‌کند، توکن CATALYST فقدان آن در محیط بازی و لیست‌شدن آن را در بازار نشان می‌دهد.

در این رابطه بخوانید : آینده سندباکس: پیش بینی قیمت ارز سندباکس در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰

توکن SAND برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

ارز دیجیتال SAND توکن کاربردی پلتفرم سندباکس متاورس است و می‌توان از آن برای خرید و فروش دارایی‌ها در بازار، مشارکت در معاملات سندباکس و تعامل با تجربیات تولیدشده توسط کاربران دیگر استفاده کرد. برای مثال، فقط دارندگان توکن SAND می‌توانند برای خرید توکن LAND یا همان زمین‌ها، در بازار سندباکس اقدام کنند.

علاوه‌بر آن، امکان خرید توکن‌های دیگر پلتفرم نیز با استفاده از SAND فراهم شده است. برای اینکه با کاربردهای دیگر این توکن بیشتر آشنا شوید، آن‌ها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

دسترسی به پلتفرم

گیمرها و کاربران می‌توانند از توکن SAND برای بازی کردن، خرید ابزارها و سفارشی‌سازی آواتار خود استفاده کنند. علاوه‌بر آن، این توکن امکان خرید دارایی‌ها، استیکینگ و… را برای کاربران فراهم می‌کند.

استیکینگ

کاربران با استفاده از SAND می‌توانند در LANDS سهام‌گذاری یا استیکینگ کرده و درآمد غیرفعال داشته باشند. ازاین‌طریق، آن‌ها SAND بیشتری دریافت کرده و می‌توانند از آن برای استیکینگ مجدد استفاده کنند. علاوه‌بر آن، دسترسی به توکن‌های GEMS و CATALYST تنها با استفاده از توکن SAND امکان‌پذیر است.

حاکمیت

ازآنجایی‌که سندباکس به‌صورت یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) راه‌اندازی شده است، دارندگان توکن SAND می‌توانند از طریق شرکت در رأی‌گیری‌ها، درباره‌ی حاکمیت این پلتفرم تصمیم‌گیری کنند. همچنین، دارندگان SAND می‌توانند امتیاز رأی خود را به سایر کاربران انتقال دهند.

بنیاد

بنیاد سندباکس وظیفه‌ی تقویت اکوسیستم را بر عهده دارد. این بنیاد با اعطای کمک‌های مالی به سازندگان بازی‌ها و محتواهای منحصربه‌فرد، به‌دنبال توسعه‌ی سندباکس است. با حمایت سندباکس از بازی‌ها، ارزش این بازی‌ها هم افزایش پیدا کرده و در نتیجه، کل اکوسیستم رونق مضاعفی پیدا می‌کند.

پاداش

5 درصد از کل حجم تراکنش‌های توکن SAND، به‌طور مساوی بین بنیاد و استخر استیکینگ برای پرداخت پاداش به کاربران، توزیع می‌شود.

زمین در سندباکس چیست؟

توکن LAND نشانه‌ی زمین‌ مجازی در پلتفرم سندباکس است. در این پلتفرم، دو نوع زمین معمولی و پریمیوم در دسترس کاربران قرار دارند. در واقع، هیچ کاربری بدون در اختیار داشتن زمین، نمی‌تواند در بازی سندباکس فعالیت کند. به همین منظور، کاربران باید به نقشه‌ی دنیای سندباکس مراجعه کرده و زمین مورد نظر خود را برای خریداری، بیابند.

در نقشه‌ی سندباکس، قطعات زمین به‌صورت زیر هستند:

  • خاکستری: زمین‌های معمولی
  • زرد: زمین‌های دارای حق بیمه
  • بنفش: زمین‌هایی که برای خرید رزرو شده‌اند
  • قرمز: زمینی که توسط کاربر با موفقیت خریداری شده است.

فرایند خرید زمین در سندباکس باید در عرض دو ساعت انجام شود؛ وگرنه زمین دوباره در دسترسی سایر کاربران قرار می‌گیرد.

چگونه در سندباکس آواتار بسازیم؟

سندباکس یک سیستم بصری ایجاد آواتار را به کاربران ارائه داده است. این سیستم بازیکنان را قادر می‌سازد که ظاهر، لباس و لوازم جانبی آواتار خود را انتخاب کنند. جزئیات هر آواتار شامل موارد زیر است:

  • سر
  • چشم
  • دهان
  • بدن
  • لوازم جانبی

به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید آواتاری را بسازید که نشان‌دهنده‌ی هویت و شخصیتتان باشد. برای ساخت آواتار در سندباکس به توکن SAND نیاز دارید. پس، ابتدا باید مقداری توکن SAND را بخرید و آن را در کیف پول خود قرار دهید. کیف پول شما باید یکی از ولت‌های متامسک، کوین بیس ولت و یا ولت کانکت باشد. سپس با اتصال کیف پول خود به پلتفرم، می‌توانید به ساخت آواتار اقدام کنید.

کدام افراد سرشناس کاربر سندباکس هستند؟

سندباکس شهرت بسیار زیادی کسب کرده و با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، به یک متاورس جامع و فراگیر تبدیل شده است. طیف وسیع امکانات این پلتفرم باعث شده که بسیاری از افراد مشهور به عضویت سندباکس درآیند. برخی از این افراد مشهور عبارت‌اند از:

  • جاستین تیمبرلیک: او یک خواننده، بازیگر و سرمایه‌گذار سرشناس است که در پروژه‌ی سندباکس مشارکت داشته و در آن سرمایه‌گذاری کرده است.
  • کیتی پری: او یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان تاریخ موسیقی است. پری در سندباکس دارای یک باغ تعاملی، یک گالری هنری و یک سالن کنسرت است. ازاین‌طریق، او می‌تواند به‌صورت مجازی برای طرف‌داران خود اجرا کند.
  • گریمز: او هنرمندی است که به‌خاطر رویکرد آوانگاردش، در دنیای موسیقی شهرت دارد. گریمز یک مجموعه NFT را در سندباکس ایجاد کرده است. این مجموعه شامل هنر دیجیتال، موسیقی و سایر هنرها می‌شود.
  • پاریس هیلتون: او یک کارآفرین سرشناس است که در پروژه‌ی سندباکس سرمایه‌گذاری کرده و دارای چندین زمین مجازی نیز می‌باشد.

چشم‌انداز آینده‌ی سندباکس چیست؟

درحال‌حاضر، سندباکس با 165 برند مختلف، مانند آتاری و مردگان متحرک، همکاری دارد. همچنین، سندباکس با اسنوپ داگ و بسیاری از افراد دیگر نیز شراکت کرده است. این سرمایه‌گذاری‌های گسترده باعث شده‌اند که کارشناسان به آینده‌ی توکن SAND امیدوار باشند. ازاین‌رو، آن‌ها انتظار دارند که قیمت SAND در عرض 5 سال به بالاتر از 200 دلار برسد.

البته سرمایه‌گذاران، پیش از خرید SAND، باید با کارشناسان بیشتری مشورت کنند و شرایط بازار متاورس را مورد بررسی قرار دهند؛ چراکه ممکن است تا 5 سال آینده، وضعیت سندباکس، با حضور رقبای دیگر، تغییر کند.

سخن اینوکس با شما

اگرچه سندباکس در بازار کریپتو تازه‌وارد محسوب می‌شود؛ اما با سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که روی آن انجام شده، پیشرفت قابل توجهی داشته است. به همین خاطر، انتظار می‌رود که روزبه‌روز بر شهرت سندباکس اضافه شود و افراد بیشتری به خرید SAND تمایل پیدا کنند. بااین‌حال، هیچ‌گاه نمی‌توان درباره‌ی آینده‌ی یک ارز دیجیتال با یقین صحبت کرد.

به‌خاطر همین، در این مقاله از اینوکس، به‌طور کامل بررسی کردیم که سندباکس چیست و توکن SAND چه نقشی در این پلتفرم دارد تا با ارزش این پروژه بیشتر آشنا شوید و برای سرمایه‌گذاری روی آن تصمیم درستی بگیرید.

سوالات متداول

1. متاورس سندباکس چیست؟

سندباکس یک جهان بازی غیرمتمرکز است که بر اساس فناوری بلاک چین کار می‌کند. در واقع، سندباکس به بازیکنان اجازه می‌دهد که به خرید، فروش و ایجاد دارایی‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد اقدام کنند. این دارایی‌ها شامل زمین‌هایی هستند که به‌صورت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) ایجاد می‌شوند.

2. چگونه می‌توانم در سندباکس یک آواتار بسازم؟

برای ساخت آواتار در سندباکس، باید یک حساب کاربری، کیف پول مناسب و مقداری توکن SAND داشته باشید. سپس، با استفاده از سیستم بصری ساخت آواتار سندباکس، می‌توانید به ساخت آن اقدام کنید.

3. توکن SAND چیست و چگونه می‌توانم از آن در سندباکس استفاده کنم؟

توکن کاربردی پلتفرم سندباکس، SAND نام دارد. این توکن برای خرید زمین و سایر دارایی‌های دیجیتالی سندباکس استفاده می‌شود. علاوه‌بر آن، امکان خرید این توکن در صرافی‌های گوناگون نیز فراهم شده است.

4. چگونه می‌توانم در سندباکس زمین بخرم؟

شما می‌توانید زمین‌های سندباکس را در بازارهای مختلف NFT، مانند Rarible، OpenSea و Binance NFT خریداری کنید. هر قطعه زمین به‌صورت یک توکن غیرقابل تعویض بر روی بلاک چین اتریوم تعریف شده است.

5. چه کیف پول‌هایی با سندباکس سازگاری دارند؟

سندباکس از کیف پول‌های متامسک، کانکت ولت و کوین بیس ولت پشتیبانی کرده است. به‌این‌ترتیب، با اتصال این کیف پول‌ها به سندباکس، می‌توانید به امکانات مختلف پلتفرم دسترسی پیدا کنید.

منبع
blockchain

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا