کیف پول

نقد و مقایسه متامسک و تراست ولت | کدام بهتر است؟

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

متامسک (MetaMask) یا تراست ولت (Trust Wallet) دو کیف پول غیر حضانتی هستند که هر کدام به ترتیب بیش از 60 میلیون و 30 میلیون کاربر دارند. کیف پول‌های غیر حضانتی مانند متامسک و تراست ولت نوعی کیف پول هستند که کنترل آن‌ها بر عهده کاربر است. هر دوی این کیف پو‌ل‌ها در عین حال که شباهت‌هایی نسبت به یکدیگر دارند، از نظر تجربه کاربری، ویژگی‌ها و امنیت متفاوت هستند. در این مقاله از وبسایت «اینوکس» به طور کامل به مقایسه متامسک و تراست ولت می‌پردازیم.

مقایسه کیف پول متامسک و تراست ولت

 تراست ولتمتامسک
دستگاه‌هااپ موبایل و افزونه برای مرورگراپ موبایل و افزونه برای مرورگر
سیستم‌های عاملاندروید، آی‌اواس، کروم، اج، بریو و اپرااندروید، آی‌اواس، کروم، فایرفاکس، اج و بریو
نوع حضانتغیر حضانتیغیر حضانتی
ارزهای دیجیتال پشتیبانی شدهبیش از 70 شبکه که از بیش از 4.5 میلیون توکن پشتیبانی می‌کنند.همه توکن‌های موجود در شبکه‌های اتریوم، آربیتروم، زنجیره هوشمند بایننس، اپتیمیسم، پلی‌گان و آوالانچ
انتقال توکندارد، بدون هزینهدارد، 0.875 درصد کارمزد
استیکینگدارد، بدون هزینهدارد، ارائه شده توسط Lido و Rocketpool
خرید ارز یا فیاتدارد، ارائه شده توسط Simplex (3.5 تا 5 درصد هزینه)دارد، ارائه شده توسط پردازنده‌های شخص ثالث (3 تا 5 درصد هزینه)
هزینه‌های گسبدون هزینهبدون هزینه

در این رابطه بخوانید: نقد و بررسی ۱۱ مورد از بهترین کیف پول بیت کوین

هنگام مقایسه متامسک و تراست ولت، با شباهت‌های زیادی روبرو می‌شویم. اول اینکه هر دو کیف پول غیرحضانتی هستند و با یک رمز عبور و عبارت عبور پشتیبان 12 کلمه‌ای محافظت می‌شوند. علاوه بر این، متامسک و تراست ولت از انتقال توکن (Token Swap) و خرید فیات پشتیبانی می‌کنند.

هر دو کیف پول اپلیکیشن مخصوص اندروید و آی‌اواس iOS دارند و از افزونه‌های مرورگر کروم، بریو و اج پشتیبانی خواهند کرد. هر دو کیف پول همچنین اتصال به وب 3.0 برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) مانند Uniswap، OpenSea، Compound و PancakeSwap را ارائه می‌دهند. با این حال، تراست ولت تفاوت‌هایی ‌با متامسک دارد که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

تفاوت متامسک با تراست ولت از نظر ارزهای دیجیتال پشتیبان شده

در این بخش از مقایسه متامسک و تراست ولت، بیایید بررسی کنیم که چگونه این دو کیف پول از نظر ارزهای دیجیتال پشتیبان شده با هم متفاوت هستند.

ارزهای دیجیتالی که در متامسک پشتیبانی می‌شوند

متامسک از طیف وسیعی از شبکه‌های بلاک چین پشتیبانی می‌کند؛ اما زمانی که کاربری برای اولین بار این کیف پول را راه‌اندازی می‌کند، فقط با اتریوم قابل استفاده خواهد بود. آدرس کیف پول اتریوم که توسط متامسک ارائه شده نیز از بهترین توکن‌های ERC20 پشتیبانی می‌کند.

این توکن‌ها شامل Tether، Shiba Inu و Dogecoin هستند. اگر یک توکن خاص ERC20 در این کیف پول پشتیبانی نشود، کاربران می‌توانند آن را به صورت دستی اضافه کنند. برای این کار کاربر باید آدرس قرارداد ERC20 را در اختیار متامسک قرار دهد. متامسک علاوه بر اتریوم از شبکه‌های زیر نیز پشتیبانی می‌کند:

  • آربیتروم
  • زنجیره هوشمند بایننس
  • اپتیمیسم
  • پلی‌گان
  • آوالانچ

پنج شبکه بلاک چین فوق به تنهایی هزاران توکن را ارائه می‌دهند که همه آنها را می‌توان به متامسک اضافه کرد. متامسک از ‌NFT‌ها نیز پشتیبانی می‌کند که شامل ERC-721 و ERC-1155 هستند. برخی از شبکه‌های مهم مانند بیت کوین، سولانا، XRP و کاردانو در متامسک وجود ندارد.

مقایسه متامسک و تراست ولت
مقایسه متامسک و تراست ولت

ارزهای دیجیتالی که در تراست والت پشتیبانی می‌شوند

تراست ولت یکی از بهترین کیف ‌پول‌های غیرحضانتی از نظر ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده است. این کیف پول از تمام شبکه‌های موجود در متامسک و ده‌ها شبکه دیگر پشتیبانی می‌کند. در حالی که بیت کوین توسط متامسک پشتیبانی نمی‌شود، اما تراست ولت از سولانا، XRP و کاردانو نیز پشتیبانی خواهد کرد. همچنین می‌توان پولکادات، کازماس، استلار، فایل کوین، تزوس، فانتوم، الروند و ده‌ها مورد دیگر را به لیست ارزهای پشتیبانی شده تراست ولت اضافه کرد. تراست ولت در مجموع بیش از 70 شبکه بلاک چین را پشتیبانی می‌کند.

تراست ولت برخلاف متامسک به کاربران خود خدمات مربوط به شبکه‌های NFT را ارائه می‌دهد. شبکه‌های آربیتروم، تزوس و xDai توسط تراست ولت پشتیبانی می‌شوند. به طور کلی، تراست ولت در مقایسه با متامسک در بخش رمزارزهای پشتیبانی شده برنده مطلق است. تراست ولت از میلیون‌ها ارز دیجیتال و NFT در بیش از ۷۰ شبکه بلاک چین پشتیبانی می‌کند.

تفاوت متامسک با تراست ولت از نظر هزینه

در این بخش از مقایسه متامسک و تراست ولت، هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم.

هزینه‌های دانلود و ذخیره سازی

هنگام استفاده از متامسک و تراست ولت هیچ هزینه‌ای برای دانلود یا ذخیره‌سازی وجود ندارد. این هزینه‌ها معمولاً در بهترین کیف پول‌های گرم دریافت می‌شوند.

کارمزد تراکنش

هیچ کارمزدی برای تراکنش‌های ورودی دریافت نمی‌شود. در عوض، این مبلغ توسط فرستنده پرداخت خواهد شد. هنگامی که کاربران با کیف پول تراکنش انجام می‌دهند، متامسک و تراست ولت هر دو هزینه دریافت می‌کنند. با این حال، این کارمزد بر اساس هزینه استخراج بلاک چین محاسبه می‌شود. به این ترتیب، نه متامسک و نه تراست ولت از هزینه‌های گس درآمدی ندارند.

هزینه‌های استیکینگ

معمول نیست متامسک هزینه‌های استیکینگ را دریافت می‌کند یا خیر. گفته می‌شود، ویژگی استیکینگ متامسک توسط Lido و Rocket Pool ارائه می‌شوند. این ارائه دهندگان 14 درصد و 10 درصد از هر گونه پاداش استیکینگ تولید شده را دریافت می‌کنند.

تراست ولت هیچ هزینه‌ای برای استیکینگ دریافت نمی‌کند؛ اما از استخرهای خارجی برای تضمین بازده استفاده می‌کند، بنابراین ممکن است هزینه‌های شخص ثالث توسط تراست ولت دریافت شوند.

هزینه‌های انتقال توکن

متامسک به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌ها را بدون آنکه کیف پول خود را ترک کنند، مبادله نمایند. این کار با یک چرخه صعودی (Markup) حدود 0.875 درصد بالاتر از نرخ تضمین شده شارژ می‌شود. تراست ولت هیچ هزینه‌ای برای انتقال توکن دریافت نمی‌کند؛ اما کاربران باید بررسی کنند که چه نرخ‌هایی قبل از تایید انتقال توسط تراست ولت ارائه می‌شوند.

هزینه‌های پرداخت فیات

یکی از معدود راه‌هایی که هم متامسک و هم تراست ولت از آنها درآمد کسب می‌کنند، هزینه‌های مربوط به پرداخت‌های فیات است. متامسک از ارائه دهندگانی مانند MoonPay، Mercuryo، Transak و Sardine برای پردازش خریدهای پولی فیات خود استفاده می‌کند. این ارائه دهندگان سه تا پنج درصد از کارت‌های دبیت و اعتباری (کریدیت کارت) دریافت می‌کنند.

تراست ولت از ارائه دهنده Simplex استفاده می‌کند که بین 3.5 تا پنچ درصد از پرداخت‌های فیات هزینه دریافت می‌کند. این مبلغ حداقل 10 دلار است. ناگفته نماند که هنگام خرید ارزهای دیجیتال با پول فیات باید از متامسک و تراست ولت اجتناب کرد، زیرا گزینه‌های بسیار ارزان‌تری نیز در بازار وجود دارند. به عنوان مثال، eToro از کیف پول الکترونیکی و پرداخت با کارت اعتباری تنها با 0.5 درصد پشتیبانی می‌کند.

تفاوت متامسک با تراست ولت از نظر امنیت

مقایسه تراست ولت در مقابل متامسک در بخش امنیت را بررسی می‌کنیم. هر دو کیف پول از طریق موارد زیر ایمن می‌شوند:

  • پین یا رمز عبور: اپلیکشن‌ها با پین و افزونه‌های مرورگر با رمز عبور ایمن خواهند شد. هر دوی این موارد به انتخاب کاربر تعیین می‌شوند.
  • عبارت عبور پشتیبان: تراست ولت و متامسک یک عبارت عبور 12 کلمه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این عبارت نشان دهنده کلیدهای خصوصی است و دسترسی از راه دور را در هر دستگاهی از جمله موبایل فراهم می‌کند.

ریسک‌هایی هم ممکن است در استفاده از این دو کیف پول وجود داشته باشد. برای مثال، اگر کاربر روی لینکی از منبع ناشناس کلیک کند (ویروس)، ممکن است کلیدهای خصوصی به خطر بیفتند. علاوه بر این، اگر شخصی به دستگاهی که کیف پول در آن ذخیره شده است دسترسی داشته باشد، شاید بتواند به کیف پول وارد شود. این مورد به فعال بودن ویژگی رمز عبور با پین بستگی دارد. در نهایت، هم تراست ولت وهم متامسک از کاربران می‌خواهند که مسئولیت کامل امنیت کیف پول خود را بر عهده بگیرند.

تفاوت متامسک با تراست ولت از نظر ویژگی‌ها

حالا بیایید متامسک و تراست ولت را از نظر ویژگی‌هایشان با هم مقایسه کنیم.

وب Web 3.0 dApps

متامسک و تراست ولت دسترسی به Web 3.0 dApps را ارائه می‌دهند. تا زمانی که کیف پول با شبکه مربوطه سازگار باشد، همه ‌dApp‌ها از جمله اپن سی، سوشی سوآپ، یرن فایننس، یونی سواپ و پنکیک سواپ پشتیبانی می‌شوند. dApps مورد نظر را می‌توان در اپلیکیشن مربوط به گوشی همراه یا افزونه مرورگر مشاهده کرد.

کاربران هنگام انتخاب دومین dApps می‌توانند روی دکمه «Connect Wallet» کلیک کرده و کیف پول مورد نظر خود را انتخاب کنند. هر اقدامی دیگری مانند انتقال توکن یا استیکینگ انجام شود در کیف پول کاربر قابل مشاهده خواهد بود. نه تراست ولت و نه متامسک برای استفاده از Web 3.0 dApps هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. با این حال، هزینه‌های گس اعمال می‌شوند که از موجودی کیف پول کسر خواهند شد.

قابلیت انتقال توکن

متامسک و تراست ولت به کاربران اجازه می‌دهند تا توکن‌ها را بدون ترک کیف پول خود انتقال دهند. هر دو کیف پول به کاربران اجازه می‌دهند ETH را با BNB مبادله کنند. همانطور که قبل‌تر بیان شد، تراست ولت گزینه بهتری برای انتقال توکن است. تراست ولت نه تنها از توکن‌ها و شبکه‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند، بلکه کارمزدی نیز نمی‌گیرد. از طرف دیگر، متامسک هزینه انتقال توکن به مقدار 0.875 درصد را دریافت می‌کند.

امکان استیکینگ

استیکینگ به طور فزاینده‌ای در بین سرمایه‌گذاران بلند مدت ارز دیجیتال محبوب است. متامسک و تراست ولت یک ابزار استیکینگ داخلی دارند که کسب پاداش‌های غیرفعال را بدون مشکل فراهم می‌کند. همانطور که بیان شد، تراست ولت در این مورد جایگزین بهتری نسبت به متامسک است، بدین دلیل که متامسک فقط از استیکینگ اتریوم پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، استیکینگ در متامسک تنها از دو ارائه دهنده استخر از جمله Lido و Rocket Pool پشتیبانی می‌شود. همچنین حداکثر بازده ارائه شده در آن در حال حاضر 3.96 درصد است.

تراست ولت یک ابزار استیکینگ داخلی ارائه می‌دهد که از اتریوم و ده‌ها کوین اثبات سهام (PoS) مانند کاردانو، تزوس، کازماس و کاوا دیگر پشتیبانی می‌کند. بیشترین بازده از استیک کردن در حال حاضر 19.6 درصد است که توسط اسموسیس ارائه می‌شود. فقط توجه داشته باشید که تراست ولت فقط از استیکینگ در اپلیکیشن گوشی همراه خود پشتیبانی می‌کند و نه افزونه مرورگر!

پرداخت با کارت دبیت یا اعتباری

همانطور که قبلاً ذکر شد، متامسک و تراست ولت به طور غیرمستقیم از دبیت کارت و کریدیت کارت پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را از داخل کیف پول خود خریداری کنند. ویژگی پرداخت فیات برای هر دو کیف پول توسط ارائه‌دهندگان شخص ثالث قابل دسترس است. در حالی که تراست ولت از Simplex استفاده می‌کند، متامسک از ارائه دهندگان مختلفی از جمله Transak، MoonPay، Sardine، Wyre و Mercuryo بهره می‌برد. کارمزدها براساس نوع پرداخت و نوع ارز از سه تا پنج درصد متغیر هستند.

تجربه کاربری

تراست ولت و متامسک با بیش از 90 میلیون مشتری، پایگاه کاربری قابل توجهی دارند. هر دو ارائه ‌دهنده کیف پول، اپلیکیشن‌ها و افزونه‌های مرورگر خود را طوری طراحی کرده‌اند که برای افراد مبتدی و حرفه‌ای مناسب باشند. پس برای استفاده از هر یک از این کیف پول‌ها به داشتن تجربه قبلی نیازی نیست. به عنوان مثال، باز کردن حساب در تراست ولت و متامسک خیلی سریع و ساده است. به این صورت که از کاربر خواسته می‌شود یک کیف پول جدید ایجاد کرده و رمز عبور یا پین و عبارت عبور پشتیبان خود را انتخاب کند.

ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال هر دو کیف پول ساده است. پس از کلیک روی توکن، دکمه‌های «Send» و «Receive» در تراست ولت و متامسک نشان داده می‌شوند. کاربران با کلیک روی یکی از این دکمه‌ها می‌توانند تراکنش‌های خود را انجام دهند. در حالی که هر دو کیف پول تراست ولت و متامسک برای مبتدیان مناسب هستند، اما این کیف پول‌ها غیر حضانتی محسوب می‌شوند. اگر رمز عبور کاربری شما هک شود، هیچ یک کدام از این کیف پول‌ها نمی‌توانند دارایی شما را بازگردانند.

برداشت‌ها

روند برداشت ارزهای دیجیتال از تراست ولت و متامسک شبیه به یکدیگر است. کاربر در هر دو کیف پول باید کارهای زیر را برای برداشت انجام دهد:

  • ارز دیجیتالی که برداشت می‌کنید را انتخاب کنید.
  • روی دکمه «Send» کلیک کنید.
  • تعداد توکن‌هایی را که باید انتقال دهید را وارد کنید.
  • کارمزد گس را بررسی کرده و تراکنش را تایید کنید.

نکته: تا زمانی که گس کافی در کیف پول وجود داشته باشد، تراکنش فوراً به بلاک چین ارسال می‌شود.

تفاوت متامسک با تراست ولت از نظر خدمات مشتری

متامسک در مقایسه با تراست ولت، خدمات مشتری و پشتیبانی بهتری ارائه می‌دهد. متامسک یک چت زنده شبانه روزی 24 ساعته دارد. کاربران با یک ربات به خدمات مشتری متصل می‌شوند تا پاسخ سؤالات خود را پیدا کنند. زمان انتظار جهت پاسخگویی به سوالات بسته به تعداد کاربرانی که به پشتیبانی نیاز دارند، بسیار متفاوت خواهد بود.

تراست ولت چت زنده ندارد، اما تنها راه تماس با این کیف پول از طریق فرم پشتیبانی است. پس کاربر باید درخواست خود را مشخص کند و منتظر پاسخ بماند. بسته به تعداد درخواست‌هایی که تیم پشتیبانی تراست ولت دریافت می‌کند، پاسخ دهی ممکن است ساعت‌ها یا روزها طول بکشد.

با این حال، متامسک و تراست ولت هر دو بخش‌های آموزشی قوی در وبسایت خود دارند. این بخش‌ها شامل صدها راهنما و مقاله هستند که اکثر پرسش‌های مشتریان را پاسخ می‌دهد. پس قبل از درخواست از پشتیبانی، بهتر است این بخش را بررسی کنید.

سخن اینوکس با شما

مقایسه متامسک و تراست ولت نشان داد که هر دو کیف پول شباهت‌های زیادی دارند. به عنوان مثال، هر دوی این کیف پول‌ها غیر حضانتی هستند. متامسک و تراست ولت از استیکینگ، انتقال توکن‌ها و پرداخت‌های فیات پشتیبانی می‌کنند. متامسک از بیت کوین، کاردانو، سولانا، لایت کوین یا XRP پشتیبانی نمی‌کند. در حالی که تراست ولت با همه این شبکه‌ها و ده‌ها شبکه دیگر سازگار است.

متامسک 0.875 درصد کارمزد در مبادله توکن دریافت می‌کند. تراست ولت نه تنها مبادلات بدون هزینه را ارائه می‌دهد، بلکه استیکینگ را نیز در اختیار کاربران خود قرار داده است. به علاوه، متامسک فقط از استیکینگ اتریوم پشتیبانی می‌کند. در حالی که تراست ولت از ده‌ها ارز دیجیتال دیگر با ارائه یک درصد بازده سالانه (APY) خوب پشتیبانی می‌کند. درنهایت، هر دو کیف پول خدمات و ویژگی‌های بسیار خوبی دارند که نیازهای کاربران را پوشش می‌دهند.

منبع
techopedia

صابره براتی

همیشه به این فکر می‌کردم چی میشه در آینده شغلی داشته باشم که هیچوقت ازش خسته نشم و حالا عاشق کارم هستم چون مطالعه و نوشتن بخش بزرگی از زندگی منه. تخصص اصلی من نوشتن درمورد بلاکچین و ارزهای دیجیتاله.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا