ارزهای دیجیتال

مقایسه سولانا و اتریوم: جنگ برای تسلط بر لایه اول

سولانا و اتریوم برترین پلتفرم‌های قرارداد هوشمند هستند. با وجود سرعت و مقیاس‌پذیری بالای سولانا، اتریوم با داشتن جامعه‌ای به‌مراتب بزرگتر، اکوسیستم پخته و اقتصاد توکن که به‌روزرسانی‌های EIP-1559 و اتریوم 2.0 آن را بهبود‌ بخشیده‌اند، در دنیای کریپتو می‌درخشد.

با آنکه شبکه سولانا نوآوری‌هایی را ارائه می‌دهد، اتریوم به‌علت پذیرش گسترده این بلاکچین و قدرتمند بودن آن، اولین انتخاب برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. بااین‌حال، این مقاله از اینوکس را به مقایسه سولانا و اتریوم اختصاص داده‌ایم تا تفاوت‌های این دو را بهتر درک کنید. پس همراهمان بمانید.

مرور اجمالی

سولانا و اتریوم دوتا از محبوب‌ترین پلتفرم‌های لایه 1 قرارداد هوشمند برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزند. بااین‌حال بین این دو از نظر فلسفه طراحی، قابلیت‌ها و نرخ پذیرش، تفاوت‌هایی وجود دارد. سولانا بلاکچینی با عملکرد بالا و ارزش کل قفل شده 266 میلیون دلار است که به‌واسطه سرعت و مقیاس‌پذیری خود شهرت دارد.

این شبکه از مکانیسم اجماع بی‌همتای اثبات تاریخچه (PoH) استفاده می‌کند تا سرعت پردازش تراکنش‌ها بسیار زیاد باشد و شرایط مقیاس‌پذیری بالایی فراهم شود. از سوی دیگر اتریوم یکی از اولین بلاکچین‌های کامل برای قراردادهای هوشمند با ارزش کل قفل شده بیش از 27 میلیارد دلار است. اما گذشته نشان داده است که سرعت و مقیاس‌پذیری اتریوم در مقایسه با بعضی از بلاکچین‌های جدیدتر کمتر است، به‌نحوی که سرعت تراکنش‌ها تقریبا 15 تراکنش در ثانیه است.

اتریوم پس از آنکه اخیرا به‌روزرسانی «مرج» را کامل کرد، از مکانیسم اجماع کار به مکانیسم اجماع سهام تغییر رویه داد.

دسته‌بندیسولانااتریوم
فلسفه طراحیعملکرد بالا، مجموعه کوچکی از ولیدیتورهاطراحی ماژولار، غیرمتمرکز
مکانیسم اجماعاثبات تاریخچه (PoH)اثبات سهام (PoS)
سرعت تراکنشبیش از 50 هزار تراکنش در ثانیه15 تراکنش در ثانیه
ارزش کل قفل‌شده266 میلیون دلاربیش از 27 میلیارد دلار
اقتصاد توکنتورم‌زاضد تورم (به‌روزرسانی EIP-1559، اتریوم 2.0)
زبان برنامه‌نویسیپشتیبانی از زبان‌های C/C++, Rust و غیره، (BPF)به‌طور کلی سالیدیتی
راه‌حل‌های مقیاس‌پذیریموجود نیستراه‌حل‌های لایه 2 (آربیتروم، اپتیمیسم)
پایداری بلندمدتنگرانی‌هایی درباره مقیاس‌پذیریاقتصاد توکن پیشرفته (به‌روزرسانی EIP-1559، مکانیسم اجماع سهام)
جمع‌بندیرقیب در حال رشد، سرعت، پایدارجاافتاده‌ترین بلاکچین و غیرمتمرکز

در این مطلب بخوانید : ارز سولانا چیست | تمام آنچه در مورد رقیب سرسخت اتریوم باید بدانید.

مقایسه سولانا و اتریوم

در بخش بعد این دو ارز را از لحاظ‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

اقتصاد توکن

توکن‌های SOL سولانا تورم‌زا هستند، یعنی عرضه آن‌ها با گذشت زمان برای پاداش دادن به ولیدیتورهای شبکه افزایش پیدا می‌کند. این عامل به همراه پتانسیل فروش گسترده سرمایه‌گذاران اولیه، نگرانی‌هایی را درباره پایداری بلندمدت این شبکه ایجاد می‌کند.

در مقابل توکن ETH اتریوم به‌علت اجرای پروپوزال بهبود شبکه اتریوم (EIP) 1559 و به‌روزرسانی به اتریوم 2.0 تغییرات قابل‌توجهی در اقتصاد توکن (توکنومیکس) خود داشته است. EIP-1559 مکانیسم سوزاندنی را معرفی می‌کند تا با کاهش عرضه کلی اتر، این ارز ضدتورم شود. به‌روزرسانی «مرج» از طریق یک مکانیسم اثبات سهام، برنامه‌ریزی صدور اتر را تغییر می‌دهد.

ترکیب EIP-1559 و مرج می‌تواند به‌شکل قابل‌توجهی نرخ تورم اتریوم را کاهش دهد یا حتی به‌مرور زمان عرضه اتر را کم کند که تفاوت زیادی با مدل تورم‌زای سولانا دارد. بنابراین، سرمایه‌گذاران زیادی اقتصاد توکن اتریوم را برای رشد بلندمدت، پایدارتر و قوی‌تر می‌دانند.

به‌همین علت با وجود پیشرفت‌های فناوری سولانا، توکنومیکس اتریوم در نهایت از نظر پایداری بلندمدت و قدرتمند بودن، پیشی می‌گیرد.

نرخ پذیرش کاربر و اکوسیستم

سولانا و اتریوم دوتا از برترین پلتفرم‌های بلاکچینی محسوب می‌شوند که از نظر اکوسیستم و نرخ پذیرش تفاوت‌هایی دارند. اتریوم به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بلاکچین‌ها، نرخ پذیرش بیشتری در مقایسه با سولانا دارد. به‌نحوی که ارزش کل قفل‌شده (TVL) این شبکه 27 میلیارد دلار است، تعداد کاربران فعال روزانه آن به 383 هزار کاربر می‌رسد و کارمزد پرداخت‌شده برای استفاده از پروتکل‌های این شبکه 9.2 میلیون دلار است.

در اکوسیستم اتریوم انواع اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، توکن‌های غیر مثلی و پلتفرم‌های دیفای فعال هستند تا این شبکه از زمان شکل‌گیری خود به پختگی و بلوغ قابل‌توجهی برسد و اولین انتخاب توسعه‌دهندگان و استارتاپ‌ها باشد.

در مقایسه سولانا با آنکه جدیدتر است اما نرخ پذیرش سریعی دارد. ارزش کل قفل‌شده این شبکه 266 میلیون دلار است، 109 هزار کاربر دارد و کارمزد پرداخت‌شده برای استفاده از پروتکل‌های این شبکه 39950 دلار است تا به یک انتخاب جذاب برای پروژه‌هایی تبدیل شود که به سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری نیاز دارند.

اکوسیستم سولانا با آنکه از اتریوم کوچک‌تر است اما با توجه به استفاده پلتفرم‌های دیفای، بازارهای NFT و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز گوناگون از این شبکه، سرعت رشد بالایی دارد.

تفاوت‌های بین بلاکچین‌ها و مکانیسم‌های اجماع

سولانا و اتریوم تفاوت‌های قابل‌توجهی در مکانیسم‌های اجتماع خود و تمرکززدایی دارند. سولانا بلاکچینی با عملکرد بالا و مبتکرانه دارد که از مکانیسم اجماع بی‌همتایی به اسم اثبات تاریخچه (PoH) استفاده می‌کند. PoH مهرهای زمانی تولید می‌کند که رمزنگاری شده‌اند تا کارآیی را افزایش دهند و گره‌های شبکه بتوانند تراکنش‌ها را مستقل از یکدیگر پردازش کنند و نیاز به ارتباط مداوم بین آن‌ها از بین برود.

چنین مکانیسمی به سولانا این توانایی را می‌دهد تا در ثانیه هزاران تراکنش را مدیریت کند و انتخابی ایده‌آل برای اپلیکیشن‌هایی باشد که به تاخیر پایین و توان عملیاتی بالا نیاز دارند.

در سوی دیگر اتریوم است که با به‌روزرسانی موفق اتریوم 2.0 تغییرات بسیار زیادی داشته است و حالا از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاه می‌کند. PoS برخلاف سیستم اثبات کار قبلی، به ولیدیتورها که بر اساس مقدار موجودی توکن‌های خود انتخاب می‌شوند، این امکان را می‌دهد که تراکنش‌ها را تایید کنند.

انجام این کار نه تنها بهره‌وری انرژی را بهبود می‌بخشد، بلکه سرعت پردازش تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری بلاکچین را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این، اتریوم از راه‌حل‌های مقیاس‌دهی لایه 2 مانند آربیتروم، اپتیمیسم و رول آپ‌های دانش صفر (ZK-rollups) (مانند zkSync و StarkNet) برای مقابله با چالش‌های مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند.

این فناوری‌ها عملیات گوناگونی را در یک تراکنش قرار می‌دهند تا از فشار روی شبکه اتریوم خیلی کم شود و تراکنش‌ها با سرعت بیشتر و ارزان‌تر پردازش شوند.

زبان برنامه‌نویسی

سولانا و اتریوم از زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوتی برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. اتریوم به‌طور کلی از سالیدیتی استفاده می‌کند، یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا که مخصوص توسعه قراردادهای هوشمند روی اتریوم ایجاد شده است.

سالیدیتی از زبان‌های ++C، پایتون و جاوا اسکریپت تاثیر گرفته است تا درک آن برای توسعه‌دهندگان آشنا به این زبان‌ها ساده باشد.

سولانا در مقابل به‌علت استفاده از Berkeley Packet Filter (BFP) به‌عنوان یک هدف کامپایل از توسعه قراردادهای هوشمند به چندین زبان پشتیبانی می‌کند. با آنکه این شبکه در ابتدا از زبان‌های C و C++ استفاده می‌کرد، حالا از زبان Rust نیز پشتیبانی می‌کند که محبوبیتش به‌دلیل ویژگی‌های امنیت و عملکرد آن، رو به افزایش است.

استفاده از زبان Rust در توسعه سولانا محیط قدرتمند و همه‌کاره‌ای را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده و در عملکرد با سرعت بالای شبکه نیز تاثیرگذار است.

داون تایم

اتریوم در روزهای ابتدایی خود مشکلات فنی زیادی داشته است. اما با وجود آنکه این شبکه گاهی تراکم بالایی داشته، هرگز داون تایم را تجربه نکرده است. علت آن را باید ماهیت غیرمتمرکزتر اتریوم در مقایسه با اکثر زنجیره‌ها بدانیم.

در مقابل سولانا به دفعات داون تایم داشته است و علت اکثر آن‌ها ظاهرا حملات محروم‌سازی از سرویس (DDOS) بوه است. به‌همین علت برخی سرمایه‌گذاران اعتماد خود به این ارز را از دست داده‌اند.

سرعت تراکنش

سولانا از نظر سرعت تراکنش‌ها از اتریوم بهتر عمل می‌کند، علت آن را باید معماری این شبکه‌ها بدانیم. از این نظر که اولویت اتریوم روی غیرمتمرکز بودن است، در حالی‌که سولانا تمرکز خود را روی توان عملیاتی گذاشته است. اتریوم در ثانیه 15 تراکنش را می‌تواند پردازش کند اما این عدد برای سولانا بیش از 50 هزار تراکنش است. گرچه اتریوم اعلام کرده است پس از اپدیت مرج 100 هزار تراکنش را در ثانیه پردازش خواهد کرد.

آیا سولانا از اتریوم بهتر است؟

با آنکه سرعت پردازش تراکنش‌ها در سولانا چشمگیر است، اما شواهد فعلی کفه ترازو را به سمت اتریوم به‌عنوان پلتفرم برتر سنگین می‌کنند. اتریوم از نظر شاخص‌های کلیدی مانند ارزش کل قفل‌شده و پایگاه کاربری از سولانا پیشی می‌گیرد که پذیرش گسترده‌تر آن را نشان می‌دهند.

به‌روزرسانی اخیر به اتریوم 2.0 و استفاده از راه‌حل‌های لایه 2 به‌شکل قابل توجهی مقیاس‌پذیری اتریوم را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این، اقتصاد توکن اتریوم با پروپوزال EIP-1559 و تغییر رویه به مکانیسم اجماع اثبات سهام بهبود یافته است تا قدرتمندتر باشد. بنابراین با وجود ویژگی‌های شاخص سولانا، اتریوم لایه 1 برتر برای اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز باقی می‌ماند.

در این رابطه بخوانید : اتریوم چیست؟ تاریخچه، ویژگی‌ها و کاربردهای این رمز ارز آینده‌دار

سخن اینوکس با شما

در رقابت بین سولانا و اتریوم، هر دو مزیت‌های بی‌همتایی دارند. سرعت و مقیاس‌پذیری فوق‌العاده سولانا، آن را به رقیب قدرتمندی تبدیل می‌کند که با پشتیبانی از چندین زبان برنامه‌نویسی، محیطی انعطاف‌پذیری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. مکانیسم اجماع اثبات تاریخچه بی‌همتای این شبکه امکان پردازش سریع تراکنش‌ها را فراهم می‌کند.

اما اتریوم با اکوسیستم پخته، نرخ پذیرش بالاتر و سابقه موفق خود، برتری‌اش را حفظ می‌کند. تغییرات اخیر این شبکه که قابل‌توجه‌ترین آن‌ها اتریوم 2.0 و EIP-1559 هستند، مقیاس‌پذیری این شبکه را افزایش داده‌اند و اقتصاد توکن آن را قدرتمندتر کرده‌اند تا اتر به یک ارز ضد تورم تبدیل شود و روی رشد بلندمدت آن اثر مثبت بگذارد.

به‌همین علت با آنکه سولانا ممکن است قدرتمند و با سرعت رشد بالا باشد، اتریوم انتخاب اول توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در بین شبکه‌های لایه 1 باقی می‌ماند.

سوالات متداول

1. آیا مقیاس‌پذیری سولانا از اتریوم بیشتر است؟

مقیاس‌پذیری سولانا بیشتر است اما اتریوم با استفاده از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 و تغییر مکانیسم اجماع، در حال رسیدگی به چالش‌های مقیاس‌پذیری است.

2. آیا سولانا به‌ خوبی اتریوم است؟

هر دو جزو بلاکچین‌های برتر بازار کریپتو هستند. تیم توسعه سولانا بلاکچین سریع و قابل اطمینانی به‌وجود آورده‌اند که قدرت رقابت با اتریوم را دارد.

3. چه چیزی سولانا را از اتریوم بهتر می‌کند؟

عواملی مانند سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها، کارمزد پایین شبکه و مقیاس‌پذیری بیشتر، سولانا را از اتریوم بهتر می‌کنند.

4. تفاوت اصلی بین سولانا و اتریوم چیست؟

این دو شبکه از نظر مکانیسم اجماع، پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی، سرعت پردازش تراکنش‌ها و تعداد کاربران تفاوت‌هایی دارند.

منبع
coingecko

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا